Passmark förklarar låga resultat på RTX 50-serien

Permalänk
Melding Plague

Passmark förklarar låga resultat på RTX 50-serien

Korten visar sig sakna stöd för 32-bitars OpenCL och CUDA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

(…) och Passmark varnar att det bara har kunnat utföra begränsade tester eftersom det inte har kunnat köpa några RTX 50-kort att testa på.

lol

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3255/17000 MHz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Såg video med 5080 och mirrors edge där det droppar till 8 fps när physX aktiveras. Man får spara ett äldre grafikkort och använda om man vill spela äldre med med 32-bit PhysX.

Det finns fortfarande en möjlighet att använda ett andra grafikkort för physX. En möjlighet som inte varit nödvändig på många år men som nu behövs. Vilket grafikkort som helst från senaste 10 åren lär vara tillräckligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Såg video med 5080 och mirrors edge där det droppar till 8 fps när physX aktiveras. Man får spara ett äldre grafikkort och använda om man vill spela äldre med med 32-bit PhysX.

Det finns fortfarande en möjlighet att använda ett andra grafikkort för physX. En möjlighet som inte varit nödvändig på många år men som nu behövs. Vilket grafikkort som helst från senaste 10 åren lär vara tillräckligt.

Burken med 1080Ti:n får då hänga kvar ett tag för äldre titlar 😁

Visa signatur

Fractal North XL | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI | Kingston Fury Beast RGB 32GB / 6000MHz / DDR5 / CL30 | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ProArt LC 420 | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC 16GB | Kingston Fury Renegade M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Detta va ju mindre bra, vart ska detta sluta

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Intern grafik på cpu- Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Mjo.. Mirrors edge går på knäna när glas krossas om man inte har 32bit cuda. lite märkligt beslut av Nvidia kan jag tycka, kan ju inte kräva mycket att ha stödet kvar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Detta va ju mindre bra, vart ska detta sluta

Att det saknas stöd för 32 bit cuda/OpenCL?

Permalänk

Känns ju toppen att man sitter på ett 4090 när man ser detta skräp om 5000 serien.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Går det att använda ett extra grafikkort så som physX kort fungerade förut? Alltså bara sätta i det och låta den sköta physx beräkningar medans vanliga GPUn sköter resten?

Borde väl inte krävas något avancerat kort i så fall eller kan det påverka FPS:en?

Permalänk
Medlem

Alltså, om jag ska skaffa ny burk för att spela både gamla och nya spel så borde jag sikta på 40-serien?

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Alltså, om jag ska skaffa ny burk för att spela både gamla och nya spel så borde jag sikta på 40-serien?

Det känns som enda sättet att tolka läget ja. Känns som 50-serien kommer floppa. Inte för att det spelar nvidia någon roll, grafikkorts-delen av deras business är numera försvinnande liten.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Skrivet av Tubb3:

Om du är intresserad av AMD så avvakta å se vad testerna av deras nya kort visar när embargot släpps i morgon.

Permalänk
Medlem

Det är inte supermånga spel som påverkas, men det släpps fortfarande spel med physx. De kanske kan använda någon 64-bit implementation för det.

Eller så hade Nvidia kunnat erbjuda kompletterande drivers för det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Så det är dags att gå tillbaka till den klassiska GP uppsättningen?
En för grafiken i stort, och en till för PhysX.

Bästa man kan bygga borde då bli:
5090 Main-output kort
4090 PhysX-kort - för 32Bit Cuda & PhysX.

Spännande värld det här när man stryker bakåtkompatibilitet till höger och vänster.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Det känns som enda sättet att tolka läget ja. Känns som 50-serien kommer floppa. Inte för att det spelar nvidia någon roll, grafikkorts-delen av deras business är numera försvinnande liten.

10% av deras omsättning ändå, $3-4billion eller vad det är, det skojar man inte bort. Framförallt inte inom 5-10år när AI boomen dör ut lite medan gamers fortfarande game:ar.

Rejäl fadäs av nVidia att ta bort det stödet; tycker passmark inte borde släppa en specifick version för nvidia utan låt deras kort visa sämre resultat för de är ju faktiskt sämre.

Permalänk
Medlem

Att legacy-support nån gång försvinner är naturligt men det är dåligt att nVidia inte varit mer transparenta och informerat om detta.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Man kan stoppa ett GT 1030 i PCIE 4x slotten på Mobot och köra PhysX på det. Kräver inga extra sladdar utan kortet för tillräckligt med ström från porten. Påverkar heller inte bifurcation på huvudkortets PCIE-port.

Bra lösning? Tveksamt, bättre så klart att ha haft kvar stödet på 5000-serien. Men lösningen fungerar bra förtillfället
Skulle inte bli förvånad om det kommer någon community cuda x86 wrapper och löser detta inom 6-12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Att legacy-support nån gång försvinner är naturligt men det är dåligt att nVidia inte varit mer transparenta och informerat om detta.

Rätt oacceptabelt att ett företag med Nvidias resurser inte har korrekt dokumentation kring sina produkter för tiotusentals kronor...

Permalänk
Medlem

Men visst stödjer nya 9070/xt physx?
Alltså amd kommer ta tillbaka så många marknadsandelar på detta släppet!
Jag själv och jag tror många andra som sitter på till exempel ett 5070 ti som fortfarande är ouppackat kommer ju lämnas tillbaka direkt när man får tag på ett kort på torsdag.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag själv och jag tror många andra som sitter på till exempel ett 5070 ti som fortfarande är ouppackat kommer ju lämnas tillbaka direkt när man får tag på ett kort på torsdag.

Physx är Nvidias teknik, så det har aldrig gått att köra på AMDs grafikkort. Vilket är varför jag tycker hela denna kontrovers är lite överdriven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Physx är Nvidias teknik, så det har aldrig gått att köra på AMDs grafikkort. Vilket är varför jag tycker hela denna kontrovers är lite överdriven...

Ja, det är mycket ojjande över att (60?) riktigt gamla spel fungerar dåligt under specifika förhållanden.

Men det är faktiskt ganska dåligt att Nvidia inte annonserat dessa förändringar.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Varför skulle man lämna tillbaka ett 5070 Ti för att köpa ett 9070 XT?

Jag köpte mitt Asus Prime 5070 Ti till MSRP. Kortet överklockas enkelt till att vara inom 1% av ett 5080 som körs i standardklockning. Kortet har funkat perfekt, svalt, tyst och DLSS 4 är så otroligt mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig. Att köra Alan Wake 2 och CP2077 på en 240Hz OLED i hög frame rate är något jag inte kunde föreställa mig hur bra det var förrän jag själv har testat. Reflex har varit en total game changer för mig i CS2. Min ranking har skjutit i höjden på nollttid.

Jag kan faktiskt inte hitta en enda anledning att man skulle vilja lämna tillbaka det till förmån för ett 9070 XT.

Men jag motbevisas gärna, men jag är ytterst tveksam att jag kommer hitta ett 9070 XT för mindre är 10579:- som kommer ge mig inom 1% av prestandan från ett 5080. Men som sagt, ingen är gladare än jag om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ja, det är mycket ojjande över att (60?) riktigt gamla spel fungerar dåligt under specifika förhållanden.

Men det är faktiskt ganska dåligt att Nvidia inte annonserat dessa förändringar.

Jo jag kan hålla med om det. Att Nvidia till synes har sopat detta under mattan är problemet. Att köra PhysX-spel med ett dedikerat PhysX-kort har visat sig även på moderna grafikkort vara "best-practice" då det kan ge upp till 50% FPS-ökning. Så oavsett om du har AMD/Intel/Nvidia som primärt grafikkort bör du köra ett dedikerat GT 1030 (elller motsvarande Nvidia-kort) som PhysX-kort för att inte tappa FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Så det är dags att gå tillbaka till den klassiska GP uppsättningen?
En för grafiken i stort, och en till för PhysX.

Bästa man kan bygga borde då bli:
5090 Main-output kort
4090 PhysX-kort - för 32Bit Cuda & PhysX.

Spännande värld det här när man stryker bakåtkompatibilitet till höger och vänster.

Nej det ska vara 2 grafikkort i SLI OCH ett PhysX-kort men ett 4090 för PhysX måste vara århundradets overkill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Nej det ska vara 2 grafikkort i SLI OCH ett PhysX-kort men ett 4090 för PhysX måste vara århundradets overkill!

Vi är ju på Sweclockers, Overkill är ju hela poängen!
Vem vill ha ett GTX1080 eller tom. GTX980 för att det "räcker" när man kan ha ett RTX 4090 för det funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker ärligt talat att 5000-serien inte är så mkt att hänga i granen. När man dessutom ser förutom detta att ett 5080 inte är speciellt mkt bättre än 4080 och till och med får samma eller lite sämre resultat i vissa spel. Jag håller kvar vid mitt 4080 ett braaaaa tag till.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Säljer inte korten som smör?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Skrivet av Nbwu:

Vi är ju på Sweclockers, Overkill är ju hela poängen!
Vem vill ha ett GTX1080 eller tom. GTX980 för att det "räcker" när man kan ha ett RTX 4090 för det funkar

Overkill kan visserligen vara kul, köper den biten.

Men GTX1080 låter också som enorm overkill om det ska vara till PhysX. Har sett exempel där det verkar som att t.ex. GT1030 räcker för den lilla beräkningskraft som just PhysX verkar behöva.

Sedan kan ju någon vara intresserad av andra 32-bit CUDA-applikationer där man faktiskt behöver mer beräkningskraft, men just PhysX verkar inte kräva något särskilt för att snurra på rätt bra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Overkill kan visserligen vara kul, köper den biten.

Men GTX1080 låter också som enorm overkill om det ska vara till PhysX. Har sett exempel där det verkar som att t.ex. GT1030 räcker för den lilla beräkningskraft som just PhysX verkar behöva.

Sedan kan ju någon vara intresserad av andra 32-bit CUDA-applikationer där man faktiskt behöver mer beräkningskraft, men just PhysX verkar inte kräva något särskilt för att snurra på rätt bra.

Tyvärr har du rätt, även om det inte känns lika skoj...
Ofta är det bara instruktionspaketen man behöver, och beräkningskraften som hör till är i i sig i princip ovidkommande...

Visa signatur