Nytt skydd mot bluffsamtal tvingar bedragarna att betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tre erbjuder ju å andra sidan digital röstbrevlåda. Känns så sci-fi att få en ljudfil skickad till sin mobil med det inspelade röstbrevlåda-meddelandet som jag kan trycka på play och lyssna när jag vill om och om igen eller delete:a där direkt i mobilen utan att behöva ringa något nummer och tröttsamt lyssna på "Du. Har. Ett. Nytt. Meddelande. Meddelandet. Togs. Emot. 13:37. <meddelande>"

Kan inte förstå varför andra operatörer inte aktiverar samma funktion, eller jag antar att de inte har det än? Telia hade det inte när jag bytte för ett förvisso bra tag sedan och såvitt jag vet har ingen annan operatör det heller.

Problemet är att ingen erbjuder att slippa brevlådan.
Digital eller analog = pest eller kolera.

Det borde inte vara svårare än att INTE hälla senap på korv med bröd.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du kan blockera nummer baserat på vad de börjar med. Om du till exempel blockerar allt som börjar på +2 så har du blockerat hela Afrika, vilket är varifrån de flesta sådana här bluffsamtal kommer. Det går att fortsätta så med hela världsdelar. Jag har inte blockerat något annat. +9 är Mellanöstern, men tyvärr ingår Turkiet och Indien vilket är två länder jag ibland får samtal ifrån (för jobbets räkning) så jag har blockerat på landsnivå där.

Nej, det gör det inte!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig haft en röstbrevlåda aktiverad under alla år och jag har varit kund hos 3, Telia och Telenor.
Det är bara att ringa operatörens kundtjänst och låta tillräckligt bestämd så inaktiverar de röstbrevlådan permanent.
Om någon inte lyckas nå mig och ville något viktigt brukar de skicka SMS eller e-post. Jag ringer aldrig upp nummer jag inte känner igen men har, som någon tipsade om ovan, testswishat (man ser ju mottagarens namn i nästa sista steget och avbryter sedan) för att kontrollera några svenska nummer, framförallt för min gamla mammas skull. De flesta svenskar som har ett oregistrerat nummer är trots allt anslutna till Swish och är lätta att hitta den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Önskar en funktion som gör att jag kan blockera alla utlandssamtal, finns ingen anledning för mig att de ska kunna gå fram alls.

Jag var av samma åsikt först - men då hade jag aldrig träffat Olga från Ryssland, vi har pratat varje dag, och snart ses vi. Jag ska bara skicka över lite pengar så hon kan ta med sin mamma till läkaren och hjälpa dom med hyran en kortare period. Förhoppningsvis så blir hon snart på bättringsvägen och vi kan äntligen ses på riktigt. Har redan sparat undan lite pengar för hennes flygbiljetter ❤️😍

Vem visste att ett samtal från okänt nummer kunde vända hela livet till det bättre?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad jag vet så ska det inte vara några problem att avaktivera röstbrevlåda. Beroende på vilken operatör du har så ska det inte vara svårare än att logga in och avaktivera det i inställningar. Annars borde det bara vara att kontakta kundtjänsten på respektive operatör och få hjälp med det.

Tre:
Hur kan jag stänga av 3Svar?

1. Logga in på Mitt3

2. Välj det abonnemang du vill stänga av 3Svar för

3. Välj abonnemangsdetaljer

4. Skrolla ned till Samtalsinställningar och stäng av 3Svar

Telia: Vet ej om de erbjuder någon inställning när man är inloggad men kunde hitta detta (om guiden stämmer) ring 133:
Hur aktiverar eller inaktiverar jag mobilsvaret?
För att aktivera eller tillfälligt ta bort mobilsvar, tryck 3 och tryck därefter 9.
Nu anges status för mobilsvaret.

Är mobilsvaret aktivt kommer det här valet: För att tillfälligt inaktivera/tillfälligt ta bort, Tryck 1.
Är mobilsvaret inaktivt kommer detta val: För att aktivera, Tryck 2.

Tele2:
Aktivera eller avaktivera röstbrevlåda:

1. Logga in på Mitt Tele2 om du inte redan är inloggad

2. Klicka på ditt mobilabonnemang under Översikten

3. Klicka på Inställningar längst ner

4. Där kan du välja att aktivera eller inaktivera Telefonsvarare

Telenor:
Att stänga av röstbrevlådan:
Om du inte vill använda röstbrevlådan kan du inaktivera den i appen Mitt Telenor. Välj "Inställningar" och därefter "Röstbrevlåda och vidarekoppling". Dra reglaget till höger så att "Aldrig" är markerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Det håller också att fixas til,l tror någon operatör har redan har gjort det. kolla in nikkasystems olika "bli säker podden" mycket lärorika och roliga

https://nikkasystems.com/category/bli-saker-podcast/

Det arbetar på det i alla fall, men...

https://nikkasystems.com/2025/01/10/podd-282-mobilnummer-kan-...
Podd #282: Mobilnummer kan fortfarande spoofas
Lösningen som PTS kräver kommer att stoppa många spoofade samtal, men det är ingen hundra­procentig lösning. I slutet av december testade vi att spoofa samtal inom och mellan de svenska operatörerna. Resultatet var nedslående. Trots att Telia hade tagit på sig ledartröjan och redan börjat blockera spoofade mobilnummer kunde vi spoofa samtal till och från Telia-mobiler.

Nikka berättar mer om sitt spoofing-test och förklarar varför PTS åtgärdskrav är bra men otillräckliga.

Permalänk
Skrivet av BasiqfuXX:

Önskar en funktion som gör att jag kan blockera alla utlandssamtal, finns ingen anledning för mig att de ska kunna gå fram alls.

Vissa Androider tillåter blockering med hjälp av wildcard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad har du för operatör? Telia & 3 har tvärvägrat och Telenor tillåter bara paus i upp till 1 månad.

Fello har jag, och det är ju i grunden Telia, så det var ju lite udda.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor och har stängt av mitt röstsvar helt sedan minst ett decennium tillbaka.
Det var inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

prinsar? du menar väl B-----R

Britter?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett samtal om att en jätte stor lastbil 🚛 med Guld 🥇 väntade på mig utanför tullen (specifikt utanför tullen ) och jag sa bara att jag redan hade fyra (4) lastbil 🚛 ar med Guld och att de kunde behålla deras lastbil. xD

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Haha, men vänta lite. Ringer folk upp de nummer som gör detta? Wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Jag förstår inte heller... Det är väl en solklar diss om det är ett okänt nummer som ringer från en landskod du aldrig sett tidigare?
Autoblock och gå vidare i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

näädu..;-)..du får nog tänka några varv till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Det finns många människor som är galet nyfikna och inte kan låta bli (tänk FOMO) …

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

näädu..;-)..du får nog tänka några varv till

Ja ha! Butter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Äh, den digitala brevlådan som är inbyggd i mobilen är ju inte värre än att man får ett spammail, svep höger å klicka på delete på ljudfilen. Done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tre erbjuder ju å andra sidan digital röstbrevlåda. Känns så sci-fi att få en ljudfil skickad till sin mobil med det inspelade röstbrevlåda-meddelandet som jag kan trycka på play och lyssna när jag vill om och om igen eller delete:a där direkt i mobilen utan att behöva ringa något nummer och tröttsamt lyssna på "Du. Har. Ett. Nytt. Meddelande. Meddelandet. Togs. Emot. 13:37. <meddelande>"

Kan inte förstå varför andra operatörer inte aktiverar samma funktion, eller jag antar att de inte har det än? Telia hade det inte när jag bytte för ett förvisso bra tag sedan och såvitt jag vet har ingen annan operatör det heller.

Tele2 erbjuder också en sådan funktion, hos Tele2 heter den: Telefonsvararen Plus
https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/telefonsvarare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Tele2 erbjuder också en sådan funktion, hos Tele2 heter den: Telefonsvararen Plus
https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/telefonsvarare...

10kr/mån vill de ha för det, snålt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

10kr/mån vill de ha för det, snålt!

10kr/månad är inte mycket för en väldigt bra tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

10kr/månad är inte mycket för en väldigt bra tjänst

En sån trivial funktion borde ingå utan att det ens ska vara en fråga. Är som att röstbrevlåda i sig skulle börja kosta 10kr/mån, det hade varit mer förståeligt.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att vi är på väg tillbaka till den tid då röstbrevlådor och meddelandetjänster var ett extra tillval hos operatörerna.
Men det är kanske ett tecken i tiden – att man erbjuder en grundtjänst till ett lågt pris för att binda upp kunderna och sedan vill ha separat betalt för varje liten extrafunktion?
Det har ju skrivits om att biltillverkarna kanske kommer att fullutrusta sina bilar redan vid tillverkningen, bara ta betalt för grundfunktionerna och sedan låsa upp olika tillval (läs: funktioner), t.ex. stolsvärme, mot betalning.