Här är Geforce RTX 5060 Ti – släpps den 16 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att det är GDDR7 menar du ?
Är väl inte så konstigt att de använder samma generation minne ?

Exempelvis om man tittar på vanligt RAM så säg om du köper en dator med
AMD Ryzen 5 7600 och en annan dator med AMD Ryzen 9 9950X3D så använder båda DDR5 minne, trotts att det är processorer i olika prisklasser.

Däremot så om du jämför ett RTX 5060 Ti och ett RTX 5080, så har 5080 en bredare minnesbuss och mer minnesbandbredd.
Så på så vis får man ett mervärde även när det kommer till minnesbandbredd när man väljer en högre nivå av grafikkort.

Tänk annars om de hade varit tvungen att komma med olika minnestyper till varje nivå grafikkort och göra dem ännu dyrare än de redan höga priser vi har idag.

Menar så klart att det är instegskort med 16gb och lika mycket som ett entusiastkort för tre gånger priset. Tumme upp för mängden minne på ett 5060(ti), tumme ner för 5080

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Menar så klart att det är instegskort med 16gb och lika mycket som ett entusiastkort för tre gånger priset. Tumme upp för mängden minne på ett 5060(ti), tumme ner för 5080

Ja jo det känns ju lite knas.

Det blir ett resultat av de minnesbussar och minneschip de använder.
Om man inte ska göra konstiga speciallösningar, likt GTX 970 som hade 4GB VRAM, men där de var uppdelat i en snabb 3,5GB del och en långsammare 0,5GB del.

I 5060 Ti fallet så är alternativet att använda hälften så många minneschip som 5060 Ti 16GB för att få ett 5060 Ti 8GB och en sådan variant har de ju också tänkt att släppa.
För 5080 hade det varit om de slängt på dubbelt så många minneschip för en 32GB version.
Men ett sånt kort tror jag inte de kommer släppa.

Det har ryktats om att det under RTX 5000 seriens livstid kommer en refresh (liknande som de senare släppte Super kort av RTX 4000) och att dessa kan använda sig av 3GB minneschip istället för 2GB. Vilket hade inneburit +50% minnesmängd vid samma minnesbuss och antal minneschip.

Tror knappast de kommer släppa ett 5060 Ti Super med 24GB minne.
Men 5060 Super / 5060 Ti Super med 12GB skulle kunna hända.
5070 Super med 18GB minne skulle kunna hända.
5080 Super med 24GB minne skulle kunna hända.

Känns lite som det är en sådan uppdatering vi skulle behöva.
Eller lägre priser hade jag inte sagt nej till heller.

Permalänk
Medlem

En liten undran från en som inte är så bevandrad i den tekniska delen om grafikkort. Hur mycket minne behöver ett grafikkort i
egentligen för att spela i 1080p. Förut så hade korten betydligt mindre mängd minne än idag vid den upplösningen, och det flöt på ganska bra. Är det för att nya spel använder större texturer som kräver mer minne eller är det andra funktioner som korten utför som inte fanns tidigare, t.ex. rt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Nvidia skulle ökat intresset på RTX 5060 om de hade minskat bussen till 96bitar och ökat minne till 12GB, bandbredden skulle fortfarande vara högre än 4060ti.
delvis 336GB/s vs 288GB/s (RTX 4060ti)

Jag tror inte heller att de skulle behöva ökat priset speciellt mycket heller, typ max 300kr.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Largus:

En liten undran från en som inte är så bevandrad i den tekniska delen om grafikkort. Hur mycket minne behöver ett grafikkort i
egentligen för att spela i 1080p. Förut så hade korten betydligt mindre mängd minne än idag vid den upplösningen, och det flöt på ganska bra. Är det för att nya spel använder större texturer som kräver mer minne eller är det andra funktioner som korten utför som inte fanns tidigare, t.ex. rt.

Många funktioner som finns nu kräver mer minne. Strålspårning som du nämner, men också bildrutegenerering använder en hel del minne eftersom flera bildrutor behöver hållas i minnet innan de skickas till bildskärmen. Därtill är mer minne bra att ha eftersom man då kan avlasta grafikprocessorn och följaktligen nå högre bildfrekvenser. Moderna spel håller också flera kopior av samma textur (vid olika upplösningar) i minnet samtidigt för att möjliggöra mipmaps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fejkad lansering, fejkade priser, fejkade frames, fejkad prestanda. Lägg sedan till hur Nvidia fular sig ytterliggare genom att förbjuda kortpartners från att förse recensenter med 8 GB-modellen.

Permalänk
Medlem

Underbart.. Använd Fake frames 4x etc etc grejs med diverse skit som gör spelen nära ospelbara o skryt över hur snabbt det är med allt fake aktiverat o ta rejält betalt och swec tycker det är lovande ! amazzzzing

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largus:

En liten undran från en som inte är så bevandrad i den tekniska delen om grafikkort. Hur mycket minne behöver ett grafikkort i
egentligen för att spela i 1080p. Förut så hade korten betydligt mindre mängd minne än idag vid den upplösningen, och det flöt på ganska bra. Är det för att nya spel använder större texturer som kräver mer minne eller är det andra funktioner som korten utför som inte fanns tidigare, t.ex. rt.

1920x1080 (FHD)= 8MB
3840x2160 (4K) = 32MB
7680x4320 (8K) = 128MB

Så mycket grafikminne behöver du (per skärm) vid de upplösningarna för att visa bild på skärmen.
Men sen när man slänger på 3D accelererad grafik sticker det iväg och som du säger med större texturer, Ray Tracing mm påverkar.

Så där finns det väl egentligen ingen direkt övre gräns på det viset.
Men säg om du skulle haft ett grafikkort med 1 Terabyte grafikminne exempelvis.
Då skulle med största sannolikhet vara andra saker som flaskhalsar före, som GPU prestanda, minnesbandbredd, mm före du lyckas göra en scen som är så avancerad att den ens är i närheten av att ha nytta av 1 TB grafikminne.
Åtminstone med dagens teknik.

Men tekniken går framåt.

Exempelvis PlayStation 3 (PS3) hade 256MB RAM + 256MB VRAM.
Alltså 256MB grafikminne.
PS3 kan köra Full HD (1920x1080).
(Däremot körs många av PS3 spelen i lägra upplösning, men det är tekniskt möjligt att visa Full HD).

Hade vi varit kvar vid samma grafiska nivå som för 20 år sen så hade vi inte ens behövt 1GB (1024MB) för att spela i Full HD (1920x1080).

Permalänk
Geeks Gaming

Har ett gammalt 1070 8 GB idag och hade aldrig skaffat något med samma minnesmängd som detta. Kör redan rätt ofta mot tvn i 4K, med priserna som lär komma på detta så känns nästan 4060 ti 16 Gb mer intressant.

Permalänk
Medlem

Som vi alla har längtat!
/s

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largus:

En liten undran från en som inte är så bevandrad i den tekniska delen om grafikkort. Hur mycket minne behöver ett grafikkort i
egentligen för att spela i 1080p. Förut så hade korten betydligt mindre mängd minne än idag vid den upplösningen, och det flöt på ganska bra. Är det för att nya spel använder större texturer som kräver mer minne eller är det andra funktioner som korten utför som inte fanns tidigare, t.ex. rt.

Ja, du har fått ett par bra svar på detta redan. För att slänga ut en siffra på hur mycket minne som "behövs" för att spela i 1080p så skulle 12 GB vara en trygg siffra.
"Sänk inställningar/texturer" brukar vara svaret men finns exempel i dagsläget där 8 GB påverkar prestandan vid 1080p Medium, se färsk video nedan t.ex.
Så spelar man något annat än competitive multiplayer på låga inställningar bör man undvika 8 GB idag. Speciellt på kort i "60 Ti" klassen, där man bortsett från VRAM har prestanda att spela i mer än 1080p Medium..

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Är jag full eller ser kortet ut att vara sämre i raster än 4060Ti?
Vanlig framegen ger väl ändå 1 extra bildruta per renderar bildruta?
Så i teorin så ska 50fps raster ge 100fps med vanlig framegen?
I know, vi lever inte i en perfekt värld. But just hear me out.

5060Ti får ca dubbla fps mot 4060Ti (typ samma för icke-Ti versionerna), fast med 4x framegen?!
Hade det varit vanlig framegen så hade 5060Ti kanske varit 20% snabbare i raster om man räknar in att framegen tar lite prestanda det också. Men nu är dom flesta spelen med 4X. Tycker vi borde se typ iaf 3x fps om?
I am wrong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Är jag full eller ser kortet ut att vara sämre i raster än 4060Ti?
Vanlig framegen ger väl ändå 1 extra bildruta per renderar bildruta?
Så i teorin så ska 50fps raster ge 100fps med vanlig framegen?
I know, vi lever inte i en perfekt värld. But just hear me out.

5060Ti får ca dubbla fps mot 4060Ti (typ samma för icke-Ti versionerna), fast med 4x framegen?!
Hade det varit vanlig framegen så hade 5060Ti kanske varit 20% snabbare i raster om man räknar in att framegen tar lite prestanda det också. Men nu är dom flesta spelen med 4X. Tycker vi borde se typ iaf 3x fps om?
I am wrong?

Utan FG: 50 fps
2x FG: 50 + 50 = 100 fps
4x FG: 50 + 50 + 50 + 50 = 200 fps

Antar att 4060 Ti körs med 2x FG vilket innebär att 5060 Ti borde ha ungefär dubbla fpsen med 4x FG.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

En "nypa salt" borde inte användas när det gäller nvidia.
Om man tänker deras senaste visade upp 4070.
"4070 price with a 3090 performance"

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

hjälper inte om korten har 2x "framegen" prestanda bättre om ren raster prestanda bara 5% bättre.

bryr mig bara om riktiga siffror vid marknadsföring sen framegen är en valfri bonus feature.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+