Helgsnack: Vad vill du se med nästa generations grafikkort?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad vill du se med nästa generations grafikkort?

Vi har fått se vad nya generationens grafikkort kan göra. Vad vill du se i nästa våg?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort som faktiskt går att köpa.

Permalänk
Medlem

Mer VRAM på korten och högre prestanda per watt. Bättre strömkontakter.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Ingen 12vhpwr-skit, det räcker nu nvidia.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Skulle önska se att man gjorde så bra grafikkort man kan med ett maximalt uttag om 300W. Samt att toppkorten hamnade runt 7000 kr.

Inget av dessa två lär besannas förstås

Permalänk
Medlem

Osannolikt att jag kommer att ha råd, inte för att de är för dyra objektivt sett (det tycker jag nämligen inte) utan för att min ekonomi har påverkats så kraftigt av de senaste årens världshändelser. Men jag skulle vilja se ett Nvidia-kort med mer fokus på RT-kärnor och mycket mer VRAM. 24-32 GB för ett 80/90-seriekort. Och en kraftigt tilltagen kylare på det, med massa heatpipes ut till stora mängder koppar och stora fläktar, så den ändå håller sig sval och relativt tyst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Att Nvidia inte skalar ner sina kort hela tiden så att deras prestandasegment flyttas ner en 3:e gång på allt förutom 90-klassen (kommer 6080 slå 5090? Tveksamt...). Mer VRAM på deras högre kort modeller, utan att höja priser.

AMD göra liknande framsteg i prestanda som de gjorde med RDNA4, och att de kan tävla i flagskeppsprestanda.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem

För att öka prestandan måste man gå ner till 3-2 nm vilket kommer kosta. Så tror inte på billigare grafikkort. Men kan vi få 30%+ mer rå prestanda så OK.

Permalänk
Medlem

Med tanke på det som diskuterats innan om att varken AMD eller NVIDIA har stora pengar att tjäna på gfx så länge de kan tälja guld med tandpetare på serversidan så kommr pc-gejmers som inte är "rika" få lära sig att.

Det är inget fel att dra ner på grafikinställningarna. De flesta spel behöver inte spelas i Ultra RT butplug 4k för att bara bra.

Det är inget att gråta över. Det är som med bilar. Inte alla kan åka runt med en elbil för 800.000. Saaben för 20.000 fungerar helt ok om man inte har råd med annat.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Varje gång som jag köper nytt så blir chassit bara mindre och mindre. Är nu nere på 7.2 liter så jag hoppas att man även i framtiden kan köpa bra presterande och strömsnåla grafikkort som får plats i chassin av den storleken. Att man utan problem också ska kunna köpa korten vid release och till riktpris är av vikt. Prismässigt vill jag hålla mig under 10000. Sådant som strålspårning, uppskalning, fejkade bildrutor och liknande bryr jag mig inte om alls. Är bara intresserad av rasterprestanda.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med fler energisnåla grafikkort som man kan köra fläktlöst men som ändå är mer kraftfulla än de integrerade grafikkorten.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

För att öka prestandan måste man gå ner till 3-2 nm vilket kommer kosta. Så tror inte på billigare grafikkort. Men kan vi få 30%+ mer rå prestanda så OK.

Och så länge det är brist på tillverkningskapacitet på de mer avancerade tillverkningsprocesserna kommer vi inte se nån prissänkning.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Om man fick gnugga en grafik-ande och önska:
Högre energieffektivitet, tycker redan när korten drar över 200w att det har gått överstyr.
Högre prestanda så 4K är faktiskt användbart på även medelklass modeller.
Slut på låsta tekniker (physx,dlss,reflex etc etc)
Återgång prismässigt till 4-5000 sek för topppresterande kort (nVidia's xx90 serier kan gott gå tillbaka till Titan klassificering)

Permalänk

AMD ska kunna direkt mäta sig mot Nvidia's RT-prestanda och DLSS. (Även om jag inte själv använder dessa två så är det tydligen avgörande för 99% av användarna)

Jag hoppas på att AMD's uDNA gör ett Ryzen-genomslag.

Permalänk
Medlem

Vi behöver lite "regler" för att styra upp gejjmandet till de unga!
Precis som F1 inför kostnadstak så gör vi det för graffikkort.

Ramar:

*Pris Max 400 euro (sen blir det ju moms på det som skiljer länder i mellan).

*Maxeffekt på 400w.

*"Äkta pixlar", dvs inget dlss, FSR för att undvika att man optimerar korten för annat och sedan vrider funktionerna för att fungera i spel. Ren prestanda helt enkelt.

*Pci-express.

*Kompatibelt med olika cpuer, så man inte läser in sig i egna funktioner eller ekosystem.

Uppfuller man dessa krav så är det bara att vara kreativ och köra på!

Permalänk
Medlem

samma stöd i Linux som i windows

Permalänk
Medlem

Bättre effektivitet. Går det som nu kommer nästa generation dra 800 watt eller mer

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Kort som faktiskt finns att köpa och som inte brinner upp p.g.a. dåliga strömkontakter.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Brandsäkra kort till MSRP. UHBR20 från AMD.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Att produkter faktiskt finns på hyllor.
Att produkternas pris sänks till adekvata vänivåer.
Att prestanda lyfts på riktigt (och inte bara med ai och ffg).
Att tillverkarna slutar fuska med tiernamnsättning.
Att det finns mer konkurrens.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se strömsnåla och passivt kylda grafikkort med humana priser

Gärna drivrutiner för Linux och bättre ström kontakter (skulle gärna sätta ström kontakten direkt i moderkortet och mata allt via PCIe porten så man slapp massa fula sladdar i framtiden).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Mindre slöseri påslöseri AI bilder och liknande gärna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Först och främst måste priserna och tillgången hamna på rimliga nivåer.
Hade gärna sett att AMD och Intel lyckades i det högre prestanda segmentet.

Det hade behövts fler aktörer för att kunna pressa ner priserna.

Prestandan är enligt mig tillräckligt bra, problemet är att spel generellt är dåligt optimerat, speciellt när det gäller RT.

Vill även se mjukvarulösningar som inte är knutna till en specifik tillverkare (DLSS osv).

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | Asus X870-P | Corsair DDR5 @6400 MHz | Samsung 9100 PRO M2 | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | Corsair RM750x | LG 32'' @165Hz G-Sync | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se ett 6070 som är nära 5090 såsom 4070 var nära 3090 och 1070 var nära 980ti.
Att en xx70 kostar dubbelt så mycket som de gjorde för av olika anledningar skulle vara i alla fall lättare att ”köpa”, acceptera.
Också partners kort har alltid inneburit en extra 50-100 dollars förutom några påkostade speciella modeller. Det gick även att få tag på TUF och Gaming modeller på MSRP. Den där nya 200 dollars extra för nästan alla kort vill jag inte se bli normen.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 5 7600- RTX3080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Stora prestandahopp i alla prisklasser, helst för ett liknande (eller lägre) pris som förra generationen, och utan att öka strömförbrukningen.

På mjukvarusidan vill jag se att man löser latensproblemet med frame generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Kort som faktiskt finns att köpa och som inte brinner upp p.g.a. dåliga strömkontakter.

Det är väl bara 2 kända fall av 5000 serien som har smält.

Permalänk
Skrivet av holo:

Om man fick gnugga en grafik-ande och önska:
Högre energieffektivitet, tycker redan när korten drar över 200w att det har gått överstyr.
Högre prestanda så 4K är faktiskt användbart på även medelklass modeller.
Slut på låsta tekniker (physx,dlss,reflex etc etc)
Återgång prismässigt till 4-5000 sek för topppresterande kort (nVidia's xx90 serier kan gott gå tillbaka till Titan klassificering)

Energieffektivitet har inget med tdp att göra.

Titta bara på Intel i9 och hur snabb den är kontra sin förbrukning i blender. (Kilojoule/scen)

Priset är baserat på dollar= sek. Tror tyvärr vi lär hamna runt där vi är nästa generation.
att xx90 heter titan eller xx90 har ingen betydelse... Enbart i ens konsumentshuvud.

På topic
Jag hoppas amd och nvidia konkurrerar i 6-10k spannet så man kan få nära 5090 prestanda där.
att Intel lyster sig så låg/mellanklass blir mer prisvärd med 3 giganter.

Jag hoppas PT blir en standard som nyttjas och kan spelas med, även om det blir med dlss i 4k med quality mode.
helst utan FG då de gånger jag använt det inte riktigt fallit för det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag vill inte se en nästa generations grafikkort. Jag vill se ett paradigmskifte som omkullkastar allt det som kommit att bli modern grafik med uppskalningstekniker för kantutjämning och massa skit som får bilden att se oskarp och dimmig ut. Jag vill se grafik som påminner om AI-genererade videor som dyker upp lite varstans. Typ den sortens bildkvalitet autogenererad i realtid. Jag skiter i hur man når dit. Jag är bara intresserad av resultat. Dvs att man når dit. Jag vill inte se nästa Unreal engine. Det är som en sönderpolerad bajskorv där allt ser likadant ut.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Maxtak på effektförbrukningen, det blir bara värre och värre. När de kan släppa ett kort som är snabbare än dagens toppkort men som drar max 300(?)w så får de släppa ny generation. Sen sänkning 10% för varje kommande generation ner till 200w.

Och vettig tillgänglighet vid release för att hålla nere priserna och göra det tråkigt för scalpers.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ett tekniksprång som med 3Dfx/Glide eller kanske en ny uppstickare med ny kul teknik som STs Kyro/Kyro 2 med TBR/HSR.

Så jag vill alltså se ett nytt 3Dfx VoodooX eller ett Kyro III.
Och det ska vara som Kyro en underdog prismässigt och som äger konkurrensen med ny smart teknik.