Min WD SN850X m2 ssd har för hög temperatur

Permalänk
Medlem

Min WD SN850X m2 ssd har för hög temperatur

Installerade en WD SN850X m2 disk idag och tempen ligger på 52C i vila. Det kan ju inte vara normalt? Normala temperaturer är väl snarare runt 40-45 grader vid vila för m2 enheter? Om man nu främst pratar om pci-e 4.0 varianterna?

Permalänk
Medlem

WD-diskar brukar gå rätt varmt. Vet att jag blev förvånad hur varmt diskarna gick när jag monterade några, trodde först att det var något fel.
Så det där är inte onormalt för den disken, kan dock vara bra att ha kylning på den. Beroende på datormodell finns olika möjligheter.

Se även till att strömsparfunktionen för PCIe inte är på av, utan någon av de andra, det kan ev hjälpa lite.

Permalänk
Medlem

Tjo,

Ingen kylfläns på?

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag installerade en 4tb SN850X och fick ned den till 30c med en Arctic M2 PRO kylfläns. Finns att köpa för 75kr i silverfärg på Amazon.se som billigast. Se bara till att montera den på rätt håll annars måste du trycka ut den från höljet vilket jag fick göra, det var otäckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

WD-diskar brukar gå rätt varmt. Vet att jag blev förvånad hur varmt diskarna gick när jag monterade några, trodde först att det var något fel.
Så det där är inte onormalt för den disken, kan dock vara bra att ha kylning på den. Beroende på datormodell finns olika möjligheter.

Se även till att strömsparfunktionen för PCIe inte är på av, utan någon av de andra, det kan ev hjälpa lite.

Tack för svar! Det är konstigt då jag har två andra pci-e 4.0 M2 diskar installerade som ligger runt 43-45 grader i vila.

Alla är installerade under moderkortets kylflänsar med en thermal pad (enligt manualen) som sitter under kylflänsen. Har ett MSI X670E Carbon.

Min gamla Samsung 960 m2 låg oftast strax över 40 grader i vila.

Så moderkortets kylflänsar gör inte sitt jobb?

Skrivet av lerutis:

Tjo,

Ingen kylfläns på?

Se svar ovan!

Skrivet av Minigame:

Jag installerade en 4tb SN850X och fick ned den till 30c med en Arctic M2 PRO kylfläns. Finns att köpa för 75kr i silverfärg på Amazon.se som billigast. Se bara till att montera den på rätt håll annars måste du trycka ut den från höljet vilket jag fick göra, det var otäckt.

Suck! Känns så tråkigt att man måste gå den vägen. Jag kan förstå om de blir varma när de får jobba men vid vila? Uppskattar ditt svar iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för svar! Det är konstigt då jag har två andra pci-e 4.0 M2 diskar installerade som ligger runt 43-45 grader i vila.

Alla är installerade under moderkortets kylflänsar med en thermal pad (enligt manualen) som sitter under kylflänsen. Har ett MSI X670E Carbon.

Min gamla Samsung 960 m2 låg oftast strax över 40 grader i vila.

Så moderkortets kylflänsar gör inte sitt jobb?

Se svar ovan!

Suck! Känns så tråkigt att man måste gå den vägen. Jag kan förstå om de blir varma när de får jobba men vid vila? Uppskattar ditt svar iallafall!

Skumt. Det är kanske sämre kvalité på moderkortets kylflänsar än Arctics. Min tidigare Kingston A2000 låg också runt 30c men då utan kylfläns. Så SN850X är nog bara varm överlag skulle jag tro

När tillverkades din SN850X? Du fick kanske en sämre "batch"? Vet inte om det är en grej men på min står det DOM: 21DEC2024 på framsidan

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte någon av medföljande flänsar gjort sitt jobb. Jag har haft samma disk som dig och nu en snäppet vassare från Crucial. Jag kör mini ITX chassi, lite varmare så dock.

SN850X i en Li A4-H2O var jag tvungen att ha lite blås på hur jag än gjorde, drog lätt upp i 70-80 grader vid gaming.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Någon form av kylare brukar behövas, moderkortets flänsar kan räcka.

Men just WD går varmare än andra. Minns inte siffror nu, men det är tydlig skillnad mellan WD och Samsung/Kingston/Sk-Hynix.