Permalänk
Medlem

HD Temperatur?

Hej .. Sitter här med 2 st Seagate Barracuda V .. Nu i högsommaren ligger de på en idle temp av 43 C .. är detta för högt och behövs mer kylning?

/mvh F

Visa signatur

--------------------------------
"All your base belong to us!"
"They set us up the bomb!"

Permalänk
Avstängd

inte för högt, men kylning är att rekommendera, just nu ligger mina diskar på ca 15-18 grader lägre än dina...

Permalänk

Ser man det med nåt program?

Permalänk
Medlem

Med bl.a Motherboard Monitor kan man se temperaturen på t.ex hårddiskar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Hur mäts tempraturen på hårddiskar? Sitter det dioder i alla hårddiskar?

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Hur mäts tempraturen på hårddiskar? Sitter det dioder i alla hårddiskar?

I de flesta nyare diskar gör det det..
DTemp är ett annat, mindre program om man inte känner för att klämma in hela MBM..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

En tyst, lågvarvig 80mm fläkt sänker säkert din temp med ~5C minst.
har en temp på ~35C på mina 7200.7'or.

Visa signatur

[ Barton 2800+ | NF7-S 2.0 ersatt med 8RDA3+ 2.1 | 512MB TwinMOS PC3200 DualChannel | Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR | 400GB Seagate + Samsung | Chieftec BX 360W ]

Permalänk
Medlem

min disk ligger på 49 grader

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Kan man få lite MAX temperaturer så man vet . TACK !

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

46 resp. 50 grader.
De ska vattnas snart, så jag tycker de kan få svettas lite.

När jag hade en 80mm fläkte som blåste på dem blev ingen varmare än 35, någonsin...

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Avstängd

mina lå på 41 och 45 grader vid normal användning, lägg till 5-6 grader på varje vid full belastning tills jag satte på en fläkt (har nu ett ventilerat chieftec torn) och temperaturen sjönk direkt ne till 25 och 31 grader, vid full användning så är det 29/34 grader så visst gör en fläkt skillnad.

Permalänk
Medlem

Har 2 st hårddiskar en 120 GB seagate och en western digital,
43-46 grader på wd och min seagate hade jag inte testat innan jag skaffade en hårddisk kylare.. men den va jävligt varm över 50 skulle jag tippa på....men med en hårddisk fläkt gick tepen ner till 41-44 sen tryckte jag in en 80mm fläkt i lådan (gammal låda PIII utan fläktar) som blåser ut luften där bak och nu är tempen nere på 35-39 som normalt, men blir det soligt ute eftersom jag har rummet på solenssida så blir rummet kokhett då går tempen till 40-43 men det e ingen större fara. (hoppas jag)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LCL
Har 2 st hårddiskar en 120 GB seagate och en western digital,
43-46 grader på wd och min seagate hade jag inte testat innan jag skaffade en hårddisk kylare.. men den va jävligt varm över 50 skulle jag tippa på....men med en hårddisk fläkt gick tepen ner till 41-44 sen tryckte jag in en 80mm fläkt i lådan (gammal låda PIII utan fläktar) som blåser ut luften där bak och nu är tempen nere på 35-39 som normalt, men blir det soligt ute eftersom jag har rummet på solenssida så blir rummet kokhett då går tempen till 40-43 men det e ingen större fara. (hoppas jag)

Hehe, konfigurationen stämmer rätt bra överens med min, tack, då vet jag vad jag har att gå efter.

Permalänk

Mina ligger på 51 resp 47 grader trots extra hd fläkt

Visa signatur

Asus P4P800S-E Deluxe, Antec Plus1080AMG 430W, P4 2,6Ghz(3,2), WD Raptor 36Gb, 2xHitachi 160gb, 2x512twinmos org(2-3-3-8), Nec nd-1300a, Creative ATI 9200se 128mb, 2st M-audio 1010lt,

Permalänk
Medlem

Här kommer en röst från Hitachi:

I öppen låda 32-43 grader beroende på disk och belastning. Några grader till i stängd låda. Några grader till i sommras när det var så dj*a varmt.

Inte så illa va?

Skall sätta fläktar på alla - återkommer!

Permalänk
Avstängd

mina ligger på 25 till 28 grader just nu vid normal användning.

Permalänk
Medlem

Vad lär vi av detta?

1. Diskar åldras i förtid av för hög värme, >50 grader

2. Finns billiga (~100:-) kylare som förlänger livslängden. Det är värt pengarna vill jag lova.

3. En vettig temp på en disk är 25-35 grader. SCSI-diskar blir ca. 15 grader varmare och är gjorda för att tåla det under långa tider.

4. Vet du inte tempen så känn på disken, bränner du fingrarna (>40grader) så är den i behov av kylning.

5. Elektroniksidan blir varmare än ovansidan.

6. Montera disken så den har ett par centimeter luft omkring sig.

7. Installera extra chassifläkt som blåser på diskarna.

8. Lev efter mottot att alla diskar förr eller senare pajjar, oftast när du minst anar det. TA BACKUP, OFTA, NU!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av protorion
Ser man det med nåt program?

http://www.almico.com/speedfan.php
Grymt skönt program för att kolla tempen

Permalänk
Medlem

43 - 36 grader, IBM diskarna har högs temp och Maxtor diskarna har samma temp alla staplade i vagga på varandra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Testpilot

Min maxtor är 30°C, det är väl rätt bra eller?

Edit: lite OT men Coca, din sign är för stor, max fyra rader i 1024x768

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Duger i krig yes
mina 2 ligger nu på hederliga 27 samt 25 grader

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jag har tre stycken WD 120GB men jag kan inte läsa tempen på dom., Är det jag somgör något fel eller ska det inte gå? Två av dom går i RAID om det kan spela någon roll.

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Avstängd

tror inte det går, har något med WD och SMART har jag hört

Permalänk
Medlem

Paco>> Kan vara raid kanalen som gör det, jag kunde bara se temp på dom som låg på IDE1 och 2 dom diskar som jag har på mina raid kanal lästes inte av.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Som utlovat skulle jag återkomma med resultat efter inköp av div. kylprylar.

1. Köpte en såndär kylare man skruvar fast på diskens undersida med 2st fläktar. Kostade 85:-

2. Köpte också, som jämförelse, en diskracklåda (Q-Tec) bestående av en 5 1/4" del som skruvas fast i chassit, denna har en pytteliten fläkt i ena hörnan. Till detta skruvar man in disken i en slädlåda som passar in i den fasta delen. Hänger du med? 130 spänn.

Testresultat med SpeedFan 4.09 (senaste). Övrig info, se profilen nedan.

Tempar är angivna i vila, öppen låda.

Tempen i lådan ligger på 25 gr.

1. Undersidesfläktad disk (7K250 80GXP, kopplad via SATA adapter) = 25 gr

2. Disk i låda (180GXP 80GB) = 33 gr för den översta, 38 gr för den som sitter inklämd mellan CD'n och den övre slädmonterade disken.

Slutsats:

Disken med fläktar på undersidan vinner på knock-out, samma temp som luften i chassit. Borde minst fördubbla livslängden?!

De racklådesmonterade kylarna är närmast värdelösa trots inbyggd fläkt. Luften kommer knappt in i lådan. Disken är nästintill hermetiskt innesluten, rena bastun. Ev. kan luftgenomströmmningen förbättras genom övertryck i chassit. Skall prova detta - återkommer!

Det enda positiva med racklådesmonterade diskar är att man kan flytta dom till ett likadant rack i en annan dator.

Synpunkter på detta?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Paco>> Kan vara raid kanalen som gör det, jag kunde bara se temp på dom som låg på IDE1 och 2 dom diskar som jag har på mina raid kanal lästes inte av.

Körde förut endast med en hdd som låg på ide1 kanalen men det gick tyvär inte att läsa av tempen då heller.
Jaja.. Jag köpte inte diskarna för att veta temperaturen på dom!

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

Min 120GB Maxtor ligger på 18°C Idle

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Hur ställer man in MBM för att kolla hårddisktempen?
Jag har två 120GB Seagate SATA hårddiskar om den informationen är nödvändig

Permalänk
Medlem

Se mina tidigare inlägg!

Nu har jag kört defrag på alla diskar en halvtimme vilket har fått upp tempen till max.

Resultat:

Disken med kylare under: 27 gr. Tempen gick alltså bara upp 2 gr. KANON!

Disken överst i racklåda: 39 gr. En uppgång med 6 gr. GODKÄNT!

Mittdisken mellan CD'n och den översta: 47 gr. En uppgång med 9 gr. ILLA!

ActiveSmart larmar denna disk vid 45 gr vilket är bra. Man vill ju inte helt ovetande krascha en disk pga värmeslag.

Tempen i det öppna chassit är nu 25 gr.

Återkommer med resultat från stängt chassi. Funderar också på att sätta in en extra fläkt i den mittersta racklådan som just nu är den mest kritiska.

Återkommer!

Synpunkter på detta?

Permalänk
Medlem

min temp på 2 av mina seagate 120gb är 46 o 45grader med sluten låda o 36 grader i lådan
jag har 2st 80mm pabst fläktar i 5v som blåser på hårddiskarna, men får endå denna höga temp.

Visa signatur

Athlon XP 2400+ I Epox 8KHa+ I Black Ice I InovaCool v3 I Eihem 1046 I DD chipblock I InnovaGraph-O-Matic rev 2.0I2x256SamsungDDR 2100 I Club3d 9800Pro I I Herkules Fortissimo I Chieftech DA-01B-D Compucase120@7v (till vattenkylningen) pabst 120mm@9v (till nätaggregatet) I I 28kg