Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Snart kan Limited Edition-omslag vara ett minne blott

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Emballaget är ju en del av produkten… låter som ett konstigt förslag

medhåller. köper man en limited, collectors eller special edition oavsett om det kommer extra goodies med så är kartongen en del av paketet. vissa slänger den kanske, en del slänger den så småningom, om några år.

men den ska liksom stå på hyllan och se fin ut. det är lite av en pokal som visar att du köpte en speciell utgåva. man har betalat för just en speciell kartong/förpackning.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

I så fall kan de väl förbjuda alla leksaker också, de är ju väldigt onödiga och mest gjorda av plast.

Är det bara jag som börjar tycka mindre och mindre om EU? Vi gick ju med i EU för att få fri handel, fritt resande och en friare arbetsmarknad. Inte för att få 500.000 regler att följa.

Ge en politiker ditt lillfinger och du blir inte av med hela armen utan oxå en njure...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Är du på riktigt? Nej det handlar inte om att få folk att lyda och acceptera, du är ju helt absurd med det påståendet. Det handlar om onödiga förpackningar för produkter som borde kunna använda identiska förpackningar med övriga i samma serie, när innehållet inte skiljer sig.

Här är ett exempel:

https://i.imgur.com/oFrDdCT.jpeg

Varför i hela friden behövde den här förpackningen vara så groteskt enorm när själva innehållet i sig inte skiljer sig nämnvärt från övriga CPU:er i samma serie? När jag jobbade med att bygga datorer på beställning så fanns det inte end enda jävla kund som ville ha den här jävla skitförpackningen när vi ville inkludera den vid leverans av datorn. Inte en enda. Men dom tog upp enormt mycket lageryta, och kostade mer att transportera för speditörer, vilket i slutändan kostade oss mer.

Ni får fan sluta larva er med era konspirationsteorier och börja tänka på varför såna här direktiv tas fram. Det här är fullt rimligt, punkt jävla slut.

De vanliga kartongerna är ju även de groteskt stora, processorer skulle i princip kunna säljas i den innersta plastkåpan runt processorn.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Halloj! I artikeln skriver jag att EU-förordningen syftar till att minska användandet av onödigt emballage. För oss entusiaster beskriver jag även ett relevant scenario - då många av oss är samlare. Huruvida en burk krossade tomater inte längre kommer i ett yttre pappemballage, och därefter ett inre plastemballage, har ingen större inverkan på vare sig humör eller köpbeteende.

Jag har dock, baserat på er feedback, förtydligat artikeln för att inte ge intryck av att det specifikt rör LE-artiklar. Tack för påpekandet, jag tar till mig det för framtida artiklar.

I praktiska termer kan vi titta på 4090 Founders Edition kontra 5090 Founders Edition.

5090 FE har en förpackning som väger ca 1.5 kg (full kartong, exklusive grafikkort) och är exakt 1 snusdosa hög.
4090 FE har en förpackning som väger cirka 800 gram mer (full kartong, exklusive grafikkort) och är ~2.7x högre. Med 5090 FE har man alltså sparat in oerhörda mängder emballage, men även tummat på unboxing- och samlarupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det ena är avhängigt av det andra om vi nu ska ha en union. Frihet för varor, människor och kapital hade vi kunnat ha utan en union, det hade bara blivit mycket svårare med handeln.

EU såldes in som en handelsunion, inte en överstatlig massövervakande mastodont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

De vanliga kartongerna är ju även de groteskt stora, processorer skulle i princip kunna säljas i den innersta plastkåpan runt processorn.

Struntprat. Dom vanliga kartongerna är till för att vara tapptåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Struntprat. Dom vanliga kartongerna är till för att vara tapptåliga.

Precis, det är därför processorn sitter efter ena kanten utan kartongskydd - bara sitt plastfönster så att folk kan pilla på den.

Permalänk
Medlem

"Jag vill också ha bättre miljö, bara det inte påverkar mig"

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Ja, de kan inte vänta på att allt ska se ut som dessa klassiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! I artikeln skriver jag att EU-förordningen syftar till att minska användandet av onödigt emballage. För oss entusiaster beskriver jag även ett relevant scenario - då många av oss är samlare. Huruvida en burk krossade tomater inte längre kommer i ett yttre pappemballage, och därefter ett inre plastemballage, har ingen större inverkan på vare sig humör eller köpbeteende.

Jag har dock, baserat på er feedback, förtydligat artikeln för att inte ge intryck av att det specifikt rör LE-artiklar. Tack för påpekandet, jag tar till mig det för framtida artiklar.

I praktiska termer kan vi titta på 4090 Founders Edition kontra 5090 Founders Edition.

5090 FE har en förpackning som väger ca 1.5 kg (full kartong, exklusive grafikkort) och är exakt 1 snusdosa hög.
4090 FE har en förpackning som väger cirka 800 gram mer (full kartong, exklusive grafikkort) och är ~2.7x högre. Här har man alltså sparat in oerhörda mängder emballage, men även tummat på unboxing- och samlarupplevelsen.

Råkade du byta siffrorna eller vad försöker du visa? 4090 var större kartong som var bättre och vägde mindre? Är inte det bättre på alla sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Råkade du byta siffrorna eller vad försöker du visa? 4090 var större kartong som var bättre och vägde mindre? Är inte det bättre på alla sätt?

800g mer än de 1.5kg som kartongen för 5090 vägde

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

800g mer än de 1.5kg som kartongen för 5090 vägde

Jag missade ordet mer… trötta ögon i sängen uppenbarligen. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag missade ordet mer… trötta ögon i sängen uppenbarligen. Tack!

Sånt som händer 😊

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Precis, det är därför processorn sitter efter ena kanten utan kartongskydd - bara sitt plastfönster så att folk kan pilla på den.

Ja? CPU:n sitter ju inte direkt mot kanten, dom sitter i regel insänkt från kanten. Sen innehåller ju boxen mer än bara CPU:n. Sen har vi ju bonusen att med en kartong så flyger den inte iväg och studsar runt på samma sätt som bara själva plasthöljet om man skulle tappa den, det minskar även risken för att CPU:n åker ur plastfodralet vid tapp. Men om du tycker dessa typer av förpackningar är jämförbara så skulle jag råda dig att söka upp en optiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

förutsatt att du inte kommer använda stock-kylaren, ja.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

United Errors gör det igen.
Visar hur korkade dom är.

Snart får man väl bara andas på speciella ställen i 5 min å måste visa andningstillstånd, blir uppskriven av en UEvakt, sedan måste du gå till nästa ställe/UEvakt (5 km bort).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

https://kf.se/wp-content/uploads/2016/12/2-in-1.jpg

Lowlab NoName-varor i Kanada.

https://www.costar.com/article/2103882574/loblaw-plans-rollou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Sen har vi ju bonusen att med en kartong så flyger den inte iväg och studsar runt på samma sätt som bara själva plasthöljet om man skulle tappa den, det minskar även risken för att CPU:n åker ur plastfodralet vid tapp.

Ja så sjukt användbart! Eftersom man aldrig går nånstans utan sin paketerade cpu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Ja? CPU:n sitter ju inte direkt mot kanten, dom sitter i regel insänkt från kanten. Sen innehåller ju boxen mer än bara CPU:n. Sen har vi ju bonusen att med en kartong så flyger den inte iväg och studsar runt på samma sätt som bara själva plasthöljet om man skulle tappa den, det minskar även risken för att CPU:n åker ur plastfodralet vid tapp. Men om du tycker dessa typer av förpackningar är jämförbara så skulle jag råda dig att söka upp en optiker.

Jag tror att du skulle haft användning av lite kartong när du var liten.
5mm wellpapp skulle ge exakt samma skydd.

Skrivet av Patrik356b:

förutsatt att du inte kommer använda stock-kylaren, ja.

Såklart. Dock var min senaste lika stor även utan stock-kylare. (Tack för övrigt att de slutade inkludera den, har en samling av sådant skräp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Då skulle det bli dyrt med returer. Köpte för ett tag sen en termostat till kylen. Skickades i en vadderad påse. Den hade man stampat sönder i frakten så fick reklamera den. Den nya kom lite bättre packad men även den hade man försökt göra sönder. Gick dock böja till baka plåten så den gick att använda. Hade inte lust vara utan kyl en vecka till. Och då är ju inte en sådan termostat speciellt känslig.

Så paket måste ha en mista storlek för att inte försvinna och en viss robusthet för att inte krossas i transporten.

Edit:stavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

https://kf.se/wp-content/uploads/2016/12/2-in-1.jpg

Joo, fast det får inte heta "kaviar" om den innehåller för lite rom enligt EU-regel. Så därför heter den kända bara "Kalles" numera.

Permalänk
Medlem

Vad upprörda många blir? Det kommer ju inte påverka limited edition över huvud taget! Special kartonger är en del av produkten, inte emballaget. Så enda som behöver göras är att lägga sin "produkt" i ytterligare en kartong som får agera emballage.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Det här är trams som syftar till att få dig att lyda och acceptera. Först är det småsaker som det här som du accepterar, sedan utökas det mer och mer till att gälla mer allvarliga saker, som du kommer att acceptera för att du redan accepterat sådana här lagar tidigare. Det är precis samma mekanism som med den ökande onlinecensuren.

Vad är egentligen fel med PPWR?
Länken till PPWR finns även i artikeln.
It aims to:-

• Prevent and reduce packaging waste, including through more reuse and refill systems.

• Make all packaging on the EU market recyclable in an economically viable way by 2030.

• Safely increase the use of recycled plastics in packaging.

• Decrease the use of virgin materials in packaging and put the sector on track to climate neutrality by 2050.

Är medveten om att rubriken som Swec. använder rör upp känslor om man väljer att stanna vid den.

Det är en aning i linje med vad vi hade i debatt om konsumentlag för flera årtionde sedan, även om det då var att en förpackning som ex. cornflakes endast var fylld till 40%. Det var redan då en fråga om dåligt nyttjande av förpackningsmaterial, där dom som förde frågan motiverade spiller med att kunden blev lurad att tro där var mer då förpackningen var större.

Det gick hem rätt bra, fastän nästan alla missade huvudmotivet. Minska mängden avfall och få ner kostnader för sophantering.

Sen onlinecensur, skulle nog vilja säga att du inte har en aning.
Får ge dig en liten tankeställare om vad censur verkligen är för något, håll tillgodo...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!