Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, problemet för dessa är att det krävs en energideklaration som är löjligt dyrt för vad det är.
Byggde huset för en 14 år sen och då fanns det inte krav på att upprätta det. (Och hade inte gällt idag då de bara gäller i 10 år)

Nej precis, inget. Det är mest smidigt att ha allt samlat. Å andra sidan så gör man ju inget med bolån, det är ju bara en faktura att betala en gång per månad.

Det går alldeles utmärkt att ha kvar resten hos din nuvarande bank och flytta lånet var som, ex SBAB. Förstår inte varför man skulle ge upp stora summor varje månad på att inte göra det valet. Skulle nästan säga att det är ekonomiskt oansvarigt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Jag tror det inte är så lätt att byta till SBAB. Det jag menar är att de har blivit ganska hårda när de räknar. I alla fall var det så för mig, jag låg bara nån 1000-lapp under så jag fick lånet men jag har ju nästan inga lån!!!
@Dhanjel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag tror det inte är så lätt att byta till SBAB. Det jag menar är att de har blivit ganska hårda när de räknar. I alla fall var det så för mig, jag låg bara nån 1000-lapp under så jag fick lånet men jag har ju nästan inga lån!!!
@Dhanjel

Även när man flyttar existerande lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Även när man flyttar existerande lån?

Ja jag flyttade från SEB till SBAB. Men testa och se, ansöka kan man ju alltid göra.

Permalänk
Medlem

Ja jag kommer nog ligga kvar på rörligt när de går ut på måndag med den rabatten jag får och sen kolla runt lite mer i lugn och ro.
Den rörliga var ungefär samma som hos SBAB så där är det ingen stress.
Enda risken är väl om långa bindningstider börjar röra sig mer uppåt.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Ja jag kommer nog ligga kvar på rörligt när de går ut på måndag med den rabatten jag får och sen kolla runt lite mer i lugn och ro.
Den rörliga var ungefär samma som hos SBAB så där är det ingen stress.
Enda risken är väl om långa bindningstider börjar röra sig mer uppåt.

SEB har nyss sänkt sin ränta jämfört med för några veckor sen. Blev lite förvånad, de flesta andra ligger kvar, någon har höjt t.o.m.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

SEB har nyss sänkt sin ränta jämfört med för några veckor sen. Blev lite förvånad, de flesta andra ligger kvar, någon har höjt t.o.m.

Vilken löptid syftar du på? Rörligt ändrades senast 30 jan enligt deras hemsida, bundna höjdes idag.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Vilken löptid syftar du på? Rörligt ändrades senast 30 jan enligt deras hemsida, bundna höjdes idag.

Du har helt rätt. Jag ser att jag såg fel när jag kollade, de hade gett oss bättre rabatt än förra erbjudandet vi fick från dem, trodde de hade sänkt sin ränta och vi fått samma ränterabatt. Det var min mor, som jag hjälper lägga om sina lån, som sa att "SEB har sänkt sin ränta sedan vi pratade med dem sist". 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dhanjel:

Nej precis, inget. Det är mest smidigt att ha allt samlat. Å andra sidan så gör man ju inget med bolån, det är ju bara en faktura att betala en gång per månad.

Jag håller med om att det är smidigt att ha allt samlat. Men om du sparar stålar genom att betala fakturan mot ett OCR-nummer istället för ett annat... Tänk på vad mycket skoj du kan ha med kidsen! Känns som en total no-brainer för mig oavsett bindningstiden här.

Nu verkar ju rörligt på nuvarande bank och SBAB vara samma så jag föreslår att du stannar på rörligt och ser dig omkring lite. Ingen vits med att hetsa till en bindningstid på 3 år. Man kan gott sitta still ett par månader och känna efter lite.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skrev just på 1år bundet på 3.2%, 1.5milj ~70% belåning.

Världsekonomin går ju inte som tåget just nu, fick kanske inte den bästa räntan heller men nu kan man iallafall släppa tankarna på ränta i närtid.

Permalänk
Medlem

En fråga vid köp av bostad. Om man köper en bostad för 5 miljoner med lite renoveringsbehov bla badrum. Om man då belånar sig till 85% av köpeskillingen, kan man samtidigt låna pengar på boendet för att tex renovera badrummet om detta ökar värdet på huset. Att man får en förhandsvärdering direkt eller hur funkar det?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

En fråga vid köp av bostad. Om man köper en bostad för 5 miljoner med lite renoveringsbehov bla badrum. Om man då belånar sig till 85% av köpeskillingen, kan man samtidigt låna pengar på boendet för att tex renovera badrummet om detta ökar värdet på huset. Att man får en förhandsvärdering direkt eller hur funkar det?

Du kan max låna 85% med bostaden som säkerhet. Ska du låna mer blir det blancolån med högre ränta.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Du kan max låna 85% med bostaden som säkerhet. Ska du låna mer blir det blancolån med högre ränta.

Befinner mig i samma sits men jag kommer belåna 70%. Hur brukar bankerna se på att ta ut lite extra för renovera?

Permalänk
Skrivet av Millhouse1:

Befinner mig i samma sits men jag kommer belåna 70%. Hur brukar bankerna se på att ta ut lite extra för renovera?

Upp till 85% bör inte vara något problem.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Upp till 85% bör inte vara något problem.

*om man får låna så mycket

Jag fick inte låna 85% av min bostad jag köpte 2016, så fick gå in med 800k istället för 300k I handpenning...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Skrev just på 1år bundet på 3.2%, 1.5milj ~70% belåning.

Världsekonomin går ju inte som tåget just nu, fick kanske inte den bästa räntan heller men nu kan man iallafall släppa tankarna på ränta i närtid.

Snarlika siffror här och går i liknande tankar. Hur resonera du kring tiden? Jag känner mig så jävla osäker, men magkänslan är att vi inte lär se mycket lägre styrränta på ett bra tag och även om den skulle sjunka något de kommande åren så kan det inte vara så mycket. Därmed känns 3 år inte så dumt...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Hjälpte min äldre mamma binda om sina lån på 5 år till 3,05% nu. Kändes som en helt okej ränta och så kan man sova hyfsat gott om natten de närmaste åren iaf. Tror inte räntorna kommer sjunka så väldigt mycket de närmsta åren men de kan däremot stiga rejält om skiten träffar fläkten...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Absolut de är jag medveten om. Men om jag köper för 5 miljoner, är huset automatiskt bara värt 5 miljoner? Säg att det egentligen är värt 5,5 men bars köper för 5?

Menar att om det är värt den summan man köper för. Kan man direkt vid köpet fråga om ny förhandsvärdering för att låna lite till för att renovera tex badrum?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Absolut de är jag medveten om. Men om jag köper för 5 miljoner, är huset automatiskt bara värt 5 miljoner? Säg att det egentligen är värt 5,5 men bars köper för 5?

Menar att om det är värt den summan man köper för. Kan man direkt vid köpet fråga om ny förhandsvärdering för att låna lite till för att renovera tex badrum?

Jag är väldigt säker på att du inte kan få en förhandsvärdering men om du köper huset för mindre än av det är värt så kan du nog värdera det direkt och sedan låna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

I vanliga fall blir köpeskillingen värderingen. Men om du köper till uppenbart underpris, ex av en släktning kan nog vissa banker gå med på en annan värdering. Du får nog kolla med banken om det är något de erbjuder. Kan tänka mig att det varierar stort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Snarlika siffror här och går i liknande tankar. Hur resonera du kring tiden? Jag känner mig så jävla osäker, men magkänslan är att vi inte lär se mycket lägre styrränta på ett bra tag och även om den skulle sjunka något de kommande åren så kan det inte vara så mycket. Därmed känns 3 år inte så dumt...

Vi vill eventuellt flytta till större under nästa år, därav perioden. Sedan är det främst marknaden i närtid som oroar, om tullarna verkligen blir av och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Min magkänsla säger något annat (men så är jag en negativt lagd människa), tullar o.s.v. kommer slunga oss in i en djupare lågkonjuktur, inflationen kommer falla dramatiskt när allt blir dyrare (så inflationen stiger tillfälligt för att sedan störtdyka när ingen har råd att handla) och folk blivit av med jobben och riksbankerna kommer inte ha något annat val än att dumpa styrräntorna.

Men det kanske är 50-50, så man får väl singla en slant. Binda på 1 år skulle jag dock inte göra. Det kommer ge minimala skillnader. Så antingen fortsätta rörligt eller binda på 5+ år.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Nu börjar trycket på riksbanken att sänka för att mota konjunkturnedgång:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Min magkänsla säger något annat (men så är jag en negativt lagd människa), tullar o.s.v. kommer slunga oss in i en djupare lågkonjuktur, inflationen kommer falla dramatiskt när allt blir dyrare (så inflationen stiger tillfälligt för att sedan störtdyka när ingen har råd att handla) och folk blivit av med jobben och riksbankerna kommer inte ha något annat val än att dumpa styrräntorna.

Men det kanske är 50-50, så man får väl singla en slant. Binda på 1 år skulle jag dock inte göra. Det kommer ge minimala skillnader. Så antingen fortsätta rörligt eller binda på 5+ år.

Det är ett annat sätt att se på saken. Det är kanske idé att ha lite tålamod.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Skrivet av Mindfighter:

Nu börjar trycket på riksbanken att sänka för att mota konjunkturnedgång:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Jag är orolig att risken är hög att det istället blir stagflation (både hög inflation och lågkonjunktur samtidigt) både i USA och i Sverige, och isf behöver riksbanken höga räntorna istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag är orolig att risken är hög att det istället blir stagflation (både hög inflation och lågkonjunktur samtidigt) både i USA och i Sverige, och isf behöver riksbanken höga räntorna istället.

Ja, möjlig kort period där priserna går ner när varor styrs om, därefter kraftig inflation när alla leveranskedjor bryts

Permalänk
Medlem

Nästa bank som tror på sänkt styrränta:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/xmv5Bl/handelsbanken-...

Visa signatur

Amd o Apple