Helgsnack: Vad vill du se med nästa generations grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ja, om vi ska önska fritt utan realistiska begränsningar så finns det ju en del.

Betydligt bättre priser (max 10000-12000kr) på toppkorten är väl ett av dom största önskemålen i så fall, men det lär ju inte hända tyvärr, det går nog snarare åt andra hållet. Snart går väl ett xx90 kort på 50-60K om det fortsätter så här.

Och en grej som hänger ihop med detta, att sluta ha släpp innan man är redo och har en stor volym av kort så att dom flesta som vill ha kan få. Skulle troligen försvåra för scalpers också, vilket aldrig är fel. Men det är väl uträknat och medvetet att man gör så här.

Större hopp i rå prestanda och förlita sig mindre på uppskalning och frame generation. Och så kunde man ju önska sig att speltillverkarna fokuserade på att optimera sina spel istället för att använda uppskalning och frame generation som en krycka, men det är ett annat ämne.

Att AMD skulle ångra sig ang. att inte tävla i toppsegmentet så att NVidia fick lite konkurrens där.

En ny aktör inom grafikkort (och processorer) som inte är USA baserad, men det är ju inget som kan hända till nästa generation, men om man får önska fritt utan begränsningar så... Det känns lite som att alla ägg är i samma korg just nu.

Mer minne på dom lite lägre modellerna, 16GB skulle vara minimum tycker jag.

Energieffektivare toppkort.

Listan kan göras lång.

Permalänk
Medlem

Att en uppstickare etablerar sig på marknaden med prisvärda energieffektiva kort i yttersta toppskiktet till rimliga priser. Det är öppet mål just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Been there, done that...

När? Old times? Eller något datahallskort?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

En ökad effektivitet som innebär max 250W TDP för flaggskeppskorten, som var normen fram tills man började försöka kränga AI och Ray-Tracing.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Lite faktisk innovation, länge sen nu. Sen ett riktigt generationskliv i prestanda per watt.

Permalänk

Standardfläktar för kylningen!

Permalänk
Medlem

Butiker och tillverkare som respekterar mrsp är en rätt stor grej.

Permalänk
Medlem

Vill se ett nytt paradigmskifte med typ graphene/carbon nanotubes som drar ner värme och energiförbrukning och därmed kan utöka prestanda.
Vill se en högre lägstanivå. Spelutvecklare behöver sikta på en bred publik och de flesta har inte råd med top of the line.
Många verkar vara anti ai, men jag vill tvärt om ha mer av det, kanske en ai specifik unit så NPCs som kan förstå/prata naturligt språk normaliseras, AIs som kan lära sig spela vad som helst till en hög nivå som du kan spela co-op med precis som du gör med en polare.
Ännu bättre RT, det ska bli nya standarden, inte påklistrat.
Det här kanske inte är gpu relaterat, men jag tror game streaming är en bra idé om man kommer ifrån latency osv...om utvecklare kan köra en server med en extremt detaljerad värld, och streama direkt till användare så man slipper lagra 200gb på disken, eller rendera på hårdvara långt mer kraftfull än vad användare kan få tag på.
Tänk en väldigt detaljerad simulerad GTA värld där varenda npc är unik, har en unik personlighet, ett jobb, address, familj och styrs av redan nämnda ai så du kan prata fritt med dom, världens ekonomi osv är dynamisk..så världen är inte där för dig som spelare, utan bara existerar och sköter sitt, du kan ta vilken roll i världen som du vill, saker du gör påverkar systemet. Bli en seriemördare och nyheterna pratar om dig. Lös mord genom att intervjua vittnen, kolla övervakningskameror...eller simulera hela ekossytem i en ultimat sandbox. Ok hamnade lite långt ifrån diskussionsämnet här.

Permalänk
Medlem

Hela AIB situationen behöver ses över. Jag förstår inte längre vad dom har för roll i den här kedjan. Det verkar som 90% vill ha ett enkelt MSRP kort utan lull-lull men man tvingas köpa en GPU för flera tusen mer för att dom enkla modellerna helt enkelt inte tillverkas i dessa kvantiteter. MSRP korten säljs dessutom inte för det annonserade priset. Kan heller inte tänka mig att någon kylare kostar 2000:- mer att tillverka än någon annan kylare. Och dom som håvar in på detta är AIB företagen.

Om Nvidia och AMD inte vill sälja sina kretsar till ett pris där AIB partners kan tjäna pengar så borde man kanske se över att helt enkelt bygga alla korten själva. Eller hitta någon annan lösning som fungerar.

Edit:
Nu såg jag ju att Calle hade en krönika om just detta, då är jag ju inte ensam med dom tankarna iallafall.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Lägre pris

Permalänk
Medlem

Dubbel prestanda och halva priset.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Full Path Tracing i 4k@60fps+ utan uppskalning hade inte suttit fel.

Permalänk
Medlem

Mer energieffektiva, lägre pris, mer VRAM, referensmodeller från partnertillverkare, implementera Adrenalin/geforce app fullt ut för Linux.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Lussarn:

Hela AIB situationen behöver ses över. Jag förstår inte längre vad dom har för roll i den här kedjan. Det verkar som 90% vill ha ett enkelt MSRP kort utan lull-lull men man tvingas köpa en GPU för flera tusen mer för att dom enkla modellerna helt enkelt inte tillverkas i dessa kvantiteter. MSRP korten säljs dessutom inte för det annonserade priset. Kan heller inte tänka mig att någon kylare kostar 2000:- mer att tillverka än någon annan kylare. Och dom som håvar in på detta är AIB företagen.

Om Nvidia och AMD inte vill sälja sina kretsar till ett pris där AIB partners kan tjäna pengar så borde man kanske se över att helt enkelt bygga alla korten själva. Eller hitta någon annan lösning som fungerar.

Edit:
Nu såg jag ju att Calle hade en krönika om just detta, då är jag ju inte ensam med dom tankarna iallafall.

100% detta. Tror ingen kommer bli missnöjd med rak och tydlig kommunikation och prissättning.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Tror att bättre energieffektivitet är alltid något att eftersträva.

Permalänk
Medlem

Mindre kort för bövelen 🤬

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

billigare kort eller åtminstone kort att köpa till MSRP som inte tar slut efter 5 sek efter släpp

Permalänk
Medlem

1. Jag vill se ett typ 8 slots kort, där luftflödet går från front och blåser ut bakom datorn istället. Typ som Apple gjorde med sitt rivjärn för några år sedan. Borde inte vara så jädra svårt att göra något sådant, och de flest av oss med mid towers har inga andra instickskort oavsett.

2. Jag hade varit nyfiken på ett IKEA kort. Detta fungerar säkerligen inte, men jag tänker att det är ett kort som har flera olika GPUer, och slots för minne. Man kan köpa en basbräda, sen kan man slotta in en GPU för rastor, och en GPU för AI etc. På så sätt kan man bygga ett kort med väldigt lite rastor, men massa minne + AI. Alternativt kan man köra full rastor + minne, men skita helt i AI delen. Skulle ju aldrig gå, men drömma kan man ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

jag undrar mest varför korten är så förbaskat dyra?
kretskortet är ju inte större än de varit förr . känns mest som att man köper en jätte stor dyr kylare.

hur kan ett grafikkort vara dyrare än ett fint påkostat moderkort.
grafikkort kostar ju mer än en skaplig dator i övrigt inklusive chassie och allt.

jag förväntar mig billigare kort framöver och inte dyrare

Chipytan är större än nånsin, kretskort har ingen kostnad i sig.. Det är vad som sitter på...

On Topic:
Att det infördes en standard som satte ett strömförbrukningstak så att nätagg och chassi inte blir ett jävla frågetecken vid varje release..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Billigare kort som har skaplig prestanda för pengarna främst, rtx 3060 prestanda under 2300 kr iallafall med 12 gb vram fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Medlem

Humana priser, och energieffektivitet. Sedan pandemin har prisutvecklingen på grafikkort rusat iväg. Förut kostade ett riktigt bra grafikkort kostade mindre än en konsol, men nu får du punga ut bra mycket mer än 10K om du ska ha ett riktigt bra kort.

Permalänk
Hedersmedlem

Som en hel del har skrivit redan : Bra låga priser.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Billigare kort som har skaplig prestanda för pengarna främst, rtx 3060 prestanda under 2300 kr iallafall med 12 gb vram fortfarande.

var det inte under denna relese som NVIDIA hade ett 800% profit ??
ser mer native upplösning än dlss osv.

Permalänk
Medlem

Acceptabel path tracing i 1080p på mellanklasskort (som kostar max 5000) utan uppskalning, tack.

Path tracing i realtid görs faktiskt inte på allt idag, som man kanske kan tro. Enligt Nvidia används t ex path tracing i Unreal för "direct lighting, indirect lighting and some reflections".

Permalänk
Medlem

Tillgänglighet, lägre priser och mer/större engagemang för bättre stöd och funktion i linux.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Jag vill ha physx kvar, för äldre spel. vill ha ett grymt nytt grafikkort som inte har några problem med dom äldre spelen som man fortfarande kör
EDIT: och att kort som är mid-high end fortfarande är något som vi vanligt folk kan köpa

Permalänk
Medlem

Jag vet att det totalt saknar verklighetsförankring, men att faktiskt kunna köpa ett kort hade varit kul.

Permalänk
Medlem

Nåt som drar max 100-150W och är lika bra eller bättre som dagens kort... litet och nätt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hur pass stort problem är coilwine? Tycker atr man läser om det titt som tätt och PCBn blir mindre och kontakten som nu även vissa AMD kort kommer med...finns en del att förfina.

Permalänk
Medlem

Mindre storlek på GPU samt lägre priser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV