Snart höjer Plex priserna på sina abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

så.... för att få tillgång till min lokala media när jag är utomlands så måste man betala?.. inte bara en gång utan man måste ha ett abonnemang??
Är det jellyfin/kodi som är en bra ersättare till plex isåfall?

Jag kör Jellyfin. Riktigt smidigt. Lättanvänt. Dessutom snygg och stilren UI

Permalänk
Medlem

Lite roligt att se hur många som börjar kasta sig med Emby och Jellyfin i den här typen av forum så fort Plex nämns Visst kan man fippla med det om man är entusiast, men de flesta användarna är inte det. Som användare vill man bara ladda ner streaming-tjänsten från den app-butik som ens TV har, vilket Plex lyckas med i väldigt stor mån. Att fippla med olika enheter, HDMI-kablar, fjärrkontroller och input-lägen är otroligt krångligt för väldigt många. Att bara ha en Plex-app på sin TV är inte krångligt. De kommer garanterat att tjäna mer pengar på den här prishöjningen än vad de förlorar pengar på att några börjar använda Jellyfin istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmpusk:

Jag kör Jellyfin. Riktigt smidigt. Lättanvänt. Dessutom snygg och stilren UI

Har ni då en server som är igång hela tiden så ni kan accessa er media utomlands?

Permalänk
Medlem

Kört plex i många år och har lifetime, men efter det kom till att de trackar allt du ser och lagrar det på sina servrar o.s.v. med tanken på spyware mailen de skickade ut för ett par år sedan har jag inte använt det och gick helt över till Jellyfin, vist lite mer pill att dela bibliotek o.s.v men värt det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jellyfin är riktigt trevligt, just saying...

Kan inget mer än att hålla med! Speciellt med tanke på att Plex är ofantligt mycket svårare att få igång i truenas jämfört med Jellyfin som bara fungerar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Jag har aldrig riktigt fattat vad man får som betalande användare. Jag kör själv en Plex server på min NAS som min pappa sedan har tillgång till genom att jag loggat in på Shield också. Kommer jag behöva köpa Plex nu då? Spelar bara upp filer om ligger lokalt på min server.

Skrivet av Cove:

Det enda man egentligen tappar är hardware transcoding. så när du on the fly kodar om en film som enheten du tittar på inte stödjer native.

Göra det på GPU (även iGPU) är mycket mycket snabbare och mindre resurskrävande än att göra på CPU.

Du tappar HDR -> SDR tonmappning också, vilket gör att ljussättningen kan bli helt fel om du streamar till en enhet utan HDR-stöd.

Se skillnaden här. Den vänstra är omappad.
https://static.wixstatic.com/media/4340f1_b70367f999a44fe0905...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Du tappar HDR -> SDR tonmappning också, vilket gör att ljussättningen blir helt fel om du streamar till en enhet utan HDR-stöd.

Se skillnaden här. Den vänstra är omappad.
https://static.wixstatic.com/media/4340f1_b70367f999a44fe0905...

OK i mitt fall tappar jag kort sagt ingenting. Har jag förstått rätt om allt fortfarande kommer även efter denna förändring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Blir nog att flytta över till Jellyfin för min del. Känner också att Plex gått mer och mer mot det kommersiella hållet med alla filmer/TV som dyker upp i apparna från deras egna håll.

Gick över till Jelly för något år sedan när det började bli lite mer bloatat i plex. Tog lite invänjning, allt är inte lika logiskt och mer noga med struktur men när jag vant mig rullar det på. Kör i docker med åtkomst till grafik. Funkar kanon.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av orig_rejser:

Gick över till Jelly för något år sedan när det började bli lite mer bloatat i plex. Tog lite invänjning, allt är inte lika logiskt och mer noga med struktur men när jag vant mig rullar det på. Kör i docker med åtkomst till grafik. Funkar kanon.

Kan du specifiera lite mer med vad som inte är lika logiskt?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk

OK i mitt fall tappar jag kort sagt ingenting. Har jag förstått rätt om allt fortfarande kommer även efter denna förändring?

Har du kört free nu så kan du nog fortsätta med det som vanligt!

Med pass kan man hoppa över intros och endings också.
Funkar riktigt bra för det mesta!
Men det är ju lite av en onödig lyxgrej kanske.

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte påverkar oss som bara kör lokal media hemma.

Permalänk
Medlem

Jellyfin!! Å vill man ha remote access är tailscale ett alternativ som är gratis

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte är i behov, skulle inte ens anvönda om det va gratis…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Har du kört free nu så kan du nog fortsätta med det som vanligt!

Med pass kan man hoppa över intros och endings också.
Funkar riktigt bra för det mesta!
Men det är ju lite av en onödig lyxgrej kanske.

Super tack för klargörandet. Då skippar jag att köpa. Tänkte det kunde ha varit smart att köpt nu annars innan prishöjningen.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt fattat vad man får som betalande användare. Jag kör själv en Plex server på min NAS som min pappa sedan har tillgång till genom att jag loggat in på Shield också. Kommer jag behöva köpa Plex nu då? Spelar bara upp filer om ligger lokalt på min server.

Det ingen av de andra verkar svara på är att du kommer behöva Plex Pass om din pappa inte sitter på samma nätverk som dig.
Så om du inte har pappa boendes med dig på samma nätverk utan har satt upp Shield hemma hos honom så kommer antingen han eller du behöva Plex Pass.
(Om det är så, så hade jag köpt Plex Pass som server -ägare, hellre än att han skulle haft det på sitt konto)

Jag tolkade först nyheten som att användarna som inte är lokalt skulle behöva Plex Pass, men som tur är räcker det fortfarande att servern/ägaren har Plex Pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Kan du specifiera lite mer med vad som inte är lika logiskt?

Eller logiskt är det väl, snarare att plex var lugnare med det. Jelly är kinkigare på mappstruktur och namn än plex är upplever jag. Med plex kändes det mer som att man bara kan slänga in saker huller om buller och det löser sig.
Finns lite inställningar att göra också med grupperingar och liknande för att få ordning på t.ex. serier.
Men om man har en anime-serie där avsnitt heter 001 och sedan 002 så grupperar den konstigt. Men om man döper dom till S01E001 så hamnar det snyggt.
Upplever även som att det är oftare som jag får gå in själv och hänvisa till rätt serie på imdb för att hämta info och bilder.

Så det är väl huvudsakligen att man var bortskämd med plex.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Suck, får betala för livstids nu då

Nyfiken, men vad är USPen för att betala för Plex?
Jag kollar iofs bara film lokalt eller remote men jag kan inte tänka mig att betala för lokala mediaspelare…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nyfiken, men vad är USPen för att betala för Plex?
Jag kollar iofs bara film lokalt eller remote men jag kan inte tänka mig att betala för lokala mediaspelare…

Kollar man endast lokalt så tycker jag Kodi är enda alternativet. Varför krångla med en Emby, Jellyfin eller Plex server när Kodi är bättre.

Permalänk
Medlem

Kollar lokalt hemma på PC+Apple TV+Ipad pro.
Använt Plex utan plex pass och aldrig haft problem direkt på någon enhet.

Provat andra men föredrar Plex interface 100% över alla andra.
Kommer fortsätta köra Plex gratis då jag inte har behov av saker som remote play ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kollar man endast lokalt så tycker jag Kodi är enda alternativet. Varför krångla med en Emby, Jellyfin eller Plex server när Kodi är bättre.

Nja, lokal streaming ska jag väl säga.
Kodi har väl ingen app till android Tv exempelvis?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har livstidspass, betala du med, om du inte gillar Plex, sluta gnäll och sluta använd Plex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har livstidspass, betala du med, om du inte gillar Plex, sluta gnäll och sluta använd Plex!

Man har rätt vara sur på hur allt bara smyghöjs hela tiden

Permalänk
Medlem

Får se vad de blir på seedboxen, som tur är så verkar min provider ha gett tillgång till att installera nästan vilket som helst.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, lokal streaming ska jag väl säga.
Kodi har väl ingen app till android Tv exempelvis?

Kodi har Android TV app, kör den på min Shield TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marabon:

Det ingen av de andra verkar svara på är att du kommer behöva Plex Pass om din pappa inte sitter på samma nätverk som dig.
Så om du inte har pappa boendes med dig på samma nätverk utan har satt upp Shield hemma hos honom så kommer antingen han eller du behöva Plex Pass.
(Om det är så, så hade jag köpt Plex Pass som server -ägare, hellre än att han skulle haft det på sitt konto)

Jag tolkade först nyheten som att användarna som inte är lokalt skulle behöva Plex Pass, men som tur är räcker det fortfarande att servern/ägaren har Plex Pass.

Attans också. Ja min server står hemma hos mig och pappa bor på annan adress. Kanske borde ta och köpa en livstidsprenumeration iallafall då.

Permalänk
Medlem

Och där dog Plex för mig, installerade både Emby och Jellyfin för att testa vilket jag kommer använda istället.

Gissar på att Plex upphör att existera inom något år.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Jag har kört Plex sedan 2016, enda jag har köpt var ios app-versionen för att kunna ha åtkomst till Plex i iPhonen (köptes för många år sedan). Jag har aldrig haft tanken att köpa någon premium variant.

Permalänk
Medlem

Testat Plex en gång, men var inget för mig.. Kör Nova Video Player på Android-teven. Funkar hur fint som helst när den indexerat filmerna lokalt på datorn/servern. Men, skulle någon annan lösning var bättre/smidigare?

Just detta har jag inte orkat undersöka då Nova funkar bra, om man man vill kolla lokalt iaf

Permalänk
Medlem

Har någon hittat en värdig ersättare till Plexamp?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande inte att använda om man har RAR-arkivade filmer och serier? Kör Kodi och det funkar bra. Men hade varit rätt ballt att dela ut det till sin familj t.ex.