Permalänk

Xbox fråga - är polaren cp?

Till att börja med vet jag inte om detta är rätt forum att fårga i, om inte så flytta gärna.

Har en jobbarkompis som påstår att hans "polares polare" har chippat sin x-box så han kan lira PS2 spel på den? Stämmer verkligen detta?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Hedersmedlem

Då måste man ha en PS2-emulator, lär inte finnas någon än. Så jag tror din polare "ljuger".

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

1. Finns ingen ps2 emulator som laddar spel.
2. xbox är för klen för att köra ps2 spel. ps1 spel kan dock funka.

Visa signatur

Compucase Miditower CI-6A21-svart || 2x120mm enermax || p4 2.6c@3.4ghz || Zalman ZM-7000A-CU || Abit Ic7-Max3 || 2x 512mb Adata Vitesta pc4000@524mhz ddr || 2x 160gb seagate barracuda sata 8mb || HIS 9800 pro IceQ(452/372) || Nec nd 2500 || Audigy 2 || 6752 dmark 03 || 19014 3dmark 01 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Snälla, missbruka inte uttryck som CP. Cerebral Pares (CP) har inget med detta att göra.

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

caster: FEL. Xboxen har visst prestanda att emulera PS2. Dock sa fungerar det pa sa vis att eftersom PS2-spel kodas pa ett helt annat satt sa kan inte Xbox lasa spelen. Vare sig det ar fran skiva eller inte. Sa det ar fysiskt omojligt att ens gora en sadan emulator.

Visa signatur

Dags för nyköp och återuppta överklockningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rez^
caster: FEL. Xboxen har visst prestanda att emulera PS2. Dock sa fungerar det pa sa vis att eftersom PS2-spel kodas pa ett helt annat satt sa kan inte Xbox lasa spelen. Vare sig det ar fran skiva eller inte. Sa det ar fysiskt omojligt att ens gora en sadan emulator.

Fel!
Xboxen har inte prestanda att emulera ps2an, det kräver ungefär att den maskin som skall emluera en annan skall var 3 gånger så snabb. Xboxen är inte 3 gånger så snabb som ps2an på allt. Sedan kör ps2an i 128bitars kod, nu ver jag inte exakt hur den koden ser ut men någon säger mig att 3gånger långt ifrån räcker..

Att ps2 spelen kodas på ett helt annat sätt gör ju det inte till en omöjlighet, man får ju då använda sig av en emulator som du själv nämnde. Jag misstänker att du inte vet vad ordet "emulera" betyder? För det betyder just att man att man kör en helt annan kod på en maskin än vad den är gjord för, med hjälp av en emulator. Alltså så "måste" ju koden vara annorlunda för att man skall emulera den, annars kör man ju bara den.

Och att få xboxen att köra ps2 kod är inte så svårt, finns säkert någon emulator till xboxen som kan göra det idag.. Men kraven för att kunna spela är lite högre än att den kan sega sig igenom koden.. Så något spel kan man glömma..
Btw kolla in portningar från ps2an till xboxen så ser man att de ofta inte flyter på så bra, fast de inte har höjt grafiken alls. Ex MGS2 substans där spelet segar i regnet, fast spelet är portat för xboxen. Hur skulle spelet ha betätt sig i en emulator vill jag inte ens veta...

Sedan så är det extremt mycket lättare att göra en emulator till datorn än till xboxen, vilket innebär att om det kommer en emulator till xboxen så finns den allt till datorn innan oxå. Det är ju även fler datoranvändare..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

PS2-spel kan den inte spela. Det finns dock en fungerande Playstation 1 emulator som funkar...

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Finns mer info om Xbox-emulatorer på följande länkar:
http://xport.xbox-scene.com/
http://home.t-online.de/home/PeteBernert/
http://www.pcsx.net

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

bud_bundy: Jag skulle vilja ha källor som stödjer ditt påstående att Xbox inte har prestanda att emulera PS2. Om man bara tänker logiskt så borde det ju vara så att xbox kan ladda den grafiken eftersom att den inte är i närheten av lika detaljerad och högupplöst som grafiken är på PS2, eller hur? Då borde den ju kunna hantera grafiken med grafikkortet? Sedan så har den ju processorprestanda som vida överstiger PS2? Var har du fått ifrån att den måste vara tre gånger snabbare?

Vad gäller kodspråket så är jag inte så säker, det kan jag ta tillbaka. Mitt påstående bygger bara på ett uttalande ifrån en spelutvecklare på Capcom som bekrev hur det fungerar och vad skillnaden är mellan konsolerna vad gäller spelkodningen. Han avslutade med att säga att det inte är möjligt att läsa in koden från ett PS2 till en Xbox helt funktionellt. Men vad vet jag som inte vet vad emulera betyder?

Visa signatur

Dags för nyköp och återuppta överklockningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rez^
bud_bundy: Jag skulle vilja ha källor som stödjer ditt påstående att Xbox inte har prestanda att emulera PS2. Om man bara tänker logiskt så borde det ju vara så att xbox kan ladda den grafiken eftersom att den inte är i närheten av lika detaljerad och högupplöst som grafiken är på PS2, eller hur? Då borde den ju kunna hantera grafiken med grafikkortet? Sedan så har den ju processorprestanda som vida överstiger PS2? Var har du fått ifrån att den måste vara tre gånger snabbare?

Om det du skulle säga stämmer så skulle man kunna spela helt flytande N64 spel på en 100 megahertzdator vilket inte fungerar alls. Man bör ha en dator på över 500 mhz om det ska gå flytande och alltså behövs det mer kraft när man kör en emulator.

Men varför det är så är så har jag ingen aning. Det här var bara fakta

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Om kod som är skriven för en platform ska kunna köras på en annan, så måste den andra platformen emulera all nödvändig hårdvara från den första platformen, och dessutom köra koden!

Xboxen skulle alltså vara tvungen att via mjukvara återskapa den "miljö" som spelen kräver, alltså en PS2. Detta kräver rejält med kraft, det finns inte ens PS2 emulatorer (som kan köra spel) till vanliga datorer, trots att de ofta är flera gånger kraftigare än en xbox.

Visst, en Xbox kanske klarar av bättre grafik än en PS2, men om grafiken nu är gjord för PS2-hårdvara, så klarar inte Xboxen av det.

Det ända sättet du kan modda en Xbox till att spela PS2 spel som jag kan tänka mig, är att bygga in en PS2 i samma chassi.

Permalänk
Medlem

Emotion engine kan nog bli rätt så svår att emulera snabbt...

En Pentium2a på 333 MHz klarar knappt emulera ett PS1 spel flytande, och PS1ans processor ligger väl på under 100 MHz iaf?

Permalänk
Medlem

jag har haft kontakt med killarna bakom ZSNES (den klart bästa emulatorn till SNES) och det finns ingen persondator i dag som kan emulera en SNES med 100%-ig precision, så en PS2 på en XBOX kan bli tungt...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Emotion engine kan nog bli rätt så svår att emulera snabbt...

En Pentium2a på 333 MHz klarar knappt emulera ett PS1 spel flytande, och PS1ans processor ligger väl på under 100 MHz iaf?

33mhz har jag för mig den ligger på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rez^
bud_bundy: Jag skulle vilja ha källor som stödjer ditt påstående att Xbox inte har prestanda att emulera PS2. Om man bara tänker logiskt så borde det ju vara så att xbox kan ladda den grafiken eftersom att den inte är i närheten av lika detaljerad och högupplöst som grafiken är på PS2, eller hur? Då borde den ju kunna hantera grafiken med grafikkortet? Sedan så har den ju processorprestanda som vida överstiger PS2? Var har du fått ifrån att den måste vara tre gånger snabbare?

Vad gäller kodspråket så är jag inte så säker, det kan jag ta tillbaka. Mitt påstående bygger bara på ett uttalande ifrån en spelutvecklare på Capcom som bekrev hur det fungerar och vad skillnaden är mellan konsolerna vad gäller spelkodningen. Han avslutade med att säga att det inte är möjligt att läsa in koden från ett PS2 till en Xbox helt funktionellt. Men vad vet jag som inte vet vad emulera betyder?

Källor ja läs de inläggen ovanför, och kolla bara på hur det är med emulatorerna. Vet du hur många klockcyklar det tar minst att bara emulera 128bitars kod på en 32bitars cpu?

Ang ps2an så är det inte alls omöjligt att läsa sådan kod på xboxen, inte heller så extremt svårt.. OBS att enbart läsa. Att koden är 128bitars är inget problem det går att emulera, att koden ligger på en dvd med ett annat filformat är heller inget problem man kan ju lägga in spelen på hårddisken. Det finns alltså absolut inget hinder för att kunna läsa ps2 kod. Det stora problemet är prestandan som är alldeles för slö, att en emulator suger extremt massa kraft är knappast något man behöver bevisa utan är en självklarhet.
Att porta ps2spel går fint att göra till xboxen utan att dra ner på grafiken, men det är en extrem stor skillnad på att porta och emulera..
Varför jag inte skrev att du visste vad emulera betyde, var enbart pga att du sa att xboxen inte kunde läsa ps2spel pga koden inte är samma. Nu har det kommit fram att du har missuppfattat vad en från Capcom har sagt. Det han syftade på kan ha varit dvd skivan eller att koden är annorlunda och därmed måste emuleras. Och som vi alla vet så suger emulatorer en enorm processorkraft, som xboxen inte har. Därmed så sa han att det inte är möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig
33mhz har jag för mig den ligger på.

Stämmer, men man kan inte jämnföra klockfrekvensen rakt av, det är ju 2st helt olika processorer "Architecture" som absolut inte jämnföras rakt av. Då man inte ens kan jämnföra klockfrekvensen mellan en Intel och en AMD.
De där siffran 3 är en siffra jag har hört, och det beror såklart på vad vad det är för kod som man skall emulera.. Och den låter vettig och ett minumum då det är en helt annan kod. Bara genom att processorn gör en extra klockcykel så har man halverat prestandan. Jag skulle vilja se koden till det programmet som kan emulera en helt annorlunda 128bitars kod till en 32bitar kod, på en klockcykel. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
BLAJ

Det här att exekvera 128bitars kod skulle kräva extra många klockcyklar per instruktion är fel, även om processorn på den plattform du vill emulera är 128 bitars, behöver det inte medföra att hela systemet automatiskt blir 4ggr långsammare än 32bitars-system.

du har ju som bekant ett antal 64bitars cpu-register i en 32bitars cpu idag, men hur det ser ut i kommande 64bitars-generation vet jag inte.
Jag tycker helt enkelt att man inte bör stirra sig blind på bitantalet på systemen längre, för att holla oss kvar på emulations-scenen så är det fortfarande 16/32 bitars extrachip i vissa snes-kasetter som inte kan emuleras i realtid (far east of eden zero, streetfighter alpha och star ocean) Dock verkar det som om grabbarna bakom zsnes har en implementering som verkar lovande

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk

Metus: Nepp men som så underlättar det inte, och det beror på hur instruktionerna är. Bara för att det är 128bitars kod så behöver det inte utnyttja 128bitars register hela tiden. En mobil pentium som sitter i xboxen har inte överdrivet många 64bitars register vad jag vet. Och 128bitars tror jag inte ens finns, och då krävs det någon klockcykel extra (jag är ex så insatt i x86an dock) Och de flesta instruktionerna är gjorda för 32bitars kod.. Att enbart använda sig av några instruktioner lär dra ner på hastigheten rejält.
Att 128bitars kod automatisk skulle gå 4gånger så sakta har jag aldrig sagt, och det är som sagt rätt det du sa.
Hade koden på ps2an varit 32bitars så har jag en känsla av att systemkravet för emulera hade varit lägre, hur mycket lägre beror ju på hur den ser ut osv.
Sedan i något ps2

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

jag tror nog att dagens arkitektur exekverar 128bitars kod i 128bitars register (om de finns tillgängliga) före att dela datan i 4 32bitars eller 2 64bitars register. Dock är jag inte så het på assembler som jag vill vara, så jag kan inte uttala mig så mycket mer.

Men naturligtvis så kommer det attgå långsammare att köra/emulera 128bitars kod/processorer på en 32bitars processor

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Hedersmedlem

PS2:ans 128-bitars register används nästan enbart till SIMD, den kan inte räkna med hela 128-bitars tal.
Moderna x86-processorer har också ett antal 128-bitars register som används till SIMD (8 st, eller 16 st i AMD64).
Men problemet är inte "antalet bitar", utan själva emuleringen som tar enormt mycket kraft.
Och så måste någon göra en emulator först, och det är ingen barnlek. Man måste veta exakt hur ALLT funkar i en PS2 för att det ska funka bra. Som Metus sa kan man inte ens emulera gamla SNES 100% än, och PS2 är inte bara snabbare utan också krångligare och förmodligen sämre dokumenterad.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

din polare lär knappast vara CP... du däremot kanske är...
Fattar inte varför folk använder det ordet som ett skällsord...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnAQ
din polare lär knappast vara CP... du däremot kanske är...
Fattar inte varför folk använder det ordet som ett skällsord...

Castor har ju redan påpekat att det var olämpligt.

Är inte det där att använda det som ett skällsord förresten?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnAQ
din polare lär knappast vara CP... du däremot kanske är...
Fattar inte varför folk använder det ordet som ett skällsord...

jävligt smart sagt?
vad är det för "fel" med att ha cp?

ps. cp drabbar oftast INTE intelligensen btw.