Så funkar obegränsad surf hos operatörerna

Permalänk
Medlem

Lilla Snigel 🐌 akta dig... 😃

Skrivet av Fjädernylle:

Upp till 1500gb/mån (skall vara fast men är det inte i praktiken), så 30-50.

Rent krasst, om du sysslar med streaming (streamar spel virtuellt etc vilket telia även marknadsfört med microsoft), har psn+ eller gamepass, ser på högupplöst tv eller har en modern familj så bör du välja annat.

Och fundera inte ens på moderna spel med kontinuerliga uppdateringar på 100gb styck.

Detta gäller alltså även Telias ”fasta” mobila bredband med antenn och dedikerad annan utrustning.

Tack jag håller mig undan Felicia således.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Telenor mobilt bredband, är det enda valet som jag ser det.. ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Har haft Telenor mobilt bredband i flera år och använt långt över 1 TB per månad utan några som helst problem.
Mottagningen här (Göteborg) är utmärkt och jag har normalt 600–800/90–110 Mbit/s (DL/UL) och nästan alltid en ping på cirka 20 ms.
Men skillnaden i hastigheter kan variera kraftigt beroende på antennens/5G-routerns placering och inriktning. Jag får bara en tredjedel av hastigheten på lägenhetens motsatta sida.
Det kan även skilja sig en del åt i hastighet mellan olika 5G-prylar. Jag har (av ren nyfikenhet) provat ett halvdussin olika enheter och det har skiljt mellan 100–150 Mbit/s i DL mellan olika prylar vid mätningar gjorda med bara någon minuts mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Har haft Telenor mobilt bredband i flera år och använt långt över 1 TB per månad utan några som helst problem.
Mottagningen här (Göteborg) är utmärkt och jag har normalt 600–800/90–110 Mbit/s (DL/UL) och nästan alltid en ping på cirka 20 ms.
Men skillnaden i hastigheter kan variera kraftigt beroende på antennens/5G-routerns placering och inriktning. Jag får bara en tredjedel av hastigheten på lägenhetens motsatta sida.
Det kan även skilja sig en del åt i hastighet mellan olika 5G-prylar. Jag har (av ren nyfikenhet) provat ett halvdussin olika enheter och det har skiljt mellan 100–150 Mbit/s i DL mellan olika prylar vid mätningar gjorda med bara någon minuts mellanrum.

Tackar tackar för informationen.

"Känner" Du någon skillnad på fast bredband och Mobilt bredband?
Upplever Du några "spikes" eller "svajig" hastighet p.g.a. Många användare?
Valde Du inomhus eller utomhus router?
Så Du får inte 800 upp och ner?
Några nackdelar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Tackar tackar för informationen.

"Känner" Du någon skillnad på fast bredband och Mobilt bredband?
Upplever Du några "spikes" eller "svajig" hastighet p.g.a. Många användare?
Valde Du inomhus eller utomhus router?
Så Du får inte 800 upp och ner?
Några nackdelar?

Skillnaden är väl att uploaden inte är lika hög (men det är den inte någonstans; inte heller med min mobil eller min portabla 5G-router). Jag har nog aldrig haft över 150 Mbit/s i UL här hemma. Men uploaden med fast 5G-utrustning är alltid betydligt högre än med min mobil och jag misstänker att det har att göra med att mobilen har fysiskt mindre/färre antal inbyggda antenner och kanske inte heller sänder med full effekt hela tiden. Det kan vara bra att tänka på om du testar mottagningen med din mobil.

Eftersom jag aldrig har haft under 500 Mbit/s i DL under högtrafik har jag inget att klaga på jämfört med fast bredband. Under sena kvällar och nätter har jag som bäst haft DL-hastigheter på strax över 900 Mbit/s. Det enda som har hänt och den enda tydliga nackdel jag kan komma på (och det har jag råkat ut för när jag testat flera olika modem) är att DL-hastigheten efter nästan en vecka ibland faller till 4G-hastigheter (100 Mbit/s där jag bor). Det är enkelt åtgärdat genom att starta om routern och i flera routermodeller, bl.a. de från ZTE, kan man programmera en automatisk omstart efter ett valfritt tidsintervall. Min 5G-router startas om automatiskt varje natt, vilket gör att problemet inte längre existerar.

Jag har testat både inomhusroutrar och antenn-/modemkombinationer (som man behöver ansluta till en separat router) för utomhusbruk och där jag bor (med fulla mottagningspinnar inomhus) är det ingen skillnad. Då är det enklare att ha en 5G-router stående i sovrumsfönstret än att montera en utomhusenhet på balkongen utanför samma fönster. ZTE ger klart högre hastigheter än Zyxel hemma hos mig och utomhusenheten Zyxel NR7103 gav klart sämre hastigheter ute på balkongen än min gamla inomhusrouter från ZTE. Men om du har dålig mottagning bör du kanske satsa på en antenn-/modemkombination för utomhusbruk.

Tänk på att de anslutningar för externa antenner som finns på många 5G-routrar kanske inte alls är avsedda för de svenska frekvenserna. Om du använder en extern antenn spelar kabellängden dessutom en oerhört stor roll eftersom signalen kan dämpas ganska kraftigt och du då bör placera routern så nära antennen som möjligt. Då kan det vara bättre att använda de kombinationsenheter där antennerna och modemet är placerade i samma hölje. Dessa enheter ansluts och strömmatas normalt via en vanlig nätverkskabel (för utomhusbruk) som utan problem kan vara upp till hundra meter lång.

De flesta, men inte alla, 5G-routrar kan dessutom köras i bryggläge via LAN-anslutningen, d.v.s. med routerfunktionen inaktiverad, om du vill använda en egen router eller ett eget meshsystem.

Tänk även på att väldigt många 5G-enheter saknar 2,5 Gbit/s LAN-portar. Det är kanske inget problem i dag när man sällan når upp till gigabithastigheter, men det kan vara intressant på lite sikt. De antenn-/modemkombinationer som monteras utomhus har oftast en 2,5 Gbit/s LAN-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Skillnaden är väl att uploaden inte är lika hög (men det är den inte någonstans; inte heller med min mobil eller min portabla 5G-router). Jag har nog aldrig haft över 150 Mbit/s i UL här hemma. Men uploaden med fast 5G-utrustning är alltid betydligt högre än med min mobil och jag misstänker att det har att göra med att mobilen har fysiskt mindre/färre antal inbyggda antenner och kanske inte heller sänder med full effekt hela tiden. Det kan vara bra att tänka på om du testar mottagningen med din mobil.

Eftersom jag aldrig har haft under 500 Mbit/s i DL under högtrafik har jag inget att klaga på jämfört med fast bredband. Under sena kvällar och nätter har jag som bäst haft DL-hastigheter på strax över 900 Mbit/s. Det enda som har hänt och den enda tydliga nackdel jag kan komma på (och det har jag råkat ut för när jag testat flera olika modem) är att DL-hastigheten efter nästan en vecka ibland faller till 4G-hastigheter (100 Mbit/s där jag bor). Det är enkelt åtgärdat genom att starta om routern och i flera routermodeller, bl.a. de från ZTE, kan man programmera en automatisk omstart efter ett valfritt tidsintervall. Min 5G-router startas om automatiskt varje natt, vilket gör att problemet inte längre existerar.

Jag har testat både inomhusroutrar och antenn-/modemkombinationer (som man behöver ansluta till en separat router) för utomhusbruk och där jag bor (med fulla mottagningspinnar inomhus) är det ingen skillnad. Då är det enklare att ha en 5G-router stående i sovrumsfönstret än att montera en utomhusenhet på balkongen utanför samma fönster. ZTE ger klart högre hastigheter än Zyxel hemma hos mig och utomhusenheten Zyxel NR7103 gav klart sämre hastigheter ute på balkongen än min gamla inomhusrouter från ZTE. Men om du har dålig mottagning bör du kanske satsa på en antenn-/modemkombination för utomhusbruk.

Tänk på att de anslutningar för externa antenner som finns på många 5G-routrar kanske inte alls är avsedda för de svenska frekvenserna. Om du använder en extern antenn spelar kabellängden dessutom en oerhört stor roll eftersom signalen kan dämpas ganska kraftigt och du då bör placera routern så nära antennen som möjligt. Då kan det vara bättre att använda de kombinationsenheter där antennerna och modemet är placerade i samma hölje. Dessa enheter ansluts och strömmatas normalt via en vanlig nätverkskabel (för utomhusbruk) som utan problem kan vara upp till hundra meter lång.

De flesta, men inte alla, 5G-routrar kan dessutom köras i bryggläge via LAN-anslutningen, d.v.s. med routerfunktionen inaktiverad, om du vill använda en egen router eller ett eget meshsystem.

Tänk även på att väldigt många 5G-enheter saknar 2,5 Gbit/s LAN-portar. Det är kanske inget problem i dag när man sällan når upp till gigabithastigheter, men det kan vara intressant på lite sikt. De antenn-/modemkombinationer som monteras utomhus har oftast en 2,5 Gbit/s LAN-port.

Tack för ett gediget och fint svar.

Jag vet att routern alltid har högre styrka än en portabel enhet.

Samma sak här, (jag befinner mig i utlandet men åker strax hem) med min mobiloperatör: Det är Duktiga hastigheter på kvällarna.

Yes ☺️ det är som med mobilen den kräver sin omstart för att operatören uppdaterar i näten och då behövs det en omstart av mobilen (ibland får man be om nya konfigurationspaket / nya inställningar) för att den ska förstå att "Aha det finns mer hastigheter här 💡"...

Att sätta in en kombinationsrouter i fönstret är smidigare OCH något du kan ta med Dig ut i sommarsolen (eftersom jag inte har sommarstuga).

Yes jag föredrar eget mesh system. ^^ I lyan...

2,5 Gbit/s, den dagen den sorgen - och förmodligen en ny router.

Tusen tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Att sätta in en kombinationsrouter i fönstret är smidigare OCH något du kan ta med Dig ut i sommarsolen (eftersom jag inte har sommarstuga).

Njae, för att du ska kunna ta med dig en ”vanlig” 5G-router ut måste du ha en förlängningskabel för elen.
Och då måste du dessutom växla mellan brygg- och routerläge om du kopplar ur/i LAN-kabeln.
Det finns ju portabla 5G-routrar, men en del av dem saknar LAN-kontakt (och jag har inte koll på om de/vilka som går att köra i bryggläge).
Själv köpte jag en portabel ZTE MU5120 5G-router när Power hade en grym rea, men den saknar nätverksuttag. Den är en jättebra reserouter med Wi-Fi och den inbyggda powerbanken på 10 Ah gör att den funkar en hel dag utan att behöva laddas. Man ska även kunna ansluta via routerns USB C-kontakt som oftast används för att ladda routern, men det är faktiskt inget jag har testat. Det är smidigare att ansluta den till ett USB-uttag och sedan lägga den någonstans där den är ur vägen.

Permalänk
Medlem

I know 😃

Skrivet av LANberg:

Njae, för att du ska kunna ta med dig en ”vanlig” 5G-router ut måste du ha en förlängningskabel för elen.
Och då måste du dessutom växla mellan brygg- och routerläge om du kopplar ur/i LAN-kabeln.
Det finns ju portabla 5G-routrar, men en del av dem saknar LAN-kontakt (och jag har inte koll på om de/vilka som går att köra i bryggläge).
Själv köpte jag en portabel ZTE MU5120 5G-router när Power hade en grym rea, men den saknar nätverksuttag. Den är en jättebra reserouter med Wi-Fi och den inbyggda powerbanken på 10 Ah gör att den funkar en hel dag utan att behöva laddas. Man ska även kunna ansluta via routerns USB C-kontakt som oftast används för att ladda routern, men det är faktiskt inget jag har testat. Det är smidigare att ansluta den till ett USB-uttag och sedan lägga den någonstans där den är ur vägen.

Jo jag vet men det är ju ingen skillnad att sätta i kontakten 🔌 i lägenheten vs. på ett annat ställe där uttag finns. Eller som du är inne på - helt enkelt köpa en portabel Gnu som alltid ackompanjerar Dig när Du är ute på Safari...eller ja, Säffle med omnejd... 😌 😌

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En go router: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

Stabilare router har jag aldrig någonsin använt. Fantastiska svarstider. Via kabel är det första gången jag fått ut fulla hastigheten, och via 5G har det gått utmärkt att till exempel sända live. Såklart dyr, men det bästa man kan få.
Stabil , Bra täckning, Massa funktioner
Dyr

Helt suverän router!

Visserligen MYCKET dyrare än de tidigare routrar jag har haft men här pratar vi om en industriell router med MASSOR av bra funktioner!

För mig med fjällhus är det så skönt att kunna skicka SMS till routern för att:

1. Starta om routern vid behov

2. Tillfälligt slå på remote access via HTTPS och sedan stänga av det.

3. Skicka statusförfrågan och få svar med aktuell status och aktuell publik IP-adress.

Plus en massa andra bra funktioner!

Kan inte annat än rekommendera denna till 100%! 😁👍
Extremt stabil med MÅNGA funktioner!
Priset....

Verifierad köpare
1 år sedan
Stabilare router har jag aldrig någonsin använt. Fantastiska svarstider. Via kabel är det första gången jag fått ut fulla hastigheten, och via 5G har det gått utmärkt att till exempel sända live. Såklart dyr, men det bästa man kan få.
Dyr

Teltonika RUTX50 5G-router med modem

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Radovic:

En go router: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

Dyr

Helt suverän router!

Visserligen MYCKET dyrare än de tidigare routrar jag har haft men här pratar vi om en industriell router med MASSOR av bra funktioner!

För mig med fjällhus är det så skönt att kunna skicka SMS till routern för att:

1. Starta om routern vid behov

2. Tillfälligt slå på remote access via HTTPS och sedan stänga av det.

3. Skicka statusförfrågan och få svar med aktuell status och aktuell publik IP-adress.

Plus en massa andra bra funktioner!

Kan inte annat än rekommendera denna till 100%! 😁👍
Extremt stabil med MÅNGA funktioner!
Priset....

Verifierad köpare
1 år sedan
Dyr

Teltonika RUTX50 5G-router med modem

Så du köpte den routern sen? Det var väl du som skrev att du skulle köpa den för några månader sen? Köpte du någon antenn också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Så du köpte den routern sen? Det var väl du som skrev att du skulle köpa den för några månader sen? Köpte du någon antenn också?

Hej.

Jag är kvar i utlandet (jag kommer skriva mer om det när jag är hemma) men om 1-2 månader åker jag hem. Ska bli skönt.

När Jag är hemma DÅ kommer jag att köpa denna Routern med Telenor's Unlimited Surf abonnemang.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Hej.

Jag är kvar i utlandet (jag kommer skriva mer om det när jag är hemma) men om 1-2 månader åker jag hem. Ska bli skönt.

När Jag är hemma DÅ kommer jag att köpa denna Routern med Telenor's Unlimited Surf abonnemang.

Ok, binder du dig i 24 månader för 329 kr/mån? Det är billigt. Jag skulle nog ha valt Telenor om jag hade mobilt bredband. Men jag kör fiber 100/100 hos Bredband2 för 366 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hej.

Om du bor på ett ställe med bra mottagning är Teltonika-routern fullständigt overkill, galet dyr och en ganska ful lösning.
Visst, du kan använda de medföljande små antennerna, men hur snyggt blir det då …?
Den här routern används oftast med en eller flera antenner som monteras utomhus för att förbättra mottagningen rejält. Antennkablarna måste sedan även dras in i din bostad. Om du bor i lägenhet är det inte säkert att du får sätta upp antenner utomhus. Du har kanske inte ens möjlighet att sätta upp en eller flera antenner på rätt sida av huset beroende på lägenhetens layout.

Och det är inte ens säkert att en redan bra mottagning ens blir bättre.
Jag fick låna en ”platt” riktantenn av märket Poynting (den är stor och anses vara bland de absolut bästa). Jag vet var basstationen finns (300 m bort), men jag har inte helt fri sikt mot den. Efter noggrann inriktning av antennen fick jag 150 Mbit/s sämre DL än med min lilla 5G-router med inbyggda antenner. Det verkade bero på att den även samtidigt kommunicerade med tre olika 4G-master som var placerade i olika riktningar, vilket gjorde att den totala hastigheten blev högre.

Så om du bor i lägenhet och mottagningen är god funkar det antagligen allra bäst med en helt vanlig 5G-router för inomhusbruk. De går att köpa begagnade för under tvåtusen på Tradera och Blocket.

Edit: korrigerade delar av texten

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Om du bor på ett ställe med bra mottagning är Teltonika-routern fullständigt overkill, galet dyr och en ganska ful lösning.
Visst, du kan använda de medföljande små antennerna, men hur snyggt blir det då …?
Den här routern används oftast med en eller flera antenner som monteras utomhus för att förbättra mottagningen rejält. Antennkablarna måste sedan även dras in i din bostad. Om du bor i lägenhet är det inte säkert att du får sätta upp antenner utomhus. Du har kanske inte ens möjlighet att sätta upp en eller flera antenner på rätt sida av huset beroende på lägenhetens layout.

Och det är inte ens säkert att en redan bra mottagning ens blir bättre.
Jag fick låna en ”platt” riktantenn av märket Poynting (den är stor och anses vara bland de absolut bästa). Jag vet var basstationen finns (300 m bort), men jag har inte helt fri sikt mot den. Efter noggrann inriktning av antennen fick jag 150 Mbit/s sämre DL än med min lilla 5G-router med inbyggda antenner. Det verkade bero på att den även samtidigt kommunicerade med tre olika 4G-master som var placerade i olika riktningar, vilket gjorde att den totala hastigheten blev högre.

Så om du bor i lägenhet och mottagningen är god funkar det antagligen allra bäst med en helt vanlig 5G-router för inomhusbruk. De går att köpa begagnade för under tvåtusen på Tradera och Blocket.

Edit: korrigerade delar av texten

Med nästa generations Wifi-standard på frammarsch blir det huvudbry för dig som ska byta ut den gamla routern där hemma. Är det värt att skippa de vanligare Wifi 6E-systemen och satsa på Wifi 7, trots att vi fortfarande väntar på bredare stöd för standarden?

Absolutely Vodka.

Att den är ful bryr jag mig inte om. Men visst kan det vara så som du säger att funkar antagligen allra bäst med en helt vanlig 5G-router för inomhusbruk.

Jag kommer att bo i centrum där jag ska bo så att täckning är nog inget bekymmer - jag vet att jag har grym täckning utan bekymmer så att en router för inomhusbruk är nog det bästa för tillfället.

Du är en klippa - You Rock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Med nästa generations Wifi-standard på frammarsch blir det huvudbry för dig som ska byta ut den gamla routern där hemma. Är det värt att skippa de vanligare Wifi 6E-systemen och satsa på Wifi 7, trots att vi fortfarande väntar på bredare stöd för standarden?

Standardsvaret är:
* Är det tillräckligt snabbt i praktiken? Då behöver du kanske inget nytt just nu.

Wi-Fi 7 via 6 GHz-bandet är kanske inte bättre om du har riktigt stora ytor och tjocka väggar eftersom det har kortare räckvidd än de äldre standarderna. Man måste helt enkelt testa och se. Om räckvidden är tillräcklig är det väldigt snabbt (förutsatt att dina prylar har stöd för standarden). Men det är kanske färre grannar som använder det nyare 6 GHz-bandet, vilket kan innebära att det blir mer frekvensutrymme över åt dig.

Edit: ändrade en felskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Standardsvaret är:
* Är det tillräckligt snabbt i praktiken? Då behöver du kanske inget nytt just nu.

Wi-Fi 7 är kanske inte bättre om du har riktigt stora ytor och tjocka väggar eftersom det har kortare räckvidd än de äldre standarderna. Man måste helt enkelt testa och se. Om räckvidden är tillräcklig är det väldigt snabbt (förutsatt att dina prylar har stöd för standarden). Men det är kanske färre grannar som använder det nyare 6 MHz-bandet, vilket kan innebära att det blir mer frekvensutrymme över åt dig.

Jag vet. Jag bara menar att man kanske inte behöver köpa den dyraste routern just nu (jag vet att dyrare inte alltid är bäst) utan vänta ett litet tag till.

Visst man klarar sig alltid med det man har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kan någon bekräfta att 3 inte har FUP begränsning?

Och att Telia har 1,5 TB som månadsgräns?

Tele2 tycker jag ska skämmas med 50 GB per dag samt ynka 5 GB per återaktivering. Sjukt förlegat.

Skrivet av jnsson:

Att ha 50GB per dag är samma sak som att ha 1.5TB per månad som gräns som Telia verkar ha, om man räknar 50GB gånger 30 dagar.

Det är verkligen inte samma sak. Om man gillar spel så är det inte ovanligt att man plötsligt en fredagskväll laddar hem 120GB spel till sin ps eller dator men i normalfallet bara använder 5-6 GB på en helg.... skillnaden på användbarheten av 1000GB/ månad vs 50Gb/ dag är enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ok, binder du dig i 24 månader för 329 kr/mån? Det är billigt. Jag skulle nog ha valt Telenor om jag hade mobilt bredband. Men jag kör fiber 100/100 hos Bredband2 för 366 kr/mån.

Yes.

Fördelen är att jag kan ta med mig routern vart jag vill så länge det finns ett el uttag. ^^ (Att LANberg talat om att man "inte" kan ta med sig en router (för mobilt bredband och bruk) där tappade jag bort tesen och tråden men men)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Sådär ja.

Nu har har slagit 🥊 till och tog beslutet att skaffa Telenor Mobilt Bredband.

Eftersom det bara gick att få operatören Bredband2 på min adress samt att de höjer priserna i tid och otid, valde jag mobilt bredband på grund av att 📎 då vet jag att jag kommer få en förutsägbar fast månadskostnad på 349 kr/månad (400 kr efter 24 månader) samt att jag kommer att ha samma kostnad utan att behöva vara - invito domino = helt ofrivilligt - uppe och tassa på de dyrare prisintervallerna som råder för fast bredband just nu.

Nöjd som tusan. Det ska bli spännande att få prova på mobilt bredband. Jag räknar med goa farter eftersom jag bor i centrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaccid:

Har tyckt att Telenor känns oskäligt dyrt med tanke på att jag för några år sedan betalade 199 för samma abonnemangstyp, men ser jag detta känns det ändå som det minst bluffmässiga alternativet.

Tyvärr så är det så men man får i alla fall Unlimited Data.

Skrivet av nage:

Jättebra sammanställning av denna djungel av villkor och val. Nu vet man vilka operatörer man ska undvika!

Precis alla operatörer som inte erbjuder Unlimited Data på riktigt.

Skrivet av Megacrash:

Så Telenor och 3 är bäst med andra ord om man vill ha obegränsat.

Nej, Telenor.

Skrivet av justabit:

Kan bekräfta att telenor inte stryper upp till 3 TB i månaden efter sommarens långsemester.

Yes. Därför valde jag Telenor.

Skrivet av Paladia:

Telia har 1.5TB på sitt "obegränsade", sedan stryps det till oanvändbart. Det motsvarar 4 timmars TV-tittande i 4k per dag. Så det tog slut fort för en barnfamilj som inte gjorde något konstigt alls egentligen utan bara tittat en del på TV och Youtube.

Skrivet av Xeonist:

Vad tycker du Telia ska göra?

Ska en familj på 10 personer betala lika mycket som ett ensam-hushåll?

Sen kan man ju alltid diskutera om det ska heta "obegränsat" då, men man har väl ett visst personligt ansvar också att läsa villkoren.

Felia borde göra som Telenor och erbjuda Unlimited Data på riktigt.

Skrivet av Bejje:

Precis, de måste komma in i verkligheten. Ladda ner 1-2 spel per månad och och streama 4k varje dag, vilket inte är något ovanligt alls, så är man rökt alltså.

Men som tur är kan man byta operatör om man inte är nöjd, så man får hålla sig till Telenor om man ska ha mobilt bredband helt enkelt. (Telia också, men Telenor är bättre )

Exactly, Absolutely Vodka. ❤️

Skrivet av Tinkerbeard:

Jag har idag Telenor och på 5 månader gjort av med 2.65TB. Ca 500GB i månaden. Inga problem alls.

Gott 😋 mos. Jag tecknade ett Telenor mobilt bredbandsabonnemang för några minuter sedan.

Unlimited Data here I come. 5G speed dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

En stor fördel med 6 GHz bandet är att det har svårare att passera väggar och därmed får kortare räckvidd vilket ger mindre interferens med annat, det är till stor del kortare räckvidd som möjliggör högre hastigheter. Ska man ha 6 GHZ som funkar bra bör man ha en AP inom synhåll för annars kanske det inte ökar farten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En stor fördel med 6 GHz bandet är att det har svårare att passera väggar och därmed får kortare räckvidd vilket ger mindre interferens med annat, det är till stor del kortare räckvidd som möjliggör högre hastigheter. Ska man ha 6 GHZ som funkar bra bör man ha en AP inom synhåll för annars kanske det inte ökar farten.

Yes... ☺️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grabbar Telenor bekräftade att med det mobila bredbandet så kan man ta med sig sitt modem/router vart man vill så länge det finns ett strömuttag.

Man får 50 GB för att surfa för i hela EU 🇪🇺.

I sin profil står det att man har 💯 GB att surfa för i utlandet, i de länder där Telenor anser att man ska kunna utlandssurfa.

Man får 🐑 50 GB enligt kundtjänsten (och hemsidan), men i sin profil står det 100 GB för EU och utvalda länder där Telenor anser att man ska kunna utlandssurfa. :)
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Yes.

Fördelen är att jag kan ta med mig routern vart jag vill så länge det finns ett el uttag. ^^ (Att LANberg talat om att man "inte" kan ta med sig en router (för mobilt bredband och bruk) där tappade jag bort tesen och tråden men men)...

Nu har du misstolkat mitt svar.
Det lät som att du ville kunna ta med dig och använda ditt mobila bredband utomhus när det var fint väder och det funkar inget vidare med en stationär 5G-router som bara drivs med nätspänning.
Jag skrev att du behövde använda en bärbar enhet då men att vissa av dem saknar ett LAN-uttag, vilket krävs om man vill kunna köra dem i bryggläge och använda sitt eget meshnät som du ville göra.
Att man kan använda mobilt bredband var som helst (åtminstone inom landet) är ju ganska självklart eftersom det bygger på mobil kommunikation och i grunden omfattas av samma regler som användningen av 5G-data i en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Grabbar Telenor bekräftade att med det mobila bredbandet så kan man ta med sig sitt modem/router vart man vill så länge det finns ett strömuttag.

Man får 50 GB för att surfa för i hela EU 🇪🇺.

Får du bara 50 GB utomlands per månad?
Jag har i och för sig ett Telenorabonnemang i form av ett extra datakort till min mobil, men jag får 100 GB utomlands i EU plus en del andra länder där svenskarna ofta turistar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag har i och för sig ett Telenorabonnemang i form av ett extra datakort till min mobil, men jag får 100 GB utomlands i EU plus en del andra länder där svenskarna ofta turistar.

<Uppladdad bildlänk>

Det är nog skillnad på mobilabonnemang och bredbandsabonnemang. Bredbandsabonnemang brukar ha en del begränsningar gällande utland, t.ex. så fungerar bredbandsabonnemang just Tele2 bara inom Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Man får...

Skrivet av LANberg:

<Uppladdad bildlänk>

Via mobilt bredband med router: 50 GB utomlands.
Via mobilabonnemanget med mkbil: 100 GB utomlands.

Man får 100 GB utomlands både för Mobilt bredband och mobilabonnemangen i de abonnemang där Obegränsat Surf 🏄 ingår.

Man får 🐑 50 GB enligt kundtjänsten (och hemsidan), men i sin profil står det 100 GB för EU och utvalda länder där Telenor anser att man ska kunna utlandssurfa. :)
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just därför...

Skrivet av jnsson:

Det är nog skillnad på mobilabonnemang och bredbandsabonnemang. Bredbandsabonnemang brukar ha en del begränsningar gällande utland, t.ex. så fungerar bredbandsabonnemang just Tele2 bara inom Sverige

Just därför gillar jag Telenor bättre...

Du kan använda ditt mobila bredband i hela EU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Nu har du misstolkat mitt svar.
Det lät som att du ville kunna ta med dig och använda ditt mobila bredband utomhus när det var fint väder och det funkar inget vidare med en stationär 5G-router som bara drivs med nätspänning.
Jag skrev att du behövde använda en bärbar enhet då men att vissa av dem saknar ett LAN-uttag, vilket krävs om man vill kunna köra dem i bryggläge och använda sitt eget meshnät som du ville göra.
Att man kan använda mobilt bredband var som helst (åtminstone inom landet) är ju ganska självklart eftersom det bygger på mobil kommunikation och i grunden omfattas av samma regler som användningen av 5G-data i en mobiltelefon.

Ja jag tänkte väl...det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Hej.

Har du någon aning om vad det är för skillnad på 329 kr/mån mobilt bredband abonnemanget OCH det mobila bredband som jag har tecknat á 349 kr/mån?

Förutom den skillnaden att abonnemanget för 329:- går upp i pris till 499:- efter bindningstidens slut och mitt abonnemang som "bara" kommer att kosta 399:- efter bindningstidens slut...

I am confused... xD

Undrar vad de menar med: "Ny ordinarie surf kommer 30 Apr 2025" med tanke på att det är ett Unlimited abonnemang...? 🤔

Jag laddade upp en bild.
Visa signatur