Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Köpte kontorsstol - hjulen är gjorda av plast och snurrar knappt?

Permalänk
Medlem

Köpte kontorsstol - hjulen är gjorda av plast och snurrar knappt?

Jag köpte en kontorsstol (då det inte var uställd) som jag ville testa. Jag plockade upp hjulen och satte dem i bottendelen. Till min förvånan så snurrar hjulen knappt, även om jag snurrar dem med handen. De sitter väldigt hårt och om jag lägger bottendelen på golvet och knuffar runt den så snurrar hjulen inte en millimeter, den bara glider längs med golvet.

Har någon varit med om något liknande? Är det defekt vara? Det kan väl inte vara meningen att hjulen ska vara så tröga?

Detta är ändå en stol som kostar nära 4k ordinarie pris.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om stolar som är svåra att putta eller dra men om man sätter sig i stolen så rullar den bra,

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Jag har varit med om stolar som är svåra att putta eller dra men om man sätter sig i stolen så rullar den bra,

Jag vet inte, om jag lägger min kroppsvikt på den och knuffar den så blir det inte bättre, snarare motsatsen. Stolen kommer 100% repa golvet om jag sätter ihop den och kasar runt.

Kan det vara så att den har lås någonstans i hjulen? Jag förstår inte varför man skulle ha det, men annars känns det som hjulen är defekta.

Permalänk
Medlem

ser ut som din stol klarar av dessa, köp dem om du vill ha bättre glid på golvet;

https://www.inet.se/produkt/6602630/deltaco-gaming-svangbara-...

sen vill jag eventuellt påpeka, kan det vara så att de inte rullar eftersom du inte har någon tyngd på dem? dvs vissa stolar låser hjulen om de inte har en person som sitter på dom, vikt på dem gör att de börjar glida bättre... har du provat att sitta i den och rulla runt?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", zotax rtx3070 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

Kontorsstolar har normalt hårda eller mjuka hjul för olika golv.
Men skall det rulla riktigt bra kika istället på hjul i inlines-stil.
Lätt att byta. Kolla bara att axeln har rätt diameter.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte för att gå och köpa separata hjul när jag inte ens vet om jag gillar den nya stolen bättre. Speciellt då jag inte monterat stolen ännu, då är det som lättast att bara returnera den.

Sen förstår jag inte varför man skulle föredra att hjulen kräver sån enorm tyngd för att snurra. Då måste man ju sitta på den så fort man vill flytta den, om man inte vill lyfta >20kg varje gång (eller riskera repor på golvet). T.ex om jag bara vill flytta den åt sidan ska det räcka med en knuff, jag ska inte behöva sitta på eller lyfta den.

Skrivet av Gtoxed:

ser ut som din stol klarar av dessa, köp dem om du vill ha bättre glid på golvet;

https://www.inet.se/produkt/6602630/deltaco-gaming-svangbara-...

sen vill jag eventuellt påpeka, kan det vara så att de inte rullar eftersom du inte har någon tyngd på dem? dvs vissa stolar låser hjulen om de inte har en person som sitter på dom, vikt på dem gör att de börjar glida bättre... har du provat att sitta i den och rulla runt?

Nope, har inte monterat resten. Men jag testade lägga min kroppsvikt på den och det hjälpte litegrann. Känns ändå rött trögt med allt det tryck jag lade på hjulen.

Det är knappt att något av hjulen snurrar när jag trycker med hela min kropp medan jag drar den längs med mattan. Så fort jag t.ex byter riktning så går det helt åt skogen för hjulen.

Skrivet av Ultrabrite:

Kontorsstolar har normalt hårda eller mjuka hjul för olika golv.
Men skall det rulla riktigt bra kika istället på hjul i inlines-stil.
Lätt att byta. Kolla bara att axeln har rätt diameter.

Finns det något i specifikationerna som talar om detta? Jag hade förväntat mig att den har det "normala", detta är första stolen jag varit med om sådana här tröga hjul på.

Permalänk
Medlem

Kan det vara Ikeas Grönfjäll? Jag vet att Ikea har den idiotiska "finessen" att hjulen inte ska kunna rulla om ingen sitter i stolen. Om du vill ha ersättningshjul så har jag provat två olika från Amazon. Båda var bra. De höga var skönast, men höjde stolen så pass att jag inte använder dem på grund av det. De lägre var också bra, och de har jag kört med nu ett par månader.

De höga:
https://www.amazon.se/dp/B098F52DN1?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

De låga:
https://www.amazon.se/dp/B0CXPXTM8Z?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Notera att Ikea har den ovanliga diametern 10 mm. Dessa hjul kan jag även rekommendera till de som har en gammal Ikea-stol, där hjulen är tröga på grund av smuts och ålder.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 9070 XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar, Win 11.
Sig uppdaterad 2025-03-24. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss två st Alefjäll från Ikea, samma visa där att hjulen känns tröga så det är nog enligt design. Tänker inte på det när jag sitter i stolen men märkte det direkt när jag monterade.

Oavsett hur hjulen snurrar är det nog en bra idé att ha ett underlag där den skall stå för att skona golvet.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag köpte en kontorsstol (då det inte var uställd) som jag ville testa. Jag plockade upp hjulen och satte dem i bottendelen. Till min förvånan så snurrar hjulen knappt, även om jag snurrar dem med handen. De sitter väldigt hårt och om jag lägger bottendelen på golvet och knuffar runt den så snurrar hjulen inte en millimeter, den bara glider längs med golvet.

Har någon varit med om något liknande? Är det defekt vara? Det kan väl inte vara meningen att hjulen ska vara så tröga?

Detta är ändå en stol som kostar nära 4k ordinarie pris.

<Uppladdad bildlänk>

det är by design, så att man inte ska rulla ifrån datorn mitt i en uppsats. oftast så blir hjulen mycket bättre efter ett tags användande.

Permalänk
Medlem

Har flera Kinnarpstolar och de har alla den funktionen med att de knappt rullar om man inte sitter i stolen, men kinnarp hjul ser verkligen inte så plastiga ut som den stolens hjul. Har använt min stol i över 10 år utan något som helst märke i parkettgolv, men de där hjulen ser ut att kunna göra märken helt klart. Ser verkligen billiga ut. Vad är det för märke på stolen?

Ordinarie pris är ju inte som det varit förut, många företag bluffar något så enormt bara för att det ska se billigt ut när man köper.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS