Permalänk
Medlem

XBit-LED, Fråga till elektronikkunnig

Hej!

Sitter och moddar i min Xbox och håller på att montera båda X-bit chippen inne i lådan. (Vanligtvis har man det ena utanför). På det lilla chippet som man brukar ha på utsidan sitter ded fyra dipswitchar på som man väljer BIOS med. Dessa har jag kopplat vidare till några snygga små vippströmbrytare som jag monterat på baksidan av boxen.

Men nu till mitt problem. På chippet sitter också en led som indikerar om chippet är aktiverat eller ej. På denna LED vill jag koppla in ännu en LED som jag kan montera i fronten på lådan. Eftersom jag är ganska osäker på mina elkronikkunskaper och inte vill pajja varken boxen eller chippet så ber jag nu er elektronikkunniga att verifiera min ide.

Jag har mätt upp spänningen över leden på chippet till 1.94V. Kan jag helt enkelt parallellkoppla en led till med den andra leden om den nya leden också tar ungefär 2V drivspänning?

Annars hade jag en annan ide men den första är ju enklast:

Ide2:

Detta schema är hoptotat av mig och jag har ingen aning om jag har gjort rätt eller ej. Bl.a. så är jag fundersam över Om jag kommer få nån spänning mellan X-bit chippet och transistorn eftersom jag inte vet om dom har samma jord. Förklara är ni snälla.

EDIT: Kanske kan jag använda mig av en optokopplare istället. Då riskerar jag ju inget med chippet och det kanske tillochmed är enklare för min elektronikfattiga skalle att fatta...?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Vad är det för chip i verkligheten?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Det är ett X-bit? Eller vad menar du?

Visa signatur

Permalänk

Parallellkopplar du med den redan befintliga dioden som var din första ide´ så kommer dessa två att dela på en befintlig ström som antagligen begränsas av ett seriemotstånd. Du får alltså två möjligtvis svagare lysande dioder. Men inget pajjar.

Ide´2 får man nog tänka igenom en gång till...

Permalänk
Medlem

Nej.. Jag menar vad som står på chipet.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

När det ändå är paus i mitt TV-program...

Ska man vara petig vid parallellkopplingen så delar inte nödvändigtvis strömmen på sig exakt till I x 0.5 i varje diod eftersom dioder är halvledare och är lite speciella. Den ena kan alltså få mer ström än den andra. Men nog med babbel ifrån mig.

Permalänk
Medlem

Om du kan löda bort orginal-LEDen så gör det. Och löd dit trådar till de externa LEDsen i stället. Om du vågar/kan alltså!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har införskaffat en stycke 2V:s grön LED och parallellkopplat dioderna. Det lyser mycket riktigt lite svagare men jag var inte ute efter någon stark belysning utan jag ville bara ha en indikation.

Den nya leden är monterad i fronten på Xboxen så nu kan jag se om jag har startat upp med originalbios eller med haxorbios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äh.. onödigt .. jag har en röd lysdiod på mitt.. och den lyser så starkt på sidan så man ser när den är på..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
äh.. onödigt .. jag har en röd lysdiod på mitt.. och den lyser så starkt på sidan så man ser när den är på..

Mm... men jag har monterat alla grejjor i boxen... Ville inte ha nåt litet kort hängndes på utsidan... Var inte snyggt tyckte jag. Men det blev kanon med den lilla LED:en i fronten. Vill inte att den skall lysa för starkt för då stör den ju bara.

EDIT: Panic: När jag skrev chip så menade jag inte ett enstaka chip utan jag menade hela PCB:n och allt. Kanske lite otydligt av mig.
Dessutom så sitter det ju inte ettenda chip på den lilla PCB:n så det var helt fel av mig

Visa signatur