Seasonic Focus GX750W till 5070 Ti?

Permalänk

Seasonic Focus GX750W till 5070 Ti?

Jag har en sån här: https://www.inet.se/produkt/6905179/seasonic-focus-gx-750w-inkopsstream

Funkar detta PSU till ett RTX 5070 ti? Det följde bara med 2 st 8pins-kablar till Pcie.
Det går dock att koppla dom via Daisy-chain, vilket skulle behövas då 12vhpwr-adaptern som följde med grafikkortet har 3 pcie-anslutningar.

Jag har även funderat på att skaffa en 12vhpwr-kabel från Seasonic men där står olika information beroende på var man kollar vilken minimum-watt som krävs för nätagget.

På Inet står det https://www.inet.se/produkt/6905623/seasonic-12vhpwr-svart att nätagget ska vara över 850W, men kollar man på Seasonics hemsida (förvirrande som fan) https://seasonic.com/12vhpwr-cable/
att minimum watt är 650W, och för törstigare grafikkort rekommenderar dom 750W istället!

Det står även på kartongen som kabeln kommer i vid bild i inet-länken att nätagget ska ha minst 850W också.

Enligt https://seasonic.com/cable-compatibility/ Så tolkar jag det som att även äldre Seasonic Focus GX-nätagg ska funka med 2 8pins - > 12vhpwr och då oavsett effekt!

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Vem litar du mest på?
Tillverkaren?
En butik?
Svar: Tillverkaren

750w är overkill för RTX 5070 Ti, 650w räcker.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Grafikkortstillverkarnas rekommendationer är alltid grovt överdrivna eftersom de av någon anledning anger hur mycket effekt som behövs för hela datorn, trots att de inte har någon aning om vad resten av datorn består av.

Permalänk

Här är en bild på Seasonics egna kartong. där det står att kabeln är kompatibel med nätagg som har 850W eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

Det följde bara med 2 st 8pins-kablar till Pcie.
Det går dock att koppla dom via Daisy-chain, vilket skulle behövas då 12vhpwr-adaptern som följde med grafikkortet har 3 pcie-anslutningar.

Hmm vad menar du? Nog har väl agget mer än två PCIE-kontakter?
Om du menar att en modulär kontakt på nätagget förgrenar ut sig i två 6+2 pins kontakter, så är det ok
Du kan ta två som kommer från samma kontakt och en som kommer från andra kontakten och koppla till adaptern. Det kommer inte vara några problem med ett 5070ti.

Skrivet av Mackentorsk:

https://cdn.inet.se/product/1600x900/6905623_3.png
Här är en bild på Seasonics egna kartong. där det står att kabeln är kompatibel med nätagg som har 850W eller högre.

Det är rimligen för att reservera sig för de som kör kabeln på maxbelastning, dvs 600W. (då är det rimligt att köra ett 850W agg för att klara resten av komponenterna)
Den har inga problem att driva ett 5070ti på ett 750W agg!
Så den kabeln ska också funka till det här bygget

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kör EVGA 750 G2 750W till mitt 5070ti, inga problem alls.

Permalänk

Jag har 2 st såna här kablar

Enklare med bild än att förklara.
Dessa borde väl rimligen också funka till denna?

Eller ska jag skaffa en till 8pins-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Jag kör EVGA 750 G2 750W till mitt 5070ti, inga problem alls.

Oh samma som jag har haft i snart 10 år och jag ska ju uppgradera till ett 5070.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm vad menar du? Nog har väl agget mer än två PCIE-kontakter?
Om du menar att en modulär kontakt på nätagget förgrenar ut sig i två 6+2 pins kontakter, så är det ok
Du kan ta två som kommer från samma kontakt och en som kommer från andra kontakten och koppla till adaptern. Det kommer inte vara några problem med ett 5070ti.

Det är rimligen för att reservera sig för de som kör kabeln på maxbelastning, dvs 600W. (då är det rimligt att köra ett 850W agg för att klara resten av komponenterna)
Den har inga problem att driva ett 5070ti på ett 750W agg!
Så den kabeln ska också funka till det här bygget

Tack för bra svar!
Överlag tack grabbar 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Grafikkortstillverkarnas rekommendationer är alltid grovt överdrivna eftersom de av någon anledning anger hur mycket effekt som behövs för hela datorn, trots att de inte har någon aning om vad resten av datorn består av.

Tvärtom.
Det är på grund av att de inte har någon aning om vad resten av datorn består av som deras rekommendationer alltid är i överkant. De måste ta höjd för att datorn kanske har ovanligt strömhungriga komponenter och/eller är överklockad. Och sen lite extra marginal för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vem litar du mest på?
Tillverkaren?
En butik?
Svar: Tillverkaren

750w är overkill för RTX 5070 Ti, 650w räcker.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/32460?key=4fc2acace15f515ac8143005f7063f9b

Ditt påstående är väll dock beroende på vad resterande av datorn består av..

Har han en överclockade 14900k som drar 450 watt så kommer inte en 650watt psu fungera.

Så att påstå att 650w kommer räcka utan att veta resterande är kanske inte det smartaste.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

Jag har 2 st såna här kablar <Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu såg du ju mitt andra svar, men för att vara övertydlig så ja, det kommer vara mer än "good enough" för det grafikkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

<Uppladdad bildlänk>

Ett 5070 Ti drar max 300W (eventuellt lite mer för överklockade modeller), och en 8-pin är specad för 150W (samt att kortet kan dra 75W från PCIe-porten). Ett 5070 Ti klarar sig alltså egentligen med god marginal på 2x8-pin, men adaptrarna som skickas med är alltid 3x8-pin ändå. Det bör med andra ord inte vara något problem att använda kablarna du har eftersom du oavsett inte kommer belasta dem i närheten av max.

Att istället använda en 12VHPWR-kabel går förstås också bra även om Seasonic säger att den är för minst 850W-nätagg, nätagget har ändå bara en 12V-lina och grafikkortet kommer ju inte dra mer ström med en sån kabel.

Skrivet av Erik_T:

Tvärtom.
Det är på grund av att de inte har någon aning om vad resten av datorn består av som deras rekommendationer alltid är i överkant. De måste ta höjd för att datorn kanske har ovanligt strömhungriga komponenter och/eller är överklockad. Och sen lite extra marginal för säkerhets skull.

Det var väl exakt det jag skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

<Uppladdad bildlänk>

Jag kör mitt asus prime 5070ti (överklockat och drar upp till 330w) med två såna kablar från ett corsair 850w nätagg.

Permalänk

Kontaktade för några dagar sedan Seasonics support. Och fick detta till svar

De rekommenderar alltså att man inte använder 2 st Pcie-kablar + Nvidias adapter.
Man får väl ta det dom skriver med en nypa salt, Seasonic är ju trots allt ett vinstdrivande företag
Har stoppat in grafikkortet i datorn, och förutom att en ful röd lampa lyser när datorn är avstängd så fungerar det bra!
Men överväger om jag inte kommer skaffa en 12vhpwr-kabel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

Kontaktade för några dagar sedan Seasonics support. Och fick detta till svar
<Uppladdad bildlänk>

De rekommenderar alltså att man inte använder 2 st Pcie-kablar + Nvidias adapter.
Man får väl ta det dom skriver med en nypa salt, Seasonic är ju trots allt ett vinstdrivande företag
Har stoppat in grafikkortet i datorn, och förutom att en ful röd lampa lyser när datorn är avstängd så fungerar det bra!
Men överväger om jag inte kommer skaffa en 12vhpwr-kabel ändå.

Vet inte om de förstår din fråga riktigt:
På vilket sätt skulle seasonics adapter med två kontakter bli bättre än nvidias med tre kontakter?
I båda fallet så används ju originalkabelns två kontakter från nätagget fram till adaptern.
(såvitt jag förstår av deras svar - jag kan inte kolla länken de hänvisar till exakt hur adaptern ser ut)

*edit*
Nä jag har kanske fel: de kanske länkar till en kabel med två 8pin direkt in i nätagget till en 12hpwr kabel.
Isåfall blir det ju lite renare. Men då hade det kanske varit smidigare att köra en native 12hpwr kabel istället?

Och i praktiken ska funka bra med de kablar du har också...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar ha stått 850W angivet som krav från början för produkten (om det nu är samma produkt, men den verkar ha marknadsförts som samma iaf):

"Power supply requirement: 850 W and above"
https://web.archive.org/web/20221205110356/https://seasonic.c...

Men de har senare ändrat till:
"Power supply requirement: 650 W and above"
https://web.archive.org/web/20230718145231/https://seasonic.c...

(vilket är vad som står än idag)

Det är nog bakgrunden att det står 850W i Inets produktbeskrivning, som väl helt enkelt inte ändrats efter att tillverkaren ändrat sig...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

På vilket sätt skulle seasonics adapter med två kontakter bli bättre än nvidias med tre kontakter?
I båda fallet så används ju originalkabelns två kontakter från nätagget fram till adaptern.
(såvitt jag förstår av deras svar - jag kan inte kolla länken de hänvisar till exakt hur adaptern ser ut)

*edit*
Nä jag har kanske fel: de kanske länkar till en kabel med två 8pin direkt in i nätagget till en 12hpwr kabel.
Isåfall blir det ju lite renare. Men då hade det kanske varit smidigare att köra en native 12hpwr kabel istället?

Ja, det gäller som jag förstår det just kabeln som TS frågar om i tråden. Dvs Seasonics 12VHPWR-kabel för en radda Seasonic-nätagg som inte har en 12VHPWR-kontakt på själva nätagget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag kör med seasonics 12vhpwr kabel på 750w focus gx till ett 4080. Funkar kanon och man slipper den röda lampan när datorn är avstängd.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

*edit*

Precis så, det är ingen adapter dom nämner, utan en kabel att ha från nätagget till grafikkortet. Sen skrev de ju även fel grafikkort i svaret, men borde gälla för 5070 ti också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

*edit*

Tekniskt sett så är det ju max 150W över en PCIe 8-pin enligt spec, även om det i verkligheten allt som oftast går att dra betydligt mer. I deras (Seasonics) 12VHWPR-kabel är det 16 AWG och bättre kontaktbleck enligt produktsidan. De har troligen helt enkelt verifierat den för 600W, medan den garantin inte finns för de vanliga PCIe-kablarna (2x8-pin).

Med det sagt så drar ju inte ett 5070 Ti mer än ~300W så det borde vara rätt lugnt med två 8-pin om det är normal AWG, men kan förstå att Seasonic inte kan rekommendera det officiellt. Vill man vara på den säkra sidan så är det väl inte fel med deras 12VHWPR-kabel.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Skrivet av Kung Athlon:

Jag kör med seasonics 12vhpwr kabel på 750w focus gx till ett 4080. Funkar kanon och man slipper den röda lampan när datorn är avstängd.

Kanon, bra-igt!