Permalänk
Medlem

"Hur motionera en monsterdator?"

En forskare som har köpt en "monsterdator" och han vet inte vad han ska göra för att "motionera den"

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=31009

Visa signatur

spammare borde dommas till livstidshalshuggning med sked

Permalänk

Hahahaha!! Ati radeon pro..

Visa signatur

i7 920 @ 3.8Ghz | Gigabyte 4870x2 | Asus P6T Deluxe | Corsair 6GB DDR3 1333 Mhz | WD6401AALS 32MB 640GB | Noctua UH12P 1336| Coolermaster HAF932 | Benq FP241W 24"|

Permalänk

*he's got a point*

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Men vf.. har typ samma problem. Jag sitter och swecar och skriver i Word och lyssnar på musik på min dator i princip. Jäkla slöseri på bra dator..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

du slösar ju inte ett dugg, din dator är ju typ ett minimum om man ska surfa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det värsta är ju när folk som inte kan något alls om datorer går och köper en riktig "värstingdator" typ som bara använder den för att surfa och så känns den ändå slö med tanke på alla virus, spyware etc. dom lyckats få in i datorn
Jag sitter just nu med en Celeron överklockad till cirka 2,6 ghz kan inte klaga på att den känns långsam med lite tweakad Windows 2000 känns den faktiskt snabbare än de flesta datorer jag kommit i kontakt med.
Så jag tycker folk borde sluta slänga bort pengar och istället lära sig använda datorerna!

Permalänk
Glömsk

Det där är det bästa jag läst på år och dar. "Jag är numer en flaskhals." Underbart.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

"Tekniska museet började ringa och be om att få ta över datorn som geriatriskt muttrade på mitt arbetsbord." Hehe

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Men vf.. har typ samma problem. Jag sitter och swecar och skriver i Word och lyssnar på musik på min dator i princip. Jäkla slöseri på bra dator..

Heh,hmm.......;) .......
*Börjar få dåligt samvete..*:p (se sign...)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

haha så sant så sant

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Han ser ju sin dator som typ en hund, som behöver aktiviteter och annat så att den mår bra, och att den skulle må dåligt av att inte använda sin fulla kapacitet.

Jag däremot, ser datorn mer som en slav, ju mindre den behöver jobba desto gladare blir den, och ju starkare den är, desto mindre behöver den ta i när den ska göra nått, men vill jag att den ska göra nått jobbigt ska den fan göra det också, klarar den inte det är det dags att köpa en ny.

Se datorn som en liten slav, så slipper ni få dåligt samvete över att ha för mycket kapacitet.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Citat:

20" TFT DVI

Wow, en TFT med DVI kontakt, va coolt!
Värt att beskriva detdär som en monsterdator egenteligen, tycker att nästan varannan person här på forumet har runt 3.2ghz nu..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Ehumm.. *Host* *Host*

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

komm ihåg att för en tid sen så skrev man på Swec att man kunde låna ut sin datakapacitet till läkemedelsforskning, nån som kommer ihåg? han skulle i alla fall må bra av det tror jag

Visa signatur

spammare borde dommas till livstidshalshuggning med sked

Permalänk
Medlem

Han körde ju SETI@Home, så han deltar ju redan i ett sånt projekt.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Helskönt skrivet.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera långa kvälls promenader sen kan han ju alltid rasta den med lite 3dmark som alla verkar vara så förtjusta i Sen får han nog se till att gosa lite med den på kvällarna så den kan somna.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon
Wow, en TFT med DVI kontakt, va coolt!
Värt att beskriva detdär som en monsterdator egenteligen, tycker att nästan varannan person här på forumet har runt 3.2ghz nu..

Sen är ju swecare inte riktigt medelsvensson heller.. snarare topoftheline

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Avstängd

Seti@home, vilken jävla skit. Ska man slösa processorkraft så kan man väl göra det på något konstruktivt, t.ex. cancerforskning om det nu måste vara något distribuerat.

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
Jag skulle nog rekommendera långa kvälls promenader sen kan han ju alltid rasta den med lite 3dmark som alla verkar vara så förtjusta i Sen får han nog se till att gosa lite med den på kvällarna så den kan somna.

hehe den var bra

Visa signatur

spammare borde dommas till livstidshalshuggning med sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhan
hehe den var bra

Jovars brukar inte du göra det med din? Det har blivit lite klent med kvällspromenaderna med burken åt mig nu den sista tiden, och den har inte fått sova på några veckor, tror det börjar bli dags för att skicka iväg den till ett spa för att vila upp sig lite.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhan
komm ihåg att för en tid sen så skrev man på Swec att man kunde låna ut sin datakapacitet till läkemedelsforskning, nån som kommer ihåg? han skulle i alla fall må bra av det tror jag

Folding@Home
Har något med cancer att göra. jag har ingen aning vad det egentligen gör, men jag deltar i det

http://folding.stanford.edu

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk

pixas - du har en bit kvar... till och med för att komma ikapp min 1700+ så behöver du 6k poäng
en sak är säker dock - sånna räkneprogram kan ta hela ens processorkapacitet och be om mer... några gånger mer...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

haha, riktigt skön artikel

Det finns ju nått som heter HL2

eller så kan han köra Legal street Racer med värsta inställnigarna. DÅ kommer det lagga även på hans dator för mer o optimerad kod är svårt att få tag på

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

"Åh, backspace?Jippee. Svårt, verkligen, alltså?"

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
pixas - du har en bit kvar... till och med för att komma ikapp min 1700+ så behöver du 6k poäng
en sak är säker dock - sånna räkneprogram kan ta hela ens processorkapacitet och be om mer... några gånger mer...

det sköna är att folding@home allt tar all processorkraft inte används... så spelar du med programmet på så märks det ingen skillnad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
pixas - du har en bit kvar... till och med för att komma ikapp min 1700+ så behöver du 6k poäng
en sak är säker dock - sånna räkneprogram kan ta hela ens processorkapacitet och be om mer... några gånger mer...

Jaja, jag har inte hållt på så länge, men jag har inte heller några planer på att sluta.
Allmänt så är *@HOME projekt ganska trevliga saker. Och motionera datorer kan de verkligen göra.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart ser jag till att mina datorer får ordentligt med motion.

Servern har kört prime nu i över ett år. Klarade sig i ~250 dagar utan omstart så man får se det som ett rejält långlopp. Under sommaren blev det ett långt träningsuppehåll men nu är den i full gång igen. Just nu är han i bättre form än någonsin med mera minne och utrensning av onödiga enheter. (floppyn och cdn avled nån gång under senaste året)

Arbetsdatorn går också med Prime, dock inte dygnet runt men jag ser till att hålla honom igång runt 8 timmar per dag. Denna dator har även fördelen att få träffa på andra trevliga datorer då och då när det bär iväg på LAN. Det är vilktigt att även den sociala biten av tillvaron sköts ordentligt för att den inte ska vantrivas.

Nya datorn fick en ganska dålig start på livet men efter ett par veckors brutal träning så klämde jag tillslut ut 3051p i 3dmark 2001 vilket blev ett nytt värlsrekord i tnt2ultra klassen. Efter att ha hämtat sig från diverse mindre allvarliga skador som uppstått under tävlandet har den nu fått vila upp sig med lite mer eller mindre meningslöst primtalsletande och är nu i toppform igen. Dessutom har han fått träffa andra datorer för att hålla sig uppdaterad på vad som händer runtomkring. Just nu tjänstgör han som en överdrivet bra musikspelare vilket den sköter mycket bra samtidigt som prime rullar i bakgrunden. En defragmentering av hårddisken gjorde ett mindre underverk och bättrade på prestationsförmågan ytterligare. Dessutom gjorde lite överklockning livet lite gladare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
Jovars brukar inte du göra det med din? Det har blivit lite klent med kvällspromenaderna med burken åt mig nu den sista tiden, och den har inte fått sova på några veckor, tror det börjar bli dags för att skicka iväg den till ett spa för att vila upp sig lite.

hmm vart ligger närmaste dator spa, hemma hos farmor med 10 Mbit?

Visa signatur

spammare borde dommas till livstidshalshuggning med sked

Permalänk
Medlem

Flumsnack 2K

Vilka "applikationer" är det som driver på datorutvecklingen?
- Jo, spel och diverse proffesionella arbetsverktyg som t.ex. 3D studio Max.

Andra orsaker till bättre datorer?
- Marknadskrafterna. Vi har blivit bortskämda med ständiga uppgraderingar så nu kräver folket (marknaden) också att det fortsätter på det viset.

Kommentar angående artiklen.
- När man köper sig en dator har man väl ändå vett att fråga sig; "Hur mycket datorkraft behöver just jag för de applikationer jag använder?"
Eftersom killen inte verkar ha koll på detta och bara köper det värsta man kan få tag på, utan att överhuvudtaget tänka efter, får han också skylla sig själv. Det är som han påpekar ett rent slöseri med pengar för hans del.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE