Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

ASRock uppdaterar läget om moderkortsfel

Permalänk
Melding Plague

ASRock uppdaterar läget om moderkortsfel

Enligt tillverkaren fungerade en bränd sockel igen efter rengöring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det går att rengöra men hade varit mer orolig långsiktigt och inte på kort sikt.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Var ju någon dåre som bombade r/ASRock på reddit med "min processor har brunnit upp" gånger flera, sedan erkände att det var ett "socialt experiment". Suck deluxe.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

"ett specifikt fall" Allt precis allt blir en grej numer, och inte blir det bättre av click bait liknande halvmesyrer till artiklar.

jag uppskattar Swec och är dagligen återkommande, men var gång jag ser sånt här, så byggs det sakta men säkert upp en motvilja.

Permalänk
Medlem

Läser jag Swec artikeln tolkar jag det som att moderkort kan räddas genom att rengöra socklen, låter absurt kan tilläggas.

Läser man ursprungsartikeln från ASrock själva så tolkar jag det som att ASrock räddade ETT specifikt moderkort av flera dom fick in genom att göra rent socklen, så ren jävla tur alltså.

Så slutsatsen jag drar av detta är att man inte ska tro att brända socklar normal sett bara går att rädda genom att rengöra socklen, vilket knappast varit fallet historiskt heller.

Permalänk
Medlem

Rengöring i en bränd sockel?
Brukar inte pinnarna böjas bara om man tittar lite för noga på dom?

Permalänk
Medlem

"Tis but a scratch"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Undrar hur det gick med CPUn? Ser ut som det är hål i den. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Undrar hur det gick med CPUn? Ser ut som det är hål i den. 😅

Rengöring!

Permalänk
Medlem

I stället för SLI-bryggan borde AsRock bifoga en fin-trådig mässing-borste. " Just-in-case "

Permalänk
Medlem

Största problemet är väl om man köper CPU & moderkort från 2 olika ställen och bägge pekar på den andre som ansvarig.
Ohederlighet är inte begränsat till privatpersoner.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att översta bilden är på Taichi-modellen medan den andra är på en Nova. Vad jag förstått är Nova det osat hett runt, men gissningsvis också den som sålt mest pga prisskiktet.

Är i tagen att köpa ett x870e-kort och Taichi't är modellen som passar mitt bygge bäst men inte vågat klicka hem än pga allt snack, behöver man vara orolig eller är det mest högljudda amatörer som dragit igång allt detta?

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

När jag förut höll på att bygga och fixade datorer var Asrock ensam på tronen av moderkort som gick sönder mest. Blev många Asrock moderkort att byta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Kaztrofy:

Värt att nämna att översta bilden är på Taichi-modellen medan den andra är på en Nova. Vad jag förstått är Nova det osat hett runt, men gissningsvis också den som sålt mest pga prisskiktet.

Är i tagen att köpa ett x870e-kort och Taichi't är modellen som passar mitt bygge bäst men inte vågat klicka hem än pga allt snack, behöver man vara orolig eller är det mest högljudda amatörer som dragit igång allt detta?

Både grabben och jag kör varsitt Asrock x870e taichi lite moderkort. Köpte 2st i samband med att Amd släppte 9800x3d. Moderkorten har fungerat perfekt för oss två. Har köra på alla deras biosar /beta biosar sedan jag köpte moderkorten, inga problem. Tvärt emot väldigt stabilt.

Jag skulle rekommendera x870e taichi lite

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Största problemet är väl om man köper CPU & moderkort från 2 olika ställen...

Det finns vissa saker man inte gör i livet, detta är en av dessa.

Permalänk
Medlem

Min asrock mitx-bräda dog utan större fanfar för några månader sen. Som tur var köpte jag på amazon, så jag fick pengarna tillbaka ganska omedelbart.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Läser jag Swec artikeln tolkar jag det som att moderkort kan räddas genom att rengöra socklen, låter absurt kan tilläggas.

Läser man ursprungsartikeln från ASrock själva så tolkar jag det som att ASrock räddade ETT specifikt moderkort av flera dom fick in genom att göra rent socklen, så ren jävla tur alltså.

Så slutsatsen jag drar av detta är att man inte ska tro att brända socklar normal sett bara går att rädda genom att rengöra socklen, vilket knappast varit fallet historiskt heller.

Nej, precis...
Men det Asrock faktiskt ville ha sagt var väl, förmodar jag, just hur detta räddningsbara exemplar ändå indikerar att det inte var moderkortet i sig som var felkällan i det fallet. Dvs, poängen med att detta exemplar gick att använda efter rengöring var inte att "nu fungerar det" utan "då var det nog något annat som var felkällan" (något monteringstekniskt problem som kanske då orsakat dålig kontakt?).

Detta får förstås då ses mot bakgrund av ryktena på allehanda forum att vissa UEFI-versioner eldar CPUer, vilket Asrock fortsatt hävdar ej varit fallet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Bra att du notera det