Permalänk
Bredband2
Skrivet av LaggyKar:

Hur ligger det till för er (Bredband2)? Anledningen jag frågar är att jag nyligen har testat att aktivera IPv6 (DHCPv6) och det verkar funka, men bara delvis. Jag får ett /56-prefix från IA_PD, vilken verkar funka ordentligt åt båda hållen, och jag får en IA_NA-adress, och den funkar ordentligt för utgående paket, men det inkommande paket på IA_NA-adressen verkar inte routas till mig. Jag ser om jag pingar en VPS från routern att ping-paketen kommer fram till VPS:en, med IA_NA-adressen som käll-adress, men responsen kommer inte tillbaka till routern. Jag är på Telias fiber. Bredband2 är listat under IPv6 hall of Fame på sidan du länkar till, men supporten hävdar bestämt att de inte alls har IPv6.

Har detta löst sig för dig eller är det fortfarande en issue? Vems support har du pratat med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

Har detta löst sig för dig eller är det fortfarande en issue? Vems support har du pratat med?

Det började fungera efter ett tag, så numera får jag inkommande paket även på IA_NA-adressen.

Jag skickade brev till webform@bredband2.se. Det var två personer där som sa att IPv6 inte fanns:

Citat:

Det låter lite märkligt att ens kabelbundna enheter når IPv6, då vårt bredband endast stödjer 4.
Vi har övervägt att introducera IPv6 men det har inte gjorts ännu och därför kan jag dessvärre inte erbjuda dig support på detta.

Citat:

Som min kollega nämnde så är IPv6 inget som vi introducerat till slutkunder och vi har därför ingen support på detta.

Permalänk

Jag fick publik IPv6-adress av Telia idag..!
Jag gjorde ingenting speciellt, har inte frågat dem om en adress eller något..
Router: Ubiquiti UniFi Express konfad för SLAAC...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Jag fick publik IPv6-adress av Telia idag..!
Jag gjorde ingenting speciellt, har inte frågat dem om en adress eller något..
Router: Ubiquiti UniFi Express konfad för SLAAC...

Telia har haft IPv6 länge så det var nog ditt stadsnät som fick igång IPv6.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

nån som vet hur det är med ownit? sitter på ip-only nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

nån som vet hur det är med ownit? sitter på ip-only nät.

Vi har Ownit men i deras eget nät och det erbjuds inte IPv6 här så jag misstänker att detsamma gäller i stadsnät. Vi var faktiskt några på IRC som fick vara med och testa IPv6 (via prefix delegation) runt 2016 vilket fungerade utmärkt tills man gjorde ett underhåll i det lokala området för några år sedan. Så tekniken har funnits på plats i många år men jag antar att det inte är någonting man tycker är värt att lägga ner tid/pengar på. Detta kändes mer som ett sidoprojekt av en eldsjäl på företaget.

Man hade tidigare en informationssida på hemsidan som sa att IPv6 för stunden endast erbjuds för företagskunder och att man testar olika lösningar för privatkunder men den sidan finns inte längre.

Permalänk
Medlem

@jagardaniel det va ju trist att höra, jag skrev till kundtjänst så får se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

@jagardaniel det va ju trist att höra, jag skrev till kundtjänst så får se vad de säger.

Låter bra! Återkom gärna med svaret du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Nix, fortfarande ingen IPv6...

Men nu! Vet inte exakt när det hoppat igång då det var ett par månader sedan jag hade möjlighet att kontrollera men får iaf en /56 från Bahnhof via Servanet i Jämtland nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTePe:

Men nu! Vet inte exakt när det hoppat igång då det var ett par månader sedan jag hade möjlighet att kontrollera men får iaf en /56 från Bahnhof via Servanet i Jämtland nu

Najs, hur ser dina inställningar ut?

Edit: var in i OPNsense och kollade, hade också fått en 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Vi har Ownit men i deras eget nät och det erbjuds inte IPv6 här så jag misstänker att detsamma gäller i stadsnät. Vi var faktiskt några på IRC som fick vara med och testa IPv6 (via prefix delegation) runt 2016 vilket fungerade utmärkt tills man gjorde ett underhåll i det lokala området för några år sedan. Så tekniken har funnits på plats i många år men jag antar att det inte är någonting man tycker är värt att lägga ner tid/pengar på. Detta kändes mer som ett sidoprojekt av en eldsjäl på företaget.

Man hade tidigare en informationssida på hemsidan som sa att IPv6 för stunden endast erbjuds för företagskunder och att man testar olika lösningar för privatkunder men den sidan finns inte längre.

Ja, det är lite konstigt att de inte kan få tummen ur och aktivera det för alla kunder när de haft det allt utom sista biten aktiverad i sitt nät så länge. Bevisligen fungerade det ju bra för er som testade det, och numera är det ju betydligt lättare för folk att komma igång med eftersom de flesta konsumentroutrar numera har bra stöd och har det aktiverat som standard.

Om Telia med alla sina kunder kan rulla ut det bör Ownit definitivt kunna göra det också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

I Norge är det numera lagkrav på IPv6 i offentlig förvaltning och Telenor i Norge har börjat skriva mer om IPv6 till företag.

Skrivet av blunden:

Ja, det är lite konstigt att de inte kan få tummen ur och aktivera det för alla kunder när de haft det allt utom sista biten aktiverad i sitt nät så länge. Bevisligen fungerade det ju bra för er som testade det, och numera är det ju betydligt lättare för folk att komma igång med eftersom de flesta konsumentroutrar numera har bra stöd och har det aktiverat som standard.

Om Telia med alla sina kunder kan rulla ut det bör Ownit definitivt kunna göra det också.

Norska statliga operatören Telenor äger Ownit sedan 2012. Redan 2005 köpte Telenor Sveriges största operatör Bredbandsbolaget. Telenor har inte brist på IPv4-adresser och majoriteten av deras fiberkunder kan inte välja någon annan operatör i deras nät. Så Telenor ser ingen anledning att slå på IPv6 för konsumenter i nuläget. 🙁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

I Norge är det numera lagkrav på IPv6 i offentlig förvaltning och Telenor i Norge har börjat skriva mer om IPv6 till företag.

Norska statliga operatören Telenor äger Ownit sedan 2012. Redan 2005 köpte Telenor Sveriges största operatör Bredbandsbolaget. Telenor har inte brist på IPv4-adresser och majoriteten av deras fiberkunder kan inte välja någon annan operatör i deras nät. Så Telenor ser ingen anledning att slå på IPv6 för konsumenter i nuläget. 🙁

Ja, jag är väl medveten om att Telenor ägt Ownit ett bra tag nu. Det har resulterat i att de har utmärkt peering samt inte behöver köra CGNAT. Ownit har också erbjudit IPv6 till företagskunder länge som jag förstått det, men tyvärr bemödade de ju sig inte att ta det hela vägen efter sitt test för flera år sedan.

Nackdelen med att de inte aktiverar IPv6 oavsett hur många IPv4-adresser de har är ju att det gör IPv6 mindre attraktivt för tjänster att köra det, så fler och fler kunder till mindre ISP:er tvingas in bakom sunkig CGNAT och internet blir mer och mer trasigt. Man hade ju hoppats att de skulle inse att denna slapphet riskerar att drabba dem negativt när folk och hela BRF:er eventuellt sakta men säkert börjar välja bort dem för avsaknad av IPv6.

Intressant dock att Norge infört IPv6-krav i offentlig förvaltning redan för flera år sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag är väl medveten om att Telenor ägt Ownit ett bra tag nu. Det har resulterat i att de har utmärkt peering samt inte behöver köra CGNAT. Ownit har också erbjudit IPv6 till företagskunder länge som jag förstått det, men tyvärr bemödade de ju sig inte att ta det hela vägen efter sitt test för flera år sedan.

Ja det är verkligen tråkigt och det ser likadant ut hos de flesta operatörer och nätägare i Europa. IPv6 är inte påslaget om det inte finns marknadsmässiga anledningar som motiverar det. Det vore i och för sig inte otänkbart att Ownit skulle kunna gå före och erbjuda IPv6 före Telenor men ärligt talat så tror jag inte norrmännen vill ge den karamellen till det lilla svenska bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Låter bra! Återkom gärna med svaret du får.

Fick ringa eftersom de fortfarande inte svarat på mitt ärende, de har inte ipv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Fick ringa eftersom de fortfarande inte svarat på mitt ärende, de har inte ipv6.

Tack för svaret! Lite trist att det inte har hänt någonting nytt på över 8 år men det blir väl så när det är funktionalitet som inte prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Tack för svaret! Lite trist att det inte har hänt någonting nytt på över 8 år men det blir väl så när det är funktionalitet som inte prioriteras.

Jag sitter iaf inte i deras nät så kommer att säga upp och byta till obenet.

Det lär väl krävas lagstiftning för att sega isp'er ska komma till skott.

Permalänk

Jag har Bahnhof och har ibland märkt att jag ser en IPv6 adress när jag kollar på https://whatismyipaddress.com/
Inställningen är dock disabled i routerns inställningar, skumt.

Är det bra att aktivera det? I så fall, vad väljer man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag har Bahnhof och har ibland märkt att jag ser en IPv6 adress när jag kollar på https://whatismyipaddress.com/

<Uppladdad bildlänk>

Native, /56 på prefix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

<Uppladdad bildlänk>

Native

Permalänk
Skrivet av varget:

Native, /56 på prefix.

Skrivet av dlq84:

Hur menar ni exakt? Som på bilden nedan och välja apply? Eller ska man sätta denna /56 prefix någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Hur menar ni exakt? Som på bilden nedan och välja apply? Eller ska man sätta denna /56 prefix någonstans?
<Uppladdad bildlänk>

Jag har förvisso inte Bahnhof. Jag har Obenetwork.
Men ja. Min sida ser ut sådär. Inte skrivit i nåt utan tryckte bara på apply. O fick igång ipv6
prefik /56 fylldes i automatiskt för mig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

<Uppladdad bildlänk>

Precis som sagts klicka apply. Om den frågar om prefix längd så sätt den till /56.

Permalänk
Skrivet av varget:

Native, /56 på prefix.

Skrivet av dlq84:
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har förvisso inte Bahnhof. Jag har Obenetwork.
Men ja. Min sida ser ut sådär. Inte skrivit i nåt utan tryckte bara på apply. O fick igång ipv6
prefik /56 fylldes i automatiskt för mig.

Skrivet av varget:

Precis som sagts klicka apply. Om den frågar om prefix längd så sätt den till /56.

Jag aktiverade ipv6 som beskrivits och nätverket fungerade som vanligt ett tag. Men sen helt plötsligt verkade bara vissa hemsidor fungera (t.ex. google och youtube), medans många andra hemsidor inte gjorde det. Avaktiverar jag ipv6 fungerar allt igen.

Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag aktiverade ipv6 som beskrivits och nätverket fungerade som vanligt ett tag. Men sen helt plötsligt verkade bara vissa hemsidor fungera (t.ex. google och youtube), medans många andra hemsidor inte gjorde det. Avaktiverar jag ipv6 fungerar allt igen.

Vad kan felet vara?

En massa saker såklart. Starta en egen tråd för felsökning.

En hypotes som är rätt enkel att bekräfta eller falsifiera är att bara kommunikation över v6 fungerar, på grund av felkonfiguration, rutten mjukvara eller på grund av problem hos ISP - i fallande ordning av sannolikhet.