Alla CS problem lösta läs detta

Permalänk
Medlem

Alla CS problem lösta läs detta

Hej, läser forumet här varje dag och det enda jag ser är en massa CS problem hela tiden. Sjäv förstår jag inte riktigt vad som är felet. Jag har spelat CS sen första BETAN men la av efter ett tag, spelar endast det på LAN osv.

Alla klagar på massa FPS drops och fps hit och dit. Sen ser man i signen att det är något fel.

När jag spelade CS hade jag en gamal Compaq 500 mhz 128 ram och TNT 2 32 PCI grafikkort. Alltså ingen superdator men jag körde CS i 1024x768 utan några som helst problem.
Allt flöt på perfekt.

Efter ett tag bytte jag burk och körde på en 333 mhz med 256 ram och ett GeForce 2 MX AGP. Fortfarande en skit dator men CS funkade perfekt i höga upplösningar.

Det jag inte förstår är hur ni kan klaga på att er FPS är så dålig i CS. Ni skriver att ni har 256+ minne, feta grafikkort som gf4ti, mer än 1ghz processor osv.

Antingen vet ni inte hur man sköter en dator eller så är det något allvarligt fel. Vet att vissa av er formaterar så sällan men prova engång. Installera alla nya drivrutiner till grafikkort, ljud, nya bios osv osv. Defragmentera datorn kör scandisk regelbundet osv osv.
Stäng av onödiga tjänster i windows, kolla efter virus och andra diagnos progs. Windowsupdate är väldigt bra också för servicepacks osv.

Man kan även ändra Hz för skärmen i olika upplsningar för spel.
Stäng av Vsync osv osv.

Det är så jag håller på och jag har aldrig problem med spel.

Hoppas detta ger en liten aning om vad som kan vara prolblemet när ni inte kan spela CS som ni vill.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 4.4 | EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0 4 GB | ASUS Z87-Pro | Corsair Vengeance 8 GB DDR3 | Samsung 840 EVO SSD |

Permalänk
Medlem

det märks att du inte har ATI... där behövs lite config saker och sånnt för att få cs och flyta bra.. det är ju därför man har ett forum där folk kan få hjälp med sånnt!

Permalänk
Medlem

Har för mig att det räcker att köra i 32bitars mode för att det ska funka bra... Ujujuj vad jobbigt med inställningar!

Permalänk

Kör jag med v sync på så har jag 60fps konstant i CS/DoD, droppar aldrig under det, slår jag av v sync och skriver i max_fps 100 i config ligger jag på nästan 100fps konstant, kan droppa ner till 85 ibland.
Vet dock att dessa fps drops beror på att nyaste versionen av DoD har gjorts lite över sin kapacitet för motorn och inte pallar med det riktigt. Löses dock snabbt med att slå av effekterna typ.
Tyvärr så pallar inte min burke med om jag slår av v sync, då hänger sig liret efter 20-40min spelande så.
Men 60fps konstant duger ju gott och väl, man märker iaf ingen skilland.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Det räcker absolut inte med en 500mhz för att få cs att flyta som det ska i dagens läge. Det är mer krävande idag än på den gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem

Räcker med 600-700 mhz idag för jag har det isntallerat på en burk här och det flyter på perfekt

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 4.4 | EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0 4 GB | ASUS Z87-Pro | Corsair Vengeance 8 GB DDR3 | Samsung 840 EVO SSD |

Permalänk
Medlem

Jag skall formatera min dator nu, sen kommer jag att skriva en liten guide på hur de flesta problemen kan fixas! Dock så har jag ej kunnat lösa mina FPS drops med 9800pro kortet än, så om någon har lösningen på det så uppskattas jag väldigtm ycket om ni vill dela med er!
Annars har jag en hel del att skriva om som jag hoppas och tror kan hjälpa många!

Permalänk
Medlem

500 mhz räcker MER ÄN NOG för att cs ska flyta.. De tär inte bara prollen lilla vännen.

Jag hade:

500mhz PIII
128mb PC100 ram
Gf3 Ti200

Som du ser är 3dkortet det enda som egentligen duger i burken, men jag hade 99-100 fps konstant i cs @ 1024x768

Nu ha rjag oxå 100 fps konstant..

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Är dock lite tveksam till nyttan med denna tråd men vi ger den ett försök.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack gode gud! Alla problem i CS är lösta! Fan va gott.. men du Xyrax. Alla är inte lika duktiga som du på att sköta en dator, just därför söker dom sig till ett forum eller dylikt där dom kan be om hjälp.

När jag köpte min P3 500Mhz med 128Mb RAM och ett Voodoo3 kort var ju det det bästa på marknaden, jag kunde lira alla spel utan några som helst problem, däribland CS. Jag har fortfarande kvar min gamla P3'a och jag ligger numera nere på runt 50-60 fps. Möjligt att datorn har blivit lite sliten, men en hel del i spelet har ändå förändrats sen då. Visst faen skulle jag säkert kunna komma upp i 100fps konstant om jag köpte lite mer ram och ett nytt grafikkort men det är inte alltid prestandan på datorn som avgör. Det finns fler faktorer som gör att folk kan få problem med CS. Men tänk om det ändå vore så enkelt. Vad härligt livet skulle vara.......

Visa signatur

Antec P182 - XFX nForce 780i - C2D E8400 @ 3,0Ghz - OCZ XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB - Gainwad GeForce 8800GT GS 1024Mb - Thermalright Ultra-120e

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Kör jag med v sync på så har jag 60fps konstant i CS/DoD, droppar aldrig under det, slår jag av v sync och skriver i max_fps 100 i config ligger jag på nästan 100fps konstant, kan droppa ner till 85 ibland.
Vet dock att dessa fps drops beror på att nyaste versionen av DoD har gjorts lite över sin kapacitet för motorn och inte pallar med det riktigt. Löses dock snabbt med att slå av effekterna typ.
Tyvärr så pallar inte min burke med om jag slår av v sync, då hänger sig liret efter 20-40min spelande så.

Det låter som att din skärm är på 60Hz när du spelar, har du XP kanske ?.
Ta hem någon refreshrate fix så att din skärm åtminstone kör i 85Hz eller högre när du spelar. Om du kör med GF, eller nåt annat kort ifrån nvidia, så finns det Hz fix inlagt i dom senaste drivrutinerna men jag har inte provat dom.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Verkar som alla (läs: cs-nördar) har som sitt stora mål här i livet att kunna köra cs med 100fps.
Ren katastrof när man har kört med 100 i flera sekunder och man får "phete_cp_cheat_ffs_aim_awp_fps-dropp" ner till 99fp.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

ibland funkar det, ibland funkar det inte.. jag satt och nötte cs i 60-70 fps (fullt spel bart dvs) på en 350mhzare och ett gf2ti, 64 mb ram.. cs1.5 om ni undrar..
en polare satt och lirade det på sin 733mhzare, 128 mb ram och ett gf3ti200.. han var glad om han fick 30 fps.. så ibland funkar det inte bra helt enkelt, undrar vad det beror på ^^

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Snälla ni. Aldrig i mitt liv att ni får 100fps med en pIII500mhz och gf2mx.

Visa signatur

._.

Permalänk

Datorn är som en snorre, håll den ren så får du leka... luktar det skit får man dra med den själv...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huMMpa
Snälla ni. Aldrig i mitt liv att ni får 100fps med en pIII500mhz och gf2mx.

Får 99FPS med en sketen Celeron 700/66 och en rutten GF2 MX... celeron är klenare än P3

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Datorn är som en snorre, håll den ren så får du leka... luktar det skit får man dra med den själv...

Lilla hitman, även om du håller snorren ren så kan objudna gäster vara däro suga. Översätt till data språk du så kanske du hänger med

Permalänk
Medlem

Det de flesta av er inte förstår är att cs-lirare vill ha 99fps hela tiden, drops ner till 90 gör inget. Men därunder märks stor skillnad för oss som spelat så mycket att man märker minsta detalj smo är annorlunda av det som alltid är likadant.

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem

Kan ingen duktig mattematiker/biolog komma och bevisa med någon fin formel att man inte ser någon skillnad på 60 och 100fps.

Det skulle vara kul.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Det låter som att din skärm är på 60Hz när du spelar, har du XP kanske ?.
Ta hem någon refreshrate fix så att din skärm åtminstone kör i 85Hz eller högre när du spelar. Om du kör med GF, eller nåt annat kort ifrån nvidia, så finns det Hz fix inlagt i dom senaste drivrutinerna men jag har inte provat dom.

Jag har XP ja, problemet med om jag slänger in en refresh fix så kan jag inte lira bf1942 istället.
Har testat att låsa hz på både 75 och 85hz men bf vägrar starta då iaf.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag inte att små fps drops i cs är så himla störande (är en äkta cs nörd, tyck vad ni vill). Men jag har ändå väldigt svårt att tror att ens med en "superdator" som celeron 700 skulle orka med cs när det börar bli uppåt 20 spelare på servern utan hack, krävs mer än en skärmdump med några siffror på för att övertyga mig. Har man en fps som pendlar mellan 100 och 80 hela tiden så märker man inte så mycket, men när det bara smäller till och man helt plötsligt tappat 40 i fps eller mer då är det inte lätt att försöka sikta på någon, det rycker som bara den den när man försöker flytta siktet även om man ligger i 60 i fps. Så är det bara. Vissa saker har inte bara med synen att göra, även känslan spelar stor roll. Hade en polare som spelade quake 2 på hög nivå, och han kunde inte göra vissa saker utan att han hade +150 fps (skyhögt på den tiden ;P )

Sen att en människa inte inte ser i mer än runt 60 hz det är också sant, men varför har folk då 100hz tv apparater eller överhuvudtaget köper bra skärmar som man kanske tom kör i 120hz när en bildskärm på 60hz är så himla bra?
I slutänden så är det dåligt för ögonen även om man för stunden inte tycker det är någon märkbar skillnad.

Vet inte om jag kom lite offtopic lite, men de struntar jag i

Visa signatur

Antec Sonata | P4C 2.4 GHz | Adata 3200 2x512 | Abit IC7 | Connect3D 9800SE AIW |

Permalänk
Medlem

Korkad tråd.

Det finns inget program som synkar det skärmen ger med det ögat uppfattar. Alltså ger högre skärmuppdatering en större marginal och därför bättre flyt. Man uppfattar därför 100 FPS som mycket bättre än 60 även om ögat inte kan ta emot mer än 60 bilder i sekunden.

Begreppet "flyter på bra" är ganska olika från person till person, det är just därför man mäter i FPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga

Fan vad det måste flimra. Höj till 85 hz i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Fantastiskt hur min post på XX antal rader kunde sammanfattas på Okalele's 6
Bra skrivet.

Visa signatur

Antec Sonata | P4C 2.4 GHz | Adata 3200 2x512 | Abit IC7 | Connect3D 9800SE AIW |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Okalele
Korkad tråd.

Det finns inget program som synkar det skärmen ger med det ögat uppfattar. Alltså ger högre skärmuppdatering en större marginal och därför bättre flyt. Man uppfattar därför 100 FPS som mycket bättre än 60 även om ögat inte kan ta emot mer än 60 bilder i sekunden.

Begreppet "flyter på bra" är ganska olika från person till person, det är just därför man mäter i FPS.

Ögat klarar av BETYDLIGT mer än 60 fps. Har gjorts tester på piloter och de uppfattade bilder som bara visades i mindre än en hundradels sekund.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Ögat klarar av BETYDLIGT mer än 60 fps. Har gjorts tester på piloter och de uppfattade bilder som bara visades i mindre än en hundradels sekund.

Kanske för ett tränat öga ja, kanske för vissa som har bättre syn än genomsnittet ja (finns ju alltid undantag). Men även om man satte in en coca colabild som bara visas i en hundradels sekund när man spelar cs, så skulle man ändå tycka att spelet flöt på riktigt fint. Sen om man skulle bli jäkligt törstig, ja de har jag ingen aning om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon

Det var ett antagande, ett ungefärligt värde. Jag bestämde inte mänsklighetens exakta värde på vad ögat uppfattar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Kan ingen duktig mattematiker/biolog komma och bevisa med någon fin formel att man inte ser någon skillnad på 60 och 100fps.

Det skulle vara kul.

Lär ju inte hända då det är väldigt stor skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns massvis med information om ämnet på nätet. Här är ett par av alla sidor:
http://www.mikhailtech.com/articles/editorials/fps/
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_1.html

Jag har lagt upp ett litet program som visar/testar skillnaden i FPS (kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade det) på http://www.tillenius.net/sweclockers/dump/framerate.zip (137 KB)

Citat:

rotation_speed = styr rotationshastigheten för objekten
rate_multiple = frame rate intervallet för de fyra objekten (30 ger 30/60/90/120)

Efter körning (avbryt med Esc) skapas frame_rate.txt där det verkliga visade antalet FPS skrivs ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

+85hz och vsync.. utan vsync ser allt skit och hackigt ut.

om ni vill kan jag rant:a om det.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.