Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk

Amd borde borde lägga ner sin gpu satsning och fokusera de dom är bäst på dvs CPUS!!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Amd borde borde lägga ner sin gpu satsning och fokusera de dom är bäst på dvs CPUS!!

Värt att nämna Halo Strix med 40cu direkt på processorn, grafikkort med rejäl prestanda direkt på processorn är redan här. Kan nästa slå vad om att hälften av alla "speldatorer" kommer säljas utan grafikkort inom bara ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Värt att nämna Halo Strix med 40cu direkt på processorn, grafikkort med rejäl prestanda direkt på processorn är redan här. Kan nästa slå vad om att hälften av alla "speldatorer" kommer säljas utan grafikkort inom bara ett par år.

För nätta summan av 60k 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Det är en bra fråga.. 😅
Förvänta mig faktiskt inget, jag är medveten om att priset är runt där för en XT som du säger. Men jag vill nog ha ett kort som jag verkligen tycker om rent estetiskt också.
Who knows, maybe someday I might just got lucky and get a XT for 9K? 😂

Då tänker vi lika. Lägger man närmare 10K så ska det vara snyggt också.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Finns inte ett enda XT kort att köpa så det betyder att kortet är under prissatt och priset måste upp till 10 000-10700 för att möta efterfrågan. Simple as that.

Du har skrivit en hel del tokigheter och tillsynes har du en väldigt svart-på-vitt syn.

Om du tittar här

https://www.google.com/amp/s/oilprice.com/Latest-Energy-News/...

Och tänker tillbaka själv, elen kostade ibland runt 20-30 spänn, det rådde brist på energi och bränsle, skulle man skruvat upp priset ännu mer menar du?

Skulle man struntat i elstödet här i Sverige? Tja kanske det men nu valde våran regering, säkert på inrådna av diverse experter att subventionera, du kanske rådfrågades?

Sen såg jag att du skrev att alla som jobbar har råd med en gpu eller hur du nu formulersde dig, personligen ligger min lön i det övre segmentet här enligt lönetråden. Jag är ingen miljonär i kontanter men kan absolut köpa ett 5090 och betala hushållets omkostnader på samma lön. Om jag hade resonerat såhär under min tid som ung vuxen fram tills nu, tror du jag hade haft samma ekonomiska situstion idag?

Med ökad levnadsstandard kommer också högre omkostnader. Jag kan ta min skatteåterbäring (tack ränteavdraget) och köpa ett 5090, ta februaris månadslön och köpa en 9800x3d och sen lägga resten på en custom vattenloop och ha en burk som är rätt så high end och dessutom en skärm från asus med dual mode och 480hz.

Eller så tar jag samma summa, tar familjen till thailand och bor på ett 4/5 air bnb med pool i tre veckor i november/december om jag skjuter till ytterligare 20k på samma summa jag lagt på burken. Vad tycker du verkar vara rimligt?

Jag sitter på en burk med i5 6700k, evga 980 (ej ti) och en skärm på 240hz, gpu och skärm köpt beg och resten av datorn är från 2017. Det råcker nästan för mig men jag börjar faktiskt överväga uppgradering för min gpu har hotspots på runt 100, cappar fps och kraschar ibland in game. Så ska jag köpa ett 9070 samt 5800 x3d och ta familjen till thailand eller en 5090 med 9800/9950x3d och ta familjen till legoland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är en bra förklaring från Buildzoid till varför GPU marknaden ser ut som den gör

https://youtu.be/KqKJN7MGZGQ?si=bAFgHNshBLkHhCxy

Mvh

Finns en part 2 också…

https://m.youtube.com/watch?v=MvZfCP4DwGs

Länk
Permalänk
Medlem

Har väntat länge på att uppgradera mitt stackars 2060 och lyckades såklart inte knäppa ett 9070 xt för 8000.

Frågan är om jag ska fortsätta vänta om priserna bara kommer bli värre. Hur stor skillnad är det mellan ett Sapphire Radeon RX 9070 Pure för 8 500 t.ex. och 9070 xt varianterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Har väntat länge på att uppgradera mitt stackars 2060 och lyckades såklart inte knäppa ett 9070 xt för 8000.

Frågan är om jag ska fortsätta vänta om priserna bara kommer bli värre. Hur stor skillnad är det mellan ett Sapphire Radeon RX 9070 Pure för 8 500 t.ex. och 9070 xt varianterna?

Bara vänta någon månad så kommer säkert priserna vara när på mspr nivå igen så fort dom inte får korten sålde längre för mspr men just nu köper folk dom ändå och finns det ju ingen anledning för dom att dra ner priset.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Skrivet av Spagh1i:

Du har skrivit en hel del tokigheter och tillsynes har du en väldigt svart-på-vitt syn.

Om du tittar här

https://www.google.com/amp/s/oilprice.com/Latest-Energy-News/...

Och tänker tillbaka själv, elen kostade ibland runt 20-30 spänn, det rådde brist på energi och bränsle, skulle man skruvat upp priset ännu mer menar du?

Skulle man struntat i elstödet här i Sverige? Tja kanske det men nu valde våran regering, säkert på inrådna av diverse experter att subventionera, du kanske rådfrågades?

Sen såg jag att du skrev att alla som jobbar har råd med en gpu eller hur du nu formulersde dig, personligen ligger min lön i det övre segmentet här enligt lönetråden. Jag är ingen miljonär i kontanter men kan absolut köpa ett 5090 och betala hushållets omkostnader på samma lön. Om jag hade resonerat såhär under min tid som ung vuxen fram tills nu, tror du jag hade haft samma ekonomiska situstion idag?

Med ökad levnadsstandard kommer också högre omkostnader. Jag kan ta min skatteåterbäring (tack ränteavdraget) och köpa ett 5090, ta februaris månadslön och köpa en 9800x3d och sen lägga resten på en custom vattenloop och ha en burk som är rätt så high end och dessutom en skärm från asus med dual mode och 480hz.

Eller så tar jag samma summa, tar familjen till thailand och bor på ett 4/5 air bnb med pool i tre veckor i november/december om jag skjuter till ytterligare 20k på samma summa jag lagt på burken. Vad tycker du verkar vara rimligt?

Jag sitter på en burk med i5 6700k, evga 980 (ej ti) och en skärm på 240hz, gpu och skärm köpt beg och resten av datorn är från 2017. Det råcker nästan för mig men jag börjar faktiskt överväga uppgradering för min gpu har hotspots på runt 100, cappar fps och kraschar ibland in game. Så ska jag köpa ett 9070 samt 5800 x3d och ta familjen till thailand eller en 5090 med 9800/9950x3d och ta familjen till legoland?

Legoland låter väl trevligt inte varje dag så kan du mätta ditt ha begär(verkligen på tiden)på samma gång,win win.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Legoland låter väl trevligt inte varje dag så kan du mätta ditt ha begär(verkligen på tiden)på samma gång,win win.

Haha ja egentligen och man slipper 11h flyg... Kanske ska lägga fram förslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Basera på YT streamers kan man OC non-XT kortet ganska likvärdigt gentemot XT utan att tappar mycket alls.
Om pris gapet är stort välj non XT, annars XT. För övrigt skiljer det sig emellan korten 10-15%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lightsource:

Vet inte om "satsning" är rätt ord, de (som ATI) började med grafik nästan ett årtionde innan NVIDIA grundades.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ni som tänker köpa ett 9070xt är ni inte inresserade av ray tracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det presterar ju som ett 5070 i RT också.
Om man vill använda RT, inte minst med DLSS, så skulle jag mer vara orolig för 12gb vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inte värst, visst det är fint men inte värt prestandaförlusten på några av dagens kort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Frågar du alla som köper ett Nvidia kort under 5070 ti samma sak ? Du kan ju inte ens köra riktig raytracing med ett 5070 .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Frågar du alla som köper ett Nvidia kort under 5070 ti samma sak ? Du kan ju inte ens köra riktig raytracing med ett 5070 .

Jag vill bara veta hur ni resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Personligen lägger jag inte märke till skillnaden med eller utan om jag inte slutar det jag gör i spelet och aktivt letar efter efter det. Hade en 5080 ett par veckor men är lika nöjd med prestandan på mitt 9070 XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag vill bara veta hur ni resonerar.

RT är väl bara en rolig bonus man kan skryta med, lite som RGB

Värt att tänka på, inga konsolspel har RT i fokus, så ca 30miljoner spelare lever gott utan RT i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

RT är väl bara en rolig bonus man kan skryta med, lite som RGB

Värt att tänka på, inga konsolspel har RT i fokus, så ca 30miljoner spelare lever gott utan RT i spel.

Det har du rätt i. Om man spelar spel i 4k som har obligatorisk RT som Indiana Jones?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Personligen lägger jag inte märke till skillnaden med eller utan om jag inte slutar det jag gör i spelet och aktivt letar efter efter det. Hade en 5080 ett par veckor men är lika nöjd med prestandan på mitt 9070 XT.

Varför behöll du inte 5080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Rt ger stutter input lag och dåligt bildflyt sämre än vad fps mätaren visar.

Fascinerande dåligt optimerat mer än allt som oftast. Jag kör på storskärm 4k på stor skärm ger så brutalt mycket mer än försöka köra rt på 2560x1080p 35" uw. Det senare är fullt möjligt men ger en kass upplevelse i jämförelse

Finns få lir som faktiskt använder rt med måtta. men då ger det ju mindre att aktivera det också.

Spel med påtvingad rt. Inte kört Indiana men då tvingas de ju optimera så folk faktiskt kan använda det så det kan nog inte va något större problem i det liret? Det går ju att göra vet inte varför det görs så sällan?

Samma med ps 5 där så optimerar de ju rt efter hårdvaran. Men det är sällan man kör i rt läget på ps 5 heller för den delen.

Rent egoistiskt hade jag hellre sett att AMD helt offrat rt prestanda och satsat allt på rå rastreringsprestanda för 4K men vet inte om jag är dit marknaden är på väg lol

Nu blev det en 5080 men jag tycker ju ändå amd ligger på plus på den här lanseringen. De skalpar mindre än nvidia och ännu inga rapporter om brinnande kontakter och saknade rops.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det har du rätt i. Om man spelar spel i 4k som har obligatorisk RT som Indiana Jones?

Indiana Jones spelet krävs det ingen direkt bra ray tracing prestanda för spela kan köra det på "supreme" preset med 6900XT i 1440p (native) och få 100fps+

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Det är ju inga problem. 9070 XT får 67 fps (utan uppskalning).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför behöll du inte 5080?

Tyckte det kostade mer än det smakade.

Permalänk
Medlem

RT och alla dessa lull är bara en bonus, dagens grafikkort är inte riktigt där än.
Kanske om en eller två generationer till, inget man ska haka sig fast på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Hur kan du inte märka skillnaden?
Jag förstår vissa spel men de som har de i reflektioner är ju brutal skillnad.
blir som att byta till en TN panel från oled, nu kanske du har VA eller TN iofs...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

RT och alla dessa lull är bara en bonus, dagens grafikkort är inte riktigt där än.
Kanske om en eller två generationer till, inget man ska haka sig fast på just nu.

Även om jag håller med dig så kommer "något annat" att komma då som håller bollen rullande. 4090 har ju för tillfället slagit i taket gällande rastering - därför var de tvungna att hitta/utveckla något nytt som på något sätt rättfärdigar vidare utveckling och ökade priser.

Permalänk
Medlem

AMD hade chansen att kamma hem både goodwill och marknadsandelar, men tyvärr är det fortfarande sant att AMD aldrig missar en chans att missa en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur kan du inte märka skillnaden?
Jag förstår vissa spel men de som har de i reflektioner är ju brutal skillnad.
blir som att byta till en TN panel från oled, nu kanske du har VA eller TN iofs...

Kanske inte spelar spel där det är sån stor fokus på det. Sitter på en sån här skärm. Jobbar med samma skärm så OLED är uteslutet för det blir för snabbt inbränning av tidigare erfarenheter.