Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tror inte någon lär ha blivit stoppad för att sakna ringklocka, däremot har man ju läst om folk som faktiskt fått böta för det i samband med att ha blivit stoppad av annan anledning typ cyklat mot rött. Reflexer (och belysning) behöver man väl bara ha när det behövs/när det är mörkt om jag inte minns fel.

Ibland går ju polisen ut och spärrar en gata och tar alla, då kollar de allt sånt och ger böter efter det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Äntligen sommardäck! Fryser om nätterna men väldigt torrt ute för årstiden.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Fråga till er kunniga.
Jag har cyklat på hybridcykel ett tag medans jag beslutat vad jag vill ha för typ av cykel när man skaffar en bättre/renodlad.
Landat i att det blir en Gravel i lite modernare tappning med plats för rejäla däck. 50mm+
Nu till frågan. Om man ska ge sig på att köpa komponenter löst och försöka bygga ihop själv.
Några bra råd på vägen?
Tänker att vissa saker borde kanske lejas bort då en del verktyg är orimligt dyra och vissa moment kanske svåra för en nybörjare.
Har nån gått igenom detta själv och har några goda råd de önskat de visste själv innan de drog igång ett bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fråga till er kunniga.
Jag har cyklat på hybridcykel ett tag medans jag beslutat vad jag vill ha för typ av cykel när man skaffar en bättre/renodlad.
Landat i att det blir en Gravel i lite modernare tappning med plats för rejäla däck. 50mm+
Nu till frågan. Om man ska ge sig på att köpa komponenter löst och försöka bygga ihop själv.
Några bra råd på vägen?
Tänker att vissa saker borde kanske lejas bort då en del verktyg är orimligt dyra och vissa moment kanske svåra för en nybörjare.
Har nån gått igenom detta själv och har några goda råd de önskat de visste själv innan de drog igång ett bygge?

Spontant kan jag tycka att det nog kan bli väldigt stort att göra det helt själv.

Om du har nån i din omgivning som är duktig och har gjort nått liknande själv så vore det bästa om ni kunde göra det tillsammans. Då får du lära dig.

Jag har personligen aldrig gjort nått liknande och skulle aldrig våga utan nån kunnig som går bredvid

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fråga till er kunniga.
Några bra råd på vägen?

Bygga är rätt enkelt. Inte helt som lego men inte mycket svårare bortsett från att plana vevlagerhus- och styrrörsändorna och putsa upp vevlagerhusgängor som man gärna överlåter åt en affär, gärna den man köper ramen från. Beror iofs på vilka komponenter man vill ha men tänker man mekaniska växlar och skivbroms är det hyfsat okomplicerat. Elektroniska växlar vet jag för lite om, men dom verkar nästan lättare att få till. Källa: byggt 7 hojar utan formell träning som mek.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jag har en hybridcykel / trekkingcykel med en dämpad framgaffel som är sopslut. Tänker jag skulle vilja byta ut den till en vanlig gaffel. Men vad sjutton ska man välja för något? Känns som att den måste bli lägre i fram då, och förstöra geometrin?

Gaffeln nu är nån enkel sr suntour med typ 50-60 mm fjädringsväg, rakt styrrör och skivbroms

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har en hybridcykel / trekkingcykel med en dämpad framgaffel som är sopslut. Tänker jag skulle vilja byta ut den till en vanlig gaffel. Men vad sjutton ska man välja för något? Känns som att den måste bli lägre i fram då, och förstöra geometrin?

Gaffeln nu är nån enkel sr suntour med typ 50-60 mm fjädringsväg, rakt styrrör och skivbroms

Jag fick slänga min dämpade gaffel för den va slut, så gick till Cykelkraft och snackade lite med personalen om en odämpad gaffel. Fick köpa en begagnad billigt som de monterade av när de skulle montera på en dämpad på någon annan cykel. Inga problem med geometrin för mig, men jag kanske hade tur?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Mät längden axel(mitt) till toppen av gaffelkronan och ta nån som ligger inom 10mm av det så borde det bli ok. Finns gafflar med olika offset/rake(dvs hur långt fram om styrlinjen hjulet sitter).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att bli gubbe på riktigt och skaffade mig en Specilized Turbo 4.0 elcykel att härja runt med. En ren dröm när man drar ungarna i cykelvagnen och motorn är stark som en oxe.
Enda jag stör mig på är att jag gärna hade sett att motorn hade fortsatt lite över 25km/h, men det är inte mycket att göra åt, regler är regler

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fråga till er kunniga.
Några bra råd på vägen?

Det svåra skulle jag säga är att få tag på och välja rätt komponenter som passar ihop. Att skruva ihop ser jag som det roliga och lätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Bestämde mig för att bli gubbe på riktigt och skaffade mig en Specilized Turbo 4.0 elcykel att härja runt med. En ren dröm när man drar ungarna i cykelvagnen och motorn är stark som en oxe.
Enda jag stör mig på är att jag gärna hade sett att motorn hade fortsatt lite över 25km/h, men det är inte mycket att göra åt, regler är regler

Finns ju pedelec/spedelec som går 45km/h men då får du inte lagligt vara på cykelbanan.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns ju pedelec/spedelec som går 45km/h men då får du inte lagligt vara på cykelbanan.

Det blir väl också fordonsskatt att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det blir väl också fordonsskatt att betala?

Nej, de räknas som moped klass 1. Försäkring åker man på att betala dock.

Krav på moped klass I

Körkortskrav: Ja.

Registreringsskylt: Ja (läs mer om registreringsskylt).

Kontrollbesiktning: Nej

Fordonsskatt: Nej

Trafikförsäkring: Ja (läs mer om trafikförsäkring)

Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 45 km/tim.

Krav på hjälm: Ja, såvida inte fordonet har kaross och bälte används.

Passagerare: En, om det finns avsedd och registrerad plats.

Köra på cykelbana: Nej.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äldsta sonen har börjat lägga beslag på min cykel och jag skulle vilja hitta en billigare reservcykel för användning vid behov. Har en budget runt 5000kr och hittade en begagnad White Pro 29" som ska vara nyservad med nya däck för 4500kr. Är det ett bra val för det priset.
Då den är tänkt som backup vill jag ogärna öka budgeten men det känns inte helt lätt att hitta något kul inom den.

Permalänk
Medlem

Cykelverkstad i konkurs och reservdelar och tillbehör auktioneras ut: https://psauction.se/auction/58074/bike-fixx-sverige-ab-i-konkurs-5. Slangar, däck, pakethållare, cykelkorgar, bromsbelägg, lås, kedjor m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Cykelverkstad i konkurs och reservdelar och tillbehör auktioneras ut: https://psauction.se/auction/58074/bike-fixx-sverige-ab-i-konkurs-5. Slangar, däck, pakethållare, cykelkorgar, bromsbelägg, lås, kedjor m.m.

Fina kap där om man går igenom många slangar

Men något bolag lär ju köpa upp det mesta antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Ps auction lägger på ganska stora belopp med extrq avgifter och frakt brukar inte erbjudas