Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Testlabbet dammar av gamla grafikkort - Del I

Permalänk
Melding Plague

Testlabbet dammar av gamla grafikkort - Del I

En ny spelsvit kräver gamla grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hurra! Mitt 3070 kom med! Då blir det lättare att jämföra inför min planerade uppgradering 😊

Permalänk
Medlem

Äntligen är 3090 med <3

Permalänk
Medlem

200 vadå???
benchmarkpoäng? känns som fokus på FPS är så 1999? är detta för att få sälja mer cpuer, för att folk ska tro sig behöva något värre?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Aoana:

Hurra! Mitt 3070 kom med! Då blir det lättare att jämföra inför min planerade uppgradering 😊

Skrivet av Jagers:

Äntligen är 3090 med <3

Kul att höra!

F.ö. var det tänkt att I första rundan skulle även Arc A770 och RTX 2080 ha hängt med. Det förstnämnda verkade dessvärre defekt och det sistnämnda hade vi inte längre i lokalen. Äldre och / eller enklare modeller än RTX 2080 kommer vi inte testa, som det ser ut i dagsläget.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Disney:

200 vadå???
benchmarkpoäng? känns som fokus på FPS är så 1999? är detta för att få sälja mer cpuer, för att folk ska tro sig behöva något värre?

Det är ett index, normaliserat mot en "referens" som har index 100 - i detta fall RTX 4070. Siffrorna representerar hur mycket bättre eller sämre övriga kort är jämfört med detta, när alla testade spel slås samman. De "betyder" alltså inget konkret och motsvarar inte FPS, utan används för att de olika grafikkorten enkelt ska kunna jämföras.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Disney:

200 vadå???

RTX 5090 är 107% bättre än RTX 4070 i 1080p, i genomsnitt över de 12 spelen som ingår i testsviten.

Permalänk
Medlem

3080ti please!! Osäker på hur det står sig mot mitt beställda 5070ti med och utan mycket ray tracing aktiverat.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av cracko:

3080ti please!! Osäker på hur det står sig mot mitt beställda 5070ti med och utan mycket ray tracing aktiverat.

Eventuellt kan vi ta med den, men om det är behjälpligt för dig, DM:a mig din upplösning och två spel från sviten du vill att jag testar med och utan RT så fixar jag det på måndag.

Räknar jag inte fel skulle RTX 3080 Ti behöva 67 olika körningar, men vi kanske kan handplocka de fyra mest relevanta för dig

Permalänk
Medlem

Riktigt sjyst att ni fixar detta! Tack

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av cracko:

Är väl bara att kolla på resultatet för 3090? De är ju i princip identiska i prestanda, största skillnaden mängden VRAM.

Permalänk
Medlem

Hade velat se GTX 1080Ti med.

Permalänk
Medlem

Gav brorsan mitt 2060 så hade varit nice att se.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, tackar!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag trodde ni dammade av typ 1060 då det ändå är en del som har liknande kort på, tja, Steam etc. Jag har mer nytta av ett test med 1060 eller motsvarande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tack, detta uppskattas!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

ser redan fram emot nästa när AMD 6600 XT kommer, jag har tyvärr bara vanliga men close enough

Permalänk
Medlem

1080Ti trotjänare

Mitt hjärtebarn 1080Ti kom inte med.
Funkar utmärkt med min 3900X cpu plus 4k 120hz skärm för produktivitet. Spelar mest bara gamla spel som quakelive, kör klockrent 120 hz på 4k.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yrch:

Hade velat se GTX 1080Ti med.

Skrivet av waperboy:

Mitt hjärtebarn 1080Ti kom inte med.
Funkar utmärkt med min 3900X cpu plus 4k 120hz skärm för produktivitet. Spelar mest bara gamla spel som quakelive, kör klockrent 120 hz på 4k.

Rätt enkelt att få fram ungefärliga svar på hur 1000-serien och äldre ställer sig.

Jag skulle säga att Arc B580 är lägsta punkten att utgå ifrån. Det ställer sig rätt jämt med RTX 3060 Ti, upp emot RTX 4060 Ti, om vi utgår från det gröna laget. För att få fram hur GTX 1080 Ti positionerar sig, så kan vi därmed backa bandet lite: d.v.s. kolla på RTX 2070 Super eller RTX 3060 Ti – där 1080 Ti landar någonstans i mellan för ren raster.

Kort sagt skulle jag säga att sitter man på något som är sämre än 3060 Ti / RX 6600 XT, eller äldre grafikkort än RTX 20-serien respektive RX 6000-serien. Då är valfritt modernt grafikkort en regelrätt uppgradering, detta innan vi ens börjar beblanda oss med allehanda tekniker som FSR, DLSS o.s.v. – för att inte nämna modernare anslutningar och codecs.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattat för oss som sitter på "gamla" grafikkort och vill få en överblick om det är värt att uppgradera!
Toppen!

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | Asus X870-P | Corsair DDR5 @6400 MHz | Samsung 9100 PRO M2 | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | Corsair RM750x | LG 32'' @165Hz G-Sync | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Rätt enkelt att få fram ungefärliga svar på hur 1000-serien och äldre ställer sig.

Jag skulle säga att Arc B580 är lägsta punkten att utgå ifrån. Det ställer sig rätt jämt med RTX 3060 Ti, upp emot RTX 4060 Ti, om vi utgår från det gröna laget. För att få fram hur GTX 1080 Ti positionerar sig, så kan vi därmed backa bandet lite: d.v.s. kolla på RTX 2070 Super eller RTX 3060 Ti – där 1080 Ti landar någonstans i mellan för ren raster.

Kort sagt skulle jag säga att sitter man på något som är sämre än 3060 Ti / RX 6600 XT, eller äldre grafikkort än RTX 20-serien respektive RX 6000-serien. Då är valfritt modernt grafikkort en regelrätt uppgradering, detta innan vi ens börjar beblanda oss med allehanda tekniker som FSR, DLSS o.s.v. – för att inte nämna modernare anslutningar och codecs.

Du tycker med andra ord att det är dags att uppgradera från mitt 1060 6GB?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SmekusNamnus:

Du tycker med andra ord att det är dags att uppgradera från mitt 1060 6GB?

Det beror helt på vad du spelar och i vilken upplösning, samt vad för prestanda du är okej med.

Men om du ämnar att spela moderna spel i annat än 720p/1080p vid 20-30 FPS och låga inställningar... Ja då kan det vara dags att snegla på något av grafikkorten som finns i SweClockers prestandaindex

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Eventuellt kan vi ta med den, men om det är behjälpligt för dig, DM:a mig din upplösning och två spel från sviten du vill att jag testar med och utan RT så fixar jag det på måndag.

Räknar jag inte fel skulle RTX 3080 Ti behöva 67 olika körningar, men vi kanske kan handplocka de fyra mest relevanta för dig

Det vore nog på sin plats att ni delar med er av tiden det tar att testa ett kort. Jag tror många har svårt att inse det enorma arbete ni lägger ner och hur mycket tid det tar för varje extra kort eller test.

Tycker drt är kul med dessa jämförelser så man ser hur stor utveckling det faktiskt är/inte är, hur man nu väljer att se på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det beror helt på vad du spelar och i vilken upplösning, samt vad för prestanda du är okej med.

Men om du ämnar att spela moderna spel i annat än 720p/1080p vid 20-30 FPS och låga inställningar... Ja då kan det vara dags att snegla på något av grafikkorten som finns i SweClockers prestandaindex

Spelar oftast GTA Online när jag väl spelar. 1080p/60 Hz och rätt höga inställningar, om än inte maxat. Sen har jag nyligen spelat igenom Rise of the Tomb Raider och innan det ett par Monkey Island-spel.

Permalänk
Medlem

Sen jag behövde sälja mitt 6950xt så har jag kört på 5700xt. Blev förvånad att se att inte den var med när jag läste "gamla grafikkort". Bara att inse att man spelar på en relik.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta om Radeon 5700 XT dyker med på testerna som 'gammalt kort' de det är vad som sitter i min burk och jag börjar bli småsugen på uppgradering. Men om inte den duger så är RTX2070 ett bra val enligt mig då jag vet ungefär hur 5700xt relativt den.

Tjejen har ett R9 390 o det börjar verkligen bli dags att byta men är kanske inte aktuellt att ta med då det är gammalt på riktigt.

Fel model på ena kortet
Permalänk
Medlem

Var är 1080Ti?

"Probably the greatest leap in the GPU' industry.."

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering om ett prestandaindex för ren raytracing också.

Då kan man tänka att det finns väl redan, i form av "UL Benchmark 3DMark, Raytracing Feature Test"? Fast kanske inte...

9070 XT ligger under 7900 XTX i prestandaindex i alla upplösningar (i rastrering), om än väldigt knappt. Kollar man på "UL Benchmark 3DMark, Raytracing Feature Test" ligger det även under där, t o m procentuellt mer än i rastrering.

7900 XTX är alltså före, både i rastrering och i raytracing. Det bör alltså vara före 9070 XT i alla kombinationer, det är den logiska slutsatsen. Det är bara det att kollar man på alla raytracingtester i övrigt, inkluderat path tracingen, ligger oftast 9070 XT långt före 7900 XTX. Det får mig att undra hur relevant "UL Benchmark 3DMark, Raytracing Feature Test" är som testmetod? Det verkar inte motsvara verkligheten.

Testet är från 2020, kanske är det utdaterat? Kanske går det att ersätta med något mer rättvisande "index"?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av katsuaki93:

Jag skulle uppskatta om Radeon 5700 XT dyker med på testerna som 'gammalt kort' de det är vad som sitter i min burk och jag börjar bli småsugen på uppgradering. Men om inte den duger så är RTX2070 ett bra val enligt mig då jag vet ungefär hur 5700xt relativt den [...]

Skrivet av xfade:

Var är 1080Ti?

"Probably the greatest leap in the GPU' industry.."

Se tidigare inlägg för 1080 Ti.

När det kommer till RX 5700 är det som du säger nära RTX 2070, vilket i sin tur är svagare eller i bästa fall likvärdigt med 1080 Ti.

Skrivet av Pellepelikan:

Det vore nog på sin plats att ni delar med er av tiden det tar att testa ett kort. Jag tror många har svårt att inse det enorma arbete ni lägger ner och hur mycket tid det tar för varje extra kort eller test [...]

Instämmer att det vore fantastiskt med sin egna dedikerad artikel. Även om inte redaktionen går igenom hela testmetodiken från början till slut, så kan det vara roligt för folk att få en inblick i processen. Om inte annat förstå den tidsåtgång som krävs för jobbet som presenteras i exempelvis indexet.

Som Testpilot kan jag säga att det tar sina skära timmar att gå igenom en testsvit, särskilt om tester ska köras flera gånger (vilket bör göras) och över flera olika upplösningar. Det kan enkelt gå åt en förmiddag för att testa vid en ensam upplösning – per enhet ska då tilläggas.

Skrivet av SmekusNamnus:

Spelar oftast GTA Online när jag väl spelar. 1080p/60 Hz och rätt höga inställningar, om än inte maxat. Sen har jag nyligen spelat igenom Rise of the Tomb Raider och innan det ett par Monkey Island-spel.

Spelar du så pass gamla och lättdrivna titlar vid 1080p@60Hz, då kanske det inte finns mycket poäng att uppgradera i dagsläget. Bara att tuta vidare och se glad ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Se tidigare inlägg för 1080 Ti.

När det kommer till RX 5700 är det som du säger nära RTX 2070, vilket i sin tur är svagare eller i bästa fall likvärdigt med 1080 Ti.

Man kan estimera varje grafikkort ganska enkelt, men tester görs av en anledning...
Angående 5700 så skiljer det sig gentemot 5700xt, 5700xt är i flesta raster fall som 2070super och båda är aningen starkare än 1080ti. Men det är ju just den lilla skillnaden som är intressant vid tester med nya spel. Då eg. 5700xt har vissa nyare funktioner än 1080ti och har generellt fått mer fokus med drivrutiner och optimeringar i spel, medans den saknar vissa funktioner som 2070super har. Så även om de var ganska lika kan de skilja sig avsevärt i vissa nya spel. (Inte minst med RT :p, men även annat som mesh shading, etc.)