Olika ström över 12VHPWR-kontakt

Permalänk
Medlem

Olika ström över 12VHPWR-kontakt

Eftersom jag har ett Asus RTX 5090 Astral LC så kan jag se hur mycket ström det går i varje enskild ledare (och tydligen få en varning om det är för mycket i någon ledning).

I tomgång har jag haft 0,68 - 1,04 A enligt bilden nedan:

Vid last så skevar det med ungefär samma fördelning men det har aldrig blivit larm.

Kabeln är en tidig CableMod 12VHPWR - 4 x 8-pin PCI-e.
Nu skaffade jag en uppdaterad CableMod enligt revisionen 12V-2x6.
Nu får jag detta i tomgång:

Dvs bara ett spann på enbart 0,90 - 0,96 A.

Sense-pinnarna är ju uppdaterade och jag tycker också att plåthylsorna för strömdelen sitter lite längre ut på den uppdaterade versionen.

Äldre kontakten:

Nya kontakten:

EDIT: Så jag är klart nöjd att jag bytte till ny reviderad kabel

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag tror du behöver formulera en fråga för att få lite input

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag tror du behöver formulera en fråga för att få lite input

Det var en upplysning enbart, ingen fråga.

Visa signatur

Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta om du hade fått en mer likvärdig last om du tagit ut och återinstallerat den gamla kabeln kanske 5-6ggr i båda ändar eller om den hade fortsatt varit skev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det hade varit intressant att veta om du hade fått en mer likvärdig last om du tagit ut och återinstallerat den gamla kabeln kanske 5-6ggr i båda ändar eller om den hade fortsatt varit skev.

Ja, det kunde säkert ha påverkat på både bra eller dåliga sätt men jag ville ha den nya versionen. När jag lossade den gamla så kunde jag dock inte märka att den inte satt fullt i som den borde. Jag skall även ha den gamla kabeln för annat och ville inte slita på den i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att en kabel/kontakt som skadas av att anslutas och kopplas bort färre än flera hundra gånger om inte tusentals är en skitkabel/kontakt som aldrig skulle funnits på marknaden, särskilt om plasten är hyfsat färsk.
Att du sedan uppger att du har för avsikt att använda kabeln till annat, beroende på vad detta användningsområde är så kan det vara i ditt intresse att se över att kabeln faktiskt har en jämt fördelad last.

Det ett sådant test dessutom skulle ge en indikation på är om det är problem med ytbeläggning på hylsorna eller problem med ledarna/krimpningen mellan ledare och hylsa.
Om in-/ur-koppling av kontakterna ett antal gånger i båda ändar inte gör någon skillnad så talar det för att problemet är annat än ytbeläggning och du bör fundera på om du faktiskt vill använda kabeln.

Med det sagt så tänker jag inte be dig att utföra detta test, jag är bara av åsikten att det hade varit intressant.
Trevlig eftermiddag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Min åsikt är att en kabel/kontakt som skadas av att anslutas och kopplas bort färre än flera hundra gånger om inte tusentals är en skitkabel/kontakt som aldrig skulle funnits på marknaden, särskilt om plasten är hyfsat färsk.
Att du sedan uppger att du har för avsikt att använda kabeln till annat, beroende på vad detta användningsområde är så kan det vara i ditt intresse att se över att kabeln faktiskt har en jämt fördelad last.

Det ett sådant test dessutom skulle ge en indikation på är om det är problem med ytbeläggning på hylsorna eller problem med ledarna/krimpningen mellan ledare och hylsa.
Om in-/ur-koppling av kontakterna ett antal gånger i båda ändar inte gör någon skillnad så talar det för att problemet är annat än ytbeläggning och du bör fundera på om du faktiskt vill använda kabeln.

Med det sagt så tänker jag inte be dig att utföra detta test, jag är bara av åsikten att det hade varit intressant.
Trevlig eftermiddag!

Ja, både OC3D och der8Bauer har ju redovisat problem med sina egna, i grunden, bra 12VPWR kablar som har fått problem efter mycket recenserade och deras slutsats var att standarden är för dålig och minsta lilla störning kan ge problem.
https://youtu.be/oB75fEt7tH0?si=0UOxectSyWs29Q-C
https://youtu.be/w3BXarPl1F0?si=wUFXrdXOWulB1PRn

Här kan jag ju tycka att någon, som har mer tid och utrustning för detta, skulle fördjupa sig, typ SweC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det innebär att så gott som alla kontakter i din dator är skitkontakter
Många är inte designade för mer än typ 30-50 inkopplingar.
De kan ju praktiken i många fall fortfarande klara betydligt fler utan problem, men grundkraven är inte ställda högre än så på många datorkontakter. (just för att man normalt sett inte pluggar i och ur en massa)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Och hur såg/ser det ut vid hög GPU belastning med gamla/nya kablarna?
För det är ju där det spelar roll, i idle så spelar det ju i stort sett inte nån roll om bara en kabel levererar ström!

Bara för att det är jämnare belastning i idle så är det inte säkert att det blir en jämnare belastning vid hög GPU belastning och/heller när kontakterna blir varmare.
Kan mycket väl vara att din gamla kabel har jämnare belastning då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och hur såg/ser det ut vid hög GPU belastning med gamla/nya kablarna?
För det är ju där det spelar roll, i idle så spelar det ju i stort sett inte nån roll om bara en kabel levererar ström!

Bara för att det är jämnare belastning i idle så är det inte säkert att det blir en jämnare belastning vid hög GPU belastning och/heller när kontakterna blir varmare.
Kan mycket väl vara att din gamla kabel har jämnare belastning då.

Jag har inte "mätt" den nya vid belastning ännu men väl den gamla i en tidigare tråd: #20767437 och det blev en liknande fördelning.

Ström är som vatten, den tar alltid den enklaste vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi som lever i ovisshet gläds med dig.

Permalänk
Medlem

...men eftersom SweC är fullt upptagna med Quiz, Krönikor och Kurser så har jag nu testat med last. För full pedagogik och läsbarhet så kommer snapshot här både utan och med last och för både gammal och ny kabel:

Gammal kabel - tomgång:

Gammal kabel - last:

Ny kabel - tomgång:

Ny kabel - last:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur stabila är resultaten över tid? Får mitt 5090 astral idag eller imorgon och förhoppningen är ju att det räcker att titta på fördelningen några gånger under load för att se att det är jämnt å fint å sedan kunna glömma detta å bara köra afterburner.

För övrigt intressant att se att det bara är en pin (pin 5) som ställde till det när det gäller din gamla kabel. De andra pinsen ser ju bra ut

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Hur stabila är resultaten över tid? Får mitt 5090 astral idag eller imorgon och förhoppningen är ju att det räcker att titta på fördelningen några gånger under load för att se att det är jämnt å fint å sedan kunna glömma detta å bara köra afterburner.

För mig så är det stabilt och konsekvent. Jag har ofta kollat i tomgång (enkelt) och det är i princip samma hela tiden. Och går det över någon gräns och blir rött så skall man få en varning. Jag tror att OC3D har visat exempel på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

För mig så är det stabilt och konsekvent. Jag har ofta kollat i tomgång (enkelt) och det är i princip samma hela tiden. Och går det över någon gräns och blir rött så skall man få en varning. Jag tror att OC3D har visat exempel på detta.

Nu fått hem mitt astral och fan vad skönt att se att alla pins har jämnt med volten (kör atx 3.1 båda på GPU och PSU)

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

Har nu kollat upp mina siffror och tycker alla pins ser bra ut. Jag har dock en pin som ligger något under de andra (0.86). De andra ligger mellan 0.92 och 0.96. Men borde väl inte vara något att bry sig om då avvikelsen är så låg?

Visa signatur