120gb blev till 32 plz hjälp mig vad göra

Permalänk
Medlem

120gb blev till 32 plz hjälp mig vad göra

ok nu har jag ju då med eran hjälp lyckats att installera xpp på min lilla dell..
Men när jag då gjort det och fixat över alla filer från min gammla hdd (120) till en 60gb så skulle jag ju tömma den gammla på allt och ha den som lagring men då blev det nått fel när jag körde partition magic 8.0 så att nu e den bara en 32gb :'( plz snälla är det någon som vet hur jag ska göra för att den ska bli som innan...

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Så här det med min med, men den har alltid (ca 1 timme) varit så

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Fixade min, ändra om jumprarna så funkar det.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort

Permalänk
Medlem

jumprarna????

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hade samma problem med en kopis 80 gb hdd....
Ändra jupers som Erx sa.
Det gör man genom att öppna lådan och ändra från CS till master eller slave.
Den du har windows på ska vara master andra slave.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

På baksidan av hårddisken (sidan där du kopplar in sladdarna på finns det flera stycken "piggar" vissa av dem har ett plasthölje över sig, över dem så brukar det finnans information om hur dom ska sitta för att ex. bli master eller slave, mit problem var att jag hade 15 pinnar istället för 16 (fråga mig inte om hur man känner igen vad som är vad" men det visade sig att min jumper konfiguration hade plasthölje över nån pigg som kallades typ "32gb" någonting när jag kollade lite närmar på infon så skulle den inte vara där utan på ett annat ställe, observera att det skiljer sig på olika hårddiskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm kk

asså jag vet hur man ändrar från master till slave *meganöjd*

men asså nu har jag lixom "problem disken" som slave...
hmm får väll prova att ändra slave inställningarna (finns väll 2 sätt va) aja i vilketfall som hellst så e det en western digital 120gb som jag har (mer vet jag inte men kan kolla) om det e nån som har någon nytta av detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns jumperinställningar som begränsar storleken till 32Gb. Läs på disken så ser du om du har sådana.

Permalänk
Medlem

mm vet att det finns väll typ 2 olika sätt att ställa in slave eller..
en där plasyt grejjorna sitter lodrät gämnte varan så e det nu..
sen så e det väll en diagonal och en lodrät på den övreraden me som också e slave inställning...

anledningen till att jag inte ändrat nått e att jag LAN ar och då orka jag inte men ska kolla nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm

har provat att ändra jumprarna nu men det blir ingen skillnad
någon som har något förslag på vad jag ska/kan göra??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortmatera om, återskapa partitionstabellen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja ta bort partitionenen helt och skapa ny och formatera (har inte läst hela tråden dock)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ok det e så här..

när jag öppnar partition magic 8.0 så står då min 60 gb överst som normalt men sen så e den andra under som disk 2 (oxå normalt) men den står det unallocated på och sen inget mer..

men hur formaterar jag den då???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaptoR
är det verkligen inte någon som vet vad det är för fel??

Verkar som du pillat på partionsstorlekarna i Partition Magic..
Försök lägga till en ny, eller modifiera nuvarande partition i Partition Magic.. Borde funka.. (Om nu disken funkat fint förut)
Men som sagt, försök öka storleken på disken, eller skapa en ny partition i "unallocated space"

(OBS, bumpning är inte tillåten..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

har skapat en i unallocated (pga att jag behövde lite lagrings utrymme )
men det går inta att få den större än 32 bg endå

*offtopick bumpning skriva två inlägge efter varandra eller??
ber om ursäkt isåfall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta bort alla partioner du har på din nya disc, INTE den gamla alltså BARA den som är 32gb just nu. Stäng av darorn. Lossa hårddisken sätt dig med ordentligt ljus och kolla på sidan där du sätter i sladdarna. På den sidan så ska det finnas illustrationer som visar hur den ska var inställd på min så ska det se ut så här om den ska vara master:
.|..|
|..|
| = dom där plastgrejerna.
Efter du har ställt in jumprarna på rätt sätt sätter du in de i datorn och kollar du på discens inställningar där finns det en knapp som heter typ updatera klicka på den och gå sedan in i partion magic nu borde det finnas typ 120gb unallocated (om du har en 120gb disc). Skapa en ny partion klart.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaptoR
har skapat en i unallocated (pga att jag behövde lite lagrings utrymme )
men det går inta att få den större än 32 bg endå

*offtopick bumpning skriva två inlägge efter varandra eller??
ber om ursäkt isåfall

Läs på vad våra regler säger om bumpning tycker jag, din tråd skulle låsas i normala fall men jag är snäll idag

Permalänk
Medlem

tack så mycket Mental

får väll ta och läsa reglerna en gång till nu då :D...

ERx du på min "120 gb" hdd finns det ingen sladd men jag vet att när den va master så satt jumprarna så här .|::| eller vad det blir.. På min andra 60gb så finns det ett sånt daer trevligt litet klister märke där emot och då har ja gprovat med alla slave inställningar och har nu då .:|| (tror det blir så) det borde vara rätt för det e under samma "kategori" som master inställningarna som den hade innan e.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm... Jag tycker att det verkar som om jumprarna satt rätt när den var master iaf, så sitter min och den är master, om du har möjlighet så sett den som master på en egen IDE kanal och se om det funkar bättre då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

går det på den kanalen som cd/dvd e på??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok detta är relativt vanligt förekommande och har redan besvarats i tråden.
Då du endast får ut 32gb av din betydligt större disk kan jag lova dig att du byglat den fel.
Läs på disken så ser du att det finns nåt som heter "32gb clip".
Så här ska du INTE bygla disken.
Som dom säger in the military. Gör om, Gör rätt.
Gl hf

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem men jag hade byglat min HD som "cable select". Så testa att byt även om du inte har byglat den på 32gb.

Permalänk
Medlem

Murbank: det funka inte

The_wiz: som jag tidigare sagt så har jag provat alla slave kombinationer men det e ingen skilndad.. Jag VET också att jag inte satt jumprarna som man ska vid 32gb clip

Visa signatur