Vilken leverantör kopplar fiber snabbast?

Permalänk

Vilken leverantör kopplar fiber snabbast?

Hej,

Skall flytta till villa som har fiber indraget och funderar mellan olika bredband. Jag jobbar hemifrån och kommer behöva internet 2 arbetsdagar efter tillträde. Jag planerade beställa från bredband2 men de sa att det kan dröja 1-5 arbetsdagar tills internet är kopplat och de har ingen garanti på det. Har inte kollat upp med nuvarande ägare om jag kan beställa inkopplingsdatum tills före tillträde men finns det någon leverantör som brukar vara snabb på detta? Förstår att det kanske är så att alla säger 1-5 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem

Du kanske får planera att köra internetdelning via mobilen om du måste ha internet inom 2 dagar
Annars är det typ bara en config som ändras någonstans.. väljer du att det ska vara klart dag X så kommer det troligtvis vara klart dag X förutsatt att det inte är något galet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

troligen är det ju samma stadsnät oavsett vilken leverantör du väljer..

Permalänk
Medlem

Om inget är fel så går ju detta normalt sett på några minuter. Vem äger nätet och är KO?

Permalänk
Medlem

Beställ till datumet du vill så kommer internet fungera från dret datumet. Bara det är någon vecka framåt.

Permalänk
Skrivet av Maxplosive:

Hej,

Skall flytta till villa som har fiber indraget och funderar mellan olika bredband. Jag jobbar hemifrån och kommer behöva internet 2 arbetsdagar efter tillträde. Jag planerade beställa från bredband2 men de sa att det kan dröja 1-5 arbetsdagar tills internet är kopplat och de har ingen garanti på det. Har inte kollat upp med nuvarande ägare om jag kan beställa inkopplingsdatum tills före tillträde men finns det någon leverantör som brukar vara snabb på detta? Förstår att det kanske är så att alla säger 1-5 arbetsdagar.

Förmodligen kommer du ha ungefär samman hanteringstid vilken leverantör du än väljer. På de flesta hållen idag har stadsnät en API som låter leverantörerna fixa påkoppling automatiskt till datum man lägger beställningen på nätet eller i telefon. Då slås det alltid på det datumet (förutsatt att något annat inte förhindrar det, tex att tidigare person som bodde där inte avslutat sitt abonnemang längre).

Finns dock andra nät där man inte har samverkan med leverantörernas egna system. I detta fallet behöver en människa manuellt gå in och öppna stadsnätets system och lägga upp och slå på nätet, och det är i dessa fallen som det ibland dröjer lite längre. Skulle vi låtsas att 1000 personer har beställt till ett visst datum där nätet är manuellt, så hamnar du längst bak i kön när du lägger beställningen, och kommer därav behöva vänta tills tidigare beställningar manuellt slagits på.

Med andra ord skulle jag mest ta hänsyn till priset, kvalitén på olika leverantörer i öppna stadsnät är i princip identiska, möjligtvis att några leverantörer har aningen bättre routing och kan ge dig några enstaka ms i fördel sett till ping, men inte så aktuellt för folk som inte lirar mycket onlinespel.

Permalänk

Förvarnar för Bredband2, går det ner under en längre period så får du ingen ersättning för det.

Haft ett ärende i domstol med dom, oseriösa punkt slut.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Förvarnar för Bredband2, går det ner under en längre period så får du ingen ersättning för det.

Så ser väl i princip samtliga konsumentabonnemang ut, enda ersättningen du kan vänta dig är att du inte behöver betala ditt abonnemang de dagar du var utan tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Så ser väl i princip samtliga konsumentabonnemang ut, enda ersättningen du kan vänta dig är att du inte behöver betala ditt abonnemang de dagar du var utan tjänst.

Ett fåtal erbjuder failsafe över mobilt bredband, t.ex. Tele2.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Nightwing:

Vill du utveckla lite hur ärendet ser ut? Mycket bekant med flera leverantörers policy kring sånt här, och stämmer inte alls att bredband2 inte kompar ifall man varit utan nät (så länge det inte ligger på en själv)

Sedan är inte alltid ersättningen återbetalning, utan leverantörer brukar i första hand pitcha att du istället för komp i form av dagar/veckor (eller hur lång tid det nu gällde) där man har tjänsten gratis. Ligger man på och tjatar erbjuder de dock återbetalningar så länge summan överstiger en viss gräns. Vill du förklara lite hur ditt problem såg ut, och vad du sade till kundtjänst/vice versa?

Permalänk
Medlem

Skaffa INTE Bredband2.

Vilket stadsnät har du? Är ju rätt avgörande för att kunna peka dig i rätt riktning.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Skaffa INTE Bredband2.

Vilket stadsnät har du? Är ju rätt avgörande för att kunna peka dig i rätt riktning.

Varför inte? Haft dem i 10 år i olika stadsnät. Inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Skaffa INTE Bredband2.

Du kan inte säga så utan att förklara varför. Syftar på ditt första stycke om BB2.

Så förklara varför.

Varför jag är nyfiken är att jag övervägde de seriöst men som tur var lyckades jag få Bahnhof att matcha deras erbjudande så jag kunde stanna kvar (skönt när man har sin mail reggad i skolsystemen för barnen etc att slippa krabba med att uppdatera).

Tack.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Du kan inte säga så utan att förklara varför. Syftar på ditt första stycke om BB2.

Så förklara varför.

Varför jag är nyfiken är att jag övervägde de seriöst men som tur var lyckades jag få Bahnhof att matcha deras erbjudande så jag kunde stanna kvar (skönt när man har sin mail reggad i skolsystemen för barnen etc att slippa krabba med att uppdatera).

Tack.

Såklart skulle jag gjort det. Satt i möte, och i bilen dessutom 😂

Bra att du fick annat erbjudande.

Deras support är sämst. Noll kundkänsla.

Jag flyttade in i ett hus där dom inte skickat in uppsägningen av han jag köpte av (hade kollat med dom innan att jag skulle ha internet samma dag som jag flyttade in då det var mitt i brinnande Corona och jag jobbade på distans). Dom måste göra det till fibernätet om det blir en annan kund på anläggningen.

Jag fick försöka ordna allt själv. Som tur var så skulle jag väldigt snart börja jobba mot fibernätet, så dom fixade så jag fick ha internet under problemperioden ändå.

Var så otroligt struligt med dom.

Idag kör jag Obe network och är jättenöjd!

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk

ServaNet fixar stadsnätet här. Tänkte gå med bredband2 då de har publik ip utan extra kostnad och erbjöd snabbast hastighet till lägsta pris utan router.

Permalänk

Ser att Bahnhof har bättre erbjudande för hastigheten jag bryr mig om, fick även svar att publik ip inte kostar så kanske går med dem istället