Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem

Blir att fixa till min Orbea från "vinterhalvåret" nu inför vår- och sommar säsongerna. Nya däck (Maxxis eller Michelin, ej bestämt). Nya pedaler, ny kedja och en rejäl omgång runt hela cykeln av ren service. Har fortfarande väldigt många mil kvar på stötdämpare, så detta får vänta ett tag till.

Ska bli kul att komma igång med cyklingen igen, dessutom nere i Skåne istället för Småland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

<Uppladdad bildlänk>
Vårkänslor i Skåne!

Nu har jag haft min nya BCF Light Disc i lite drygt en vecka, är så otroligt nöjd! Specen landade till slut på:
Ram: BCF Light Disc 2025 (Medium)
Styre: 380x90 mm integrerat, kolfiber
Hjul: BCF Kol 50x25 mm
Däck: Maxxis Re-Fuse 32 mm, tubeless
Växlar: Sram Rival AXS 2x12
Drivlina: Sram Rival 35/48 och 10-36, 172,5mm vevarmar med inbyggd effektmätare
Pedaler: Onirii PD-06Ti som jag hade en innan
Bromsar: Sram Rival HRD
Sadel: BCF Kol 135mm, påminner om en Selle Italia SLR

Vägde in på 7,9 kg inkl pedaler (7,7 kg utan).

Kommer nog köpa en uppsättning hjul till med gravel-däck, borde gå att få in 35 mm i ramen.

Härlig maskin!

Blir nog en väldigt bra vår och sommar på den där!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Våren känns avlägsen än. Men fick nya sommardäck idag, Schwalbe Marathon Almotion Evo 50-622(*pust*). Dvs samma som senaste paret, riktigt trevligt allrounddäck för både stig och asfalt...kanske blir byte om ett par-tre veckor.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

I onsdags krängde jag av dubbdäcken från min gamla lvg-cykel (som numera allena agerar pendlings-/extracykel) och satte på de GP5000 den hade i höstas. Var lite nervös när jag cyklade till kontoret på torsdagen, men det gick bra och det är en oerhörd skillnad i rullmotstånd.

Jag har dock ett återkommande problem med bromsverkan. Trots noggrann rengöring av bromsskivorna och både brända och lätt slipade bromsbelägg så tog det bara två/tre rundor innan bromsarna (framförallt fram) började ta dåligt igen. Jag funderar på om jag har något pyttelitet läckage i oket, men jag kan inte se någonting. Bytte belägg i somras så det "enda" som återstår är nya skivor, men det känns så konstigt att det skulle vara det som är problemet.

Förslag på nästa åtgärd?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

I onsdags krängde jag av dubbdäcken från min gamla lvg-cykel (som numera allena agerar pendlings-/extracykel) och satte på de GP5000 den hade i höstas. Var lite nervös när jag cyklade till kontoret på torsdagen, men det gick bra och det är en oerhörd skillnad i rullmotstånd.

Jag har dock ett återkommande problem med bromsverkan. Trots noggrann rengöring av bromsskivorna och både brända och lätt slipade bromsbelägg så tog det bara två/tre rundor innan bromsarna (framförallt fram) började ta dåligt igen. Jag funderar på om jag har något pyttelitet läckage i oket, men jag kan inte se någonting. Bytte belägg i somras så det "enda" som återstår är nya skivor, men det känns så konstigt att det skulle vara det som är problemet.

Förslag på nästa åtgärd?

Det känns väldigt osannolikt men du kan ju plocka fram skjutmåttet och kolla att skivorna inte är slut.

Permalänk
Medlem

Letar efter en pendlarcykel till jobbet och har fastnat för cyklar med remdrift.

Var inne på denna https://www.canyon.com/en-se/hybrid-bikes/city-bikes/commuter...

Men efter ha pratat med canyon så kommer de inte få någon i lager snart, någon som har en annan cykel att rekommendera? Budget 20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Letar efter en pendlarcykel till jobbet och har fastnat för cyklar med remdrift.

Var inne på denna https://www.canyon.com/en-se/hybrid-bikes/city-bikes/commuter...

Men efter ha pratat med canyon så kommer de inte få någon i lager snart, någon som har en annan cykel att rekommendera? Budget 20k

Cube gör stadscyklar med remdrift och vad jag kunnat se, helt OK specs för priset. Vissa brukar gå för mindre än 10k.

Ger dig hemsidan som start https://www.cube.eu/cube-hyde-pro-dustyolive-n-gold/855201

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Jag pendlar på en remdriven Bergamont Vitess N8 Belt och är generellt väldigt nöjd. Fånigt nog är den dock just nu på service och har väntat på delar i två veckor efter att jag körde av remmen på väg hem från jobbet. Den hade bara gått 400 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Förslag på nästa åtgärd?

Vilken typ av belägg kör du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Förslag på nästa åtgärd?

Såg ett inlägg på Reddit precis som lät väldigt likt ditt problem! Kan vara värt att kolla om du har en liknande diagnos. https://www.reddit.com/r/cycling/comments/1jbfhf5/apology_to_...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Första turen med grus idag med nya cykeln. 32mm tubeless rullar som en dröm på fint skånskt grus, underbart! Har kört den här rundan med 25mm tubeless förr och det var görbart men rätt obekvämt med mycket vibrationer. Idag var det som att cykla på fluffiga moln och det fick mycket fortare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Såg ett inlägg på Reddit precis som lät väldigt likt ditt problem! Kan vara värt att kolla om du har en liknande diagnos. https://www.reddit.com/r/cycling/comments/1jbfhf5/apology_to_...

Intressant! Jag har beställt ett bromskit och ska göra en genomgång när det kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilken typ av belägg kör du?

Resin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det våras! Men dubbdäcken får sitta kvar ett par veckor, fryser om nätterna än.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Fixie alt single speed

Våren börjar krypa närmare och jag känner att jag vill nog ha en hoj igen. Vill hålla det minimalistisk och enkelt. Cykla i stan och enklare träningsturer är förväntad användningsområde för den. Har börjat kolla runt lite och skulle behöva lite hjälp.
Jag tänker mig ett prisspann mellan 5000-8000kr
Jag vill gärna hålla mig borta från China modeller

Vad skulle vara eran go to Fixie?

Jag har bland annat kollat på denna, Någon som har erfarenhet?

https://otisbikes.com/products/sanfran?variant=49198191968583

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

På lunchen pajade mitt framhjul (gammal axel som gick av)

Funderar på att sätta ett bakhjul där för stunden då jag inte har något annat hemma

Vi får se

Permalänk
Medlem

Skulle detta vara något att satsa på?

https://www.veloretti.com/products/berlin-all/customizer?vari...

https://otisbikes.com/products/sanfran?variant=49198191968583

Detta är två som jag har hittat som jag gillar

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Stämmer det att den inte har handbroms fram utan det är ett tillval?
Är det inte lag på att alla cyklar ska ha 2 bromsar?

Polisen: "Enligt lag måste en cykel alltid ha fungerande bromsar (plural) och ringklocka"

Trafikverket: "Enligt lag måste en cykel alltid ha: ringklocka, broms(singular)"

Men visst, tror inte polisen bötfäller många med Racer ute på våra vägar som saknar ringklocka...samt inte många racers som har alla reflexer för den delen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Stämmer det att den inte har handbroms fram utan det är ett tillval?
Är det inte lag på att alla cyklar ska ha 2 bromsar?

Polisen: "Enligt lag måste en cykel alltid ha fungerande bromsar (plural) och ringklocka"

Trafikverket: "Enligt lag måste en cykel alltid ha: ringklocka, broms(singular)"

Men visst, tror inte polisen bötfäller många med Racer ute på våra vägar som saknar ringklocka...samt inte många racers som har alla reflexer för den delen.

Nu var det inte det jag var ute efter, du vet ju inte heller vilka tillval jag väljer på den

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nu var det inte det jag var ute efter, du vet ju inte heller vilka tillval jag väljer på den

Det handlade inte om dig, det handlade om att dom säljer en cykel med olagliga bromsar om man inte väljer det som tillägg
D.v.s. det borde ju ingå.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tror inte någon lär ha blivit stoppad för att sakna ringklocka, däremot har man ju läst om folk som faktiskt fått böta för det i samband med att ha blivit stoppad av annan anledning typ cyklat mot rött. Reflexer (och belysning) behöver man väl bara ha när det behövs/när det är mörkt om jag inte minns fel.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Hedersmedlem

Fick gjort årets första 100 km runda igår. Riktigt stökiga mot- och kantvindar som stundtals gjorde sitt bästa för att skicka ner mig i diket men kul att vara ute och cykla ändå! 270 W i motvind kunde vara under 20 km/h medans i medvind kom jag upp i 55 km/h med samma effekt 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det underbara med att ha en cannondale caadx 105 när säsongen iommer igång: jävligt bra flyt.

Nackdelen med att inte kunna cykla med drops och aggressiv geometri med mitt ryggproblem: inget flyt.

Vad skall jag skall istället, mbt eller gravel med flat? Kör rätt mycket på grus/skogs/lervägar, men mbt känns som lite overkill.

Och var fasen säljer man en begagnad cykel? Finns det bra marknadsplatser (inte facebook) för sådant?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjädernylle:

Det underbara med att ha en cannondale caadx 105 när säsongen iommer igång: jävligt bra flyt.

Nackdelen med att inte kunna cykla med drops och aggressiv geometri med mitt ryggproblem: inget flyt.

Vad skall jag skall istället, mbt eller gravel med flat? Kör rätt mycket på grus/skogs/lervägar, men mbt känns som lite overkill.

Och var fasen säljer man en begagnad cykel? Finns det bra marknadsplatser (inte facebook) för sådant?

Happyride är en av de bättre marknadsplatserna för cykel. Jag skulle nog satsa på en hardtail XC-cykel, borde vara lite snällare sittställning än en gravel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Kona Unit X! Stabil, förvånansvärt rapp med rätt däck under. Funkar både som leksak och året runt-nyttohoj iom fästen för allt man kan behöva ifall andan faller på. Stötdämpare behöver man inte, iaf om man hålls på nåt som tåls kallas väg mer än kostig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar! Stabila tips!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fjädernylle:

Skrivet av vargeEEEEn:

Happyride är en av de bättre marknadsplatserna för cykel. Jag skulle nog satsa på en hardtail XC-cykel, borde vara lite snällare sittställning än en gravel

Jag instämmer här på samtliga plan.
Hard-tail XC för snäll sittställning, lite mer förmåga än en Gravel om man vill ut på stök.
Happyride är platsen för cykelhandling.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Värmde upp inför lillördagspizza med lite dyblött grus, överfrusna traktorstigar och annat göj. kanske 3km ren is.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man skulle kunna sälja en Merida eBig.Nine 300 elcykel för?

Den är inköpt för cirka 6 år sedan för 29.900:- (ordinarie pris 34.990:-).

Det följer med rejäla vinterdäck då jag bor i norrland och den har blivit servad varje år på cykelbutiken den köptes ifrån.

Så vad tror ni jag skulle kunna få för den? Tycker den fortfarande är i fint skick och batteriet är OK.

Typ liknande som denna: https://www.elcykelpunkten.se/products/39662brun/ebignine-300...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad tror ni man skulle kunna sälja en Merida eBig.Nine 300 elcykel för?

Den är inköpt för cirka 6 år sedan för 29.900:- (ordinarie pris 34.990:-).

Det följer med rejäla vinterdäck då jag bor i norrland och den har blivit servad varje år på cykelbutiken den köptes ifrån.

Så vad tror ni jag skulle kunna få för den? Tycker den fortfarande är i fint skick och batteriet är OK.

Typ liknande som denna: https://www.elcykelpunkten.se/products/39662brun/ebignine-300...

• Sex år gammal.

• Exemplariskt skött och inga problem eller slitage på annat än "slitagedelar".

• Regelbunden och korrekt service.

• Nya slitagedelar.

Prova 20 000 SEK och var nöjd om du får 16-17 (?).

Uppfyller du inte ovan kriterier är kanske 10k mer rimligt.

Visa signatur