Permalänk

Suger celeron?

Anandtech har svaret...

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1927

En duron 1.6 ghz utklassar lätt en dubbelt så dyr 2.6 ghz celeron. Nästan komiskt

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

jo, celeron verkar inte vara speciellt bra.

sen köper man inte celeron för snabbhetens skull heller.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
sen köper man inte celeron för snabbhetens skull heller.

Nä, man köper den av ren dumhet, inget annat.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

som jag sagt förut, död åt celeron, q-tec och liknande!

Permalänk

Därmed vet jag att det åtminstone ur prestandasynpunkt var tämligen korkat att satsa på Celeron sist... Men å andra sidan slipper jag en massa av de problem åtminstone jag har upplevt med AMDs grejer...

Aja, man får väl kanske hosta upp pengar till en riktig p4 så småningom...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

real_Tobban right.. if you say so....

att AMD lyckats med den "nya" Duron såhär bra är bara underbart...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Därmed vet jag att det åtminstone ur prestandasynpunkt var tämligen korkat att satsa på Celeron sist... Men å andra sidan slipper jag en massa av de problem åtminstone jag har upplevt med AMDs grejer...

Aja, man får väl kanske hosta upp pengar till en riktig p4 så småningom...

Vilka problem är det? Att de går för fort eller?:-)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Avstängd

Celeron köps enbart för OEM och att sälja vidare till ännu mer idiotiskt dyra priser, men så länge man inte är så dum att man själv köper en

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Aja, man får väl kanske hosta upp pengar till en riktig p4 så småningom...

Exakt så tänkte jag, fast jag bytte till P4an redan efter en månad

Den funkade bra i windows, mpeg-encoding osv, men i spel var den rätt seg, speciellt i Halo

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
men i spel var den rätt seg, speciellt i Halo

Du tror inte att det beror på grafikkortet?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Du tror inte att det beror på grafikkortet?

Net det tror jag inte, om det inte hoppade in några 1000 extra MIPS i gpu'n automatiskt när jag bytte processor

Kör samma grafikkort nu som med celeronen...

Jag trodde att den var hyfsat snabb när jag köpte den, som de äldre celeron, men det var den inte. Man gör sina misstag

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Net det tror jag inte, om det inte hoppade in några 1000 extra MIPS i gpu'n automatiskt när jag bytte processor

Kör samma grafikkort nu som med celeronen...

Jag trodde att den var hyfsat snabb när jag köpte den, som de äldre celeron, men det var den inte. Man gör sina misstag

Läste fel.. Trodde du syftade på P4 processorn..

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Lite roligt att folk klagar på AMDs PR rating system när Intel lanserar Celeron på höga frekvenser som presterar MYCKET dåligt jämfört med betydligt mer moderat klockade processorer... Däremot är det ganska självklart att Intel säljer dessa då det vore ett slöseri att slänga alla P4or som de misslyckats med. Att köpa dem är ju däremot ganska idiotiskt ur en prestanda synvinkel, vi bör dock komma ihåg att Celeron knappast är avsett för entusiaster, det är snarare personer som använder datorn som skrivmaskin som är målgruppen. Med tanke på Intels starka ställning bland OEMs så är det ju mycket affärsmässigt gynnsamt, men aningen moraliskt svårförsvarbart att lura kunder som inte vet att en Celeron på 2,8ghz presterar lika bra som en P4 på samma frekvens...

Celeron har sina användningsområden men jag anser nog att Intel borde vara tydligare med den låga prestandan jämfört med vanliga P4or, då låter man ju kunden bestämma själv om det är et bra köp eller inte. Detta är ju också en av grundpelarna för en fungerande fri marknad, att företagen är någorlunda ärliga alternativt väl insatta kunder... det sista kan vi ju tyvärr knappast hoppas på bland OEM kunder=(

En liten tanke är vad Intel sagt om AMD hade haft processorer på höga frekvenser som presterat dåligt och sålt till OEM (givet att Intel inte haft sina Celeron)? Antagligen hade det inletts en massiv kampanj för att infomera kunderna om att många fler saker än klockfrekvensen spelar in på prestandan och kanske kunde vi få en lite mer välinformerad allmänhet... jaja, det kan ju jag drömma om=)

Permalänk
Medlem

De gamla celeron var för snabba, så folk köpte dom istället för P3an. Nu vill intel vara säkra på att en celeron är långsammare och det har dom ju lyckats med

AMD's XP-ratings är iaf enligt AMD själva ett mått på hur de presterar jämfört med en P4 (in their dreams), alltså inte celeron.

Och sen det där med att intel utnyttjar AMDs dåliga sidor i sin reklam, var i hela världen har du sett det? Det är ju snarare precis tvärt om. Inte nog med att AMD "informerar" om hur mycker mer deras processorer får gjort per klockcykel, de utvecklar dessutom inte ett utan tre egna benchmarkprogram där deras egna processorer får skyhöga resultat och intel får löjligt låga. Är inte detta tecken på mindervärdeskomplex så vad? Jag kan dessutom nästan lova att det finns ett stort antal AMD-anhängare som blint litar på resultaten i de testerna enligt vad man har läst i diverse forum = skrattretande.

Athlon 64 är snabb, alla deras andra processorer har inte en suck mot P4c, en sanning som AMD gärna döljer

edit: Programmen heter N-bench 1, 2 och 3 om någon vill få sig ett gott skratt...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Athlon 64 är snabb, alla deras andra processorer har inte en suck mot P4c, en sanning som AMD gärna döljer

När du gör en sån där jämförelse, hur gör du då? Jämför du båda företagens värstingmodeller, eller motsvarande processorer i samma prissegment, eller hur gör du?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
De gamla celeron var för snabba, så folk köpte dom istället för P3an. Nu vill intel vara säkra på att en celeron är långsammare och det har dom ju lyckats med

AMD's XP-ratings är iaf enligt AMD själva ett mått på hur de presterar jämfört med en P4 (in their dreams), alltså inte celeron.

Sorry, du har noll koll. AMD's rating har INGENTING med Intel att göra. De jämför mot sig själva, dvs Thunderbird. En 2500+ ska alltså motsvara en Thunderbird på 2500 MHz.
Lycka till med att finna bevis på nåt annat från www.amd.com

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Sorry, du har noll koll. AMD's rating har INGENTING med Intel att göra. De jämför mot sig själva, dvs Thunderbird. En 2500+ ska alltså motsvara en Thunderbird på 2500 MHz.
Lycka till med att finna bevis på nåt annat från www.amd.com

Yrsel, läs mitt andra inlägg istället

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Haha... varför skulle en 2500+ motsvara en AMD på 2500MHz? Isåfall fick ju 2500+ vara rejält mycket långsammare än den är för att den skulle få samma hastighet på 2500MHz

Jag har läst ditt inlägg flera gånger nu, men fattar ändå inte vad du menar..

Angående PR-ratingen; först sa AMD att den var för att jämföra XP med Tbird, sen att den var för att jämföra XP med P4. Eller tvärt om.

Men hur som helst.. vem bryr sig om PR-rating..? Kan man öht något om processorer så skiter man i för det första vad de heter och för det andra vilken hastighet de går i. Man bryr sig om prestanda, punkt slut.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

*Funderar*

För att spela Pinnball, lite Msröj, Harpan, samt att surfa och använda vanliga kontorsprogram hade Celeron varit ett bra alternativ, (om det inte hade varit för priset).

... Och andra sidan kan jag göra samma saker på min gamla P133

Hmm..
En svår fråga...
Vad man skall ha Celeron till??

Spela?? Nääää

Prisvärt?? Nää

Vanliga kontorsprogram?? Näää varför det, när Duron är billigare typ, och bättre!

Titta på DVD-skivor??? Näää För dyrt, och jag kan göra samma sak med en en gammal PIII 500.

Imponera på sexåringar?? Näää T.o.m. dom har mer vett! *Asgarvar*

Stora filmrenderingar??? Näää för långsamt, hinner bli 50år typ innan den är klar.

Skriva ut saker??? Näää Köp en Duron i stället, och lägg mellanskillnaden på en bättre skrivare...

Överklocka??? Näää varför det... Köp en duron, Överklocka den i stället.

Dassapapper (toapapper)??... Njaaa! Det river gött i r*ven iallafall

Ge till din värsta fiende?? Bra IDE!!!!

Köra häftiga 3Dmark program?? Visst, och Jesus föddes i Stockolm, eller.... Tror inte det...

Använda den som miniräknare??? Nopes!!! Det går snabbare att ta fram sin gammla sharp minniräknare på vinden än att starta burken!!!

*Funderar*

Celeron! Varför finns du??? Vad skall jag med dig att göra...

hmma...

Permalänk
Medlem

Jo mitt inlägg blev lite rörigt

Som sagt, XP-ratingen använder AMD för att deras processorer inte ska verka långsamma för att de kör på lägre MHz, men de stämmer sällan med den P4 som den ska motsvara, det var det jag ville ha sagt i förra inlägget

Datorköparen Arne Bengtsson: XP3000+, P4c 2.8GHz... wow jag tar AMDn för den är snabbare tänker Arne och köper en långsammare CPU

slänger in en länk till ett test också om någon funderar..
http://www6.tomshardware.com/cpu/20030623/p4_3200-07.html

Också en Anandtech-länk med för alla som inte tror på tom
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834&p=5

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

PR-ratingen stämmer bra med P4a, P4b men sämre med P4c som du säger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Yrsel, läs mitt andra inlägg istället

Du har troligtvis missat att Athlon och AthlonXP är två helt skilda processorer.

Tycker att dina inlägg alltför ofta är ovanligt korkade och ogenomtänkta, du kanske inte inser det själv, men du förlorar "respekt"-poäng på det...

Edit: du hade visst redan hunnit redigera bort orginaltexten jag skulle citera.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Intel säljer mycket till OEM som i sin tur bygger datorerna och säljer till "vanliga" användare som inte begriper något om datorer annat än GHz oavsett om det är Celeron eller P4 - bara det är Intel måste det vara helt OK. AMD vet man inte vad det är - nej Intel skall det vara och mååånga GHz.

I de flesta fall duger detta för den vanlige användaren som surfar och kör office samt något enstaka spel. Krånglar datorn så ringer man supporten.

Så bra för oss kunniga datornördar som begriper bättre och därmed kan välja juvelerna (tex. AMD Duron 1600) bland allt krimskrams. Tänk på att det går en nörd på 10 000 vanliga normala användare vilket Intel utnyttjar med framgång.

Tyvärr har AMD förlorat i respekt senaste veckorna genom att multipellåsa sina CPUer vilket har fått många av oss att snegla på P4 - kan tänka att Intel ler åt detta.

Permalänk
Medlem

jookeer: Du kan även läsa de båda testerna som jag länkade till en bit upp...

Intels CPU'er har varit multiplelåsta i många år, förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ajdå, och jag som beställde en Celeron 2.6ghz idag.. där får man för att man inte orkar sätta sig in i hårdvarudelen

är det helt idiotiskt att köpa den om datorn är tänkt att vara en relativt högpresterande speldator, eller kan det kompenseras genom att den är överklockningsvänlig?

finns det några som helst skäl till att jag ska köpa Celeron överhuvudtaget när man kan få en XP2500+ för ungefär samma pris??

Visa signatur
Permalänk

kabniel:
a) nej det kan inte kompenseras genom klockning (även xp2500+ är oklockat i gränslandet för modern prestandaburk)
en 2,6a Celeron är ju inte ens i närheten av den prestandan... den måste upp i orealistiska 4GHz för att kunna mäta sig med en (eventuelt lätt klockad) 2500+
b) ja, den enda anledningen är om man måste ha en _Intel-baserad_ budgetlösning (t ex om nån htpc-barebone bara finns i Intelversion, eller om man vill ha Gb-lan på hemmaservern)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
kabniel:
a) nej det kan inte kompenseras genom klockning (även xp2500+ är oklockat i gränslandet för modern prestandaburk)
en 2,6a Celeron är ju inte ens i närheten av den prestandan... den måste upp i orealistiska 4GHz för att kunna mäta sig med en (eventuelt lätt klockad) 2500+
b) ja, den enda anledningen är om man måste ha en _Intel-baserad_ budgetlösning (t ex om nån htpc-barebone bara finns i Intelversion, eller om man vill ha Gb-lan på hemmaservern)

tackar för svaret

jag är inte begränsad till Intel på nåt sätt, och från början hade jag egentligen tänkt mig en AMD-lösning, och inte direkt en budgetlösning heller, beställde även ett 9800 Pro bland annat.
men en kompis övertalade mig att beställa eftersom han var nöjd med den själv och sa att man lätt kunde köra den klockad i över 3ghz mm.. och eftersom han har mer koll på hårdvara än vad jag har så litade jag på det han sa och tänkte inte så mycket mer på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att Tomshardware inte är att lita på när det gäller processorer eller grafikkort.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730