Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir alla miljonärer nu med skatteåterbäringen? För det är det jag uppfattar alla tjatar om när skatteåterbäringen tas upp igen varje år alla blir lyriska.

För att köpa sig ett RTX 5090?

Att folk älskar att skryta hur mycket de får tillbaka visar bara att finns mycket folk på forumet som överallt annars givetvis hur sjukt folk det finns där ute.

Men om tråden inte ger dig något eller du inte har något intresse av det så varför inte bara låta andra?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

27300kr tillbaka iår 😀

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

49 kr i kvarskatt.....första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Får tillbaka 37 891 riksdaler. Hamnar väl på hög men känner jag mig rätt så pajar väl tvättmaskin eller torktumlare 😂

Samma belopp här och har en tvättmaskin som låter värre och värre för varje tvätt 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir alla miljonärer nu med skatteåterbäringen? För det är det jag uppfattar alla tjatar om när skatteåterbäringen tas upp igen varje år alla blir lyriska.

Att folk älskar att skryta hur mycket de får tillbaka visar bara att finns mycket folk på forumet som överallt annars givetvis hur sjukt folk det finns där ute.

Jag förstår verkligen ingenting alls gällande vad du eventuellt förmedlar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Inte så mycket som Robin Hood hade gett mig.

Där jag bor tar Robin Hood 10.000+ av mig varje år.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir alla miljonärer nu?! Vi kan inte bli något vi redan är.

Permalänk
Medlem

1,12 miljoner kvarskatt men det beror i största del på husförsäljning med vinst.

Permalänk
Medlem

Jag får bara svaret kom tillbaka 18e Mars?
Que?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jag får bara svaret kom tillbaka 18e Mars?
Que?

Själva deklarationen öppnar inte förrän 18 mars.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att vissa får tillbaka såna hisnande summor? Mer än 30000kr liksom? En annan får tillbaka 4000kr och det är mer än jg fått på många år.

Det kan väl inte vara avdrag ni gjort för detta är väl bara det preliminära som man sen gör ändringar i och skickar in?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hur kommer det sig att vissa får tillbaka såna hisnande summor? Mer än 30000kr liksom? En annan får tillbaka 4000kr och det är mer än jg fått på många år.

Det kan väl inte vara avdrag ni gjort för detta är väl bara det preliminära som man sen gör ändringar i och skickar in?

Säg att man har lån på tre miljoner och betalar 100 000 kr i ränta på ett år. Ränteavdraget ger 30 % "tillbaks", så 30 000 kr i det. Sen kan det vara reseavdrag om man har lång jobbpendling.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Säg att man har lån på tre miljoner och betalar 100 000 kr i ränta på ett år. Ränteavdraget ger 30 % "tillbaks", så 30 000 kr i det. Sen kan det vara reseavdrag om man har lång jobbpendling.

nån som också kan se livet utifrån perspektivet reseräkningar

I tip my redhat fedora in your general part of the global region.

mwah.

och kom ihåg, det ni reser förlorar ni i livstid.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Får väl kvarskatt som vanligt, blir väl som när man är skuldfri och har ett sparande.

Planerar du sämre så blir det så - Du får väl se när du är skuldfri och har ett sparande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

1,12 miljoner kvarskatt men det beror i största del på husförsäljning med vinst.

Det är trevligt med ca 5,5mkr i vinst. Varför sköt du inte upp skatten? Jag har iof inte med det att göra

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat varför deklarationen blir tillgänglig tidigare om man har digital brevlåda?
Varför inte även tillgängliggöra en pdf på mina sidor om ändå det ska skickas ut före deklarationen öppnar?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Aldrig fattat varför deklarationen blir tillgänglig tidigare om man har digital brevlåda?
Varför inte även tillgängliggöra en pdf på mina sidor om ändå det ska skickas ut före deklarationen öppnar?

Jag stör mig mer på att det kan skilja 3-4 dagar från att person X och Y får sina besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

För att kapaciteten inte räcker till för den anstormning det skulle bli på morgonen första dagen. Det har varit så tidigare men det blev krascher. Att dimensionera kapaciteten för några timmars extrem topp som kanske är flera hundra gånger normalnivån, är inte försvarbart. Bättre då att som nu, skicka ut enskilda besked i sekvens under fem dagar, och när alla fått öppna för att kunna se det inloggat, när de flesta har haft möjlighet att se på annat vis.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Hela 350 pikadoler får jag tillbaka. Vilken färg tycker ni jag skall ha på Ferrarin?

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att kapaciteten inte räcker till för den anstormning det skulle bli på morgonen första dagen. Det har varit så tidigare men det blev krascher. Att dimensionera kapaciteten för några timmars extrem topp som kanske är flera hundra gånger normalnivån, är inte försvarbart. Bättre då att som nu, skicka ut enskilda besked i sekvens under fem dagar, och när alla fått öppna för att kunna se det inloggat, när de flesta har haft möjlighet att se på annat vis.

Det där kan man lösa om man vill, man behöver inte ge tillgång till normala deklarationsidan men en extremt enkel version där bara en färdig pdf kan laddas ner.

Värt det eller inte låter jag vara osagt men att det ska ta dagar mellan att folk får tillgång är överdrivet

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

18k, inte dumt alls!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Det där kan man lösa om man vill, man behöver inte ge tillgång till normala deklarationsidan men en extremt enkel version där bara en färdig pdf kan laddas ner.

Värt det eller inte låter jag vara osagt men att det ska ta dagar mellan att folk får tillgång är överdrivet

Ja, man kan lösa det, men kostnaden och resursåtgången för det är inte försvarbar. Det spelar liksom ingen roll egentligen. Ingen kan deklarera tidigare än 18 mars, och ingen får pengar senare eller tidigare beroende på vilken dag denna veckan de får se beskedet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste betala ca 300.000 i skatt 😣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har haft mitt 5090 i två veckor nu och får tillbaka ca 38 TYSEN

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk

Några kronor tillbaka,iaf🙂 så det täcker en del på ett par glasögon som jag tydligen måste ha nuförtiden 😋

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Anlitade flyttfirma och får restskatt pga det

Jag va lite dåligt insatt vid min förra flytt, då fick jag lära mig skillnaden på RUT och ROT på deklarationen. Den ena är tråkig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill också få tillbaks nog med pengar för ett 5090... Men jag har inte inkomsten, lånen eller avdragenatt få tillbaks de summorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jag vill också få tillbaks nog med pengar för ett 5090... Men jag har inte inkomsten, lånen eller avdragenatt få tillbaks de summorna.

Be din arbetsgivare dra 50% skatt på din lön så ska du nog kunna få tillbaka ett 5090 nästa år du också...

Själv får jag tillbaka ca. 1900kr och är helnöjd.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av NightGhost:

Några kronor tillbaka,iaf🙂 så det täcker en del på ett par glasögon som jag tydligen måste ha nuförtiden 😋

Skrivet av mrSvamp:

Jag va lite dåligt insatt vid min förra flytt, då fick jag lära mig skillnaden på RUT och ROT på deklarationen. Den ena är tråkig.

Vad fasen… jag har anlitat flyttfirma om knappt två månader från nu. Varför skulle man få restskatt pga det?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jag har försökt googla för att förstå hur det skulle bli skillnad på deklarationen, men inte hittat något svar. Jag har bara använt ROT så blev nyfiken. Görs inte RUT på samma sätt, förutom den annorlunda procentsatsen? Firman man anlitar drar av 50% på arbetskostnaden direkt och det blir ett nollsummespel i deklarationen? Skatteverket godkänner väl inte RUT-avdraget mot städfirman om du inte har täckning för avdraget, så det borde väl inte ge någon påverkan på skatteberäkningen för året?

Det är inte att ni blir lurade av att det finns en rad "Preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete..." i beräkningen? Den har en motsvarande avdrag under kategoring "Skattereduktioner och annat som minskar din skatt",