Permalänk

Jag fick hem mitt Gigabyte 5900 Aorus i tisdags förra veckan från Proshop och har också lite missljud från fläktarna när dom stannar, men inget när dom startar eller under olika hastigheter.

Låter som att det kommer från en motor när strömmen kopplas ifrån och den vill stanna fortare än motståndet tillåter. Svårt att höra om det är från en enskild fläkt eller alla.

För min del så är det inget jag tänker få kortet utbytt för, men vore såklart intressant att höra vad orsaken kan vara.

Det är väldigt enkelt att stänga av "Auto Fan Stop" i Gigabyte Control Center (GCC) om ni installerar det, vilket så här långt har visats sig vara en förvånansvärt simpel, händig, och resurssnål applikation från en tillverkare för en gångs skull. Det sliter ju ändå mindre på motorerna om dom hela tiden rullar än att dom startar och stannar hela tiden, och luftcirkulation är bara bra för systemet i helhet även i idle.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag fick hem mitt Gigabyte 5900 Aorus i tisdags förra veckan från Proshop och har också lite missljud från fläktarna när dom stannar, men inget när dom startar eller under olika hastigheter.

Låter som att det kommer från en motor när strömmen kopplas ifrån och den vill stanna fortare än motståndet tillåter. Svårt att höra om det är från en enskild fläkt eller alla.

För min del så är det inget jag tänker få kortet utbytt för, men vore såklart intressant att höra vad orsaken kan vara.

Det är väldigt enkelt att stänga av "Auto Fan Stop" i Gigabyte Control Center (GCC) om ni installerar det, vilket så här långt har visats sig vara en förvånansvärt simpel, händig, och resurssnål applikation från en tillverkare för en gångs skull. Det sliter ju ändå mindre på motorerna om dom hela tiden rullar än att dom startar och stannar hela tiden, och luftcirkulation är bara bra för systemet i helhet även i idle.

Fläktarna ska ju inte börja snurra för ens kortet belastas typ över 50%

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Typiskt gigabyte..coil whine och missljud.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strålurspårning:

Jag upplever inte problemet. Jag har testat ett antal ggr nu att vänta in att fläktarna gå från 30% till 0% och jag kan inte höra det raspiga ljudet som i videon. Får hoppas att det inte dyker upp med tiden.

Vad skönt Det lär nog inte dyka upp med tiden.

Skrivet av Mr. Bravo:

Känns som att Gigabyte och fläktar inte går ihop riktigt

Undviker helst sådana program som GCC, Armoury Crate osv. De vill för mycket och "breder ut sig" lite väl i systemet. Man kan ju sätta en egen fläktprofil i MSI AB annars.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

50 grader, inte belastning. Det räcker att kolla en stream och surfa för att den ska hålla på att starta och stänga av, runt 50-70w. och det är med öppet chassi för jag håller fortfarande ett nära öga på strömsladden, lol.

Skrivet av Mocka:

Undviker helst sådana program som GCC, Armoury Crate osv. De vill för mycket och "breder ut sig" lite väl i systemet. Man kan ju sätta en egen fläktprofil i MSI AB annars.

Håller med. Jag var tvungen att testa för att ändra gif på lcd-displayen på kylaren, men blev mycket positivt förvånad. GCC är inte i närheten av lika störande som tex Armoury Crate och iCUE tex. Fläktstyrningen och RGB inställningarna är trevliga, och det verkar inte lägga sig i annan hårdvara än Gigabytes egna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med hwinfo64, ex l-connect3 kan ju använda sig direkt av den via dessa api istället för att själv polla också, dessutom har den ju koll på current om man har ett asus-kort. Vill ju helst bara ha EN källa som är och läser av sensorer.

jag fick tag på ett igen, astral 5090 lc oc, innen den ytterligare höjningen, detta lirar dessutom som det skall det betyder att jag kommer sälja mitt msi 5090 suprim liquid (som även det är ett mycket trevlig kort, och tycker nog det går lite svalare än astral, men men, man kan ju inte få allt.

Föredrar gpu tweak iii VF verktyg framför afterburner, men allt annat med det är horribelt. Inte kunna stänga av knappkombinationer t.ex, urk.

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Jag kör med hwinfo64, ex l-connect3 kan ju använda sig direkt av den via dessa api istället för att själv polla också, dessutom har den ju koll på current om man har ett asus-kort. Vill ju helst bara ha EN källa som är och läser av sensorer.

jag fick tag på ett igen, astral 5090 lc oc, innen den ytterligare höjningen, detta lirar dessutom som det skall det betyder att jag kommer sälja mitt msi 5090 suprim liquid (som även det är ett mycket trevlig kort, och tycker nog det går lite svalare än astral, men men, man kan ju inte få allt.

Föredrar gpu tweak iii VF verktyg framför afterburner, men allt annat med det är horribelt. Inte kunna stänga av knappkombinationer t.ex, urk.

Hur såg ROPs antalet ut på astral kortet?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Håller med. Jag var tvungen att testa för att ändra gif på lcd-displayen på kylaren, men blev mycket positivt förvånad. GCC är inte i närheten av lika störande som tex Armoury Crate och iCUE tex. Fläktstyrningen och RGB inställningarna är trevliga, och det verkar inte lägga sig i annan hårdvara än Gigabytes egna.

Tack för info, då ger jag programmet en chans

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hur såg ROPs antalet ut på astral kortet?

Både det astral jag lämnade tillbaka och det nya har 176 ROPs Det jag lämnade tillbaka lät pumpen lite för mycket för min smak och det presterade under förväntning så antagligen förlorare i silikonlotteriet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vore en minst sagt underlig feature Inets kundtjänst rapporterade att de fått in flera klagomål gällande batchen. De rekommenderade att vänta nån vecka eller två tills att de har mer information.

Jag har nu testat och även jag har ett svagt ljud med alldeles innan fläktarna går av. Det är såpass lågt att det inte är jättestörande, inte ens när jag nu när jag har öppna dörrar på chassit, men ska det inte vara där så borde jag ju felanmäla det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Spännande grej i 3dmark. Om jag kör med deras mögiga systeminfo för verifikation så får jag skit score (typ 7000 i steel nomad) men UTAN den innan så blir det över 15000, den gör nått skit med kortet när den scannar >_> Var ju nån uppdatering av just syinfo här om dan, efter det som den börjat med detta för mig. Nån som haft liknande / samma ? (astral 5090 lc oc)

Permalänk
Medlem

Jag får samma resultat om jag har på eller stänger av systeminfo/övervakningen; 13892 med DX12 i Steel Nomad. Det är lite lägre än genomsnittet, men jag kör ursprungsinställningar med de senaste drivrutinerna. Timespy gav 33367, Graphic score 45111 och cpu 13481 (amd 7800x3d)

Du har inte på gsync och det påverkar resultatet?

Edit: glömde nämna att jag kör med silent bios, har inte testat med normalbios än.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Hade "normal" poäng innan uppdateringen som kom, tror det var tidigare i veckan, kan ha varit i slutet av förra. Superposition funkar normalt, spel funkar normalt, men inte 3dmark om jag kör systeminfo XD

Permalänk
Medlem

Har deshroudat mitt 5090 Astral, tyckte det blev mycket tystare än stock.

3st 30mm Phanteks. 3st 120mm passar väldigt bra på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag har nu testat och även jag har ett svagt ljud med alldeles innan fläktarna går av. Det är såpass lågt att det inte är jättestörande, inte ens när jag nu när jag har öppna dörrar på chassit, men ska det inte vara där så borde jag ju felanmäla det.

Så det låter mindre än i videon som postats tidigare?
https://www.youtube.com/watch?v=JvIbsSwmZpQ&ab_channel=Glorem...

För hos mig låter det exakt som i videon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon lider av samma problem med frame gen som jag har (med GPU utilization sjunkande över tid som ofta ligger på runt 80 procent när den ska ligga på över 90, och som permanent blir lägre om jag tex pausar) så har jag hittat en tillfällig fix. Fixen är att inte använda nvidia v sync utan bara sätta ett cap till 0.9x refresh rate. nu är jag tillbaka på 95% plus utilization igen hela tiden. Inte varje dag man höjer sin utilization och sin fps med en lägre frame rate cap men nvidias drivers är ju nu så buggade att vad som helst är möjligt nu för tiden...

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så det låter mindre än i videon som postats tidigare?
https://www.youtube.com/watch?v=JvIbsSwmZpQ&ab_channel=Glorem...

För hos mig låter det exakt som i videon.

Jo, det är samma ljud som jag också har. Jag felanmälde det häromdagen, men jag har ingen större lust att skicka in kortet av förklarliga skäl.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jo, det är samma ljud som jag också har. Jag felanmälde det häromdagen, men jag har ingen större lust att skicka in kortet av förklarliga skäl.

Jag har varit i kontakt med stället jag köpt mitt kort hos.
Får ha kvar kortet tills ersättnings kort kommer in.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt lite och det finns många som har problemet, men det verkar inte säkert att det är ett fel egentligen dvs inget hårdvarufel. Om man stänger av datorn medan grafikkortet har fläktarna körandes ska det inte höras något. Det verkar vara en aktiv inbromsningsfunktion som ger ljudet, men det är märkligt att de skulle ha valt att göra det när det ger ifrån sig ljud.

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/1ihg6s7/aorus_mast...
https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/1joqxfk/if_you_own...

Gigabyte har svarat en av dem som felanmält:
“After consulting with the relevant departments, I can confirm that the noise is caused by the fan stop function. Has no effect on the functionality or lifespan of the graphics card. However, if you are very concerned, you can send the graphics card for repair. Please contact your supplier to arrange further service.”

Även de som har Gigabytes AMD grafikkort har det på t ex 9070xt

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hmm... -"Ingen fara! Det är inget fel. Men ni kan skicka in det för reparation."

Sedan får man ju inte glömma andrahandsvärdet om man nu vill sälja sitt kort i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag kollade runt lite och det finns många som har problemet, men det verkar inte säkert att det är ett fel egentligen dvs inget hårdvarufel. Om man stänger av datorn medan grafikkortet har fläktarna körandes ska det inte höras något. Det verkar vara en aktiv inbromsningsfunktion som ger ljudet, men det är märkligt att de skulle ha valt att göra det när det ger ifrån sig ljud.

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/1ihg6s7/aorus_mast...
https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/1joqxfk/if_you_own...

“After consulting with the relevant departments, I can confirm that the noise is caused by the fan stop function. Has no effect on the functionality or lifespan of the graphics card. However, if you are very concerned, you can send the graphics card for repair. Please contact your supplier to arrange further service.”

Även de som har Gigabytes AMD grafikkort har det på t ex 9070xt

Skönt med ett officiellt svar, dock hade det vart trevligt om de sagt något om en framtida lösning.

Visa signatur

Permalänk

har de fixat overvoltage OC buggen i senaste drivern?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hmm... -"Ingen fara! Det är inget fel. Men ni kan skicka in det för reparation."

Sedan får man ju inte glömma andrahandsvärdet om man nu vill sälja sitt kort i framtiden.

Ja det där är ett rätt standard svar när dom vet att dom fuckat upp.
Säkerligen en undermålig komponent, för annars skulle samma grej finnas på dom andra modellerna från Gigabyte.
Såg någon tråd där det även nämdes att en användare höll fast sina 3 fläktar och gjorde likadant. kortet låter ändå.

Jaja mitt skickades tillbaka idag. och nytt av annat märke kommer tillbaka.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av maximm:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Har deshroudat mitt 5090 Astral, tyckte det blev mycket tystare än stock.

3st 30mm Phanteks. 3st 120mm passar väldigt bra på kortet.

Lol 5090 astral har 4 fläktrar och låter som ett jetplan under full load

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med 12vhpwr kontakten?
Fick tag på ett ROG Astral OC kort, den klagar konstant, då har jag provat med en sleevad corsair kabeln jag köpte (öppnades ny i förpackning till kortet) samt den medföljande bläckfisk adaptern, Båda med samma problem.
Även provat sätta om kontakterna både i PSU och på grafikkortet utan framgång, när man hör hur dessa kablar degraderas vill man ju inte göra det för mycket och ofta heller direkt
Detta med ett nytt HX1200i. Ska senare idag prova med den medföljande kabeln där, men som jag ser det verkar det vara Pin5 som inte riktigt vill sig väl.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

Ja det där är ett rätt standard svar när dom vet att dom fuckat upp.
Säkerligen en undermålig komponent, för annars skulle samma grej finnas på dom andra modellerna från Gigabyte.
Såg någon tråd där det även nämdes att en användare höll fast sina 3 fläktar och gjorde likadant. kortet låter ändå.

Jaja mitt skickades tillbaka idag. och nytt av annat märke kommer tillbaka.

Fast enligt Reddit-tråden som postades så verkar både Windforce, Gaming och även Aorus vara påverkade. Sen vet jag inte varför just Windforce är mest påverkad men så verkar vara fallet.

Skulle du inte behålla kortet tills nytt kom in? Eller fick du byta ut det mot något annat?
Jag blev rekommenderad att vänta (har ändå inte lust att betala upp till 10k extra för en annan modell). Felet täcks dessutom av garantin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja och dessutom även deras AMD-kort kan ha det. De enda kort jag såg i Reddit trådarna där flera sa att de inte hade det var 5070, men det kan ju bero på att de använt andra typer av fläktar till dem.

De borde kunna göra ett nytt bios som låter fläktarna stanna av sig själva vid lägre temperaturer så vore det inte ett problem, om det nu stämmer att man inte får det där ljudet då och om det inte är ett problem på andra sätt långsiktigt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

En mildare limit på 10% och +200ish offset ger ju istället +~5% ökad prestanda, så då är avvägningen plötsligt om man verkligen vill förlora en differens på ~10% prestanda i de mest krävande spelen för att spara lite el/värme.

Nu kört med denna som min main inställning några veckor och är jättenöjd. Många av mina undervolts visade sig i praktiken vara lite mer instabila än vad jag trodde när jag kör med max loads länge. Speciellt vid spelpauser. Har du någon alternativ setting du kör med lägre energiförbrukning eller kommit fram till vid vilken power limit efter 0.9 då prestandan faller kraftigt? Även tex 0.88-0.87x måste väl funka bra? En power limit med stock astral prestanda men med mindre energiförbrukning vore ju perfekt som alt.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

Någon mer än jag som har problem med 12vhpwr kontakten?
Fick tag på ett ROG Astral OC kort, den klagar konstant, då har jag provat med en sleevad corsair kabeln jag köpte (öppnades ny i förpackning till kortet) samt den medföljande bläckfisk adaptern, Båda med samma problem.
Även provat sätta om kontakterna både i PSU och på grafikkortet utan framgång, när man hör hur dessa kablar degraderas vill man ju inte göra det för mycket och ofta heller direkt
Detta med ett nytt HX1200i. Ska senare idag prova med den medföljande kabeln där, men som jag ser det verkar det vara Pin5 som inte riktigt vill sig väl.

Installerade samma kort häromdagen. Kör med originalkabeln från nätagget (90YE00W1-B0NA00), dvs 12V-6x2 och allt funkar prima. Vad jag läst så ska 12VHPWR-kabeln som du har också funka.

Klagar den på dålig ström i GPU Tweak III?

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Installerade samma kort häromdagen. Kör med originalkabeln från nätagget (90YE00W1-B0NA00), dvs 12V-6x2 och allt funkar prima. Vad jag läst så ska 12VHPWR-kabeln som du har också funka.

Klagar den på dålig ström i GPU Tweak III?

Japp, den ger för mycket ström på nästan alla pinnar mellan varven, men framförallt pin5 har jag sett.
Men på lunchen satte jag in den medföljande kabeln till nätagget. Då verkade den för stunden iaf fungera. Ska försöka hinna göra fler tester här under kvällen när barnen lagt sig
Men initialt verkar det fungera nu, men det gjorde det igår också efter en coldboot, så ska bli intressant att se nu.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090