Förbered er för en wall of text men hela den här grejen med Bergsalas motivering till högt pris och deras dåliga bortförklaringar har irriterat skiten ur mig. Det stör mig att jag inte vill köpa Switch 2 från Inet som jag annars avgudar. Inte för att jag inte vill ge Inet pengar utan för att jag inte vill ge Bergsala pengar. Inet tjänar knappt någonting på affären ändå. Så jag granskade vad jag kunde och skickade idag ett mail till Konkurrensverket med en kopia till Bergsala AB där jag anmäler dem för granskning då jag anser att de bryter mot konkurrenslagen på grund av missbruk av dominerande ställning. Så här skrev jag.
Hej!
Johan Rönn heter jag och jag är en 40-årig medborgare utan koppling till Bergsala AB och utan eget intresse för till Bergsala konkurrerande verksamhet. Mitt intresse är mitt och mina gelikars ekonomiska förlust på grund av det exklusiva distributionsavtal som Bergsala har med Nintendo, vilket har lett till en orättvis prissättning på den skandinaviska marknaden.
Switch 2 som lanseras på marknaden i juni har ett normalpris på den övriga europeiska marknaden på cirka 5200 kronor omräknat i svensk valuta från euro. Skillnaden mot den svenska marknaden är att här sköter inte Nintendo distribution till slutkonsumentens försäljningskanaler. Det sköts sedan styvt 40 år tillbaka av Bergsala AB. För kompletta prisjämförelser vill jag hänvisa till länken Nintendo Switch 2 - Köpguide, priser & tips på Modda.se.
I ett mailsvar till mig den 10 april meddelar en medarbetare på frågan varför priserna skiljer så mycket att det beror på att "vår relativt höga moms" samt kemikalieskatten påverkar priset uppåt, samt att priset sätts fritt av varje enskild återförsäljare. Medan kontaktpersonen har rätt i sak förstår vi bägge allesammans att återförsäljarna står i en så kallad mexican standoff och försöker hålla samma låga pris för att tjäna mycket som möjligt och samtidigt förlora så lite som möjligt, så ingen trissar medvetet upp priserna.
Jag bad Bergsala motivera varför man skulle handla i svenska affärer och inte i europeiska butiker varpå jag fick svaret - citat - "...har dessvärre heller inget som motiverar svensk handel mer än att det bidrar till Sverige att handla här. Möjligen en förpackning med nordiska språk men det kanske inte väger så tungt i sammahanget." Medarbetaren har även här en poäng - ja, det gynnar svensk handel, men både den nationella och globala ekonomin är hårt ansatt - kan man spara 1500 kronor på exakt samma sak - som medarbetaren ju medger att det är - så är det klart att man gör det.
Kemikalieskatt kan absolut orsaka ett påslag - men inte 1500 kronor. Momsen är ingenting som är unikt för Sverige. Frakt och lokala kostnader? Knappast. Bergsala AB omsätter cirka 1,4 miljarder kronor per år.
Bergsalas prispåslag är omotiverat och påverkar konsumenternas valfrihet och priserna på hela marknaden, kan det ses som missbruk av dominerande ställning – vilket är förbjudet enligt konkurrenslagen (Kapitel 2, §7).
Därför vill jag anmäla Bergsala AB för granskning av Konkurrensverket. De hämmar handel på svensk marknad genom ockerpriser, då allt fler köpare inklusive mig själv vänder sig till utländska aktörer för inköp, vilket ni själva kan se och följa i Tråden om Nintendo Switch 2 på Sweclockers forum.
Med allra vänligaste hälsningar
Johan Rönn
Säkert skitmånga som tycker att jag är en tradig anal jävel nu, men må så vara. Jag tycker det räcker nu.