knyta windows licens till standard user

Permalänk
Medlem

knyta windows licens till standard user

Hej,
Har köpt en dator till grabben med tillhörande Retail licens för Windows 11.
Jag vill helst att han ska "äga" licensen men vara en standard user där jag är administratör.
Vad är enklast?
Ska jag installera med hans M$ konto som admin först o sen lägga till mig som extra adminkonto och sen degradera honom efteråt, om det ens går?

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Om du har köpt en Retail-licens skall det väl bara vara att spara koden och använda till nästa dator? Eller köpte du en digital licens?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Om du har köpt en Retail-licens skall det väl bara vara att spara koden och använda till nästa dator? Eller köpte du en digital licens?

Nej, det är ingen digital licens.
Knyts inte en retail licens till ett m$ konto?

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Skrivet av DjCad:

Nej, det är ingen digital licens.
Knyts inte en retail licens till ett m$ konto?

Jo när du aktiverar sparas licensen till microsoft kontot som användes när datorn aktiverades.

Tror inte det behpver vara ett administrativt n konto äns för att aktivera men om det behövs så lär aktiveringen misslyckas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo när du aktiverar sparas licensen till microsoft kontot som användes när datorn aktiverades.

Tror inte det behpver vara ett administrativt n konto äns för att aktivera men om det behövs så lär aktiveringen misslyckas.

Så bästa är att degradera hans konto efteråt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DjCad:

Så bästa är att degradera hans konto efteråt?

Eller test som standard user och se vad som händer.

I värsta fall får du göra det sen om det skulle misslyckas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Licensen är väl knuten till hårdvara alt MS-användaren (alltså MS-kontot) inte typen av lokal användare (Standard, Admin) ?

Vill du byta konto som licens/aktivering sparas på bör väl detta funka:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/changin...
https://www.tenforums.com/windows-updates-activation/97804-ac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Licensen är väl knuten till hårdvara alt MS-användaren (alltså MS-kontot) inte typen av lokal användare (Standard, Admin) ?

Som jag förstår frågan: hur tar man sig igenom installationsprocessen så att man har fått TS: admin, sonen: user, och att licensen inte kopplats till fel konto på vägen utan kopplats till just sonens konto. (Dvs två Microsoftkonton inblandade)

Det är ju en rätt typiskt att det blir lite av ett mysterium när saker ska vara "lätta" och då istället bara händer utan att man har kontroll själv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av evil penguin:

Som jag förstår frågan: hur tar man sig igenom installationsprocessen så att man har fått TS: admin, sonen: user, och att licensen inte kopplats till fel konto på vägen utan kopplats till just sonens konto. (Dvs två Microsoftkonton inblandade)

Det är ju en rätt typiskt att det blir lite av ett mysterium när saker ska vara "lätta" och då istället bara händer utan att man har kontroll själv.

Det låter ju så ändå. Bara använda lokalt adminkonto isf och använda grabbens MS-konto isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av tcntad:

Det låter ju så ändå. Bara använda lokalt adminkonto isf och använda grabbens MS-konto isf

För min del så spelar det mindre roll om admin är lokal eller via microsoft konto.
Bara att licensen knyts till hans konto och inte mitt.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DjCad:

För min del så spelar det mindre roll om admin är lokal eller via microsoft konto.
Bara att licensen knyts till hans konto och inte mitt.

Då använder du självklart lokalt adminkonto och han använder sitt MS-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då använder du självklart lokalt adminkonto och han använder sitt MS-konto.

Men annars kan jag installera windows med hans microsoft konto o sen nedgradera det till standard user när jag lagt till mitt microsoft konto som administratör ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjCad:

Men annars kan jag installera windows med hans microsoft konto o sen nedgradera det till standard user när jag lagt till mitt microsoft konto som administratör ?

Varför krångla till det?

Skippa att skriva in koden vid installation och ange den inne i Windows på sonens konto när allt är installerat och konfat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför krångla till det?

Skippa att skriva in koden vid installation och ange den inne i Windows på sonens konto när allt är installerat och konfat.

Behöver man inte vara admin för att göra det då? Det kanske går att lösa med någon "run as admin"-grej iofs? (Och då hoppas att det kopplas till kontot som har sessionen och inte till kontot som kör aktiveringen...?)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Behöver man inte vara admin för att göra det då? Det kanske går att lösa med någon "run as admin"-grej iofs? (Och då hoppas att det kopplas till kontot som har sessionen och inte till kontot som kör aktiveringen...?)

Jag har iofs inte testat, men om sonen är inloggad via MS konto och seriekoden anges inloggad på det kontot i Windows, så utgår jag från att koden kopplas till hans konto och inte ev adminkonto (särskilt inte om admin kontot är ett lokalt konto).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34