Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Säljare blåst mig på 200kr, hur bör man hantera?

Permalänk
Medlem

Säljare blåst mig på 200kr, hur bör man hantera?

Hej Sweclockers!

Jag köpte en äldre elektronisk produkt via Facebook Marketplace, där säljaren påstod att produkten skulle skickas. Efter tre veckor har jag ännu inte mottagit något, trots påståenden om att den har skickats. När jag bad om att få pengarna tillbaka verkar säljaren ha blockerat mig.

Annonsen ligger fortfarande uppe tillsammans med flera andra annonser till väldigt låga priser. När jag googlade säljarens namn hittade jag också träffar som visar på tidigare domar.

Har ni något tips på hur man bör gå vidare med detta? Pengarna spelar ingen större roll men tråkigt om fler blir drabbade.

Med vänliga hälsningar
Amerald

Permalänk
Medlem

Gör som alla andra: Polisanmäl och vänta på brevet som säger att ärendet är nerlagd p.g.a. brist på bevis.

Anmäl också till Facebook.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl. Även om det inte skulle leda till något just nu så kan tillräckligt många tills slut leda till ett åtal längre fram.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts - polisanmäl, samt anmäl till fb.

Bra att ha som vana att alltid googla personen innan man swishar. Men det är väl lite sent nu kanske. You live, you learn 🙂

Permalänk
Medlem

Se det som ett plus du har lärt dig en billig läxa för 200kr

inte för att vara sån men har blivit blåst på minst 50000kr (skins på csgo) då är man lite sur...

Visa signatur

▰ RX 9070 XT Sapphire Pulse ▰ Ryzen 7 9800X3D
▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2
▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

Bara lägg ner det. Visst är det tråkigt att bli lurad men 200:- är inte värt att bråka om.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Polisanmälan är ett steg att gå även om det med stor sannolikhet trillar ner ett brev i din brevlåda om att det är nedlagt i brist på bevis innan du har hunnit avsluta samtalet, Men det kommer in i deras system vilket som en ovan nämnde att om fler anmäler kan det leda till åtal, och om det inte handlar om pengar så gör det av ren princip för sådana personer ska inte härja runt hur som helst, blev själv drabbat på tradera för ett antal år sedan om ett grafikkort(personen hade många annonser), men då alla gjorde anmälan hände där saker men tyvärr lämnade personen landet innan han blev gripen.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Polisanmäl, även om det inte lär leda till något så kan det med lite tur över tid leda till något.

Att det är en relativ struntsumma är irrelevant, rövhålet bankar antagligen just på att folk antagligen inte bryr sig om att anmäla om dom blir av med någon hundralapp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Anmäl också till Swish. Då riskerar han att få det nedstängt då det används för kriminellt ändamål.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Bara lägg ner det. Visst är det tråkigt att bli lurad men 200:- är inte värt att bråka om.

Skrivet av MinscS2:

Polisanmäl, även om det inte lär leda till något så kan det med lite tur över tid leda till något.

Att det är en relativ struntsumma är irrelevant, rövhålet bankar antagligen just på att folk antagligen inte bryr sig om att anmäla om dom blir av med någon hundralapp.

Väl skrivet. Man behöver lära sig släppa mycket i livet, men då kan man göra det efter man gjort det man kan för andra människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Man ska anmäla så att det kommer med i statistiken. Och de som bedrar räknar med att de flesta tänker som dig. Lura 20 personer på 200kr är troligtvis enklare och mindre riskabelt än två personer på 2000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb