Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, problemet för dessa är att det krävs en energideklaration som är löjligt dyrt för vad det är.
Byggde huset för en 14 år sen och då fanns det inte krav på att upprätta det. (Och hade inte gällt idag då de bara gäller i 10 år)

Nej precis, inget. Det är mest smidigt att ha allt samlat. Å andra sidan så gör man ju inget med bolån, det är ju bara en faktura att betala en gång per månad.

Det går alldeles utmärkt att ha kvar resten hos din nuvarande bank och flytta lånet var som, ex SBAB. Förstår inte varför man skulle ge upp stora summor varje månad på att inte göra det valet. Skulle nästan säga att det är ekonomiskt oansvarigt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Jag tror det inte är så lätt att byta till SBAB. Det jag menar är att de har blivit ganska hårda när de räknar. I alla fall var det så för mig, jag låg bara nån 1000-lapp under så jag fick lånet men jag har ju nästan inga lån!!!
@Dhanjel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag tror det inte är så lätt att byta till SBAB. Det jag menar är att de har blivit ganska hårda när de räknar. I alla fall var det så för mig, jag låg bara nån 1000-lapp under så jag fick lånet men jag har ju nästan inga lån!!!
@Dhanjel

Även när man flyttar existerande lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Även när man flyttar existerande lån?

Ja jag flyttade från SEB till SBAB. Men testa och se, ansöka kan man ju alltid göra.

Permalänk
Medlem

Ja jag kommer nog ligga kvar på rörligt när de går ut på måndag med den rabatten jag får och sen kolla runt lite mer i lugn och ro.
Den rörliga var ungefär samma som hos SBAB så där är det ingen stress.
Enda risken är väl om långa bindningstider börjar röra sig mer uppåt.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Ja jag kommer nog ligga kvar på rörligt när de går ut på måndag med den rabatten jag får och sen kolla runt lite mer i lugn och ro.
Den rörliga var ungefär samma som hos SBAB så där är det ingen stress.
Enda risken är väl om långa bindningstider börjar röra sig mer uppåt.

SEB har nyss sänkt sin ränta jämfört med för några veckor sen. Blev lite förvånad, de flesta andra ligger kvar, någon har höjt t.o.m.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

SEB har nyss sänkt sin ränta jämfört med för några veckor sen. Blev lite förvånad, de flesta andra ligger kvar, någon har höjt t.o.m.

Vilken löptid syftar du på? Rörligt ändrades senast 30 jan enligt deras hemsida, bundna höjdes idag.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Vilken löptid syftar du på? Rörligt ändrades senast 30 jan enligt deras hemsida, bundna höjdes idag.

Du har helt rätt. Jag ser att jag såg fel när jag kollade, de hade gett oss bättre rabatt än förra erbjudandet vi fick från dem, trodde de hade sänkt sin ränta och vi fått samma ränterabatt. Det var min mor, som jag hjälper lägga om sina lån, som sa att "SEB har sänkt sin ränta sedan vi pratade med dem sist". 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dhanjel:

Nej precis, inget. Det är mest smidigt att ha allt samlat. Å andra sidan så gör man ju inget med bolån, det är ju bara en faktura att betala en gång per månad.

Jag håller med om att det är smidigt att ha allt samlat. Men om du sparar stålar genom att betala fakturan mot ett OCR-nummer istället för ett annat... Tänk på vad mycket skoj du kan ha med kidsen! Känns som en total no-brainer för mig oavsett bindningstiden här.

Nu verkar ju rörligt på nuvarande bank och SBAB vara samma så jag föreslår att du stannar på rörligt och ser dig omkring lite. Ingen vits med att hetsa till en bindningstid på 3 år. Man kan gott sitta still ett par månader och känna efter lite.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin