Toshiba 46TL963 45. Stänger av bilden. Ej auto inställning.

Permalänk

Toshiba 46TL963 45. Stänger av bilden. Ej auto inställning.

Jag har upptäckt att en av mina tvs inte längre fungerar som den ska. När jag tittar på videor från min dator så blir tv:n svart efter några minuter men den gröna lampan lyser. Även utan video uppspelning. Det händer efter 1 till 5 min. Det är ingen inställning i Windows eller i tvn. Jag gjorde en fabriksåterställning och kopplade bort kontakten i några timmar. Men fortfarande samma. Vad kan felet vara? Ibland så fungerar det att se i några timmar. Har testst hdmi portarna och de blir samma. Auto nedsättnings läget verkar inte heller fungera. Innan visades en blå skärm men nu blir de bara svart och den gröna lampan lyser. Man måste stänga av och på tvn för att komma ur läget.

Permalänk
Bildexpert 📺

46 tum är en gammal storlek som inte längre tillverkas. Toshiba lade ned egen TV-tillverkning för vad som måste vara 15 år sedan. Det som säljs idag är olika former av OEM. Då är TV:n förmodligen rätt gammal modell av OEM-sort eller nästan en veteran-TV.

Jag tror svaret finns där, att elektroniken börjar svikta någonstans och den eventuell hänger sig eller stänger av kretsar pga av sviktande strömförsörjning.

En sak man alltid ska kolla vid krångel är ifall TV:ns egna menyer är kvar eller inte. Om bilden blir svart och TV:ns menyer fortfarande fungerar och rent av bekräftar en bildsignal, då är det något med datorn som källa som bråkar. Om bilden blir svart och TV:n slutar visa menyer och/eller slutar svara på annat än Power:on/off, då är det något med TV:n.

Permalänk

De verkar bli samma med en blu-ray inkopplad. Menyer fungerar faktiskt. Ska testa att ha den urkopplad i några dagar.