Permalänk
Medlem

Check på bygge

Hej, lyckades plocka ett par bra deals på inets megaclick

Powercolor Radeon RX 7800 XT 16gb - 4490 kr
Ryzen 5 7600 x - 1790 kr
Seasonic focus GX 750 w - 749 kr

Tänkte para ihop med dessa delar, chassi har jag ett Fractal define xl med noctua fläktar som jag tänkte fortsätta köra på

Tot: 11 131 för allt

Lite fundersam om det är rätt för mig att gå på ett 7800 xt eller om jag ska satsa på ett 9070 xt, finns ett gäng på marknaden jag kan försöka slå till på. Är en sån som uppgraderar väldigt sällan, senast var 10 år sedan

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad du spelar och hur framtidssäkert du vill ha, men för 4490 är det svårt att slå ett 7800 XT i rasterprestanda. Ett 9070 XT kostar ju typ dubbelt så mycket i dagsläget men är långt ifrån dubbelt så snabbt. Vill du kunna köra raytracing faller ett 7800 XT ganska platt dock.

Med tanke på att bygget i övrigt är budgetinriktat skulle jag personligen köra ett 7800 XT nu och ev. uppgradera om några år eller vid något riktigt bra BF-erbjudande. Förhoppningsvis normaliseras priserna någon gång och ett 7800 XT borde ha andrahandsvärde några år till.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Beror väl lite på vad du spelar och hur framtidssäkert du vill ha, men för 4490 är det svårt att slå ett 7800 XT i rasterprestanda. Ett 9070 XT kostar ju typ dubbelt så mycket i dagsläget men är långt ifrån dubbelt så snabbt. Vill du kunna köra raytracing faller ett 7800 XT ganska platt dock.

Med tanke på att bygget i övrigt är budgetinriktat skulle jag personligen köra ett 7800 XT nu och ev. uppgradera om några år eller vid något riktigt bra BF-erbjudande. Förhoppningsvis normaliseras priserna någon gång och ett 7800 XT borde ha andrahandsvärde några år till.

Aa funderade lite och kom fram till samma sak, jag kör på det här ett par år och uppgraderar om jag känner ett behov.
Spelar lite allt möjligt, poe2, rdr2, tarkov, vill prova cyberpunk 2077 men inte känt att det varit värt på delarna jag sitter på.

Kommer från ett r9 390 och 6600k så det här lär väl ge mig en rejäl boost!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Aa funderade lite och kom fram till samma sak, jag kör på det här ett par år och uppgraderar om jag känner ett behov.
Spelar lite allt möjligt, poe2, rdr2, tarkov, vill prova cyberpunk 2077 men inte känt att det varit värt på delarna jag sitter på.

Kommer från ett r9 390 och 6600k så det här lär väl ge mig en rejäl boost!

Ja det kommer ju bli en ofantlig uppgradering. Så länge du inte drar på med rayracing kommer du kunna spela det mesta med fullt respektabla inställningar i 1440p. Det du går miste om är väl framförallt just raytracing-prestanda och FSR4 (oklart om det kommer backportas till RDNA 3 från uppgifterna jag sett).

Förutom GPU har du ju även uppgraderingsväg kvar till en X3D-processor i framtiden. Du får en hel dator för mindre än jag gav för mitt grafikkort ...

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Tips på sidor att köpa windows 11 oem nyckel? Tänkte installera från sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

https://www.google.com/search?q=cheap+windows+11+key&oq=chera...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Jag köpte från Gamekeys.se när jag byggde nytt. Leverans direkt och inga problem alls. 170:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Köpte på hrkgame.com 60kr här om dagen, funkade bra

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo