Permalänk
Medlem

AMD Duron eller Intel Celeron?

Hej.
Vilken CPU borde jag satsa på till server?

AMD Duron 1.0 GHz OEM (200 MHz bus) eller Intel Celeron 1000 MHz

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

jag hade en 900 mhz celeron som jag körde på 1100 mhz innan det är nog den slöaste 900 jag nånsin stött på .. ta en amd är mitt råd iaf

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Hehe.. ok..
Det är så att AMD:n har jag testat som server förut. Hade den som cs-server. Problemet var att det var så hög choke och loss med den (körde debian). Fast det kanske berodde på något annat?

Fast det bästa vore ju en PIII:a på 1Ghz.. men det kommer jag aldrig få tag i

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Om du får hög choke och loss så är det fel inställt på din serverconfig till cs.
Det enda problemet du kan få när processorn är överbelastad är hög ping.

Ping och choke/loss är i balansvåg.

En 1ghz duron passar hur bra som helst till hlds
Sen ska du ju ha minst 512 i ram också

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar flaskis.
Då är det för lite ram i den (192MB sd )

Men då har jag en annan fråga :). En PIII:a 512MB sd är det för klent för cs-server? Kanske du vet flaskis.. du verkade ju ha koll

Edit: Ämnet gick över till cs nu Hoppas ingen blir arg så att jag slipper skapa ny tråd

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Duron...

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Inaktiv

BoLLeN : Vi körde en CS server på en P3 933MHz med 384MB ram, och den funkade hur bra som helst.. då 10pers.. körde man lite fler personer så kunde det bli lite laggigt, så det funkar nog utmärkt som du säger med 512MB ram.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart AMD. En Duron är ungefär lika snabb som en P3 med samma buss och minne, dvs i vissa fall dubbelt så snabb som en Celeron.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd

jag skulle välja en celeron för våran egna cs server är en celeron 1,2@1,5 GHz med 512MB i ram och det funkar finfint men det är en smaksak. jag tror inte det betyder så mycket om du väljer en duron eller celeron. vi kör en även en ventrilo server på den o lite annat. men vad ska du ha den till????

Permalänk
Medlem

Ta AMD så mycket mer prestanda än det där andra skräpet!

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk

Min P3 500MHz och 256MB minne funkade bra som både spelserver och server i övrigt, använder den dock inte mera.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

min internet dator e en celeron2 1400 som e clockad t 1500.. fördelen me celeron e att dom utvecklar inte mkt värme så jag har en papst 12db på en swiftech kylare och ett nätagg på under 20db i den burken... låter knappt nått. kör på celeron pga den lilla värme utvecklingen så kan du ha tystare fläktar..

Visa signatur

utför custom lackeringar å graffix

Permalänk
Medlem

den egna erfarenheten säger duron !

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Hehe.. ok..
Det är så att AMD:n har jag testat som server förut. Hade den som cs-server. Problemet var att det var så hög choke och loss med den (körde debian). Fast det kanske berodde på något annat?

Fast det bästa vore ju en PIII:a på 1Ghz.. men det kommer jag aldrig få tag i

min kompis sålde just ett p3-moderkort, 1ghz p3, 256mbsdram, gf2mx 32mb och burk för 900kr

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Måste det vara prick en GHz?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

duron all the way ! billigare och betydligt mye snabbare.
kör duron 1300 med 190fsb som min huvuddator i brist på pengar och det funkar faan helt eminent.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Tack för ett bra svar flaskis.
Då är det för lite ram i den (192MB sd )

Men då har jag en annan fråga :). En PIII:a 512MB sd är det för klent för cs-server? Kanske du vet flaskis.. du verkade ju ha koll

Edit: Ämnet gick över till cs nu Hoppas ingen blir arg så att jag slipper skapa ny tråd

Så länge det är över en ghz så räcker det till cs.
Jämfört med ut2003, där det räcker med en 500mhz:are =/

Sen ska ramminnet vara mellan 256 och 512 megabyte. 256 om du kör linux och 512 om du kör w2k.

Försök sen att antingen skippa en brandvägg eller installera någon billig brandvägg som snor nada resurser
(min cs-server går utan brandvägg t.ex)

Permalänk
Medlem

Duron eller XP som är väldigt billiga nu.. en 2000+ ligger runt 500 på db.se

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: AMD Duron eller Intel Celeron?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Hej.
Vilken CPU borde jag satsa på till server?

AMD Duron 1.0 GHz OEM (200 MHz bus) eller Intel Celeron 1000 MHz

Är det system som du har färdiga redan, eller system du planerar att köpa? Är Celeronen en Tualatin eller en Coppermine?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: AMD Duron eller Intel Celeron?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Är det system som du har färdiga redan, eller system du planerar att köpa? Är Celeronen en Tualatin eller en Coppermine?

AMD:en har jag redan. Sen var det en kompis som skulle sälja Celeronen. Men jag vet ine om det är en Tualatin eller Coppermine.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban

Måste det vara prick en GHz?

Nej.. men vill gärna få tag på en PIII:a runt 1GHz..

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Celeron 1.1-1.4GHz (tualatin) är betydligt snabbare "per MHz" än de nya celeorn, dessutom har de dubbelt så mycket L2 cache, 256kB. Jag har själv kört med en sån och den var snabb på sin tid

edit: Coppermine är betydligt långsammare...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

På min Athlon 500 mhz slot A kör jag en 16 spelars cs server. Fungerar perfekt. Körde 256 mb i den innan. Kör 768 mb nu. Gjorde ingen som helst skillnad. HLDS drar inte särskilt mycket minne. Försök få tag på en processor med mycket cache minne. AMD-s Slot A processorer har 512 kb l2 cache vilket kanske är en bidragande orsak till att dom fungerar bra som server processorer. Med 16 spelare inne så brukar jag via lan ligga på runt 10 i ping med 0 i loss och choke.

cl_cmdrate 101
cl_updaterate 101
rate 25000

ip: groovezone.mine.nu (har inte världens snabbaste lina)

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en Xp2000 kostar ca 550:- så finns det ju ingen större anledning att satsa på en Duron eller en Celeron. Liten extrakostnad, stor prestandavinst!

Duedate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
duron all the way ! billigare och betydligt mye snabbare.
kör duron 1300 med 190fsb som min huvuddator i brist på pengar och det funkar faan helt eminent.

Varför köra 95FSB bara när du kan köra 100 standard?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Varför köra 95FSB bara när du kan köra 100 standard?

om du hade läst vad jag skrivit så står det 190fsb... alltså nästan det dubbla mot standard...

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet