Permalänk
Medlem

Kör fortfarande ett Creative ZxR, det med dual slot från 2013. Jag har försökt ersätta det men finns typ inget som slår det totalt sett. Creative's kontrollpanel med surround, crystalizer, baskontrol, EQ etc spöar skiten ur det jag sett från Asus och externa lösningar. Just för dataspel med hörlurar är det fortfarande det bästa jag hittat, man kan ställa in ljudet precis som man vill ha det och det blir bra.

Vill man ha ännu bättre ljud kan man koppla in en extern förstärkare, och vill man ha ännu ännu bättre ljud kan man köra toslink ut till extern DAC. Men den inbyggda DACen och förstärkaren räcker mer än väl till spel.

Permalänk
Medlem

Nog finns det externa ljudkort (audio interface) som lirar skjortan av moderkortens inbyggda ljudkort. Det finns många att välja mellan, från typ 500 kr till hur mycket som helst. Men dessa hittar man inte i sedvanliga datorbutiker eftersom dessa ljudkort används vanligast hos hemmamusiker som vill göra enkla inspelningar hemma i t.ex bostaden eller replokalen. Dessa ljudkort hittar man därför i musikaffärer. Sök på ljudkort eller Audio interface om du är intresserad. Ibland följer det även med mixerbord och ljudeffekter (mjukvara) i priset.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X