Dags för Wifi 7? En genomgång av två mesh-system från ASUS

Permalänk
Melding Plague

Dags för Wifi 7? En genomgång av två mesh-system från ASUS

Nu får Telias bredbandskunder möjlighet att välja mellan två mesh-paket från ASUS med stöd för Wifi 7. Vad skiljer dem åt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

man behöver inte vara kund för att köpa dessa men sure man blir det per automatik när man gör köpet.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Synd att dom ser ut som toapappershållare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Hittar inte valmöjligheten att köpa direkt online, bara månadskostnad?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av KlosterKatten:

Hittar inte valmöjligheten att köpa direkt online, bara månadskostnad?

du ska kunna ändra det vid betalningen.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Blir det längre range också? Eller är det bara hastigheten som ökar?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

du ska kunna ändra det vid betalningen.

Jo det var ju så, tack

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Blir det längre range också? Eller är det bara hastigheten som ökar?

Dessto längre avstånd dessto lägre hastighet. 5 & 6 GHz som krävs för den höga hastigheten når inte lika långt som 2.4GHz som du använder för "gammalt wifi". Men Wifi 7 använder 2.4GHz också, så du kanske får det lite längre avståndet, fast med låg hastighet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Över prisat Konsument skit är nog en bra sammanfattning av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Över prisat Konsument skit är nog en bra sammanfattning av detta.

ASUS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För att Wifi 7-standarden ska kunna nå hela sin potential krävs att både router eller mesh-system och enheterna du använder utnyttjar precis allt standarden har att erbjuda – men så ser det inte ut i verkligheten

Varför behöver routern stödja Wifi7? Det räcker väl med att accesspunkterna gör det?

Citat:

Bland det alltjämt relativt lilla utbud av mesh-paket med Wifi 7 som finns tillgängliga att köpa är ASUS en av tillverkarna som är tidiga på bollen.

Detta är väl inte sant? En förtäckt annonstext? Känns om många tillverkare erbjuder wifi7 idag.

stavfel
Permalänk
Medlem

Det som saknas för att artikeln ska ha någon typ av värde för oss läsare, är ju ett test med täckning, överföringshastigheter osv?
Eller missade jag det?

Nu är det bara en genomgång av Wifi 7 med annons för Asus produkter. Visst att det är betalt samarbete, men det här är ju av noll värde.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Varför behöver routern stödja Wifi7? Det räcker väl med att accesspunkterna gör det?

Detta är väl inte sant? En förtäckt annonstext? Känns om många tillverkare erbjuder wifi7 idag.

1)
Routern har inbyggd WiFi, därav att man önskar att även den enheten har WiFi7.

2)
Många erbjuder WiFi7 men det står ju "meshpaket".
Jag hittar ca 100 modeller av routrar på prisjakt med WiFi 7 och av dom så finns det ca 25 paket av mesh-system att välja på.
https://www.prisjakt.nu/s/wifi-7-router/
Jag kollade lite snabbt men jag saknar exempelvis Ubiquits wifi7 grejer, dom var liksom först på bollen med mesh-nät för konsumenter back in the days...

Jag tycker personligen att det är allt annat än ett relativt litet utbud.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

"Sponsras av ASUS"

Det är en annons, står högst upp.

Visa signatur

Permalänk

Har precis köpt TP-link Deco BE65 på kjelles, två basstationer med möjligheter att bygga ut, väldigt nöjd med kompatibiliteten mot mina IoT prylar som kröver 2.4GHz nätet fortfarande. Appen är verkligen guld då man kan styra i stort sett allt. Lär hålla länge denna gång hoppas jag, har haft tidigare från apple, tio år var, inget stort fel förutom appen och funkar dåligt mot smarta hem prylar. Vill nog inte ha något annat märke framöver, det här är guld.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk

Har två st Asus XT8 i dagsläget, måste starta om dem ca en gång varannan månad då hastigheten går ner till 10-20% eller att wifi dör helt. Har nyaste uppdateringarna och har vart så sedan jag köpte dem för 3-4 år sedan. Blir nog ubiquiti nästa gång

Permalänk
Medlem

Blev sugen men efter att ha läst Amazon omdömen som pratar om instabilitet så passar jag.

Permalänk
Skrivet av Agthor:

Blev sugen men efter att ha läst Amazon omdömen som pratar om instabilitet så passar jag.

har inte haft problem med instabilitet på min iaf, har släppts firmware uppdateringar också så kanske var strul i början, finns även möjlighet köra Openwrt i framtiden när/om ASUS slutar uppdatera dessa.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nu får Telias bredbandskunder möjlighet att välja mellan två mesh-paket från ASUS med stöd för Wifi 7. Vad skiljer dem åt?

Läs hela artikeln här

varför inte vänta på Wifi 8..9..10..jag klarar mig bra på Wifi 4 !

Permalänk
Medlem

Jag uppgradera ju precis till Wi-Fi 6

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Har två st Asus XT8 i dagsläget, måste starta om dem ca en gång varannan månad då hastigheten går ner till 10-20% eller att wifi dör helt. Har nyaste uppdateringarna och har vart så sedan jag köpte dem för 3-4 år sedan. Blir nog ubiquiti nästa gång

Jag har 4st Asus X8T routrar i vårt 2-planshus på ca 230kvm.
Med fyra routrar tycker jag att täckningen är okej, men det blir konstigt lagg då och då i Wifi-nätet, ej i det trådbundna till samma routrar..
Hade inte sådana problem förr när jag körde med en enkel Asus router förrut (Asus Rt-ac66u). Men då hade man istället räckviddsproblematik.
Så vad ska man välja.... köra ett par vanliga routrar med riktiga antenner osv istället för färdiga AI-mesh system?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Jag anslöt precis 2 st wifi7 AP (ASUS BD4) till en wifi 6 router, får endast upp anslutningen som wifi 6 på mobilen även när jag är ansluten till till en av dom nya AP.
Om jag körde dom som separat nätverk syntes wifi 7 i mobilen.

Permalänk
Medlem

(ASUS ZenWifi BD4 ) 12V och 1,5A ger en maximal strömförbrukning på 18 watt. Gånger tre blir det 54 watt.
Det är helt galna siffror. Jag räknade ut att mina tre X60-enheter drar 48 watt totalt. Det är nästan som ett kylskåp!
Den här typen av strömförbrukning måste verkligen ner på routrar. Men ingen verkar prata om det.

Visa signatur

De du

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

har inte haft problem med instabilitet på min iaf, har släppts firmware uppdateringar också så kanske var strul i början, finns även möjlighet köra Openwrt i framtiden när/om ASUS slutar uppdatera dessa.

Mina BT8:or fungerar också bra hittills. Nu kanske det är jag som fått något om bakfoten, men BT8:orna har väl inte stöd för OpenWRT i och med att det är systemchip från Mediatek i dessa istället för Broadcom som ASUS vanligtvis kör med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

(ASUS ZenWifi BD4 ) 12V och 1,5A ger en maximal strömförbrukning på 18 watt. Gånger tre blir det 54 watt.
Det är helt galna siffror. Jag räknade ut att mina tre X60-enheter drar 48 watt totalt. Det är nästan som ett kylskåp!
Den här typen av strömförbrukning måste verkligen ner på routrar. Men ingen verkar prata om det.

Tur det finns kabel

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Mina BT8:or fungerar också bra hittills. Nu kanske det är jag som fått något om bakfoten, men BT8:orna har väl inte stöd för OpenWRT i och med att det är systemchip från Mediatek i dessa istället för Broadcom som ASUS vanligtvis kör med?

Det är en stor fördel att dessa kör Mediatek eftersom det fungerar bäst med OpenWRT, stöd finns redan nu för dessa dock kanske inte 100% stabilt ännu beroende på vad man gör, Broadcom är absolut sämst.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Är sån här ZenWifi BT8 bra även om man inte behöver 500m räckvidd och kan klara sig på en ensam router/accesspunkt ?

En ensam router för 1800kr via Telia är ändå lite lockande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är en stor fördel att dessa kör Mediatek eftersom det fungerar bäst med OpenWRT, stöd finns redan nu för dessa dock kanske inte 100% stabilt ännu beroende på vad man gör, Broadcom är absolut sämst.

Då är jag bara glad att jag blandat ihop det med något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag uppgradera ju precis till Wi-Fi 6

Att just det här erbjudandet skulle komma var ju svårt att veta.
Men Wi-Fi Alliance började med sitt program för att certifiera Wifi 7 enheter Januari 2024 och innan dess har Wifi 6E funnits.
Så att Wifi 7 och Wifi 6E skulle komma/har kommit är inte direkt någon shock.

Skrivet av zrra:

En del accesspunkter har PoE (Power Over Ethernet) stöd.
Där verkar det ganska vanligt att de kräver PoE++ stöd

PoE+ = Upp till 30W
PoE++ = Upp till 60W

Troligtvis drar de inte fullt 60W.
Men om de antingen drar över 30W eller om de ligger så nära 30W förbrukning att de vill ha högre maxtak för att ge lite marginaler.

Kan jag tycka är lite högt.
Men å andra sidan så är det väl mest i enterprise miljöer och kanske en och annan mer avancerad homelab som switchar med PoE++ stöd hittas.
Inte så mycket för SoHo.

Angående kylskåp så säger Eon:
Ett modernt kylskåp brukar ha en effekt på 100 watt. Det är däremot inte en konstant effekt eftersom den bara används när kylens kompressor är igång för att hålla den inställda temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att just det här erbjudandet skulle komma var ju svårt att veta.
Men Wi-Fi Alliance började med sitt program för att certifiera Wifi 7 enheter Januari 2024 och innan dess har Wifi 6E funnits.
Så att Wifi 7 och Wifi 6E skulle komma/har kommit är inte direkt någon shock.

En del accesspunkter har PoE (Power Over Ethernet) stöd.
Där verkar det ganska vanligt att de kräver PoE++ stöd

PoE+ = Upp till 30W
PoE++ = Upp till 60W

Troligtvis drar de inte fullt 60W.
Men om de antingen drar över 30W eller om de ligger så nära 30W förbrukning att de vill ha högre maxtak för att ge lite marginaler.

Kan jag tycka är lite högt.
Men å andra sidan så är det väl mest i enterprise miljöer och kanske en och annan mer avancerad homelab som switchar med PoE++ stöd hittas.
Inte så mycket för SoHo.

Angående kylskåp så säger Eon:
Ett modernt kylskåp brukar ha en effekt på 100 watt. Det är däremot inte en konstant effekt eftersom den bara används när kylens kompressor är igång för att hålla den inställda temperaturen.

Tror man klarar sig med Wi-Fi 6 ett tag, den standarden tillåter ju full fart med 1gbit uppkoppling och sitter fortfarande med 100mbit

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.