Vad ska jag uppgradera? 8700k/2080Ti

Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera? 8700k/2080Ti

Idag sitter jag med en 8700k och en klassiker... Evga 2080ti. Nu till min fråga, vad ska jag updradera? Själv funderar jag på att skaffa en ny moderkort/ processor och ram. Är det rimligt? Sitter här och kollar på uppgraderings kit från webhallen och funderar över intel eller amd

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Hej!

Om du vill och orkar skriva exakt vad din dator har för komponenter så blir det betydligt lättare för di kunniga att ger bra råd. Och gärna vad du har för naxbudget också....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Om du vill och orkar skriva exakt vad din dator har för komponenter så blir det betydligt lättare för di kunniga att ger bra råd.

Samt användningsområde/"mål" och budget.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Samt användningsområde/"mål" och budget.

I7 8700k, Evga 2080ti ultra gaming Oc, Asus z170-e atx, noctua nh-d15, Corsair vengeance lpx black 2x16gb. Mål är gaming. Budget 7000kr +- 1500kr

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Misha88:

I7 8700k, Evga 2080ti ultra gaming Oc, Asus z170-e atx, noctua nh-d15, Corsair vengeance lpx black 2x16gb. Mål är gaming. Budget 7000kr +- 1500kr

Finemang! Ramlar säkert in fler förslag när alla vet vad vi jobbar med.
Med den budgeten så skulle jag säga att det är bäst att hålla fast vid ditt 2080Ti, som fortfarande är helt ok, och fokusera på plattformen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Finemang! Ramlar säkert in fler förslag när alla vet vad vi jobbar med.
Med den budgeten så skulle jag säga att det är bäst att hålla fast vid ditt 2080Ti, som fortfarande är helt ok, och fokusera på plattformen.

Tänkte likadant, har ju lite äldre platform. Är super nöjd med grafikkortet. Känns speciellt att man har en EVGA kort 😅

Permalänk
Medlem

Gaming är väldigt generellt.

Spelar du CS är det CPUn som gör nästan hela jobbet medan om du spelar typ Black Myth Wukong så kör grafikkortet flaska.

Spelar du i 1080p är det mest CPUn. 4k är det mest GPUn.

Jag skulle dock säga att uppgradera allt om möjligheten finns. Men skulle nog börja med AM5 och ny CPU. Vad som helst blir enorm skillnad. Jag gick från 9700K till 7600X och det är stor skillnad. 8700K är ungefär i nivå med 9700K.

För att det ska vara värt uppgradering av grafikkortet skulle jag säga att 7800XT eller RTX 4070 är minimum för att det ska vara värt det. 2080ti är ju ändå i nivå med 3070 fast mer VRAM.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Gaming är väldigt generellt.

Spelar du CS är det CPUn som gör nästan hela jobbet medan om du spelar typ Black Myth Wukong så kör grafikkortet flaska.

Spelar du i 1080p är det mest CPUn. 4k är det mest GPUn.

Jag skulle dock säga att uppgradera allt om möjligheten finns. Men skulle nog börja med AM5 och ny CPU. Vad som helst blir enorm skillnad. Jag gick från 9700K till 7600X och det är stor skillnad. 8700K är ungefär i nivå med 9700K.

För att det ska vara värt uppgradering av grafikkortet skulle jag säga att 7800XT eller RTX 4070 är minimum för att det ska vara värt det. 2080ti är ju ändå i nivå med 3070 fast mer VRAM.

Spelar mest fps, battlefield, cod (zombies). Sen finns det en mix av annat. Kör 1440p. Isåfall får jag uppgradera grunden och senare grafikkortet

Permalänk
Medlem

Du får tyvärr inget vettig uppgradering till din GPU inom din budget, så skulle helt klart kört på en AM5 plattform ihop med din gamla GPU till att börja med och ta grafikkort vid ett senare tillfälle.

Ryzen 7 7800X3D kommer ge dig fantastisk prestanda, mindre FPS drops men du får nog börja sänka inställningarna de kommande åren tills du fått råd med de där 12k+ gpuerna.

https://www.inet.se/lista/W9RM4/2025-03-08

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skulle uppgradera alltihopa eller ingenting.
Uppgraderar du allt utom grafikkortet kommer du inte märka nån skillnad i de flesta spel då GPU redan är flaskhals.
Uppgraderar du bara grafikkort kommer cpu bli flaskhals.
Skulle köpa ett 4080 eller 5080 och sen uppgradera moderkort och cpu till 9800x3d

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Uppgraderar du allt utom grafikkortet kommer du inte märka nån skillnad i de flesta spel då GPU redan är flaskhals.
Skulle köpa ett 4080 eller 5080 och sen uppgradera moderkort och cpu till 9800x3d

Det där stämmer ju inte riktigt, sänker man inställningarna på ett 2080 Ti så får man hög FPS med bra flyt, köper man bara en stark GPU kan man också få hög FPS men antagligen råka ut för stutters och rejäla FPS drops när den gamla cpu'n inte orkar med.

typ ett RX 9070 är en 30% uppgradering över ett 2080 Ti så att säga att det "inte hänger med" är lite missvisande.

5080 är dubbla budgeten och inkluderar säkerligen ett nytt nätaggregat också.

7800X3D vs 9800X3d är en 5% skillnad, jag kan nästan garantera att antalet kärnor kommer bli ett problem innan den enkeltrådiga prestandan blir det.

Jag har i princip alltid gjort sådana uppgraderingar på mina datorer där jag bytt moderkort/ram/cpu först och behållt gammalt chassi, nätagg och GPU + SSD's och bara gjort en nyformatering av windows.

Gjorde det senaste när jag byggde min nuvarande dator och då hade jag kvar mitt gamla GTX 980 Ti ett tag och minsta FPS dropsen försvann men såg ingen större skillnad i toppen då flaskhalsen fortfarande var GPU'n då jag spelade i 1440p 144hz.

https://www.inet.se/lista/vJkFQ/2025-03-08

här är ett annat alternativ, där du uppgraderar CPU till den sista vassaste CPU'n på AM5 plattformen inom gaming och satsar på ett rejält moderkort (som jag har gjort) och dubblerar mängden ram till 64gb runt 2027/2028.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag håller med.
Har du något senario där du upplever att din nuvarande dator inte räcker till?

Visst skulle du kunna köpa nytt moderkort, cpu och minnen. Men flaskar din cpu ditt grafikkort ordentligt som det är nu?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag håller med.

Visst skulle du kunna köpa nytt moderkort, cpu och minnen. Men flaskar din cpu ditt grafikkort ordentligt som det är nu?

CPU'n flaskar om man vill uppnå 120+ hz i spel

GPU'n flaskar om man spelar AAA spel i 60hz.

TS spelar FPS spel = snabb CPU får bort de där irriterande fps dropsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag håller med.

Inte vad jag har märkt av. Tänkte mest på att mitt mobo och cpu samt ram är lite äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du får tyvärr inget vettig uppgradering till din GPU inom din budget, så skulle helt klart kört på en AM5 plattform ihop med din gamla GPU till att börja med och ta grafikkort vid ett senare tillfälle.

Ryzen 7 7800X3D kommer ge dig fantastisk prestanda, mindre FPS drops men du får nog börja sänka inställningarna de kommande åren tills du fått råd med de där 12k+ gpuerna.

https://www.inet.se/lista/W9RM4/2025-03-08https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/W9RM4/2025-03-08

Min budget är bara till moderkortet, cpu och ram. Grafikkortet kommer att uppgraderas senare i år/ nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/lista/W9RM4/2025-03-08https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/W9RM4/2025-03-08

Precis vad jag letade efter! Tack!