Upp till 512 GB minne i nya Mac Studio

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Fast om det är så, varför uppdaterade de inte Mac Pro nu också? Just nu är ju den kvar på M2 Ultra trots att den har samma plattform som Mac Studion. Kanske väntar de på en M5, eller så håller de på att utveckla en M4 med detta? Den som lever får se. Känns iaf väldigt ointressant för mig då de höjde priset så kraftigt genom att plocka bort 128GB-alternativet.

Någon skrev ovan att M4 max inte var designad för att kopplas samman. Och det kan ju stämma överens med rykten sedan en tid tillbaka på att Apple arbetar på en större, mer kraftfull processor, som inte är två sammansatta chip.Så det är möjligt att det är vad Mac Pro kommer få.
Mac Pro har ju också expansionsplatser, så vem vet hur Apple tänkt med GPUer. Det är så stort i så fall att der är logiskt att dom vill lämna det till utvecklingskonferensen.
Eller så har dom tänkt om och gjort M5 max möjlig att koppla samman. Det har låtit en tid som att M5 är rätt nära. Så kanske blir det första datorn med M5 variant.

Permalänk
Medlem

Antar att priset för mer minne för en gångs skull är åtminstone aningen motiverat. Men dessvärre istället också "omöjligt" att krångla sig runt just därför.

Undras om de någonsin går tillbaka till komponentuppbyggnad i sina pro modeller.

Skrivet av Sidde:

Men det kanske är lika bra att undvika amerikanskt nuförtiden. Får hoppas på att Softbank köper upp Ampere som ryktet säger så kan man köra japanskt istället.

Risken att någon bryter sig in för att klottra på datorn kanske inte är obefintlig. Men kanske finns annat att oroa sig för.

Nu sa ju Trump nyligen att både Apple-bossen och japanerna överlag personligen kontaktat honom för att gå med på precis allting. Så det låter som du är inlåst redan oavsett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Finns flera nya bilar som kostar under 200 000 kr så man kan med gott samvete säga att en fullutrustad Mac Studio kostar mer än en ny bil.

https://hogstavaxeln.se/2024/01/29/fem-billigaste-nya-bilarna...

Det där är plastleksaker!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Toyota, Peugeot och Kia har iaf också alla bilar med listpris under 200kkr. Så det verkar ju finnas lite att välja bland om man nu vill fortsätta på det spåret.

Jaja, strunt samma... det är väl lite bortom poängen för Mac Studio. Det jag ville ha fram är mest att det ändå går att få en hel liten ny bensinbil om man så önskar för de pengarna.

Jag tänker mig att om man åker till parkeringsplatsen utanför ett köpcentrum och ser vad för bilar som finns parkerade.
Okej någon gång kan det finnas något extra dyrt.
Men om man räknar bort extremfallen och mer något slags "genomsnitt".
Exempelvis Volkswagen är ju bilar man ser att folk i verkligheten har och kör.
Inte bara något för de rikaste.

Och inte alla kör småbil heller. Alltså även bland vanligt folk.
Säg det finns folk som har barn eller hund exempelvis.
Säg om någon har en kombi som är tillräckligt stor för att få plats med en barnvagn, lever de "miljonärslivet då" ?

Jag tänker mig att "Svensson bilen" borde vara mer att räkna som en normal bil än Super premium.

Det står i din signatur att du har ett RTX 5080.
Jag skulle säga att relativt sett är ett 5080 mer Super premium inom grafikkortsvärlden än vad en Golf är inom bilvärlden.
Kanske mer att jämföra med en BMW M5 (en ny sån kostar väl närmare 2 miljoner).

Skillnaden är att startpriserna på grafikkort är mycket lägre än bilar.
(Exempelvis GeForce GT 1030 Silent för 1090 kr på Webhallen)

Säg även ett RTX 5090.
Kan man spara undan 2500kr i månaden så kan man ha råd med ett RTX 5090 inom ett år (om inte priserna skenar iväg mer).
Något som är möjligt även för folk med relativt låg inkomst om de har det som högsta prioritet.
Att spara ihop till en bil, även en förhållandevis billigare sådan, är en större utmaning.

Det är väl i så fall om man går ännu längre som vågen slår över åt andra hållet.
Ska man bygga ett datacenter så blir väl även en Bugatti Chiron billig i jämförelse.
Men jag tror inte det är någon (?) som har ett datacenter själv för eget bruk.