Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Helgsnack: Var vägrar du kompromissa?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Var vägrar du kompromissa?

Denna helg undrar vi vad du vägrar att kompromissa med när det kommer till dina teknikinköp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skärmen. Man tittar på den 100% av tiden man använder hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Allt form av teknik: Däckkvalite på bil och MC
"Dator" teknik: Musmatta/mus/tgb + skärm

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kan och kompromissar mycket i livet men det finns två saker jag aldrig kommer kompromissa med:
Bregott* och god ost. Jag lever hellre utan bröd än att ha något annat bredbart på mackan.

Nu var dom inte tekniska saker men jag kommer inte på något tekniskt där jag inte är villig att kompromissa

*Eller motsvarande från andra tillverkare

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus brukar vara det jag kompromissar med max och sällan byter.
Tangentbordet jag har nu är ca 17 år gammalt. 99kr hos classe när det begav sig. Fungerar lika bra som när jag köpte det.

Musen från logitech som jag tror var en av de tidigare optiska musarna gav upp för ett par år sen. Den var även den runt 15-20 år gammal

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

I/O och ergonomi.

Jag har hellre ett GTX 970 om det innebär en bekväm upplevelse i övrigt än ett RTX 5090, pinnstol och Deltaco-utrustning.

Prioriteringarna nu är:

1. Ljud (orthodynamiska/planomagnetiska lurar tex)

2. Skrivbord i stående läge

3. Logi M575

4. Clicky-brytare

5. Skärmar som går att dämpa mörkt med bra svarta

Hårdvaruprestanda? Mja. En kontorslaptop och dockningsstation duger bra för mig som inte spelar.

Permalänk
Medlem

Efter varit ”dumsnål” förr (”snabb” celeron cpu, 16GB iPhone, ”kraftfullt” 128bit grafikkort o LCD Tv bara för att nämna några) så köper jag bara det bästa eller inget alls. Ja det blir dyrare där o då men i längden lönar det sig då ”man får vad man betalar för” (finns dock ett tak, o efter det är skillnaden bara märkbar via dataanalys)

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus snålas det inte på här.

För mig är det de två viktigaste tillbehören för att jag ska trivas. Skärm är viktigt också men jag tycker den är lättare att vänja sig med än dåligt tangentbord / mus.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Skärmen/Tv ska vara så stor det går utan att se konstigt ut kopplat till rummet

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Snusfri

Inget, jag köper det jag vill ha.
Kan jag inte köpa det jag vill ha så sparar jag längre eller helt hoppar över produkten.
Skulle aldrig kunna snåla in på något för att få en inferior produkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Saker jag använder dagligen. Buy once, cry once.

Finns såklart saker jag hellre hade velat haft, så är det ju, men är jag nöjd så är jag nöjd.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Säkerhet. Att det inte är något skit på produkten och man får det man har beställt, produkten ska komma plomberad från fabrik och att produkten ska inte lämnas utanför ens ytterdörr osv. Inget speciellt bara sunt förnuft.

Därefter så kompromissar jag som bara tusan, Jag hatar dock prylar som låter som att man har fått tinnitus, för det kan trigga igång just detta ljud kortvarigt på mig så jag hör även pipet när jag går därifrån.

Jag blir ofta besviken på saker som är dyra, de lever inte upp till de höga förväntningar som jag har när de är dyra. Enda undantaget jag kan komma på är iPads Pro tangentbord för över 4000kr. Helt vansinne att en tangentbord till en surfplatta är så väldigt dyr, iPad Pro imponerade ej på mig. Men själva tangentbordet var värt varenda krona.

Det jag inte gillar är krångel med betalning. Jag hade lite strul emot en jättestor svensk butik. Det löste sig, jag trodde heller inte denna stora svenska butik ville lura mig på 500kr. Hade jag köpt produkten i ett annat land som Australien, så hade exakt samma problem varit mycket krångligare . Därför handlar jag inte mycket teknik utomlands,

Permalänk
Medlem

Teknik kompromissar jag alltid med. Min säng däremot där jag tillbringar en tredjedel av livet? Lägger gladeligen 50k+

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag var sista personen i mitt kompisgäng med CRT-TV, för a) retrospel ser ut som skit med skarpa/fyrkantiga pixlar och utan en förutsägbar screen-blank-cykel, och b) utan en bänkpartikelaccelerator fungerar inte ljuspistoler bra.

Jag lägger också då och då alldeles för mycket pengar på Appleprylar för att inget annat funkar lika bra på vad de är bra på. Å andra sidan funkar inget annat lika dåligt på vad de inte är bra på, så jag har också en speldator för att inte behöva kompromissa med det...

Permalänk
Medlem

Jag kompromissar med i princip ingenting när det gäller teknik, det är tung efterforskning och ofta riktigt dyra val som görs då dessa håller längre och är bättre. Det spelar ingen som helst roll vad det kostar.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad man menar med kompromiss. Jag är ju inte miljardär så det jag "vill" ha har jag ju inte råd med. Har ju inte en lyxvåning i New York med guldfärgade komponenter med RGB upplysta diamanter.

Men jag vet ju var jag ligger ekonomiskt så jag vet ju vilket segment av produkter jag tillhör och där kompromissar jag inte. Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att köpa ett 5070 när jag vet att det är segmentet över jag brukar ligga på och har en rimlig chans att spara ihop till. Okej den jämförelsen blir kanske lite skev nu när ett 5080 egentligen borde varit ett 5070. Men ni förstår nog.

Jag ser alltid till att jag har pengar på banken så att jag har råd utan kompromisser om olyckan är framme.

Men visst jag lägger kanske inte pengar på ett 5090 utan tar ett 5080 eller istället för Samsung S23 Ultra så tar jag S23+. Vet inte om det räknas som att kompromissa. Men det handlar ju mer om att jag inte tycker dessa dyra produkter är värda pengarna och att de kanske presterar på en nivå jag inte drar nytta av.

Edit:
En sak jag kom på jag kompromissar med. TVn. Körde C2 istället för G2, fast jag ville ha en G2 och hade kunnat ha råd med en.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Allt är ju kompromisser, av ekonomiska skäl. Så fort man inte har råd med det absolut bästa inom en kategori, så är allt annat en kompromiss. Så, eftersom jag inte har flera miljarder att lägga på saker, så kompromissar jag, motvilligt, med allt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Som tur är så är ju i 9 fall av 10 inte dyraste alternativet det som är bästa valet. Men visst får man kompromissa lite ibland när det gäller saker som "måste" bytas ut för att kunna ersätta, om ändå ibland bara tillfälligt.

Permalänk
Medlem

Kompromissar mest med frugan. Men hon är en klok sådan.

Kompromissar på teknik kontra estetik. Bästa placeringen av hembion kanske inte gör det snyggaste vardagsrummet. Största skärmen kanske inte är så iögonfallande i ett normalt vardagsrum.

Drömmen är en dedikerad hemmabio. Någon gång i framtiden kanske

Permalänk
Medlem

Jag är villig att göra olika stora avkall på det mesta i livet utom toalettpapper - vilket jag nämnt tidigare (och fler trådar finns gällande just toapapper ... ).

När det kommer till teknik är det alltid en avvägning gentemot priset - det är i stort sett aldrig så att det dyraste är värt den extra kostnaden, och är det en så liten prisskillnad att det är försumbart så vore det knappast en kompromiss att gå ner en modell/revision/whatever; det vore dumsnålt.

Sedan är jag villig att kliva längre ut på pris/prestanda-kurvan ju längre jag räknar med att ha produkten. Ett chassi som kan hänga med i 15+ år skulle jag kunna betala oproportionerligt mycket mer för (om det är helt rätt chassi för mig) än ett moderkort som jag vet att jag sannolikt kommer att behöva byta nästa gång jag byter processor (högst sannolikt inom ensiffrigt antal år).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mobil, och främst plattan skulle jag säga. Resten blir inte så bra som jag hade önskat pga ekonomin så man får välja lite smartare.

Permalänk
Medlem

Privacy och datainsamling

Permalänk
Medlem

Som förälder har jag blivit extremt kompromisslös. Ofta får man kolla klart på en film på mobilen på badrumsgolvet eller spela bilspel ett varv per session ibland. Man får vara tacksam för de chanser man får

Permalänk
Medlem

Intresset styr mer. Att jämföra och spara till något ger mer än att bara köpa. Ett balanserat inköp ger bättre effekt än att någon del sticker ut mycket mer eller kostar dubbelt så mycket som allt annat. Frågan blir istället vad har jag nytta av att ha och vad kommer jag att använda snarare än att jag skall ha den dyraste saken. Finns alltid något som är lite dyrare och lite bättre men blir jag mer nöjd med det? Kommer jag att använda de där extra sakerna och hur stor skillnad blir det? Leder det till större investeringar för att jag skall få ut mer av den dyra saken jag köpt?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

När det handlar om datorrelaterade grejer så kompromissar jag (helst) inte när det gäller saker som handlar om ergonomi (såsom kontorsstol, fotstöd, skärm, tangentbord, mus - tror de utgick från min hand när de skapade Intellimouse, den är helt perfekt för mig i både form och storlek).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Skärmen. Man tittar på den 100% av tiden man använder hårdvaran.

Instämmer. Tycker det är märkligt att många tycks ha nästan oändlig betalningsvilja när det kommer till datorn i sig, men snålar sönder när det kommer till människa/maskin-gränssnittet. Man kör på gamla muggiga skärmar som hängt med flera uppgraderingar och Inets billigaste tangentbord och mus.

Har dock någon slags förståelse för det senare. Ibland är prissättningen på tillbehör direkt provokativ, det har gått för långt när en mus som inte är så värst mycket bättre än billighetsalternativen kostar över tusenlappen. Ska jag gissa så har såväl tillverkare som handlare direkt oförskämda marginaler på sådant.

En annan del jag inte kompromissar med är nätagget. Får för mig att det har sparat mig oerhört mycket felsökning genom åren, har aldrig haft några problem som spårats tillbaka till ett dåligt nätagg.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Elsäkerhet.
Billiga otestade produkter utan någon som är ansvarig för produkten = Nope!

Permalänk
Medlem

Sparat tills jag har råd med det jag behöver, lägger hellre någon hundring extra för att inte vara dumsnål.

Kompromiss blir att det är mycket som jag villhöver men låter bli att köpa pga att jag inte är ekonomisk oberoende

Permalänk
Medlem

Det blir lite svårt att svara på, jag köper nästan alltid just det jag vill ha, ofta är jag väldigt specifik med vad jag vill ha efter att ha lagt ner orimligt med tid på att "forska" i vad jag behöver för att få det resultat jag vill åt.
Detta resonemang går att applicera på väldigt många aspekter och situationer.

Det innebär dock aldrig att jag köper "det bästa", "det nyaste" eller "det dyraste" i något läge, oavsett om det handlar om telefoner, datorer, bilar eller kläder.....
Men jag är väldigt kompromisslös i ordets betydelse att jag alltid köper det jag vill ha, jag nöjer mig inte med något annat.

Enda egentliga kompromissen jag tvingats till är att motvilligt använda Googles playstore och vissa bakgrundstjänster för att, utan att lägga ner orimligt med tid och energi, komma åt appar jag måste ha för att få privatlivet att fungera som samhället är utformat idag.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som förälder har jag blivit extremt kompromisslös. Ofta får man kolla klart på en film på mobilen på badrumsgolvet eller spela bilspel ett varv per session ibland. Man får vara tacksam för de chanser man får

Antar att du menade motsatsen, kanske "kompromissvillig" eller något åt det hållet?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304