Permalänk
Medlem

iPad 11, BankID

Just fått min nya iPad 11 och försöker installera BankID, men får något lustigt fel.
BankID klagar på att den inte har NFC!?
Detta är alltså efter jag hämtat nytt BankID på min bank via min telefon, samt scannat QR-koden på nya iPaden.
Provat hämta BankID direkt från nya iPaden också, samt logga och hämta via gamla iPaden. Samma fel.

Kanske en bugg? Nån med nya iPad 11 som lyckats aktivera BankID?

Permalänk
Medlem

@taliz:
Verkar vara ett känt problem enligt kommentarer på App Store. Ett tips är att du också rapporterar felet där.

Kör själv BankID på en äldre iPad Mini här.

Aktiverade du mha Pass/ID-kort? Känns annars sjukt att kräva NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@taliz:
Verkar vara ett känt problem enligt kommentarer på App Store. Ett tips är att du också rapporterar felet där.

Kör själv BankID på en äldre iPad Mini här.

Ser ingen info om det i App Store? Men jag skrev en review om det nu..

Ja på min gamla iPad 9 funkar det fint.

Nej, hämtade nytt via min bank och när nya iPaden ska lägga till det får jag felet där den klagar på att NFC saknas.

Permalänk
Medlem

Försökte detsamma på en ny iPad för några veckor sedan och konstaterade att det helt enkelt inte går när enheten inte har NFC.
Jag blir gärna motbevisad men eftersom det inte går att skapa ett och inte går att flytta ett bankid så verkar det inte gå. Swedbank/sparbankerna i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skrivet av Ingemar:

Försökte detsamma på en ny iPad för några veckor sedan och konstaterade att det helt enkelt inte går när enheten inte har NFC.
Jag blir gärna motbevisad men eftersom det inte går att skapa ett och inte går att flytta ett bankid så verkar det inte gå.

Ja, det känns väl som att det måste vara just detta som felmeddelandet handlar om?

Just alternativet att kunna aktivera på egen hand faller väl bort på denna enhet. Men ja, om TS försökte aktivera med det andra aktiveringssättet (som väl innefattar att gå till ett bankkontor för att identifiera sig) så är det ju mer skumt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Just fått min nya iPad 11 och försöker installera BankID, men får något lustigt fel.
BankID klagar på att den inte har NFC!?
Detta är alltså efter jag hämtat nytt BankID på min bank via min telefon, samt scannat QR-koden på nya iPaden.
Provat hämta BankID direkt från nya iPaden också, samt logga och hämta via gamla iPaden. Samma fel.

Kanske en bugg? Nån med nya iPad 11 som lyckats aktivera BankID?

Det är ju inte en bugg på så sätt. iPad har helt enkelt inte NFC och ska man läsa av pass eller nationellt ID så behöver man NFC. Om det finns någon kombination av åtgärder som gör att man kan lyckas få över ett mobilt BankID från ett som är skapat med avläsning vet jag inte. Går inte det får man tillämpa samma metod som om man inte hade pass eller nationellt ID, men annan godtagbar ID-handling, och kontakta/besöka banken.

Permalänk
Medlem

Jag tittade väldigt snabbt. Något att pröva är kanske att se om det går att flytta ett befintligt från en enhet med NFC till iPaden? Rent principiellt är då det man flyttar redan kontrollerat mot pass/nationellt ID, men jag har inte testat så jag vet inte om det går.

Tillägg: Möjligheten till flytt av BankID mellan enheter verkar tyvärr inte vara generellt implementerad av bankerna. Går det så verkar det som att man initierar det från bankens app.

Permalänk
Medlem

du har bt igång eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemar:

Jag blir gärna motbevisad men eftersom det inte går att skapa ett och inte går att flytta ett bankid så verkar det inte gå. Swedbank/sparbankerna i mitt fall.

Skrivet av ztenlund:

Det är ju inte en bugg på så sätt. iPad har helt enkelt inte NFC och ska man läsa av pass eller nationellt ID så behöver man NFC. Om det finns någon kombination av åtgärder som gör att man kan lyckas få över ett mobilt BankID från ett som är skapat med avläsning vet jag inte. Går inte det får man tillämpa samma metod som om man inte hade pass eller nationellt ID, men annan godtagbar ID-handling, och kontakta/besöka banken.

Så det är nått nytt krav med andra ord?
Senast jag installerade nytt BankID via min internetbank krävdes inte NFC(behövde inte scanna något ID för att göra det).

Permalänk
Medlem

Det går inte längre att aktivera BankID på en iPad utan ett besök på banken. Det är vad Länsförsäkringar och Nordea meddelat mig när jag frågat.

Citat:

iOS 15 och högre.
Ibland krävs att du även har ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polisen. För att BankID-appen ska kunna använda det krävs NFC i din telefon, vilket finns i bland annat iPhone 7 och senare.

https://support.bankid.com/sv/tekniska-fragor-och-problem/sys...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det går inte längre att aktivera BankID på en iPad utan ett besök på banken. Det är vad Länsförsäkringar och Nordea meddelat mig när jag frågat.

Vad knasigt. Nog snart 20 år sen jag besökte ett bankkontor.
Har bytt bank 2ggr under tiden utan fysiskt besök. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det är de nya reglerna. Så länge enheten inte har NFC får du inte längre aktivera BankID hemma.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Saker och ting förändras. NFC är nu mer ett krav för att öka säkerheten och minimera potentiellt missbruk. Du måste ha ett nytt pass eller nationellt ID-kort, med NFC, som du använder för att förnya id. Detta förutsätter givetvis att hårdvaran också har det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är de nya reglerna. Så länge enheten inte har NFC får du inte längre aktivera BankID hemma.

Jag fastnade på exakt samma ställe men en snabb chatt med min bank (Nordea) löste problemet. Han avaktiverade krav på ID-koll tillfälligt så jag kunde få in BankID i iPad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650 Plus Wifi | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Beast 32GB DDR5 6000 MHz | ASUS TUF Gaming 750W Gold | Fractal Design North | Arctic Liquid Freezer III 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hofwing:

Jag fastnade på exakt samma ställe men en snabb chatt med min bank (Nordea) löste problemet. Han avaktiverade krav på ID-koll tillfälligt så jag kunde få in BankID i iPad.

Grattis. Gör dem tydligen inte för alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är lite olika beroende på bank. Vissa kan fixa det om man själv ringer till banken, medans andra så måste man besöka ett bankkontor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hofwing:

Ah, jag har danske bank. Ska prova höra med dem imorrn, de har liksom inte gott om kontor så får hoppas de kan lösa det.

Permalänk
Medlem

Problemet löst! Danske bank har en sida där man kan ladda upp kopia på pass/körkort.
När man gjort det disablar de kravet på NFC i 2 timmar. Så nu är BankID installerat, och jag slapp besöka kontor! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Problemet löst! Danske bank har en sida där man kan ladda upp kopia på pass/körkort.
När man gjort det disablar de kravet på NFC i 2 timmar. Så nu är BankID installerat!

Härligt! Då var det alltså en begränsning från banken och inte BankID.

Hittills har det fungerat utan NFC från både Skandiabanken och Swedbank för mig. Har främst skaffat nytt BankID på iPad mha befintligt på iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Härligt! Då var det alltså en begränsning från banken och inte BankID.

Hittills har det fungerat utan NFC från både Skandiabanken och Swedbank för mig. Har främst skaffat nytt BankID på iPad mha befintligt på iPhone.

När installerade du senast? Min iPad och iPhone var senast installerade 2023-06. Dvs någon gång efter det har kravet införts. Gissar att det är samma hos de flesta(alla?) banker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

När installerade du senast? Min iPad och iPhone var senast installerade 2023-06. Dvs någon gång efter det har kravet införts. Gissar att det är samma hos de flesta(alla?) banker nu.

Kravet infördes under 2023, kommer dock inte ihåg när under 2023. Jag vet att jag hämtade hem bank-id på en telefon och då krävdes det ingen extra verifiering, medans när jag hämtade ett andra lite senare, inte samma dag, så krävdes extra verifiering. Det är som sagt, väldigt olika hur det är från bank till bank. Hos LF så måste man besöka ett kontor om man inte har NFC på sin enhet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Noterade också detta krav när jag registrerade om mitt BankID för ett tag sedan. Men sedan får jag för mig att den bad mig Fotografera av mitt nationella ID-kort. Jag är nästan helt säker på att jag inte scannade det på något annat sätt. Så frågan är varför kravet finns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har installerat bankID (Nordea)på iPad två ggr senaste året, funkar fint, men jag var tvungen att ringa in, tar dock 2min så är det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Noterade också detta krav när jag registrerade om mitt BankID för ett tag sedan. Men sedan får jag för mig att den bad mig Fotografera av mitt nationella ID-kort. Jag är nästan helt säker på att jag inte scannade det på något annat sätt. Så frågan är varför kravet finns.

Den "fotar" eller vad man nu ska säga textraden längs ner i passet och sedan används NFC för att, troligtvis, verifiera den. Den läser iallafall av passet via NFC också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

När installerade du senast? Min iPad och iPhone var senast installerade 2023-06.

Finns fortfarande många utländska medborgare som måste kunna förnya sina BankID:n.

2023-08 är det utfärdat här på iPad.

Har även skapat ett nytt BankID på iPhone (med NFC) den 2025-01 utifrån det aktiva BankID:t i iPaden. Dvs inga fysiska handlingar har varit inblandade.

Intressant nog så har mitt BankID som utfärdats av Skandiabanken en betydligt längre giltighetstid än certifikatet från Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns fortfarande många utländska medborgare som måste kunna förnya sina BankID:n.

2023-08 är det utfärdat här på iPad.

Har även skapat ett nytt BankID på iPhone (med NFC) den 2025-01 utifrån det aktiva BankID:t i iPaden. Dvs inga fysiska handlingar har varit inblandade.

Intressant nog så har mitt BankID som utfärdats av Skandiabanken en betydligt längre giltighetstid än certifikatet från Swedbank.

Ja, det är olika giltighetstider beroende på bank. Vet inte hur lång tid Skandiabanken har men LF ger 3 år medans Handelsbanken ger 5 år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det är olika giltighetstider beroende på bank. Vet inte hur lång tid Skandiabanken har men LF ger 3 år medans Handelsbanken ger 5 år

Verkar vara 3 år hos Swedbank och 5 år hos Skandiabanken utifrån datumen här.

Permalänk
Medlem

Om man har någon annan device med nfc kan man inte installera bankid på den först och sedan föra över? Krävs väll bara blåtand då om jag inte har helt fel? Var iaf. så jag gjorde när jag böt telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Om man har någon annan device med nfc kan man inte installera bankid på den först och sedan föra över? Krävs väll bara blåtand då om jag inte har helt fel? Var iaf. så jag gjorde när jag böt telefon.

Du kan inte flytta ett bank-ID om du tänker själv bara med bluetooth. Vissa banker tillåter dock att du aktiverar en annan enhet med hjälp av en annan enhet men det är helt upp till banken om de vilja stödja det. Den banken jag har stödjer inte det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Verkar vara 3 år hos Swedbank och 5 år hos Skandiabanken utifrån datumen här.

Intressant. Danske bank ger bara 2 år.