Nu kommer Ikeas första Matter-over-Thread-prylar

Permalänk
Melding Plague

Nu kommer Ikeas första Matter-over-Thread-prylar

Har tagit en god stund men nu är en termometer och en smart knapp på väg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag Plejd produkter. Trådlös strömbrytare till lampor som kan sättas var man vill. Mycket av deras produkter görs i Mölndal så inget made in China med eventuella bakdörrar för någon okänd aktör som ska ta över kontrollen när dom vill.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Själv gillar jag Plejd produkter. Trådlös strömbrytare till lampor som kan sättas var man vill. Mycket av deras produkter görs i Mölndal så inget made in China med eventuella bakdörrar för någon okänd aktör som ska ta över kontrollen när dom vill.

Annars brukar det mest vara elektriker som gillar Plejd då de tjänar bra på att kränga dessa.
Jag hade inte legat sömnlös över att någon kines skulle ta kontrollen över mina tempsensorer och börja busa med dessa.

OnT: Att Ikea utökar med nya funktioner och sensorer är toppen, de brukar vara prisvärda enheter.

Permalänk
Medlem

Kul!

Kommer dock köra vidare på vårt zigbee här hemma då det funkar bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det ena utesluter inte det andra!
Är väl mer att Plejd lyckas slirka sig in hos elgrossister i Sverige och har gjort ett enkelt installationsflöde, därför elektriker gillar det. Kör några plejd för de har fina krondimrar.

Mycket tempsensorer och fuktmätare är Zigbee från Kina, styrning för golvvärme och brandvarnare är Zigbee via europeiskt märke (lite viktigare med kvalité där)

Har även lite Z-wave, mest kvar för att jag köpte lite när jag började med smarta hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Så kretskort o.s.v. tillverkas i Sverige och inte i Kina också?

Skrivet av Baxtex:

Kul!

Kommer dock köra vidare på vårt zigbee här hemma då det funkar bra.

Har man Home Assistant kan man välja och vraka, jag har Zigbee, Zwave och Matter/Thread-grejer.. På sikt kommer jag gå över till Matter/Thread så mycket som möjligt, tekniken är mer flexibel.

Permalänk
Medlem

Älskar Ikeas smarta hem-prylar. I stort sätt alla lampor här hemma är smarta, samt luftrenare.
Apple TV som smart-hub och Sonos via Arc. Allt lirar och har sjukt snygga gränssnitt via Apple

Blir nog att skaffa dessa termometrar också bara för att det är rätt kallt här hemma (skönt för datorn dock).

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så kretskort o.s.v. tillverkas i Sverige och inte i Kina också?

Har man Home Assistant kan man välja och vraka, jag har Zigbee, Zwave och Matter/Thread-grejer.. På sikt kommer jag gå över till Matter/Thread så mycket som möjligt, tekniken är mer flexibel.

Yep, kör HA. Men försöker mest köra Zigbee då mesh nätverket stärks.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Eller så kör man allt lokalt med HA istället, då kan man ha hur många bakdörrar som helst!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad Matter over Thread är. Alla gillar att komma upp med lösningar dom tror är smarta. Det enda som verkligen bara fungerar utan tjaffs är koppling över normalt Wifi med Homekit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har ingen aning om vad Matter over Thread är. Alla gillar att komma upp med lösningar dom tror är smarta. Det enda som verkligen bara fungerar utan tjaffs är koppling över normalt Wifi med Homekit.

Du vet inte vad det är men du kan med säkerhet säga att det inte fungerar som det ska?

Matter är en tillverkarstandard så att olika enheter från olika tillverkare ska fungera med varandra. Thread är ett ipv6-baserat kommunikationsprotokoll för lågenergiförbrukningsenheter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det du kör är homekit över wifi.
Matter är ett API likt homikit, just nu ett mer begränsat api än homekit, vissa saker som finns i homekit finns inte i matter än.
Men känns som att apple vill att folk går över till matter, men för gemene man spelar det idag rätt lite roll.

Thread är ett low power protokoll likt zigbee, båda på 2.4ghz. Wifi ligger också på 2.4ghz men är inte ett low power protokoll och kan alldrig får samma batteritid i sensorer som zigbee, thread eller zwave (~866mhz, beroende på region). Wifi har andra kanaler där low power protokollen ligger inklämmt mellan wifis kanaler.
Wifi är jättretrevligt i ur att alla har wifi, så enkelt att sätta upp, men blir direkt beroende på användarens wifi router som kan vara askass. Kommer man upp i enheter så finns mycket större risk att sämre wifi routrar/ap inte pallar det. Wifi enheter är också mer exponerade till internet och då är en större säkerhetsrisk, speciellt med att alla dessa småenheter måste vara säkrade mot attack.

Low power protokoll har inte de själva access till internet utan det är alltid huben eller "border router" eller liknande som är har det. Bara en enhet som också ofta har mer beräkningskraft så enklare att underhålla för tillverkaren. Ofta såpass nedlåst att de egentligen bara pratar API som homekit och enheten har begränsad internetåtkomst.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Nice nice, hoppas ersättaren till fyrtur kommer snart med då. Och att det är en modell man kan justera storleken på själva. Har udda fönster så dagens fyrtur passar icke.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nice nice, hoppas ersättaren till fyrtur kommer snart med då. Och att det är en modell man kan justera storleken på själva. Har udda fönster så dagens fyrtur passar icke.

Det är ju bara att kapa av Fyrtur precis som med vilken rullgardin som helst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med HA och ett gäng Zigbee sensorer samt IKEAs senast hub för lampor. Fungerar bra, men det optimala hade såklart varit att köra allt i samma system. Dock tycker jag inget av systemen är vidare smarta. När allt fungerar som det ska så är det kalas, men när det väl krånglar så kan man bli smått galen. Att man nu lägger till ännu en standard gör knappast saken bättre. Ärligt talat så tror jag att många likt mig har tröttnat på alltihopa. Jag älskar ny teknik, men när en "standard" ersätts med en ny "standard" då förstår man att alltihopa bara handlar om att kränga nya grejer.

Dock gillar jag IKEAs grejer. Mest för att de är enkla att köpa och ganska prisvärda. Dock hade man önskat att appen var lite mer genomtänkt. Det går t.ex. inte ens att markera alla larm som lästa utan man måste manuellt klicka sig igenom varje notifiering, eller att det saknas information om hur man defaultar en lampa om den inte går att lägga till. Höll på att driva mig till vansinne innan jag hittade lösningen i något forum.

Sedan har vi "smarta" högtalare. Där kör jag SONOS/IKEA. Tänker inte ens säga vad jag tycker om dem. Solen skiner ute och jag vill inte förstöra den här dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

styrning för golvvärme och brandvarnare är Zigbee via europeiskt märke (lite viktigare med kvalité där)

Vad för brandvarnare har du? Är du nöjd med dem? Jag köpte några billiga från AliExpress för att leka med i home assistant, som komplement till vanliga brandvarnare då. Men känns lite sådär iom att jag inte vet om jag kan lita på dem. Iofs skulle jag inte lita på Home Assistant för att rädda mitt/familjens liv heller....

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Haha jo...
Detta är sann humor

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Det här har jag extremt svårt att förstå. De kör ju Bluetooth, vilket är en omedelbar diskvalificering i mina ögon. Alla som någonsin haft en bluetoothpryl som laggat för minsta lilla eller strular med parning räck upp en hand...

Och som om det inte vore illa nog är de dessutom dyra.

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Vad för brandvarnare har du? Är du nöjd med dem? Jag köpte några billiga från AliExpress för att leka med i home assistant, som komplement till vanliga brandvarnare då. Men känns lite sådär iom att jag inte vet om jag kan lita på dem. Iofs skulle jag inte lita på Home Assistant för att rädda mitt/familjens liv heller....

Jag har sett smarta brandvarnare så ofta men aldrig fattat poängen.. jag håller med dig till 100%, jag skulle inte lita på någon av dem. Jag skulle heller varken lita på ZigBee eller wifi för den delen för den uppgiften. Och då återstår ju frågan, vad är isåfall poängen? Jag antar att man kan se batterinivån kanske? Men rimligen drar de även mer ström än en vanlig.

Man kan säkert få en notis om brandlarmet om man inte är hemma dock, vilket man kanske vill. Men det är inte heller utan nackdelar, jävla panik om det händer! Så då måste man nästan komplettera med kameror, så du kan kolla om det faktiskt brinner. Vilket du kommer göra och inte så något, så sen är du jävligt nojjig på om det ändå inte är något på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Man kan säkert få en notis om brandlarmet om man inte är hemma dock, vilket man kanske vill.

I och med Home Assistant så fixar de en hel del grejer om de börjar larma. Dörrklockan(klassisk elektromekanisk) börjar ringa, lyset tänds, alla kameror sätts på, notis skickas till mobilerna våra, lampor utomhus börjar blinka blått.

Ett halvår och ännu inget falsklarm

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Det här har jag extremt svårt att förstå. De kör ju Bluetooth, vilket är en omedelbar diskvalificering i mina ögon. Alla som någonsin haft en bluetoothpryl som laggat för minsta lilla eller strular med parning räck upp en hand...

Ska man vara krass är det ren low power radio mesh, likt zigbee och thread. Det är blåtand som länk till telefonen när man har appen igång.

Även Bluetooth mesh kom senare och är just nu senaste två åren det verkar blivit någorlunda mature

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

I och med Home Assistant så fixar de en hel del grejer om de börjar larma. Dörrklockan(klassisk elektromekanisk) börjar ringa, lyset tänds, alla kameror sätts på, notis skickas till mobilerna våra, lampor utomhus börjar blinka blått.

Ett halvår och ännu inget falsklarm

Hur ska du då veta att din automation faktiskt fungerar? 😂

Men det var faktiskt ingen dum ide att tända lyset!

Permalänk
Medlem

När kommer den släppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du vet inte vad det är men du kan med säkerhet säga att det inte fungerar som det ska?

Matter är en tillverkarstandard så att olika enheter från olika tillverkare ska fungera med varandra. Thread är ett ipv6-baserat kommunikationsprotokoll för lågenergiförbrukningsenheter.

Vet bara att jag har slösat alldeles för mycket pengar genom åren på saker som lovat vara smarta men aldrig fungerat tillfredställande. Är faktiskt trött på att mixa och trixa med saker som man bara vill fungera.
Fungerar det med Homekit så är det underbart. Resten är bara landfill för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vet bara att jag har slösat alldeles för mycket pengar genom åren på saker som lovat vara smarta men aldrig fungerat tillfredställande. Är faktiskt trött på att mixa och trixa med saker som man bara vill fungera.

Det är hela poängen med Matter, att ha en gemensam standard för tillverkare. Apple är ett av företagen (tillsammans med bl.a. Amazon och Google) som ligger bakom Matter.

HomeKit lär försvinna tids nog och ersättas av Matter eftersom det inte finns någon direkt fördel med att utveckla för båda standarderna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

När jag renoverade senast så var det i gammaldags miljö så vi använde Renova av visuella skäl.

Det blev billigare för mig att köpa plejd plus Renova-ramar och brytare än att köpa färdiga Renova-dimmers. Prisgaranti på Hornbach hade del i detta.

Hur som haver, nu är alla brytare gammaldags med återfjädring och man kan välja om man bara vill använda dem mekaniskt eller med automagi. Dessutom vill jag påstå att Plejd dimmrar bättre och djupare än Renovas vanliga dimmer.

Funkat mycket bra så när som på att de vid något tillfälle liksom "startat om sig" och lampor stått tända trots att jag inte tänt dem.

Iofs ett fenomen som nog kan drabba flera plattformar.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Du har råkat ut för dålig mjukvara, vilket är extremt vanligt.

I princip alla tillverkare har dålig mjukvara, bland annat i sina appar, sina moln och sina hubbar. Ytterligare brukar tillverkarnas produktstrategier också vara dåliga och direkt skadliga för produkternas funktion och användbarhet.

Faktiska "smarta" produkter brukar helt okej, de är så enkla att det är relativt svårt att misslyckas med. Förutsatt att någon gjort grundjobbet att göra tillverkadens idioti ogjord funkar nästan alla smarta produkter fint.

Men det är ju synd att alla tillverkare tydligen "måste" lägga så mycket energi på att försämra sina enheter. Även om det finns några som är bra, som tex Shelly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Jag har sett smarta brandvarnare så ofta men aldrig fattat poängen.. jag håller med dig till 100%, jag skulle inte lita på någon av dem. Jag skulle heller varken lita på ZigBee eller wifi för den delen för den uppgiften. Och då återstår ju frågan, vad är isåfall poängen? Jag antar att man kan se batterinivån kanske? Men rimligen drar de även mer ström än en vanlig.

Man kan säkert få en notis om brandlarmet om man inte är hemma dock, vilket man kanske vill. Men det är inte heller utan nackdelar, jävla panik om det händer! Så då måste man nästan komplettera med kameror, så du kan kolla om det faktiskt brinner. Vilket du kommer göra och inte så något, så sen är du jävligt nojjig på om det ändå inte är något på g.

Jag har Zigbee brandvarnare i en komplementbyggnad som är verkstad. Ifall man råkar lämna med något som ligger och pyr. Samt ett förråd med elektrisk utrustning där man inte är.

Håller med om att man gärna har kamera där. Men syftet hos mig är inte att övervaka när man inte är hemma. Det är mest när man är i en annan del av huset. Har kamera utanför dörrarna, men ser inte in. Men vill helst inte filma när någon är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Hur ska du då veta att din automation faktiskt fungerar? 😂

Men det var faktiskt ingen dum ide att tända lyset!

Finns provknappar på brandvarnarna

Visa signatur