Placering av SubWoofer på vägg?

Permalänk
Medlem

Placering av SubWoofer på vägg?

Så vitt jag begriper (inte audiofil) skall en subwoofer normalt placeras på golv.

Nu vill jag inte göra det och undrar om det finns några tankar om alternativa placeringar. Bord är uteslutet så det handlar troligen om att skruva fast i vägg, under mitt datorbord. Samtidigt vet jag att vibrationer fortplantar sig så det är kanske mindre lyckat i en villa med andra inneboende, inklusive husdjur.

Eftersom jag inte vet vad saker heter i ljud världen, kanske någon kan tipsa om lämplig isolering, vibrationsdämpning samt kanske till och med någon färdig lösning man kan köpa för detta montage? Subwoofern i fråga har yttermått på c:a 25x25x25 cm.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

En normal vägg (reglar och gips) kan lätt börja "sjunga med" om du fäster subwoofern på väggen kan jag tänka mig.
Nu är 25x25x25 inte några stora grejer, så om du sätter den där det finns en regel så går det kanske bra.
Jag hade försökt hänga den i ståltråd i överkant (liknande en tavla) och satt en mjuk distans (t.ex en silikon-fot) i underkant, så att den inte har direkt kontakt med väggen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Funderade kanske på en liten hylla med ett par skruvar in i väggen och nån slags gummi på hyllplanet.
Så woofern skulle inte vara fäst i väggen utan lös på hyllan. Kanske lite löst fäst med nåt buntband eller så den inte kan röra sig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

undrar bara, om den nu ska vara under skrivbordet. Varför inte på golvet? o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@Mullvaden83 Därför att den samlar skit och damm från golvet, har husdjur och vill hålla golvet så rent som möjligt, plus att jag vill inte riskera att sparka på den eller sånt. Den står bara ivägen för dammsugaren eller moppen så jag villl ha upp den åtminstone ett par decimeter, kanske t.o.m fästas på undersidan av bordet ... men då tar den väl i knäna, kanske...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Även om det är en liten bas så hade jag nog i stället skaffat en väggmodell, endra nått man monterar på vägg eller i vägg.
kanske en DLS Flatsub https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dls-flatsub-82-vaggmonte...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dls-flatsub-midi-vaggmon...
Att ställa nått på en hylla eller hänga den i trådar i taket hade jag inte gjort pga att basen inte lär vara särskilt lätt att få att stå stilla även om den är liten och är den inte stilla låter den sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Med en liknande lösning som i min länk här nedan , kan du få lådan hängandes under skrivbordet. Om det sedan är praktiskt för dig eller inte vet jag ju inte. Finns ju billigare lösningar, men själva principen tänker jag på.

https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/DUTZO-Datorhaallare-...

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Även om det är en liten bas så hade jag nog i stället skaffat en väggmodell, endra nått man monterar på vägg eller i vägg.
kanske en DLS Flatsub https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dls-flatsub-82-vaggmonte...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dls-flatsub-midi-vaggmon...
Att ställa nått på en hylla eller hänga den i trådar i taket hade jag inte gjort pga att basen inte lär vara särskilt lätt att få att stå stilla även om den är liten och är den inte stilla låter den sämre.

Även om konceptet verkar ok så har jag redan min utrustning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Buntbanda fast den i benet till skrivbordet? 😂
Näe, men att montera en hylla under skrivbordet kanske kan fungera.
Går ju att skruva dit på undersidan kanske?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Har själv inget problem med att ha mina subwoofers på golvet. Jag har en tjock gummimatta, med ett tjockt stenblock på: Subwoofern på den, och en mindre sten på den som tjejen har lagt en blomkruka på. Fick flytta runt den och experimentera och jobba lite på saker i rummet som skapade missljudsvibration: Men förrutom det så funkar allt bra.
Denna lösning är även bra på det viset att basen inte fortplantar sig till näraliggande rum och grannar.
Stenarna fick jag från skurna från en trädgårdsfirma, men att spraymåla en trottoarsten funkar även.
EDIT: Såg de andra kommentarerna du gjorde. Somliga hänger subwoofers från taket med kedjor eller annat, det begränsar basen lite men om det ska vara lätt städat så kan det vara ett experiment du kan göra med med snöre/rep och se om det funkar?
Eventuellt ha den hängande fäst i bordets undersida?

Permalänk
Medlem

Uppochned under skrivbordsskivan med spikband.

Permalänk
Medlem

Har en hängande under skrivbordet med ett par bagageremmar. Remmarna sitter klämda mellan skivan och stativet (höj och sänkbart bord).

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att musik skall upplevas i stereå

En lösning är att köpa ett bättre system, då slipper man en sån där svårplacerad "Fuskbas". Finns otroligt mycket fina aktiva system på marknaden.

Sexor rekommenderas kan ge väldigt bra ljud även om dom inte orkar dom kan ge lägre frekvenser. Själv så tycker jag att sexor är det optimala för rent vardagsbruk. Mindre är bra om man vill unika att bli trött om man jobbar med musik i studio skulle säga att jag herre jobbar med mindre än sexor. Små högtalare av god kvalitet är grejen när man jobbar femmor och fyror till o med även om det är extremt kanske.

Åttor är för fest när man skiter i sina grannar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

@Modellören inte relevant för datorljud för mig, har en Yamaha i vardagsrummet för "fest" och "störande av grannar".

Får ny bordsskiva i veckan så då tar vi nya tag, men erfarenheten av den soundbaren+woof jag skaffade är bra, tillräckligt bra för mig skall jag kanske säga. Mer lättplacerad i mitten mellan/bakom skärmar, samtidigt sprider den ljudet bra, samt färre sladdar, nåja, en färre sladd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@Modellören inte relevant för datorljud för mig, har en Yamaha i vardagsrummet för "fest" och "störande av grannar".

Får ny bordsskiva i veckan så då tar vi nya tag, men erfarenheten av den soundbaren+woof jag skaffade är bra, tillräckligt bra för mig skall jag kanske säga. Mer lättplacerad i mitten mellan/bakom skärmar, samtidigt sprider den ljudet bra, samt färre sladdar, nåja, en färre sladd.

Ja det är ju eget öra som avgör

Har du inget "hörn" i andra änden av rummet där du kan gömma lådan. Man uppfattar ju ändå inte så lätt vart basljud kommer i från så den kan ju gömmas vart som helst i hela rummet. Förhöjs i hörn så då kan man dämpa det något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Har du inget "hörn" i andra änden av rummet där du kan gömma lådan.

Ah, men det kan nog lösa det i så fall, varför trodde jag att woofern skulle stå centrerat, om det är så enkelt så kan jag bara fästa några pinnar som ger ett hyllplan och placera den i ett hörn ungefär en meter till höger om mig och ett par decimeter ovanför golvet. Solved.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ah, men det kan nog lösa det i så fall, varför trodde jag att woofern skulle stå centrerat, om det är så enkelt så kan jag bara fästa några pinnar som ger ett hyllplan och placera den i ett hörn ungefär en meter till höger om mig och ett par decimeter ovanför golvet. Solved.

Aha ja då var det löst, test och pröva dig fram var det låter bäst . Låt örat avgöra.

Man får mer bas om bas står i hörn så du kommer behöva dämpa något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om denna metod är korrekt, men någon lärde mig att man först placerar subwoofern på lyssningsplatsen. Sedan "flyger" man runt med öronen och där basen hörs bäst, där skall subwoofern placeras. Sedan är det nog bara att följa råden tidigare i denna tråd.

Jag besökte en arbetskamrat en gång som bara hade fem saker i sitt vardagsrum, en fåtölj, två högtalare och en hurts längs långväggen med bashorn under. Lät fantastiskt!