Skillnaden är väl att uploaden inte är lika hög (men det är den inte någonstans; inte heller med min mobil eller min portabla 5G-router). Jag har nog aldrig haft över 150 Mbit/s i UL här hemma. Men uploaden med fast 5G-utrustning är alltid betydligt högre än med min mobil och jag misstänker att det har att göra med att mobilen har fysiskt mindre/färre antal inbyggda antenner och kanske inte heller sänder med full effekt hela tiden. Det kan vara bra att tänka på om du testar mottagningen med din mobil.
Eftersom jag aldrig har haft under 500 Mbit/s i DL under högtrafik har jag inget att klaga på jämfört med fast bredband. Under sena kvällar och nätter har jag som bäst haft DL-hastigheter på strax över 900 Mbit/s. Det enda som har hänt och den enda tydliga nackdel jag kan komma på (och det har jag råkat ut för när jag testat flera olika modem) är att DL-hastigheten efter nästan en vecka ibland faller till 4G-hastigheter (100 Mbit/s där jag bor). Det är enkelt åtgärdat genom att starta om routern och i flera routermodeller, bl.a. de från ZTE, kan man programmera en automatisk omstart efter ett valfritt tidsintervall. Min 5G-router startas om automatiskt varje natt, vilket gör att problemet inte längre existerar.
Jag har testat både inomhusroutrar och antenn-/modemkombinationer (som man behöver ansluta till en separat router) för utomhusbruk och där jag bor (med fulla mottagningspinnar inomhus) är det ingen skillnad. Då är det enklare att ha en 5G-router stående i sovrumsfönstret än att montera en utomhusenhet på balkongen utanför samma fönster. ZTE ger klart högre hastigheter än Zyxel hemma hos mig och utomhusenheten Zyxel NR7103 gav klart sämre hastigheter ute på balkongen än min gamla inomhusrouter från ZTE. Men om du har dålig mottagning bör du kanske satsa på en antenn-/modemkombination för utomhusbruk.
Tänk på att de anslutningar för externa antenner som finns på många 5G-routrar kanske inte alls är avsedda för de svenska frekvenserna. Om du använder en extern antenn spelar kabellängden dessutom en oerhört stor roll eftersom signalen kan dämpas ganska kraftigt och du då bör placera routern så nära antennen som möjligt. Då kan det vara bättre att använda de kombinationsenheter där antennerna och modemet är placerade i samma hölje. Dessa enheter ansluts och strömmatas normalt via en vanlig nätverkskabel (för utomhusbruk) som utan problem kan vara upp till hundra meter lång.
De flesta, men inte alla, 5G-routrar kan dessutom köras i bryggläge via LAN-anslutningen, d.v.s. med routerfunktionen inaktiverad, om du vill använda en egen router eller ett eget meshsystem.
Tänk även på att väldigt många 5G-enheter saknar 2,5 Gbit/s LAN-portar. Det är kanske inget problem i dag när man sällan når upp till gigabithastigheter, men det kan vara intressant på lite sikt. De antenn-/modemkombinationer som monteras utomhus har oftast en 2,5 Gbit/s LAN-port.