Permalänk
Medlem

elektrolytkondensator?

Hejsan!!
Jag är ganska okunnig i elektronik så retas inte nu om jag frågar nåt dumt.

Hur laddar man upp en kondensator??
Vad är skillnaden på en kondensator och en elektrolytkondensator?
Om man laddar upp en sån här http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2016701.htm och sedan tar på båda polerna skulle jag få nån stöt?
Vad är kapacitans?

Jag ska kanske köpa en kondensator men jag vet inte hur mycket spänning det ska va innan man känner nåt på kroppen. Men jag ska börja med en 100V och gå uppåt. Kapacitansär väl nog hur mycket den får plats.så om jag köpen en kondensator med storkapacitans så varar strömmen längre.

Permalänk
Medlem

Vi börjar med det här:

Vad ska du ha den till?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Vi börjar med det här:

Vad ska du ha den till?

Inget specielt. Vill bara lära mig lite om elektronik.

Säger sen när den är klar.

Permalänk
Testpilot

Att ladda upp en kondensator är lätt, bara att koppla in ett batteri eller nätagg. se till att kondensatorn klarara volten bara.
Om du har en kondensastor som klarar 100V så måste du ladda den med 100V annars blir det bara den volten som den laddas med.
Elektolytkondensatorer kan lagra mer än vanliga kondensatorer men dom måste vändas rätt med + och -.
Kapacitans är precis som du beskriver, laddningsförmåga.
Nu är jag ingen expert, så om jag har fel nånstans så får någon gärna rätta mig. jag tror det ska vara någorlunda rätt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Om du har en kondensastor som klarar 100V så måste du ladda den med 100V annars blir det bara den volten som den laddas med.

Kan jag inte ladda upp den med tlx 5V?? det är väl ingen skillnad bara att det tar längre tid?
Vad händer om man laddar den med 110V ??

Kan man över ladda den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Att ladda upp en kondensator är lätt, bara att koppla in ett batteri eller nätagg. se till att kondensatorn klarara volten bara.

haha killen själ säger att han inte kan mycket om detta men han vet tydligen att man säger spänning och verkar vara mer än du vet iaf..

Visa signatur

w00t

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av husse89
Kan jag inte ladda upp den med tlx 5V?? det är väl ingen skillnad bara att det tar längre tid?
Vad händer om man laddar den med 110V ??

Kan man över ladda den?

1) Om du lägger en spänning lägre än den kondensatorn är märkt med kommer den givetvis att ladda efter detta, men den angivna laddnings/urladdningstiden gäller för en viss spänning, typiskt -10% från max

2) Ja du kan överladda den vilket resulterar i att den brinner upp och kommer se ut som Tin Tins rymdraket.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Jag garanterar att en 400V konding på 1200uF känns på kroppen :D.

(Been there, done that)

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Den behöver väl inte vara så jävla stark för att det skall smälla. Jag pillade på den jag hade till bilstereon på 14V 1F och det brände...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonii
haha killen själ säger att han inte kan mycket om detta men han vet tydligen att man säger spänning och verkar vara mer än du vet iaf..

Ursäkta så jätte-mycket. Kanske skulle skrivit: Se till att den klarat tillräkligt många volt.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

hunden..
det heter fortfarande spänning

Visa signatur

w00t

Permalänk
Testpilot

sällan: mycket spänning och många volt

Visa signatur

Permalänk
Citat:

sällan: mycket spänning och många volt

hahahaaa....

för dom som inte vet:

spänning = volt = v
Ström = ampere = a
effekt = watt = w

always at your service..

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psykopat 113
hahahaaa....

för dom som inte vet:

spänning = volt = v
Ström = ampere = a
effekt = watt = w

always at your service..

Jag ser inte felet i att skriva mycket spänning och många volt, om någon kan förklara det.
Ex:
"Hur många Volt levererar ditt nätaggregat?" och
"Hur mycket spänning levererar ditt nätaggregat?"
Samma fråga ställd på olika sätt

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag ser inte felet i att skriva mycket spänning och många volt, om någon kan förklara det.
Ex:
"Hur många Volt levererar ditt nätaggregat?" och
"Hur mycket spänning levererar ditt nätaggregat?"
Samma fråga ställd på olika sätt

det är inget fel på det egentligen.. men efter varandra? nästan kul...
hmm.. jag måste vara yrkesskadad

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

ok, jag kanske skrev lite otydligt, jag menade att när man pratar om spänning så heter det mycket och när man pratar om volt så heter det många. det var det jag ville få fram

Visa signatur

Permalänk

mmmkaaaay! elller hur hög spänningen är om man ska vara riktigt noga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
1) Om du lägger en spänning lägre än den kondensatorn är märkt med kommer den givetvis att ladda efter detta, men den angivna laddnings/urladdningstiden gäller för en viss spänning, typiskt -10% från max

2) Ja du kan överladda den vilket resulterar i att den brinner upp och kommer se ut som Tin Tins rymdraket.

Fattar inte vad du menar???

Visa signatur

P4 3.0 HT | 200 GB | 1Gb DDR 400MHz | Radeon 9800 Pro
RIP Heather O'Rourke 1975-1988

Permalänk
Medlem

hur stark är spännningen på den där grejen som finns innuti elektriska tändare?????????

Visa signatur

P4 3.0 HT | 200 GB | 1Gb DDR 400MHz | Radeon 9800 Pro
RIP Heather O'Rourke 1975-1988

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reza
Fattar inte vad du menar???

Man kan inte ladda en kondensator med högre spänning än man använder att ladda den med. t.ex. har du en kondensator för 100V men du laddar den med 5V så kan du inte ladda upp den så den innehåller 100V hur länge du än försöker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock

Ööööh... Angivna laddnings/urladdningstider??? Nu har du allt blandat ihop kondensatorer med batterier.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Testpilot

man mäter in/urladdningstid på kondensatorer också, det tar olika lång tid beroende på vilken ström man laddar/drar ur med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eh, ja, man kan mäta upp eller räkna fram laddningstid och urladdningstid gör en given ström. Men det är inte alls samma sak som att laddningstider och urladdningstider är specificerade i databladet. Spänningsmärkningen på en kondensator har ingenting med laddningstider att göra.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk