Permalänk
Medlem

Amiga 500 frågor

Tjena alla, jag känner till en prylbutik som har lite av varje. Jag var inne där inne idag och kollade lite och såg nått intressant.
Jag såg att dom hade 2 stycken amiga datorer på en hylla och 2 stycken till i en annan hylla. Kollade lite på dom och dom såg jätte fina ut, tror knappt att dom vart använda för dom såg så hämskt bra ut, nästan som helt nya. Kollade på priset och det stog 600 kronor på dom. Vad tycker ni är det bra pris eller? Jag blev riktigt köp sugen men är det ett bra köp? Vet inte riktigt hur man använder dom, men jag lär väll mig det om jag skulle köpa en antar jag.

Mvh John

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

600kr är en amiga 500 lätt värd ifall den är i bra skick.
Dock vet jag inte riktigt om jag skulle vilja spela på en sån igen, jag vill minnas spelen för vad dom var då och inte vad dom är i jämförelse med dagens spel. Dock finns det några guldklimpar, men laddtiderna på en amiga 500 är inte att leka med. Kommer ihåg Kings Quest 5 som låg på 8 disketter, man gjorde inte annat än satt och väntade.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
600kr är en amiga 500 lätt värd ifall den är i bra skick.
Dock vet jag inte riktigt om jag skulle vilja spela på en sån igen, jag vill minnas spelen för vad dom var då och inte vad dom är i jämförelse med dagens spel. Dock finns det några guldklimpar, men laddtiderna på en amiga 500 är inte att leka med. Kommer ihåg Kings Quest 5 som låg på 8 disketter, man gjorde inte annat än satt och väntade.

Spelen till Amiga500 är lätt grymma, tar inte alls lång tid att ladda, ca 20-30 sekunder, hade det varit en C64 så hade du kunnat få vänta i upp till 10 minuter eller vad det var för att ladda spel på band.

ontoppic: Tag reda på vad det är för rom i dom, alltså vilken version. Bör vara Rom 1.3 .

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Hittade en trevlig hemsida om Amiga 500, för ni som inte riktigt vet vad det är för nått.

http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/a500.htm

EDIT: Den var i nästan lika bra skick som på bilden, exakt likadan.

Visa signatur
Permalänk

Om inte jag har helt fel nu så sitter det 1MB RAM i min A500 samt utökat grafikminne och kickstart 1.3 ROM + att jag har hårddisk till den med *smiiiiiiid*

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

jag har en amiga 600 med 40mb hårdisk! det ni!

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem

Jag har en A600 med 40 MB hårddisk OCH 1 mb extra ram

Permalänk

Kan säkert vara ett bra pris...
Jag gav IOFS bara 50:- för min, men sån tur kan inte alla ha...

Sen har jag ingen mus till den heller, och inte så mycket fungerande disketter men vafan...

Slog vid senare tillfälle till på en monitor för 50:- också. Väldigt fin pryl, med scart-ingång den där. Med hjälp av en gammal trasig video kan den nu tjäna som monitor till en hel hög med gamla datorer/TV-spel.

Har en c64 plus en (halv) i delar... gav 40 resp. 50 kr. för dem för ett par år sen...

Fick nyligen även tag på en Atari 1040ST för 5:- (en femma).

En gång fick jag tag på ett TV-spel typ i klass med Nintendo 8-bit, fast för kinesiska eller japanska marknaden samt en Sinclair ZX-81 för totalt 50:- en regnig dag på loppmarknaden...

Ja, loppis kan generera fina fynd ibland...

Men tycker du det vore värt 600:- att få leka med en Amiga, så slå till för all del... Det är en kalaskul dator...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

jag har bara en amiga 500

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reiman
jag har bara en amiga 500

Vadå "har bara"! Vissa som till exempel jag har inte nån! (just nu;))

Visa signatur
Permalänk

Jag och några polare hade en nostalgikväll i sommras , bänkade oss i soffan och drog fram min gammla Amiga 500 resulterade i 24 timmars spelande, nästan i alla fall, hade kalaskul samt att vi lyssnade på lite gammal modmusik, det är nog det finaste som finns, ljudet på en Amiga.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Jag och några polare hade en nostalgikväll i sommras , bänkade oss i soffan och drog fram min gammla Amiga 500 resulterade i 24 timmars spelande, nästan i alla fall, hade kalaskul samt att vi lyssnade på lite gammal modmusik, det är nog det finaste som finns, ljudet på en Amiga.

Om jag får vara petig så kallas enligt mig "Ljudet på en amiga" Änglakör. Det är obeskrivligt vackert! Och vilka kompositioner, tänk bara musiken till turrican! gah!

Snoppmätartävlingen: Jag har en Amiga 500+ med extra diskdrive och monitor och en ej fungerande hdd, undrar hur man ska fixa den?
Sen har jag en Amiga 500 dessutom Jag är nöjd som fan men vill skaffa fler spel.

Tänk om man kunde tanka hem spel och skriva dem till floppys med Pcn... Dregel

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atma-n
Om jag får vara petig så kallas enligt mig "Ljudet på en amiga" Änglakör. Det är obeskrivligt vackert! Och vilka kompositioner, tänk bara musiken till turrican! gah!

Snoppmätartävlingen: Jag har en Amiga 500+ med extra diskdrive och monitor och en ej fungerande hdd, undrar hur man ska fixa den?
Sen har jag en Amiga 500 dessutom Jag är nöjd som fan men vill skaffa fler spel.

Tänk om man kunde tanka hem spel och skriva dem till floppys med Pcn... Dregel

Jag har funderat på om man inte kan stoppa i en 500MB disk i kabinetten, borde ju palla med det, frågan är bara om den kan läsa det ?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atma-n

Tänk om man kunde tanka hem spel och skriva dem till floppys med Pcn... Dregel

Klart det går, men inte i PC:n (utan en speciell diskettkontroller) , men du kan föra över ADF-filer direkt till diskettenheten på amigan med ADF sender terminal via null-modemkabel.

Permalänk
Medlem

Men är det värt ett köp? Ja just det, hur fungerar operativsystemet? Bootar man från diskett eller nått? Går det inte att boota från till exempel en windows startdiskett?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
600kr är en amiga 500 lätt värd ifall den är i bra skick.
Dock vet jag inte riktigt om jag skulle vilja spela på en sån igen, jag vill minnas spelen för vad dom var då och inte vad dom är i jämförelse med dagens spel. Dock finns det några guldklimpar, men laddtiderna på en amiga 500 är inte att leka med. Kommer ihåg Kings Quest 5 som låg på 8 disketter, man gjorde inte annat än satt och väntade.

Kan inte hålla med dej...
Jag har kvar min 500+ med 210mb och 8mb ram...
mitt favvospel är lätt Monkey Island 2 och det var bara å slänga in det i ram-minnet och spela därifrån... INGA laddtider alls

:D:D:D

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Klart det går, men inte i PC:n (utan en speciell diskettkontroller) , men du kan föra över ADF-filer direkt till diskettenheten på amigan med ADF sender terminal via null-modemkabel.

Varför har ingen sagt detta tidigare? Släng upp nån sida på hur man gör! Äntligen

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

Jag kör med Amiga1200 med 4Gb HD och Blizzard 1240/40Mhz kort med 32Mb RAM...ROCKAR FETAST....=)

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atma-n
Varför har ingen sagt detta tidigare? Släng upp nån sida på hur man gör! Äntligen

http://homepage.uibk.ac.at/homepage/c725/c72578/amiga/

Här är sidan, står ganska väl förklarat hur man gör där.

Permalänk
Medlem

Jag slängde typ 3st amiga 500'or i somras, var jag dum då?

Alla var fullt fungerande med RF-modulator och allt möjligt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

bogg >> man slänger inte 500or... dom är kult...

jag hade en till 500+ så den gav jag till min polare

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

raxxo: min mormor krävde att jag städade ur garderoben lite (jag hade sakerna i hennes hus), så det fick bli så :/

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

:/

urch... min mormor är ju snäll... din stackare

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

ja, min mormor är snäll hon också, fick bo själv i det där huset (typ villa hon använder på semestrarna) från det att jag var 16 tills jag blev 19 därav allt skräp jag hade där..

Men ibland kan hon vara lite svår...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

hmmm gammla klasikern själv har man en amiga500 med fyra olika han kontroller ett30tal speleller mer en addapter för multi player å några extra disket stationer

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
det är nog det finaste som finns, ljudet på en Amiga.

MOS-6581/8580 sparkar ju rumpan av "Paula" hur lätt som helst. Så, nej, jag håller inte med, men visst blir man nostalgisk av Amigaljudet åxå.

Permalänk
Medlem

Jag har en 500 någonstans. Vetefan var. Men varken kablar eller något annat till den =/.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Har en elektronikplatta me som man kopplar in på paralellporten och kan göra larm och grejjer me...

Gjorde en digital ratt med gas och broms-pedaler och växelspak me... Gjorde Turbo Challenge oerhört mycket roligare...

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga är..... C64 ....

Permalänk
Testpilot

Jag har en A500 och en A500+ med extra discdrive, hårddisk och skärm.
Det är ju faktiskt stereoljud på dom, inte dåligt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]