Permalänk
Medlem

Gaming dator budget 45000-55000

Hej, jag är ute efter en ny dator. Jag har tidigare främst haft gaming-laptops och köpte min första stationära dator 2017, en färdigbyggd Lenovo Y900 med en GTX 1080. Det börjar bli dags att byta och jag tänkte använda mig av Inets datorbyggare den här ggn. Eftersom alla mina tidigare har varit färdigbyggda så har jag aldrig behövt välja delar själv på det här sättet förut. Jag har försökt göra en del research men mina teknikdelskunskaper är ganska basic. Ursprungligen satsade jag på en RTX 4090 I slutet av förra året men ryktena om att 5000 serien skulle vara så bra fick mig att vänta (något jag nu ångrar).

När det kommer till användningsområde så är det lite blandat, vanlig surfning, ritande med program som SAI, CS paint och lite annat smått och gott. Jag har 2 st skärmar, brukar spela på ena och ha websida uppe på andra. Ska erkänna jag har ett rejält flikproblem och kan lätt ha 400+ flikar.

Det mest krävande lär dock vara spel. Kör lite blandat med sortens spel jag gillar. Har några MMOs (FFXIV och ESO främst), Genshin Impact, Assassin’s Creed, Dishonored, Witcher serien, Mass Effect, Dragon Age, Elder Scrolls sp serien, Hogwarts Legacy, Vampire the Masquerade Bloodlines , Thief, Baldur’s Gate 3, Fable, Star Wars Knights of the Old Republic etc

Dessa spel i sig kräver väl inte en jättedator men jag är intresserad av uppföljarna till dess spel så klart (och en del nya som Indian Jones) och jag tänker inte byta dator förrän minst 5 år gått, kanske mer då min nuvarande dator har räckt i 8 år. Jag har hållit på och sparat till detta byte ett tag och tänker mig en budget på ca 45000-55000.Blir så pass stor budget eftersom jag spenderar ganska många timmar vid datorn.

Jag har redan bestämt mig för några av delarna men den enda som är helt låst är CPU och windows 11. som CPU. Annars fall så tänkte jag köpa ett RTX5080 som grafikkort (inte helt låst på vilket 5080). Om delarna inte finns i lager förrän om någon månad gör inget, så länge det går att placera ordern på Inet. Har inget emot att vänta e-2 månader på att få den nya datorn men vore ju skönt att kunna beställa redan nu.

Jag bryr mig inte om RGB eller om svarta och vita delar blandas. Datorn kommer stå på en platta med hjul under skrivbordet så jag kommer inte se den särskilt mycket.

CPU: AMD ryzen 7 9800x3D
GPU: MSI GeForce RTX 5080 16 GB vanguard SOC launch edition

SSD:

Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 4TB med värmespridare 5699 kr
Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB med värmespridare 3190 kr (2 st isåfall)
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB med värmespridare 3890 kr
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB med värmespridare 2179 kr (2 st isåfall)
Crucial T705 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 med värmespridare 2999 kr (2 st isåfall)
Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 med värmespridare 2490 kr nedsatt från 3090 kr (2 st isåfall)

Såg rekommendation på en crucial utan värmespridare att man behöver montera en värmespridare för prestanda men såg ingen sådan rekommendation på Samsung. Spelar det inte någon roll för Samsung? Hur viktigt är det med värmespridare. RTX 5080 är ju redan ganska varma grafikkort vad jag förstår, är det viktigare då för att hålla temperaturerna nere?

Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 4TB 5499 kr
Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2T 2988 kr (2 st isåfall)
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB 1849 kr nedsatt från 1969 kr (2 st isåfall)

Chassi:

Lian Li O11 Dynamic EVO XL Vit 2889 kr
Fractal Design Torrent TG Svart 1999 kr
Fractal Design Meshify 2 XL TG Svart 2799 kr
Fractal Design North XL Svart 2290 kr

Här känner jag mig lite borta. De jag väljer mellan är mest för de var bland de som räknades som kompatibla med övriga delar enligt Inets datorbyggar. Ett stort chassi är väl bra för att få plats med allt och hålla värmen nere. Öppen för förslag men skriv gärna varför något annat är bättre.

Har hört vissa chassi passar bättre för luftkylning och vissa passar bättre för vattenkylning men har inte någon bra koll.

Moderkort:

MSI MAG B850 Tomahawk MAX WiFi 3699 kr

Helt lost här egentligen. Har mest gått på vad som är kompatibelt, har bra reviews och har en bra mängd USB. Öppen för förslag, vill ha WiFI samt flera USB kopplingar.

RAM

Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance AMD EXPO/Intel XMP 3.0 2129 kr
Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0 1999 kr (nedsatt från 2290 kr)

Valde den här modellernan corsair/Kingston pga det stod rekommenderas till AMD och på andra som verkade likanande men billigare stod det rekommenderat till Intel Z690. Här är jag osäker på om jag missförstått något pga jag läste det kan strula om RAM inte är del av de som rekommenderas av moderkortet. Tyckte dock det var lite besvärligt att undersöka. Är inte säker på om ”rekommenderat till AMD/Intel” eller ”rekommenderat till intel z690” är viktigt eller inte eftersom Inets datorbyggare låter en välja dessa även med enbart kompatibla produkter visade. Om det inte spelar roll funderar jag mellan de nedan istället.

Samma Corsair som ovan pga den verkar ha bra reviews 2129 kr
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance Vit 1849 kr (nedsatt från 2090 kr)
Kingston 64GB (2x 32GB) DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast 1899 kr (nedsatt från 1999 kr)

Processorkylning:

Thermalright Phantom Spirit 120 SE 489 kr
Noctua NH-D15 1290 kr
Noctua NH-U12A 1399 kr
be quiet! Pure Rock 2 Svart 549 kr
Arctic Liquid Freezer III 360 949 kr
Arctic Liquid Freezer III 420 999 kr

Väldigt osäker på om jag vill ha vattenkylt eller luftkylt. Jag lutar mot luft eftersom det verkar kräva minst inblandning från mig själv. Skulle luftkylning passa med ett 5080? Det var 8 år sedan jag kollade på min nuvarande dators information så jag kommer inte ihåg vilken sorts kylare den har.

Fläkt

Arctic Cooling Arctic P14 Max Black 169 kr
be quiet! Silent Wings 4 PRO 140mm PWM Svart 419 kr
Lian li?

Mängden fläktar påverkas väl av hur många som får plats i chassit och om chassit kommer med egna fläktar. Vilka skulle vara bra och hur många?

PSU

MSI MPG A1000G PCIE5 1000W 2499 kr
Asus ROG Strix 1200W platinum 2490 (nedsatt från 3099 kr)
Asus ROG Strix 1000W platinum 2290 kr (nedsatt från 2899 kr)
Corsair SF1000 Platinum ATX 3.1 1000W 2749 kr
Corsair HX1000i ATX 3.1 1000W 3099 kr
Phanteks AMP GH 1000W Platinum Svart ATX 3.1 1999 kr

Har kollat att watt ska passa grafikkortets krav men tänkte lite över nog inte skadar? Har dock inte så bra koll på vad som är bra. Lutar mot MSI pga en länk som delats på en annan sida listade det som ett av de bättre PSU:erna i 1000 watt klassen men här är jag väldigt öppen för förslag för jag har ingen jäkla aning vad som är bra och hur det passar med resten.

EDIT för förtydling: jag tänker låta Inet montera den åt mig.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara höja ett varningens finger när du nu ska beställa en såpass dyr dator! Personligen hade jag valt en annan leverantör än Inet för detta! De har bra utbud och hjälper gärna till att bygga! Men när du har betalat så tar tyvärr denna godhjärtade inställning slut.
Behöver du kontakta kundservice av någon anledning, så kommer du få orimliga krav ställda emot dig. Du får själv stå för transport till deras butik, trots att felet är helt deras!

Min skärm dunkade ner i bordet efter att jag rådfrågat Inet om det verkligen kommer hålla då min skärm var precis på gränsen. De sa att det finns alltid säkerhetsmarginaler, så det är inga problem!
De ville att jag skulle komma in med skärmen (10 mil enkel resa) utan någon som helst ersättning. Blir aldrig något mer köp därifrån igen. Betalar hellre mer någon annanstans än att riskerar något liknande igen!

Jag hade ALDRIG köpt en sådan här dyr dator därifrån, men du gör såklart som du vill, detta är ju bara min personliga upplevelse. 😊

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1641676/saharkanske

Något att utgå från kanske?

edit: inte så många ssd'r du tänkt dig då jag kan för lite om ssd'r och tänker att du kan själv komplettera, såg dessutom att jag missat att du önskar en 1000w psu... Säkert fler saker som inte stämmer överrens med din önskelista men iaf något att ta avstamp i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Jag vill bara höja ett varningens finger när du nu ska beställa en såpass dyr dator! Personligen hade jag valt en annan leverantör än Inet för detta! De har bra utbud och hjälper gärna till att bygga! Men när du har betalat så tar tyvärr denna godhjärtade inställning slut.
Behöver du kontakta kundservice av någon anledning, så kommer du få orimliga krav ställda emot dig. Du får själv stå för transport till deras butik, trots att felet är helt deras!

Min skärm dunkade ner i bordet efter att jag rådfrågat Inet om det verkligen kommer hålla då min skärm var precis på gränsen. De sa att det finns alltid säkerhetsmarginaler, så det är inga problem!
De ville att jag skulle komma in med skärmen (10 mil enkel resa) utan någon som helst ersättning. Blir aldrig något mer köp därifrån igen. Betalar hellre mer någon annanstans än att riskerar något liknande igen!

Jag hade ALDRIG köpt en sådan här dyr dator därifrån, men du gör såklart som du vill, detta är ju bara min personliga upplevelse. 😊

Jag valde Inet för deras datorbyggare är bra och de hade bra rykte om sig. Finns det något annat ställe som har en datorbyggare som har bättre kundservice? Tror inte man kan hitta en butik som inte har klagomål på sig angående kundservice men om det har väldigt mycket klagomål på sig så är det ju inte bra. Jag kan tänka mig att kolla in det om du har något alternativ men jag behöver ett ställe som bygger ihop det åt mig och så vill jag gärna ha råd om delarna oavsett om det blir Inet eller annat.

Permalänk
Medlem

1 200 W är totalt overkill men skillnaden mellan 1 000 W och 1 200 W är bara 200 kr.

https://www.inet.se/lista/FkEpz/skoll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag kollade upp moderkortet och såg de har mindre USB. Vad är anledningen det rekommenderas över MSI tomahawk. Är det priset/tillgänglighet eller något mer?

Såg du valde Arctic liquid III360 ör den mycket bättre än arctic liquid freezer 420? Prisskillnaden är bara 50 kr och den andra verkar nyare. Jag behöver inte lägga till några extrafläktar om jag tar det (har inget emot att lägga pengar på det)?

Jag tror jag lutar lite mer åt luftkylning, om så mest för det verkar lättare att sköta och mindre risk om det går sönder. Hur skulle en build med luftkylning se ut?

Angående grafikkortet så är ni 2 som rekommenderat Inno3d, jag tog den andra mest för det inte syntes några betyg för denna. Har nu googlat och den dyker inte upp i så många jämförelser. De få omdömen jag hittar verkar tycka det är ett aning sämre kort. Jag hade valt MSI för det verkade hålla lägre temperaturer (något som verkat vara ett problem med 5080 och 5090). Är skillnaden ändå ganska liten och den här rekommenderas pga bättre priset enbart?

Jag höll på att kolla på den där phanteks XT pro men valde bort den pga en del verkade klaga på ljudet. Är det så det inte är så stor skillnad jämfört med de jag tagit fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

https://www.inet.se/datorbygge/b1641676/saharkanskehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1641676/saharkanske

Något att utgå från kanske?

edit: inte så många ssd'r du tänkt dig då jag kan för lite om ssd'r och tänker att du kan själv komplettera, såg dessutom att jag missat att du önskar en 1000w psu... Säkert fler saker som inte stämmer överrens med din önskelista men iaf något att ta avstamp i

Hade bara tänkt mig en eller två st SSD (vill ha totalt 4TB bara) men kände mig osäker på hur jag ska lägga upp det. Priset blir lägre med en 4TB och jag läste att de var snabbare än 2TB men samtidigt lägger det alla ägg i en korg om något går fel. Är van vid att jag alltid haft 2 st hårddiskar tidigare. en HDD och en SSD (var ju 8 år sedan jag köpte senast så SSD var dyrare då).

De jag skrivit upp i mitt inlägg är bara de jag väljer mellan, ursäkta om jag var otydlig.

Permalänk

Med den budgeten du har så hade jag inte kört ett b650 mb.
Jag hade kört på detta istället.
https://www.inet.se/produkt/1904272/msi-pro-x870-p-wifi

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Hade samma funderingar för ett par månader sedan , har kvar GPU då tillgången är sisådär och då jag även bytt skärm från 1440p@60Hz till 4k@240Hz så lär det sluta med ett 5090 för att kunna nyttja skärmen men titta i signaturen så ser du vart jag slutade , lagt ~30k på lådan med innehåll exklusive GPU. (1TB 2.5" SSD är också kvar från gamla burken)

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3| Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Med den budgeten du har så hade jag inte kört ett b650 mb.
Jag hade kört på detta istället.
https://www.inet.se/produkt/1904272/msi-pro-x870-p-wifi

Hur jämför det sig med den jag ursprungligen valt (MSI MAG B850 Tomahawk MAX WiFi 3699 kr)? Gör det stor skillnad om det är x eller b typ?

Permalänk
Officiell jultomte

Vet inte varför ingen nämnt detta ännu, och förstår inte helt 100 om du tänkte bygga själv eller inte?

Annars har du ju Komponentkoll.se där du plockar ihop alla delar hos de billigaste leverantörerna. Har använt det flertal gånger och går att spara åtskilliga tusenlappar därifrån.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vet inte varför ingen nämnt detta ännu, och förstår inte helt 100 om du tänkte bygga själv eller inte?

Annars har du ju Komponentkoll.se där du plockar ihop alla delar hos de billigaste leverantörerna. Har använt det flertal gånger och går att spara åtskilliga tusenlappar därifrån.

Jag tänker låta Inet bygga den. Jag har aldrig byggt en dator förut och för de här summan vill jag inte chansa. Om det bara vore att sätta ihop delarna kanske jag skulle våga, eller om bygget bara var 15000 eller mindre. Jag är mest rädd för efter man satt ihop delarna och det inte fungerar, jag skulle inte ens veta vart jag skulle börja med felsökning. Eller att jag satt ihop det på icke-optimalt sätt angående kablar etc.

Jag lägger ut fråga om delar här mycket för att även om vissa bitar tekniskt är kompatibla så återstår frågan om det är smart att sätta ihop just dem. När jag googlat eller kollat på reddit för andra buildförfrågningar så har folk som svarat ibland gett detaljer om varför vissa saker inte är optimala ihop som inte riktigt står på vanliga köpesidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sköll:

Hej, jag är ute efter en ny dator. Jag har tidigare främst haft gaming-laptops och köpte min första stationära dator 2017, en färdigbyggd Lenovo Y900 med en GTX 1080. Det börjar bli dags att byta och jag tänkte använda mig av Inets datorbyggare den här ggn. Eftersom alla mina tidigare har varit färdigbyggda så har jag aldrig behövt välja delar själv på det här sättet förut. Jag har försökt göra en del research men mina teknikdelskunskaper är ganska basic. Ursprungligen satsade jag på en RTX 4090 I slutet av förra året men ryktena om att 5000 serien skulle vara så bra fick mig att vänta (något jag nu ångrar).

När det kommer till användningsområde så är det lite blandat, vanlig surfning, ritande med program som SAI, CS paint och lite annat smått och gott. Jag har 2 st skärmar, brukar spela på ena och ha websida uppe på andra. Ska erkänna jag har ett rejält flikproblem och kan lätt ha 400+ flikar.

Det mest krävande lär dock vara spel. Kör lite blandat med sortens spel jag gillar. Har några MMOs (FFXIV och ESO främst), Genshin Impact, Assassin’s Creed, Dishonored, Witcher serien, Mass Effect, Dragon Age, Elder Scrolls sp serien, Hogwarts Legacy, Vampire the Masquerade Bloodlines , Thief, Baldur’s Gate 3, Fable, Star Wars Knights of the Old Republic etc

Dessa spel i sig kräver väl inte en jättedator men jag är intresserad av uppföljarna till dess spel så klart (och en del nya som Indian Jones) och jag tänker inte byta dator förrän minst 5 år gått, kanske mer då min nuvarande dator har räckt i 8 år. Jag har hållit på och sparat till detta byte ett tag och tänker mig en budget på ca 45000-55000.Blir så pass stor budget eftersom jag spenderar ganska många timmar vid datorn.

Jag har redan bestämt mig för några av delarna men den enda som är helt låst är CPU och windows 11. som CPU. Annars fall så tänkte jag köpa ett RTX5080 som grafikkort (inte helt låst på vilket 5080). Om delarna inte finns i lager förrän om någon månad gör inget, så länge det går att placera ordern på Inet. Har inget emot att vänta e-2 månader på att få den nya datorn men vore ju skönt att kunna beställa redan nu.

Jag bryr mig inte om RGB eller om svarta och vita delar blandas. Datorn kommer stå på en platta med hjul under skrivbordet så jag kommer inte se den särskilt mycket.

CPU: AMD ryzen 7 9800x3D
GPU: MSI GeForce RTX 5080 16 GB vanguard SOC launch edition

SSD:

Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 4TB med värmespridare 5699 kr
Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB med värmespridare 3190 kr (2 st isåfall)
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB med värmespridare 3890 kr
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB med värmespridare 2179 kr (2 st isåfall)
Crucial T705 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 med värmespridare 2999 kr (2 st isåfall)
Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 med värmespridare 2490 kr nedsatt från 3090 kr (2 st isåfall)

Såg rekommendation på en crucial utan värmespridare att man behöver montera en värmespridare för prestanda men såg ingen sådan rekommendation på Samsung. Spelar det inte någon roll för Samsung? Hur viktigt är det med värmespridare. RTX 5080 är ju redan ganska varma grafikkort vad jag förstår, är det viktigare då för att hålla temperaturerna nere?

Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 4TB 5499 kr
Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2T 2988 kr (2 st isåfall)
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB 1849 kr nedsatt från 1969 kr (2 st isåfall)

Chassi:

Lian Li O11 Dynamic EVO XL Vit 2889 kr
Fractal Design Torrent TG Svart 1999 kr
Fractal Design Meshify 2 XL TG Svart 2799 kr
Fractal Design North XL Svart 2290 kr

Här känner jag mig lite borta. De jag väljer mellan är mest för de var bland de som räknades som kompatibla med övriga delar enligt Inets datorbyggar. Ett stort chassi är väl bra för att få plats med allt och hålla värmen nere. Öppen för förslag men skriv gärna varför något annat är bättre.

Har hört vissa chassi passar bättre för luftkylning och vissa passar bättre för vattenkylning men har inte någon bra koll.

Moderkort:

MSI MAG B850 Tomahawk MAX WiFi 3699 kr

Helt lost här egentligen. Har mest gått på vad som är kompatibelt, har bra reviews och har en bra mängd USB. Öppen för förslag, vill ha WiFI samt flera USB kopplingar.

RAM

Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance AMD EXPO/Intel XMP 3.0 2129 kr
Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0 1999 kr (nedsatt från 2290 kr)

Valde den här modellernan corsair/Kingston pga det stod rekommenderas till AMD och på andra som verkade likanande men billigare stod det rekommenderat till Intel Z690. Här är jag osäker på om jag missförstått något pga jag läste det kan strula om RAM inte är del av de som rekommenderas av moderkortet. Tyckte dock det var lite besvärligt att undersöka. Är inte säker på om ”rekommenderat till AMD/Intel” eller ”rekommenderat till intel z690” är viktigt eller inte eftersom Inets datorbyggare låter en välja dessa även med enbart kompatibla produkter visade. Om det inte spelar roll funderar jag mellan de nedan istället.

Samma Corsair som ovan pga den verkar ha bra reviews 2129 kr
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance Vit 1849 kr (nedsatt från 2090 kr)
Kingston 64GB (2x 32GB) DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast 1899 kr (nedsatt från 1999 kr)

Processorkylning:

Thermalright Phantom Spirit 120 SE 489 kr
Noctua NH-D15 1290 kr
Noctua NH-U12A 1399 kr
be quiet! Pure Rock 2 Svart 549 kr
Arctic Liquid Freezer III 360 949 kr
Arctic Liquid Freezer III 420 999 kr

Väldigt osäker på om jag vill ha vattenkylt eller luftkylt. Jag lutar mot luft eftersom det verkar kräva minst inblandning från mig själv. Skulle luftkylning passa med ett 5080? Det var 8 år sedan jag kollade på min nuvarande dators information så jag kommer inte ihåg vilken sorts kylare den har.

Fläkt

Arctic Cooling Arctic P14 Max Black 169 kr
be quiet! Silent Wings 4 PRO 140mm PWM Svart 419 kr
Lian li?

Mängden fläktar påverkas väl av hur många som får plats i chassit och om chassit kommer med egna fläktar. Vilka skulle vara bra och hur många?

PSU

MSI MPG A1000G PCIE5 1000W 2499 kr
Asus ROG Strix 1200W platinum 2490 (nedsatt från 3099 kr)
Asus ROG Strix 1000W platinum 2290 kr (nedsatt från 2899 kr)
Corsair SF1000 Platinum ATX 3.1 1000W 2749 kr
Corsair HX1000i ATX 3.1 1000W 3099 kr
Phanteks AMP GH 1000W Platinum Svart ATX 3.1 1999 kr

Har kollat att watt ska passa grafikkortets krav men tänkte lite över nog inte skadar? Har dock inte så bra koll på vad som är bra. Lutar mot MSI pga en länk som delats på en annan sida listade det som ett av de bättre PSU:erna i 1000 watt klassen men här är jag väldigt öppen för förslag för jag har ingen jäkla aning vad som är bra och hur det passar med resten.

EDIT för förtydling: jag tänker låta Inet montera den åt mig.

Hej igen

Bockar av din lista punkt för punkt den här gången

* När det gäller cpu har du ju spikat den och jag tycker du gör rätt i att välja en 9800x3d

* Gpu, 5080, inte mycket att säga om, jag valde Inno3D varianten för de gör normalt sett bra kort, dessutom passade den modellen i ett vanligt Fractal
North. Visst kan man välja välja dyrare och mycket dyrare kort men jag ser inte riktigt meningen med det, givetvis kan man undvika de absolut
billigaste varianterna särskilt om kan är orolig för thermals men i de chassin du valt tror jag aldrig det kommer vara ett problem. Möjligen i ditt fall
att man skulle kunna få in ett 5090 i din budget om man sträcker den till sitt yttersta?

* Chassi, som jag nämnde så valde jag ett Fractal North och luftkylning i mitt förslag, igen för att inte maxa budget, om du vill köra AiO så titta på
något annat chassi, detsamma om du vill ha in ett längre grafikkort. Fractal North presterar inte i topp när det gäller thermals men det presterar
absolut inte dåligt heller. Har du chassit stående på golvet så låt dammfilterna vara kvar, på ett skrivbord ta bort dem. Phanteks Ultra XT är i mitt
tycke ett bra chassi, sonen har ett och vi är nöjda. Det står på golvet och vi blåser ur damm en gng om året (tänk ostädat pojkrum )

* Kylning luft eller AiO? Själv kör jag AiO, Fractal/Aplhacool som är byggd helt av standardkomonenter och därför lätt att serva men om man vill köra
borde en Phantom Spirit göra jobbet. Sen när det gäller cpu-kylning kan en få hålla på lite med fläktprofiler för att få det riktigt bra då standard-
profilerna i bios oftast är gjorda för att klara av att kyla en processer med i princip vad som helst sm du kopplar på. Tidigare var det lätt gjort med
FanControl (gratis öppen källkod, mycket bra imo) men det verkar som att MS stängt dörren för dem för närvarande, vi får hoppas att de kommer
igen. Fördelen med AiO är ju något bättre kylning och lägre ljudnivå, märks väl mest när det är lite varmare...

* Fläktar i chassit följer med och de brukar iaf i den här prisklassen vara tillräckligt bra, möjligtvis att man får komplettera med en fläkt. Oftast så
monterar man fullt antal fläktar i fronten och en eller två fläktar bak som utsug, beroende på hur många som får plats, om du kör luft eller AiO, kör
du AiO (toppmonterad) t.ex kan man komplettera med en fläkt som insug i botten om det finns möjlighet (för att få lite lägre temp på gpu). Under
alla omständigheter tycker jag att toppmonterad AiO är att föredra framför frontmonterad. Lättare att få till övertryck i chassit vilket gör att mindre
damm samlas samt att inte alla AiO'r tillräckligt långa slangar för att vara frontmonterade så att slangara ansluter nertill på radiatorn (lägre ljudnivå
än om de ansluter upptill särskilt med tiden när vätskenivån sjunker i AiOn)

* Ramminne glömde jag, 6000MT/s cl30 är sweetspot för Ryzen, klart man kan ta 6400 också men det känns inte riktigt värt det. Lägre hastighet än
6000 och du lämnar mycket prestanda på bordet. I Inets datorbyggare måste du, när du väljer ram-minne ,klicka i en ruta så att du kan se alla
hastigheter annars ser du bara de hastigheter som AMD garanterar att minneskontroller klarar av men AMD reckomenderar själva i sitt
presentationsmaterial att processorerna körs med 6000/cl30 minne. Teoretiskt räknas det som överklockning men det är bara trams.

* PSU, om du ska ha 1000w verkar väl Phanteks psun vara bra? Ser ingen anledning att välja något dyrare.

* Moderkort, ett bra B650E/X870/B850/X870 kort med pcie 5.0 på gpusloten med ok strömförsörjning och tillräckligt med i/o för dig. Asus kortet jag
hade i mitt byggförslag har detta, MSI kortet som också reckommenderats har också detta. Men det är klart, du kanske vill ha en massa USB-portar
eller intel lan-port eller USB 4 eller Thunderbolt anslutning på moderkortet, då får du vara beredd att slanta upp.

Hoppas jag förklarade en del av valen i mitt bygge, har du fler frågor försöker jag hjälpa dig i mån av tid/kunskap och vilda gissningar

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

* Gpu, 5080, inte mycket att säga om, jag valde Inno3D varianten för de gör normalt sett bra kort, dessutom passade den modellen i ett vanligt Fractal North. Visst kan man välja välja dyrare och mycket dyrare kort men jag ser inte riktigt meningen med det, givetvis kan man undvika de absolut billigaste varianterna särskilt om kan är orolig för thermals men i de chassin du valt tror jag aldrig det kommer vara ett problem. Möjligen i ditt fall att man skulle kunna få in ett 5090 i din budget om man sträcker den till sitt yttersta?

Ursprungligen ville jag ha 4090 men väntade eftersom 5000 serien var så nära och det lät som de skulle vara så bra. Insåg inte heller att de skulle sluta tillverka 4090... När jag väntade på 5000 serien var det främst 5090 jag ville ha men när priserna skenade iväg trodde inte att det skulle gå att få tag på till ett rimligt pris. 5080 16 GB vram har mig lite tveksam (hade helst att den var på 24 GB). Om jag väntar ett tag till och tar ett 5090, skulle det ändra några delar? CPU:n skulle fortf vara bra men resten?

Skrivet av [SmR]BMF:

* Chassi, som jag nämnde så valde jag ett Fractal North och luftkylning i mitt förslag, igen för att inte maxa budget, om du vill köra AiO så titta på något annat chassi, detsamma om du vill ha in ett längre grafikkort. Fractal North presterar inte i topp när det gäller thermals men det presterar absolut inte dåligt heller. Har du chassit stående på golvet så låt dammfilterna vara kvar, på ett skrivbord ta bort dem. Phanteks Ultra XT är i mitt tycke ett bra chassi, sonen har ett och vi är nöjda. Det står på golvet och vi blåser ur damm en gng om året (tänk ostädat pojkrum )

Om jag byter till 5090, Är fractal north fotfarande att föredra eller borde jag då hellre vända mig till Lian Li O11 Dynamic EVO XL Vit eller Fractal Design North XL Svart?

Skrivet av [SmR]BMF:

* Kylning luft eller AiO? Själv kör jag AiO, Fractal/Aplhacool som är byggd helt av standardkomonenter och därför lätt att serva men om man vill köra borde en Phantom Spirit göra jobbet. Sen när det gäller cpu-kylning kan en få hålla på lite med fläktprofiler för att få det riktigt bra då standard-profilerna i bios oftast är gjorda för att klara av att kyla en processer med i princip vad som helst sm du kopplar på. Tidigare var det lätt gjort med FanControl (gratis öppen källkod, mycket bra imo) men det verkar som att MS stängt dörren för dem för närvarande, vi får hoppas att de kommer igen. Fördelen med AiO är ju något bättre kylning och lägre ljudnivå, märks väl mest när det är lite varmare...

Jag lutar mot luftkylning men har nu sett i efterskott att Inet inte monterar Thermalright Phantom Spirit 120 SE för att den är för stor. Går det like bra med Thermalright Peerless Assassin 120 SE? Särskilt om jag byter till 5090 (de verkar varmare än 5080)?

Skrivet av [SmR]BMF:

* Fläktar i chassit följer med och de brukar iaf i den här prisklassen vara tillräckligt bra, möjligtvis att man får komplettera med en fläkt. Oftast så monterar man fullt antal fläktar i fronten och en eller två fläktar bak som utsug, beroende på hur många som får plats, om du kör luft eller AiO, kör du AiO (toppmonterad) t.ex kan man komplettera med en fläkt som insug i botten om det finns möjlighet (för att få lite lägre temp på gpu). Under alla omständigheter tycker jag att toppmonterad AiO är att föredra framför frontmonterad. Lättare att få till övertryck i chassit vilket gör att mindre damm samlas samt att inte alla AiO'r tillräckligt långa slangar för att vara frontmonterade så att slangara ansluter nertill på radiatorn (lägre ljudnivå än om de ansluter upptill särskilt med tiden när vätskenivån sjunker i AiOn)

Om det blir extra fläktar så lutar jag mot Arctic Cooling Arctic P14 Max BlackArctic Cooling Arctic P14 Max Black, de verkar bra pris och bra reviews för dem. Eller är jag dumsnål då? Särskilt om jag byter till 5090?

Skrivet av [SmR]BMF:

* PSU, om du ska ha 1000w verkar väl Phanteks psun vara bra? Ser ingen anledning att välja något dyrare.

så Phanteks är bra för 5080. Om jag tar 5090 bör jag då ta NZXT C1200 12000W ATX 3.1 som Alastor Moody föreslog?

Skrivet av [SmR]BMF:

* Moderkort, ett bra B650E/X870/B850/X870 kort med pcie 5.0 på gpusloten med ok strömförsörjning och tillräckligt med i/o för dig. Asus kortet jag hade i mitt byggförslag har detta, MSI kortet som också reckommenderats har också detta. Men det är klart, du kanske vill ha en massa USB-portar eller intel lan-port eller USB 4 eller Thunderbolt anslutning på moderkortet, då får du vara beredd att slanta upp.

Intel lan port är inte nödvändigt men jag vill gärna ha flera USB pga jag har en del extraprylar. Jag behöver inte ha de allra dyraste. Bara flera USB-portar och att det inte saboterar för resten av komponenterna. MIS X870 ser ut att ha en del.

Skrivet av [SmR]BMF:

Hoppas jag förklarade en del av valen i mitt bygge, har du fler frågor försöker jag hjälpa dig i mån av tid/kunskap och vilda gissningar

Glhf!!!

Det har varit väldigt bra förklarat! Det är sådana här utvecklande svar som jag gärna vill ha. Det blir så mycket lättare när man förstår varför. Jag hade i min lista valt CL40 RAM för det var vad Inet indikerade var kompatibelt, jag skulle inte förstått själv att det gick bra med CL 30. Ursäkta mitt sena svar (jag har jobbat idag och är på beredskap nu)

Skulle nedan vara ok även för ett 5090 (tror jag blivit övertalad tillbaka till 5090)?

https://www.inet.se/datorbygge/b1642096/test1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sköll:

Ursprungligen ville jag ha 4090 men väntade eftersom 5000 serien var så nära och det lät som de skulle vara så bra. Insåg inte heller att de skulle sluta tillverka 4090... När jag väntade på 5000 serien var det främst 5090 jag ville ha men när priserna skenade iväg trodde inte att det skulle gå att få tag på till ett rimligt pris. 5080 16 GB vram har mig lite tveksam (hade helst att den var på 24 GB). Om jag väntar ett tag till och tar ett 5090, skulle det ändra några delar? CPU:n skulle fortf vara bra men resten?

Om jag byter till 5090, Är fractal north fotfarande att föredra eller borde jag då hellre vända mig till Lian Li O11 Dynamic EVO XL Vit eller Fractal Design North XL Svart?

Jag lutar mot luftkylning men har nu sett i efterskott att Inet inte monterar Thermalright Phantom Spirit 120 SE för att den är för stor. Går det like bra med Thermalright Peerless Assassin 120 SE? Särskilt om jag byter till 5090 (de verkar varmare än 5080)?

Om det blir extra fläktar så lutar jag mot Arctic Cooling Arctic P14 Max BlackArctic Cooling Arctic P14 Max Black, de verkar bra pris och bra reviews för dem. Eller är jag dumsnål då? Särskilt om jag byter till 5090?

så Phanteks är bra för 5080. Om jag tar 5090 bör jag då ta NZXT C1200 12000W ATX 3.1 som Alastor Moody föreslog?

Intel lan port är inte nödvändigt men jag vill gärna ha flera USB pga jag har en del extraprylar. Jag behöver inte ha de allra dyraste. Bara flera USB-portar och att det inte saboterar för resten av komponenterna. MIS X870 ser ut att ha en del.

Det har varit väldigt bra förklarat! Det är sådana här utvecklande svar som jag gärna vill ha. Det blir så mycket lättare när man förstår varför. Jag hade i min lista valt CL40 RAM för det var vad Inet indikerade var kompatibelt, jag skulle inte förstått själv att det gick bra med CL 30. Ursäkta mitt sena svar (jag har jobbat idag och är på beredskap nu)

Skulle nedan vara ok även för ett 5090 (tror jag blivit övertalad tillbaka till 5090)?

https://www.inet.se/datorbygge/b1642096/test1https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1642096/test1

Man väljer ju fläkt från sammam tillverkare om man bygger så dyr dator så att det matchar.
Varför 140mm när det är 120mm bak? för det är bak man sätter en extrafläck i första hand om man vill ha en extra. Efter det en extra i botten som är samma som dom i front.
https://www.inet.se/produkt/5323416/fractal-design-aspect-120...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Man väljer ju fläkt från sammam tillverkare om man bygger så dyr dator så att det matchar.
Varför 140mm när det är 120mm bak? för det är bak man sätter en extrafläck i första hand om man vill ha en extra. Efter det en extra i botten som är samma som dom i front.
https://www.inet.se/produkt/5323416/fractal-design-aspect-120...

Det stod 2st 140 eller 3 st 120 så jag trodde det skulle gå bra ändå. Nu när jag kollar närmare så är bakfläkten enbart 120. När jag kollar på chassit så står det inte att det finns fläktplats i botten. Är det viktigt för en luftkyld, särskilt om det blir en 5090?

Spelar det roll för prestandan om de matchar eller är det fråga om utseende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sköll:

Det stod 2st 140 eller 3 st 120 så jag trodde det skulle gå bra ändå. Nu när jag kollar närmare så är bakfläkten enbart 120. När jag kollar på chassit så står det inte att det finns fläktplats i botten. Är det viktigt för en luftkyld, särskilt om det blir en 5090?

Spelar det roll för prestandan om de matchar eller är det fråga om utseende?

Hej igen!

Om du kör på Fractal North XL så kör på toppmonterad AiO (280 eller 360 ryms). Lägg till en 140mm utsug bak och två 140mm inblås i sidan (lägre position av två möjliga) vilket är en nimm feature på North XL chassina. Då behövs absolut ingen bottenmonterad fläkt Ska sätta mig och plita ihop ett förslag när jag får tid. Finns väl två anledningar att köra samma fläktar rakt igenom i ett chassi, utseende och ibland kan det vara så att fläktar av olika märke eler modell kan gå olika snabbt på samma styrsignal (pwm) och det kan (om man har otur, beror p flera faktorer) ge tråkig ljudkaraktäristik som kan upplevas som lite jobbig.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej igen!

Om du kör på Fractal North XL så kör på toppmonterad AiO (280 eller 360 ryms). Lägg till en 140mm utsug bak och två 140mm inblås i sidan (lägre position av två möjliga) vilket är en nimm feature på North XL chassina. Då behövs absolut ingen bottenmonterad fläkt Ska sätta mig och plita ihop ett förslag när jag får tid. Finns väl två anledningar att köra samma fläktar rakt igenom i ett chassi, utseende och ibland kan det vara så att fläktar av olika märke eler modell kan gå olika snabbt på samma styrsignal (pwm) och det kan (om man har otur, beror p flera faktorer) ge tråkig ljudkaraktäristik som kan upplevas som lite jobbig.

Glhf!

Aha, då förstår jag. Utseendet spelar ingen roll för mig men jobbigt ljud kan ju vara problem.

Permalänk
Skrivet av Sköll:

Hur jämför det sig med den jag ursprungligen valt (MSI MAG B850 Tomahawk MAX WiFi 3699 kr)? Gör det stor skillnad om det är x eller b typ?

https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=76502

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Hola

https://www.inet.se/datorbygge/b1642636/sadarda

La inte in någon gpu då datorbyggaren verkade lite trasig och sa att psun (1000w) inte skulle klara av ett 5090 TROTS att det står klart och tydligt i beskrivningen att 5090 korten kräver 1000w psu 😑 Räkna från 27000 till 28000kr för ett Rtx 5090, alla 5090 ska ha bra kylare men är ju ändå värt att kolla upp exakt de kort du eventuellt är sugen på, tänk också på längden så de passar i chassit. Moderkortet jag valt är ett B650E till vad jag tycker är ett bra pris, trodde fler skulle lägga sig i tråden. Tycker själv det är ett ok high end bygge utan att gå bananas.

Glhf!

edit: priset blir ju då ca 57-58000kr. Går nog att få ner det lite om man väljer annat chassi och lite andra delar. Fast jag förstår om du vill köra på Fractal North XL, dräglar själv över det chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hola

https://www.inet.se/datorbygge/b1642636/sadardahttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1642636/sadarda

La inte in någon gpu då datorbyggaren verkade lite trasig och sa att psun (1000w) inte skulle klara av ett 5090 TROTS att det står klart och tydligt i beskrivningen att 5090 korten kräver 1000w psu 😑 Räkna från 27000 till 28000kr för ett Rtx 5090, alla 5090 ska ha bra kylare men är ju ändå värt att kolla upp exakt de kort du eventuellt är sugen på, tänk också på längden så de passar i chassit. Moderkortet jag valt är ett B650E till vad jag tycker är ett bra pris, trodde fler skulle lägga sig i tråden. Tycker själv det är ett ok high end bygge utan att gå bananas.

Glhf!

edit: priset blir ju då ca 57-58000kr. Går nog att få ner det lite om man väljer annat chassi och lite andra delar. Fast jag förstår om du vill köra på Fractal North XL, dräglar själv över det chassit

Tackar så mycket! Ser det blir ett vattenkylt med 5090, är det pga det går varmare än 5080 så det räcker inte med luftkylning? Blir det 240 för storleken eller priset?

Konstigt det blir sådant meddelande på datorbyggaren för PSU:n. Kan det vara för datorbyggaren tycker man ska ha lite marginal? NZXT C1200W ATX 3.1 Svart som en annan person i tråden rekommenderade är bara 51 kr dyrare. Vore det bättre att ta den isåfall?

Gäller att vänta på att 5090 kommer i lager också men jag tänker inte ta allra dyraste versionen av det. Ska försöka titta på vilken modell som har skapligt pris (för en 5090 iallafall) men inte alltför dåliga recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sköll:

Tackar så mycket! Ser det blir ett vattenkylt med 5090, är det pga det går varmare än 5080 så det räcker inte med luftkylning? Blir det 240 för storleken eller priset?

Konstigt det blir sådant meddelande på datorbyggaren för PSU:n. Kan det vara för datorbyggaren tycker man ska ha lite marginal? NZXT C1200W ATX 3.1 Svart som en annan person i tråden rekommenderade är bara 51 kr dyrare. Vore det bättre att ta den isåfall?

Gäller att vänta på att 5090 kommer i lager också men jag tänker inte ta allra dyraste versionen av det. Ska försöka titta på vilken modell som har skapligt pris (för en 5090 iallafall) men inte alltför dåliga recensioner.

Hej igen

Valde vattenkylt för att få bra och tyst kylning. Luftkylning ger under hög belastning något högre temps på cpu och tycker att på ett highend bygge som ditt hör definitivt en AiO hemma, dessutom är en AiO lite tystare än luft vid samma temperatur. Jag valde en 280mm AiO (inte 240 ) men jag tänkte välja en 360 😂 blev lite fel där.... Gällande PSUn tycker jag att det absolut kan vara värt att ta NZXT aggregatet istället när det inte skiljer mer. Tror att de flesta 5090s har bra kylare, de BORDE iaf ha det till det priset!!! men tycker definitivt du ska kolla recensioner.

Permalänk

Gällande PSU. Jag vet inte om det stämmer eller inte, men vad jag har hört är att om man använder en PSU som egentligen är "overkill", kan löna sig då det inte slits lika snabbt och tenderar på att hålla längre än om man har ett nätagg som precis klarar av att driva datorn.
Jag har ett Coolermaster V1200 (1200w) som jag käpte för säkert 10 år sedan. Och för mig så har det alltid varit overkill, men det har aldrig krånglat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

https://www.inet.se/lista/lxiEi/skoll