Krönika: Köp inte spelet i dag som du kan köpa i morgon

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Köp inte spelet i dag som du kan köpa i morgon

Spelpriserna får Fredrik Eriksson att se rött och tycker du i stället ska se röda prislappar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra krönika, håller helt med och använder samma tankesätt, köper nästan alla spel på rea (dock spelar jag uteslutande på PC så man har några shoppar att välja på).

Permalänk
Medlem

Gta 6 lär jag köpa på releasedagen även om det kommer kosta 1500kr för standard utgåvan. Om nåt spel är värt den summan så är det väl det spelet.

Permalänk
Medlem

En sund röst i en galen (gaming)värld.

Permalänk
Medlem

Håller helt med 🤝✌️

Har en backlogg som fylls på titt som tätt känns det som. Senaste full pris var dragon flight expansionen till wow. Annars är det endast rea spel som gäller

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
99:e percentilen

Ja, särskilt förbokning av icke-fysiska spel har alltid framstått som totalt vettlöst för mig. Det finns ju oändligt många exemplar.

Dels sparar du många sköna kronor, dels är dagens spel alltid bättre efter en patch eller fem. Win, win.

Här måste jag plocka fram min trogna gamla käpphäst: det där är inte win–win, och det ska inte skrivas "win, win" heller. Win–win är en överenskommelse eller omständighet som båda parter vinner på, inte att en part vinner dubbelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt förstått att köpa nya spel så fort dem släpper.
Multiplayer spel kan kan ändå förstå, alla vill spela det senaste BF tex.
Men när priserna sticker iväg norr mot 600-800 så börjar jag själv att tvivla om det är verkligen värt det?

Däremot SP spel, vänta för guds skulle tills dem sänker priserna!
Som de flesta har många spel i backlog som man kan spela igenom först!
Varför ska du lägga 600,:- på ett spel om du ändå lägger det på "hyllan" för spela klart alla andra du har på 'hyllan"

Senaste spelet jag köpte var nog Dredge med alla DLC för runt 150:-
Väntan var helt klart värt det!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kingdom Come Deliverence 2 var fan helt klart värt att köpa i förväg. Det var ju klart vid release. Jämfört med Cyberpunk 2077 eller allt för många andra. Föll ju för grupptrycket på jobbet. Sen att historienörden på jobbet föll för Assassin Creed Shadows mer. Känns mer som att han fick en stroke som tog Shadows som ett mer historiskt korrekt spel. Med helt kass svärd mekanik.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Riktigt aldrig förstått att köpa nya spel så fort dem släpper.
Multiplayer spel kan kan ändå förstå, alla vill spela det senaste BF tex.
Men när priserna sticker iväg norr mot 600-800 så börjar jag själv att tvivla om det är verkligen värt det?

Däremot SP spel, vänta för guds skulle till den säker priserna!
Som de flesta har många spel i backlog som man kan spela igenom först!
Varför ska du lägga 600,:- på ett spel om du ändå lägger det på "hyllan" för spela klart alla andra du har på 'hyllan"

Senare spelet jag köpte var nog Dredge med alla DLC för runt 150:-
Väntan var helt klart värt det!

Filosofi.
Det är en annan känsla att använda något när det är nytt och vara bland de första. Detta gäller helt klart att se filmer vid premiären och men även singeplayer spel. Att köra igenom GTA 5 idag, så känns det inte alls samma som att göra det år 2013.

Jag själv tycker inte spel är så dyra jämfört emot applikationer för proffesionellt bruk. Det stora problemet med spel anser jag dock är att man kanske lägger 800kr på ett spel, sedan har man ingen tid att spela spelet. Inte ens när spelet har blivit gammalt och kanske rear ut för 199kr så har man då tid att spela det.
Det är då dyrt att lägga 800kr på detta. Vilket är orsaken till varför jag inte har köpt senaste Zelda spelet.

Permalänk
Medlem

Senaste spelet jag köpte till fullpris var Split Fiction. Införskaffades till Xbox på skiva för 599kr.

Spelade igenom det med sambon på två veckor och såldes vidare på tradera för 499kr.

Folk kan säga va de vill om att PC är billigare bla bla men de kommer inte i närheten av hur billigt det är med fysiska skivor, som PC tog bort för länge sen.

Permalänk
Testpilot

Det är sällan jag spelar de allra senaste spelen numera, såvida det inte handlar om något multiplayer med spelgänget. Early Access rör jag inte ens med tång längre – särskilt inte när det kommer från obeprövade eller allmänt långsamma utvecklare. Väntar fortfarande på att Valheim ska bli klart(!).

När det gäller singleplayer-spel ligger jag gärna ett eller flera år efter. Det fina med att vänta är att jag kan plocka upp spelen för en spottstyver – kompletta med alla DLC:er och färdigpatchade – plus att jag mest troligen har kraftigare hårdvara än vad som fanns tillgänglig när spelen släpptes, vilket då indirekt göra att man kan forcera sig genom eventuella halvdana optimeringar.

Gjorde misstaget att köpa Dragon's Dogma 2 vid lansering, eftersom jag var så taggad. Det blev en bitter påminnelse om varför jag slutade köpa spel dag ett. Ett år senare patchas det fortfarande – och Capcom har fortfarande inte löst FPS-problemen som uppstår vid stora mängder NPC:er.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Senaste spelet jag köpte till fullpris var Split Fiction. Införskaffades till Xbox på skiva för 599kr.

Spelade igenom det med sambon på två veckor och såldes vidare på tradera för 499kr.

Folk kan säga va de vill om att PC är billigare bla bla men de kommer inte i närheten av hur billigt det är med fysiska skivor, som PC tog bort för länge sen.

100 kr per spel låter fullständigt normalt för mig som PC spelare om man inte spelar senaste. Körde Humble Bundle ett år och kostade då ~130kr för 8 spel per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du vet att steam spel kostar från 25kr och upp?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag har satt en gräns på 500kr. Detta då man så många gånger köpt ett spel som verkar vara bra, men varit riktigt dåligt.

Kan till och med dra öronen åt mig vid en prislapp på 350. Tycker spelen idag har dålig handling och är dåligt programmerade.

Köpte split Fiction tillsammans med frugan, och det var ett roligt spel, men alldeles för kort för priset.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Har en enorm backlog på steam, mestadels pga mitt WoW beroende så har fantastiska spel som i princip är ospelade som lanserats de senaste 10 åren som jag köpt på steam sales

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Unrated:

[...]
Köpte split Fiction tillsammans med frugan, och det var ett roligt spel, men alldeles för kort för priset.

Blir lite nyfiken på det här resonemanget när det gäller Split Fiction, faktiskt!

Spelet kostar ju inte mycket mer än vad en biokväll skulle göra för dig och frugan – och jag gissar att ni fick ut mer än 2,5 timmes underhållning också. Kanske är det jag som har fel måttstock här, men jag tycker det är intressant hur ofta man ser folk klaga på att spel inte känns "värda" baserat på speltid, samtidigt som det sällan höjs några ögonbryn över att lägga 300 spänn på bio eller en ölkväll efter jobbet en onsdag

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har en enorm backlog på steam, mestadels pga mitt WoW beroende så har fantastiska spel som i princip är ospelade som lanserats de senaste 10 åren som jag köpt på steam sales

Är väl tämligen vanligt antar jag och tänker man efter så är det nog inte sådär jättebråttom att köpa allt när det kommer ut🙂 Kan reservera det för de där det gör ont i själen av längtan efter, OM man samtidigt vet att man är i en period där man kommer ha tid för det.

Permalänk
Medlem

Köper sällan fullprisspel eller nysläppta spel.
Finns ingen anledning att varken köpa eller spela på releasedagen i dagens gaming klimat.

Skrivet av Bobiri:

Det är inte billigare spel bara för att du säljer iväg det.
Du har inte spelet kvar när du sålt det.
Du fick en låg kostnad tack vare det men du har inte spelet kvar heller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har haft en bevakning av Mario Kart 8 Deluxe på Prisjakt sedan det släpptes. Den ska triggas vid 350kr, vilket jag tycker är ett hyfsat rimligt pris för ett sådant spel. Jag kan säga att min bevakning triggats exakt noll gånger under alla år, så det har inte blivit något Mario-Kart-köp.

Om ens mål är att betala en human summa och samtidigt få spelet i sin ägo inom en rimlig tidsram, så är det nog inte rätt taktik att vänta, tyvärr.

Även Sony har anammat en liknande taktik för vissa av sina spel. Ghost of Tsushima Director's Cut är aldrig någonsin på rea t.ex.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlatMM:

Är väl tämligen vanligt antar jag och tänker man efter så är det nog inte sådär jättebråttom att köpa allt när det kommer ut🙂 Kan reservera det för de där det gör ont i själen av längtan efter, OM man samtidigt vet att man är i en period där man kommer ha tid för det.

Det spelet jag kommer avstå är GTA 6 då jag kommer få köpa konsol för att spela det... ALDRIG! har inte gillat GTA 5 single-player oavsett och har både lost and damned och ballad of gay tony att spela klart på 4ans expansion så finns GTA content att dra igenom för min del

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

När jag var liten så fick jag Turtles på NES när jag fyllde år. Det spelet kostade då 799:-, vilket i dagens penningvärde är ca 1500:-. Då ska man också komma ihåg hur fasansfullt korta spel i regel var på NES, så man fick antingen spela gång på gång eller så var det så svårt att man gnisslade tänder.

Det var nog över lag spel på PC som pressade ner priserna ganska rejält, och helt ställde om förväntningarna på vad som är ett rimligt pris för ett spel.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Bra och håller med.

Men hellre att ett komplett spel kostar mer, än en massa mikrotransaktioner eller betal-DLC:er för grundläggande funktioner. Ok om folk vill betala för skins i MP, men allt i SP ska ingå utan extra kostnad när man köper spelet.

De spel som nämns i artikeln kan ju vara spel vars upplevelse kanske är värd vad de kostar. Det finns mycket annat som är dyrare än så för mindre upplevelse. Ett spel som GTA VI är sannolikt ett minne för livet om det spelas ordentligt, med hundratals timmar speltid och mycket innehåll. Tänker man efter så får man något som kostat miljarder att ta fram för runt 1000 kr, så det värde man får är egentligen enormt.

Men att vänta med att köpa spelen ger oftast mest fördelar.
Man får mer kompletta och mindre buggiga spel, till lägre pris.
Visst finns risken för spoilers ja, även det att man kanske är i osynk med andra om man vill diskutera spelen.

Själv har jag en väldigt lång backlog, då det inte funnits tid och ork till spelande. Även för att jag väntat på rätt hårdvara.
Men det gör att jag har större valfrihet och kan skaffa spelen i det närmaste gratis, de är fullpatchade och modern hårdvara klarar av att köra spelen med alla detaljer påslagna. Dessutom går det att hitta mer info om de verkligen var bra eller bara hypade, så man slipper slösa tid på något mindre bra utan kan välja. För det finns långt fler spel än vad någon klarar av att spela igenom, då måste man välja och med ett bättre underlag blir valet enklare.
Även mer tips/guider om det behövs.

Handlar det däremot om något MP-spel så är det ju viktigt att vara tidig, då mer tid med spelet ger fördelar jämfört med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Jag har haft en bevakning av Mario Kart 8 Deluxe på Prisjakt sedan det släpptes. Den ska triggas vid 350kr, vilket jag tycker är ett hyfsat rimligt pris för ett sådant spel. Jag kan säga att min bevakning triggats exakt noll gånger under alla år, så det har inte blivit något Mario-Kart-köp.

Om ens mål är att betala en human summa och samtidigt få spelet i sin ägo inom en rimlig tidsram, så är det nog inte rätt taktik att vänta, tyvärr.

Även Sony har anammat en liknande taktik för vissa av sina spel. Ghost of Tsushima Director's Cut är aldrig någonsin på rea t.ex.

Det är ju problemet med Nintendos egna spel. De går inte ner i pris... Åtta år gamla Breath of the Wild ligger mellan 609 och 699 kr och lika gamla Super Mario Odyssey ligger på 509-599 kr.

Vill man spela Nintendos spel är detta med att vänta på en rea en hopplös taktik. Tror inget kommer förändras med Switch 2.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Köper sällan fullprisspel eller nysläppta spel.
Finns ingen anledning att varken köpa eller spela på releasedagen i dagens gaming klimat.

Det är inte billigare spel bara för att du säljer iväg det.
Du har inte spelet kvar när du sålt det.
Du fick en låg kostnad tack vare det men du har inte spelet kvar heller.

Jag äger inget spel jag har på Steam heller, så förstår inte argumentet.

Sedan spelar jag igenom spel en gång. Betalar hellre 100kr totalt än 700kr på Steam vid release för att varva spelet en gång sen ligger det där och gör ingen nytta.

Permalänk
Medlem

Jag önskar det fanns en riktigt bra emulator för PS4. Med högre upplösning osv.
Finns många roliga spel som gjort sig bra med högre upplösning och billiga är dom vid klipp.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Därav tipset: köp en Steam Deck eller annan öppen handheld som du kan spela hela ditt spelbibliotek på

Man måste inte spela senaste mario kart just nu, man kan spela något av de tre tidigare man missat, eller flr den delen sponge bob istället för några ören

Permalänk
Medlem

Priser för spel blir även - hur många timmar spelas det? Om det är 1000 kr och det blir 1h totalt är det 1000kr/h. Är det 150h blir det en annan ekvation. Sånt är svårt att veta på förhand. Vill inte betala 1000 kr och tvingas spela många timmar för att det var dyrt - så jag håller med denna artikel. Vänta för att se hur bra spelet är efter release först.

Jag har iofs spel på hyllan för att räcka en livstid redan idag.

Permalänk
Medlem

Det där med att köpa på REA börjar bli allt svårare. På exempelvis Steam har spelen sällan lika bra realisationspris som under de tidigare åren då reorna först kom, prisnedsättningar på 75% eller mer var rätt vanliga då. Om en titel har ett grundpris på 1000 kr och distributören snålar med enbart 30% rea så kostar ju spelet nästan lika mycket som spel kostade vid släpp förr. Inte ens 50% rabatt på ett fyrsiffrigt belopp lockar.

Folk brukar hävda att spel minsann kostade lika mycket förr om man justerar för inflationen. Visst, det gjorde de kaske. Men marknaden för att sälja spel var så mycket mindre. Att utveckla spel och samtidigt gå med rejäl vinst var rätt ovanligt. Spelutvecklingen var för de allra flesta en sidosysselsättning.

Visst kostar det mer att utveckla spel numera då de tar allt mer resurser att sammanställa. Samtidigt snålar många in på kvalitetskontroll och spelen släpps allt för ofta i ett ofärdigt skick. Tyvärr säljer de ju lika stora volymer vid release ändå på grund av alla de som inte har tillräcklig kontroll på sin FOMO-nerv.

Sen tar vi den sociala biten. Om bara välbeställda till slut har råd med spelen så skapar man en klyfta i gamingsfären också. Spel, tycker jag, ska vara tillgängligt för alla. Det är en kulturyttring som många andra. Ta film som exempel. Hur hade cineasterna tyckt om priset på en bluray-release baserades på inspelningskostnaderna för vissa storfilmer?

Nä, som med mycket annat nu för tiden: vinstsiffrorna ska gå upp. Det handlar till syvene och sist bara om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag äger inget spel jag har på Steam heller, så förstår inte argumentet.

Sedan spelar jag igenom spel en gång. Betalar hellre 100kr totalt än 700kr på Steam vid release för att varva spelet en gång sen ligger det där och gör ingen nytta.

Bra spel kan man spela otaliga gånger. Drog själv igenom tiberian sun och RA2 härom året. Vilken nostalgi och det finns inget som säger att de finns på någon speltjänst så långt senare.
Mina skivor blir inte gamla i första taget.

Jag gillar att äga det jag köper men fler och fler företag skrotar det konceptet. Får hoppas right to own tar fart liksom right to repair gjort.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Blir lite nyfiken på det här resonemanget när det gäller Split Fiction, faktiskt!

Spelet kostar ju inte mycket mer än vad en biokväll skulle göra för dig och frugan – och jag gissar att ni fick ut mer än 2,5 timmes underhållning också. Kanske är det jag som har fel måttstock här, men jag tycker det är intressant hur ofta man ser folk klaga på att spel inte känns "värda" baserat på speltid, samtidigt som det sällan höjs några ögonbryn över att lägga 300 spänn på bio eller en ölkväll efter jobbet en onsdag

förstår helt vad du menar, men jag vill helst ha ut iallafall 25+ timmar av ett spel där jag betalar över 500kr. Nu förväntade jag mig inte det av detta spel, men några timmar mera kunde man fått ut iallafall.
Vet att det är my let begärt.

Och bio och en kväll med öl händer otroligt sällan.
Bio var många år sedan, och en ölrunda kanske sker 1 gång per år max^^

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X