Permalänk

Ny Nvme

Hej,

Har för 1 veckan sedan uppgraderat till en större nvme, klonade från min gamla nvme och kör Win 11 och undrar 2 saker.

1. På en vecka så har jag 1,700 gb i host writes och 1,800 gb i host reads, är detta 1,7 gb eller 1700 gb? Är det inte lite väl mycket på bara 1 vecka, jag har ju använt datorn normalt dvs spelat lite, slösurfat och kört en del benchmarks då jag också skaffade ett nytt grafikkort.

2. Enligt hw info så visar den 3 olika temperaturer varvar 2 av dom (temp på kontrollern) kan gå upp mot 80 - 90 grader vid ex benchmarks. Första tempen (overall temp)är runt 35-45 grader vid normalt användande. Detta är en gen4 så undrar om det är normala temperaturer för en gen4 disk?

Tack.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vilket märke det handlar om men jag har en WDBlack 770 som också har tre mätpunkter. De andra NVME jag har bara två, dvs ingen hotspot-sensor. Så 770s hotspot låg uppemot 70 grader idle och de två andra sensorerna visar på 31 respektive 34 grader. Jag fick sätta på en kraftig (hög) kylfläns på den för att få ner värmen till runt 48 grader. Moderkortets platta kylde inte tillräcklgt.
Jag vet inte varför de två andra WDBlack 850x som jag har inte visar någon hotspot men de ligger också på runt 35 grader. Kanske de är byggda annorlunda? Eller kanske man egentligen inte behöver bry sig om hotspot?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Gen 4 och gen 5 bör ha kylfläns. Har du inte det så skaffa en.

1700GB är inte mycket om du har klonat disken.

Permalänk

Ok toppen, tack för era svar.

Jag har en kylfläns av äldre sort på den, kanske borde investera i en bättre med tanke på de 2 höga temperaturerna.

Nya disken är en Kingston NV3 2 TB Gen 4.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang writes så har den 640 TB writes som spec. Om du mot all förmodan skulle ligga på samma mängd varje vecka så går du över den garanterade livslängden om drygt 7 år.
Och realistiskt lär ju den första kloningen stå för en stor andel av det, iaf hälften?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Ang writes så har den 640 TB writes som spec. Om du mot all förmodan skulle ligga på samma mängd varje vecka så går du över den garanterade livslängden om drygt 7 år.
Och realistiskt lär ju den första kloningen stå för en stor andel av det, iaf hälften?

Ok, tack skönt att veta att det var kloningen som var "boven"

Permalänk

Har fixat en kylfläns nu på disken och maxtempen sjönk med drygt 20 grader 🙂 och idle med drygt 10 grader så det känns bättre.

Men jag förstår inte riktigt ihop den höga read och write, är uppe idag på över 2,300 gb. Visst jag har gjort en del disktester, speltester m.m men får inte ihop det i huvudet. 2,300 Gb är ju jättemycket data. Typ 1000 ggr mer gb än vad diskstorleken är på?

Kan kloningen ha tagit så mycket på den, den gamla disken var det 130 gb av 256 gb data som klonades över och inte 1,700 gb.

Har jag missat något, kan detvara någon Windowsinställning som äter upp datan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danhill76:

Har fixat en kylfläns nu på disken och maxtempen sjönk med drygt 20 grader 🙂 och idle med drygt 10 grader så det känns bättre.

Men jag förstår inte riktigt ihop den höga read och write, är uppe idag på över 2,300 gb. Visst jag har gjort en del disktester, speltester m.m men får inte ihop det i huvudet. 2,300 Gb är ju jättemycket data. Typ 1000 ggr mer gb än vad diskstorleken är på?

Kan kloningen ha tagit så mycket på den, den gamla disken var det 130 gb av 256 gb data som klonades över och inte 1,700 gb.

Har jag missat något, kan detvara någon Windowsinställning som äter upp datan?

Disken är ju 2 TB så c:a 2000 GB, så det är närmare 1x än 1000x diskens storlek.

Om du bara klonade 130 GB så låter det dock rejält högt att ha nått till 2300 redan. När jag höll koll på skrivningar på min SSD förut låg jag på typ 50 GB per dag i snitt, mycket från webbläsaren som skriver rejält mycket.

Du kan kolla vad bland de program som är igång som skrivit mest i aktivitetshanteraren (ctrl+shift+esc) genom att gå under "Details", högerklicka kolumnerna där uppe för att lägga till flera, och bocka i "I/O write bytes". Men OBS att kortvariga program och program som skrivit mycket och sedan stängts av alltså inte visas här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Tack Thomas , ska kolla vidare på det.

Permalänk

Inte så att du fått in nån bagg i systemet som ligger å minear crypto på din SSD?

De brukar kunna skriva sönder ssd på några dagar.

Kanske hade innan kloningen också men inte vetat om det.

Håll ett öga på hur mycket det ökar varje dag. Om det verkar vara onormalt hög aktivitet kan det vara värt att rensa systemet en gång iaf i förebyggande syfte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ja, ska hålla ett öga på det, funderar starkt att ominstallera, har inte gjort det sedan 2020 nämligen 🤐