Förut använde jag Smallnetbuilder för att evaluera en router

Permalänk
Medlem

Förut använde jag Smallnetbuilder för att evaluera en router

Det var några år sedan jag behövde kolla upp prestanda på routrar men där fanns riktigt bra tester.

Numera verkar det vara smått omöjligt att hitta en databas med information om framförallt throughput.

Jag har blivit tvungen att byta ISP från Telia pga ytterligare en prishöjning. I slutändan blev det Bredband2 med 1gbit.

Telia kommer att vilja ha tillbaka sin router som förvisso har sina brister men den är snabb och klarar av 1gbit WAN->LAN. Det är min huvudsakliga prioritet. Jag har äldre enheter på wifi och behöver inte direkt mer än 200mbit.

Bredband2 erbjuder en router att hyra men jag skulle hellre hitta en billig begagnad router på Blocket och slippa betala för routern varje månad.

Men jag finner det omöjligt att kolla upp throughput på routrar jag hittar på Blocket.

Har ni några tips på var jag kan kolla upp om en billig router faktiskt klarar av 1gbit trådat? Nuförtiden borde ju de flesta klara av det men när det kommer till begagnat så är djungeln tät. Det är många som säljer routrar väldigt billigt för att de har fått en ny. Jag vill kunna vara snabb på bollen när de kommer upp på sidan.

Tack på förhand.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Att köpa begagnat bör handla mer om att ta reda på om modellen fortfarande säkerhetsuppdateras och i så fall hur länge till. Vilket bägge är svårt nog med ”nya” modeller. Det problemet kommer kvarstå tills ny EU-lagstiftning på området träder i kraft, vilket är på gång.

Smallnetbuilder hade en del bra förr, men det är rätt ensidigt inriktat mor Broadcom, så det har aldrig varit en speciellt bra källa av den anledningen.

Men visst är det trist att ingen testar alla tusentals modeller som kommer ut och lägger ut resultaten på nätet.

Vill man nörda ner sig hittar man en recension per CPU och hoppas på att andra modeller med samma CPU har liknande egenskaper. Techinfodepot har skrapat den stora ryska sajten på samma tema och tycks vara en rätt pålitlig källa för hur olika modeller är bestyckade. Inte heltäckande och inte utan felaktigheter.

Nöjer man sig med 500 Mbit/s internetabbonemang så kan man sannolikt maxa det med precis vad som helst som har Gigabit-interface, om man bara ska ha routing+NAT+övergång till Wi-Fi. Det mesta från de senaste 10 årrn bör till och med komma ganska nära 1 Gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Att köpa begagnat bör handla mer om att ta reda på om modellen fortfarande säkerhetsuppdateras och i så fall hur länge till. Vilket bägge är svårt nog med ”nya” modeller. Det problemet kommer kvarstå tills ny EU-lagstiftning på området träder i kraft, vilket är på gång.

Smallnetbuilder hade en del bra förr, men det är rätt ensidigt inriktat mor Broadcom, så det har aldrig varit en speciellt bra källa av den anledningen.

Men visst är det trist att ingen testar alla tusentals modeller som kommer ut och lägger ut resultaten på nätet.

Vill man nörda ner sig hittar man en recension per CPU och hoppas på att andra modeller med samma CPU har liknande egenskaper. Techinfodepot har skrapat den stora ryska sajten på samma tema och tycks vara en rätt pålitlig källa för hur olika modeller är bestyckade. Inte heltäckande och inte utan felaktigheter.

Nöjer man sig. Med 500 Mbit/s internetabbonemang så kan man sannolikt maxa det med precis vad som helst som har Gigabit-interface, om man bara ska ha routing+NAT+övergång till Wi-Fi. Det mesta från de senaste 10 årrn bör till och med komma ganska nära 1 Gbit/s.

Jag har blivit gammal så jag har inte samma koll på en del saker som jag brukade ha, men när jag hittar en router som är från 2017 så är det inte lika säkert att de klarar av 1gbit (jag ska få 1gbit nu). Men det var ju inte så säkert då att de klarar av hastigheten. Nyckeln är att försöka få tag på något som läggs upp väldigt billigt på blocket (150-300kr). Det är ganska många som lägger upp sådana annonser. Det är någon som säljer samma router som jag har nu för 200kr och så länge den inte är spärrad till Telia så är den precis bra nog för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asus vettig modell som fortfarande får uppdateringar genom att byta firmware till Merlin kanske vore något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Asus vettig modell som fortfarande får uppdateringar genom att byta firmware till Merlin kanske vore något?

Det är lite vagt när jag väljer bland nyligen tillagda annonser på blocket för att försöka avgöra vad som är en bra deal eller inte. Min budget är låg så jag letar efter annonser där säljaren i princip inte vet vad hen har lagt upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snubblade på en Asus RT-AC87U för 350kr på Blocket precis. Köpte den så snabbt jag bara kunde!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Asus routrar brukar vara Broadcom-baserade dock. Om de inte får officiella uppdateringar längre så får de i praktiken inte säkerhetsuppdateringar längre eftersom Merlin såvitt jag vet inte uppdaterar drivrutiner, kernel och de flesta ingående komponenter eftersom Broadcom är väldigt dåliga på att släppa sådant open source. Även när de måste släppa vissa saker så är ofta deras stängda drivrutiner bara kompatibla med deras väldigt gamla kernel.

Vill du ha faktiska uppdateringar så är det i princip bara OpenWrt som man kan förlita sig på när vi pratar denna typ av konsument-routrar, och då går Broadcom bort.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Asus routrar brukar vara Broadcom-baserade dock. Om de inte får officiella uppdateringar längre så får de i praktiken inte säkerhetsuppdateringar längre eftersom Merlin såvitt jag vet inte uppdaterar drivrutiner, kernel och de flesta ingående komponenter eftersom Broadcom är väldigt dåliga på att släppa sådant open source. Även när de måste släppa vissa saker så är ofta deras stängda drivrutiner bara kompatibla med deras väldigt gamla kernel.

Vill du ha faktiska uppdateringar så är det i princip bara OpenWrt som man kan förlita sig på när vi pratar denna typ av konsument-routrar, och då går Broadcom bort.

Jag kommer nog att blunda för de största problemen med uppdateringar i bötjan (självklart installera senaste FW) men längre fram kan jag titta på om min RT-AC87U kan köra OpenWrt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mezzo_:

Jag kommer nog att blunda för de största problemen med uppdateringar i bötjan (självklart installera senaste FW) men längre fram kan jag titta på om min RT-AC87U kan köra OpenWrt.

Jag skulle satsa på något nyare då RT-AC87U har nått end-of-life.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag skulle satsa på något nyare då RT-AC87U har nått end-of-life.

I god tid lovar jag att titta på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Ser ut att vara Broadcom-baserad, så räkna inte med OpenWrt-stöd. Sådant vill man helst undersöka innan man köper något.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ser ut att vara Broadcom-baserad, så räkna inte med OpenWrt-stöd. Sådant vill man helst undersöka innan man köper något.

För 350 spänn så tyckte jag att det var värt risken faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore jag du så skulle jag slänga in senaste DD-WRT på RT-AC87U routern.
https://download1.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/betas/latest/...

Du kan ignorera "beta" i URL:en, alla nya DD-WRT releaser räknas in under beta-termen bara som en liten heads-up att det alltid finns en liten risk för att buggar kryper in i koden vid uppdatering av underliggande beroenden vid kompileringen då detta är automatiserat flöde. Men jag har personligen kört DD-WRT på flertalet Asus routrar däribland RT-AC66U och RT-AC68U utan minsta problem, och när det strulade såg visade det sig vara fel på hårdvaran i form av utsliten AC-adapter eller defekt kretskort.

Jag kör faktiskt en TP-Link Archer C9 med DD-WRT hos syrran då hon får internet via hennes hyresvärd och deras trådlösa nätverk. Med DD-WRT går det nämligen att sätta upp trådlös WAN-förbindelse så hon får internet via grannens wifi, men att det nätet hamnar på WAN/utsidan av hennes router/brandvägg, så hyresvärden inte kommer åt syrrans LAN/enheter. Inte lika smidigt att sätta upp som på detta på en GL.iNet router, men det fungerar bra gör det.

Apropå DD-WRT/WRT på just RT-AC87U så såg jag denna notis i forumet.
"Just keep in mind that the 5GHz radio only offers Auto channel selection as the Quantenna hardware is not fully supported and you may run into issues with that radio, especially disabling it."

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vore jag du så skulle jag slänga in senaste DD-WRT på RT-AC87U routern.
https://download1.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/betas/latest/...

Du kan ignorera "beta" i URL:en, alla nya DD-WRT releaser räknas in under beta-termen bara som en liten heads-up att det alltid finns en liten risk för att buggar kryper in i koden vid uppdatering av underliggande beroenden vid kompileringen då detta är automatiserat flöde. Men jag har personligen kört DD-WRT på flertalet Asus routrar däribland RT-AC66U och RT-AC68U utan minsta problem, och när det strulade såg visade det sig vara fel på hårdvaran i form av utsliten AC-adapter eller defekt kretskort.

Jag kör faktiskt en TP-Link Archer C9 med DD-WRT hos syrran då hon får internet via hennes hyresvärd och deras trådlösa nätverk. Med DD-WRT går det nämligen att sätta upp trådlös WAN-förbindelse så hon får internet via grannens wifi, men att det nätet hamnar på WAN/utsidan av hennes router/brandvägg, så hyresvärden inte kommer åt syrrans LAN/enheter. Inte lika smidigt att sätta upp som på detta på en GL.iNet router, men det fungerar bra gör det.

Apropå DD-WRT/WRT på just RT-AC87U så såg jag denna notis i forumet.
"Just keep in mind that the 5GHz radio only offers Auto channel selection as the Quantenna hardware is not fully supported and you may run into issues with that radio, especially disabling it."

Jag kommer att ta ditt råd så småningom. Börja att testa routern med Asus senaste FW i en vecka innan eller så. Men det ser ju lovande ut att kunna flasha in DD-WRT. Trådlösa kanaler och hastighet (så länge den är över 200mbit på 5GHz) oroar mig inte. Det är trådat som jag vill vara garanterad 1gbit throughput till min stationära dator och Nvidia Shield Pro 2019.

Visa signatur